روز نو، بازار نو

معرفی سانگ‌یانگ اکتیون اسپورتس و بررسی بازار ایران

0

تولید این خودرو نخستین تلاش سانگ‌یانک برای ورود به بازار وانت‌های پیکاپ نبود. درواقع این شرکت کره‌ای پیش‌تر هم تلاش کرده بود تا با تولید موسو اسپورتس سهمی در این بازار کسب کند. ولی با گذر ایام و کهنه شدن تدریجی فناوری این مدل، سانگ‌یانگ تصمیم گرفت تا مدل تازه‌ای از خودروهای پیکاپ را عرضه کند تا به بازار سخت و رقابتی اروپا هم راه یابد؛ تلاشی که باید از طریق اکتیون اسپورتس محقق می‌شد. تولید اکتیون اسپورتس از سال ۲۰۰۶ میلادی آغاز شد و تا سال ۲۰۱۸ میلادی تداوم داشت. جالب است که از سال ۲۰۱۸ میلادی شرکت تصمیم گرفت تا دوباره و با تعطیلی خط تولید اکتیون اسپورتس، مجدداً موسو اسپورتس سری کیو ۲۰۰ (Q200) را تولید کند. روندی که تاکنون هم ادامه داشته است.

وقتی از پیکاپ حرف می‌زنیم، از چه چیزی صحبت می‌کنیم؟
وانت پیکاپ را می‌توان حتی یک کامیونت کوچک دانست که بخش حمل بارش معمولاً باز و بدون سرپوش است. مدل‌های اولیه این قبیل خودروها برای حمل بار ساخته می‌شدند و معمولاً برای سرنشینان فضای کافی در نظر گرفته نمی‌شد. اما وقتی در اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی از امریکایی‌ها نظرسنجی کردند، فقط ۱۵ درصد مالکان پیکاپ استفاده کاری از این خودرو را دلیل اصلی خریدش ذکر کردند. به‌نظر می‌رسد در بازار امریکای شمالی، که بهترین بازار برای این خودرو محسوب می‌شود، بیش از ۱۸ درصد رانندگان سوار پیکاپ می‌شوند. پس وقتی امروزه از وانت پیکاپ صحبت می‌کنیم، منظورمان نه یک وانت برای حمل بار که بیشتر یک خودرو با امکانات خوب برای سرنشینان است. شاید به‌این‌ترتیب دلیل اصرار شرکت سانگ‌یانگ برای حضور در بازار پیکاپ را درک کنید؛ یک بازار گسترده و پرطرفدار.

سرنوشت پرماجرا
مسیر زندگی و رشد اکتیون اسپورتس تا حد زیادی به اکتیون وابسته است. درواقع بعد از اینکه تولید اکتیون در کره جنوبی متوقف شد، شرکت امتیاز ساخت این خودرو را به شرکت جیلی چین واگذار کرد. اما از این جابه‌جایی یک یادگاری برای اکتیون اسپورتس برجای ماند؛ گیربکس پنج‌دنده‌ای ساخت شرکت درایوترین سیستم اینترنشنال استرالیا. کشور استرالیا که یکی از مقاصد اصلی محصولات سانگ‌یانگ است، در اینجا دست شریک کره‌ای را گرفت و گیربکس شش‌دنده‌ای اتوماتیکی که در ابتدا برای اکتیون طراحی و ساخته شده بود درنهایت به‌صورت پنج حالت به اکتیون اسپورتس رسید. اما این پایان داستان برای این خودرو نبود؛ در سال ۲۰۱۲ میلادی این خودرو مجدداً طراحی شد و مدلی تازه از آن تحت عنوان کوراندو اسپورت در کره جنوبی به بازار عرضه شد. این مدل پیکاپ براساس طرح کانسپتی تولید شد که یک سال قبل‌تر در نمایشگاه خودروی ژنو تولید و عرضه شده بود.

امنیت هنگام حمل بار
شاید نتوان سامانه امنیت سرنشینان اکتیون اسپورتس را چندان بالا ارزیابی کرد، اما این خودرو به‌مانند بیشتر محصولات سانگ‌یانگ مجهز به شاسی سه‌لایه فوق صلب است که در مقابل ضربه بسیار مقاوم است و کمتر امکان آسیب دیدگی دارد. ولی تعداد کیسه‌های هوا در این خودرو چندان زیاد نیست و فقط دو کیسه‌هوا برای سرنشینان جلو تعبیه شده است. سایر امکانات این خودرو، شامل ترمز ضدقفل (ABS)، کمربند ایمنی سه‌حالته و میله فولادی محافظ در درها برای جلوگیری از آسیب احتمالی تقریباً در همه خودروها به‌چشم می‌خورد.

اکتیون اسپورتس در ایران
اکتیون اسپورتس البته به‌واسطه تشابه اسمش به مدل اصلی اکتیون در ایران کم‌و‌بیش شناخته شده است، یعنی عمده کسانی که با اکتیون آشنا هستند با شنیدن نام این مدل قطعاً تصوری از اکتیون اسپورتس هم در ذهن خواهند ساخت. بااین‌حال باید به این موضوع اشاره کنیم که بازار خودروهای پیکاپ در ایران به بزرگی بازار استرالیا نیست و تعداد هواداران این نوع خودروها آن‌قدر زیاد نیستند که بتوان بر روی بازارش حساب باز کرد. بااین‌حال علاقه‌مندان به پیکاپ جدیداً به این خودرو روی خوش نشان داده‌اند و وضعیت فروشش در ایران امیدوارکننده بوده است.

بیشتر بخوانید:
تجربه رانندگی با اکتیون اسپورتس
مقایسه اکتیون اسپورتس با خودروهای هم‌رده

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید