زشت اما نرم و راحت

تجربه رانندگی با سیتروئن زانتیا 2 (CITROEN XANTIA2)

0

تجربه رانندگی با خودروهای فرانسوی تجربه‌ای معمولی است؛ نه آن‌قدر هیجان‌انگیز و خاص مانند تولیدات آلمانی و ایتالیایی، نه آن‌طور نرم و یکنواخت مانند تولیدات آمریکایی یا ژاپنی. هرچند این تجربه در ایران خاص و متفاوت به نظر می‌رسد اما واقعیت آن است که در جهان برتری چندانی ندارد. سدان‌های متوسط شهری و خانوادگی تخصص فرانسوی‌هاست. سدان‌هایی برای استفاده روزمره که قرار است کم‌دردسر باشند و رانندگی با آن‌ها ایجاد خستگی نکند اما توقع رانندگی پرهیجان جوان‌پسند را هم نمی‌توان از آن‌ها داشت. با هم تجربه رانندگی با سیتروئن زانتیا۲ (CITROEN XANTIA2)، محصول ایرانیزه شده سیتروئن فرانسه را بررسی می‌کنیم تا ببینیم بیش‌تر به تجربه رانندگی با تولیدات ایرانی شبیه است یا محصولات فرانسوی.

ویژگی‌های مثبت:

  • از نکات مثبتی که برای زانتیا همواره ذکر می‌شود سواری نرم آن است. خودرو سیستم تعلیق خوبی دارد که هیچ ضربه‌ای را هنگام رانندگی به داخل منتقل نمی‌کند. عملکرد این سیستم تعلیق که با گوی‌های نیتروژنی کار می‌کند، طوری است که خودرو می‌تواند روی سه‌چرخ هم حرکت کند. از آن‌جا که زانتیا۲ از نظر فنی دست‌خوش تغییری نشده می‌توان این خصوصیت را شامل حال آن هم دانست. عملکرد خوب سیستم تعلیق زانتیا را معمولاً در خودروهای وطنی شاهد نیستیم. گرچه خرابی این سیستم تعلیق حساس خود از معایب خودرو به شمار می‌رود چرا که تعمیرش کار هرکسی نیست.
  • فرمان‌پذیری زانتیا خوب و قابل قبول بوده و بیش یا کم‌فرمانی در آن دیده نمی‌شود و در پیچ‌ها چسبندگی خوبی از خود نشان می‌دهد. این خصوصیت را در زانتیا۲ نیز شاهد هستیم.
  • شتاب ۱۰ ثانیه‌ای زانتیا گرچه دربرابر محصولات روز جهان چندان به چشم نمی‌آید اما دربرابر محصولات وطنی قابل قبول و هیجان‌انگیز است.
  • نکته مثبت دیگر زانتیا قابلیت تنظیم دستی ارتفاع آن است. به کمک این سیستم راننده می‌تواند ارتفاع خودرو را برای رانندگی در سطوح مختلف تنظیم کند که نکته مثبت مهمی محسوب می‌شود.

ویژگی‌های منفی:

  • اصلی‌ترین نکته منفی مورد اشاره به زانتیا بدنه ضعیف آن و ایمنی پایینش است. دریافت ۱.۵ ستاره از ۵ ستاره در تست یوروانکپ امتیاز فوق پایین برای یک تولید اروپایی محسوب می‌شود. 
  • بدنه زانتیا چنان ضعیف است که احتمال آسیب سرنشینان جلو در تصادف رخ‌به‌رخ را صد در صد می‌دانند.
  • نوع طراحی بدنه خودرو میدان دید راننده را در عقب بسیار محدود می‌کند.
  • از دیگر معایب زانتیا۲، طراحی زشت آن است که در هیچ استانداردی نمی‌گنجد.
  • نکته منفی دیگر این خودرو استهلاک بالای آن است که با معضل نبود قطعات یدکی اصل و وفور قطعات تقلبی، بالا بودن قیمت قطعات در صورت پیدا شدن و هزینه بالای تعمیرات خودرو تشدید می‌شود. به طور کلی تعمیر زانتیا کار سختی است که اکثر صاحبان و شیفتگانش هم به آن اعتراف می‌کنند.
  • مصرف سوخت بالای خودرو در شرایط اقتصادی فعلی بسیار حائز اهمیت است. نکته مهم‌تر در این بخش سن بالای زانتیاهای موجود در بازار است. زانتیا۲ در حال حاضر ۱۰ ساله است و قطعاً این سن تأثیر زیادی بر بالاتر رفتن مصرفش دارد.
  • از دیگر نکات ضعیف زانتیا باید به طراحی کابین کسل‌کننده و قدیمی آن اشاره کرد. خودروهای هم‌سطح یا حتی مسن‌تر از زانتیا کابینی جذاب‌تر دارند.
  • سروصدای زیاد داخل کابین نیز از دیگر مشکلاتی است که صاحبان زانتیا مطرح می‌کنند. سروصدایی که با بالاتر رفتن کارکرد خودرو بیش‌تر هم می‌شود.
  • بازار دست دوم ضعیف در مورد زانتیا۲ صادق است. این نکته را در بازار دیگر زانتیاهای بازار نمی‌بینیم اما زانتیا۲ چوب چهره نه چندان جذابش را در این بخش می‌خورد.

    بیشتر بخوانید:
    معرفی سیتروئن زانتیا۲ و بررسی بازار ایران
    مقایسه سیتروئن زانتیا ۲ با خودروهای هم‌رده

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید