زمخت، محکم، ارزان

معرفی نیسان رونیز و بررسی بازار ایران

0


نیسان‌رونیز شاسی‌بلند کامپکتی است که در بازار جهانی با نام نیسان‌‌اکسترا (Xterra) شناخته شده است. این خودرو به‌دلیل داشتن موتوری قوی و ظاهری چشم‌نواز، در بازارهای کشورهای مختلف به فروش خوبی رسید. رونیز از آن دسته خودروهایی است که مناسب آفرود است. نسل اول نیسان‌رونیز در سال ۱۹۹۹ توسط نیسان‌موتور ژاپن معرفی شد. در ابتدای تولیدش، به‌واسطه برخورداری از ظاهری زمخت و محکم، و درعین‌حال ارزان‌قیمت بودن این شاسی‌‌بلند، توجه جوانان را به خود جلب کرد و به محبوبیت و فروش زیادی دست یافت، ولی این فروش در سال ۲۰۰۲ کمی کاهش یافت. در سال ۲۰۰۵ این خودرو وارد نسل دوم خود شد و تغییراتی پیدا کرد. ازجمله این تغییرات می‌توان به موتور بسیار قدرتمندش اشاره کرد. این موتور از روی وانت Frontier برداشته شده بود. و همچنین در قسمت جلو دچار تغییراتی چون اضافه شدن کاپوت برجسته شد. در سال ۲۰۱۵، نیسان به‌دلیل فروش ضعیف و عدم وجود ویژگی‌های لازم، تولید شاسی‌بلند اکسترا یا همان رونیز را کنار گذاشت.

نیسان‌رونیز در ایران
پارس‌ خودرو با توجه به شناسایی نیاز بازار ایران اقدام به تولید این خودرو با نام رونیز کرد. نام رونیز از نام یکی از شهرستان‌های استان فارس الهام گرفته شده است. تولید رونیز از سال ۱۳۸۲ تا سال ۱۳۸۹ به‌صورت محدود، ادامه پیدا کرد. گفتنی است که مدل عرضه‌شده در ایران تفاوت‌های اندکی با مدل اصلی آن دارد، ازجمله پیشرانه آن‌ که در نیسان‌اکسترا یک پیشرانه ۶ سیلندر توربوشارژ است و رونیز ۴ سیلندر.

شاسی‌بلندی مناسب برای طبیعت‌گردان
نیسان‌رونیز یک خودروی پنج‌نفره است. پشتی صندلی‌‌های عقب به‌صورت مجزا تا می‌‌شوند که این قابلیت در زمان خودش برای خریداران بسیار جذاب بود. در این خودرو امکاناتی نظیر فضای توری‌شکل با ظرفیت دو دوچرخه، جای قلاب، قلاب سقف و جعبه کمک‌های اولیه به‌چشم می‌خورد. همچنین می‌‌توان بر روی این خودرو قایق کایاک و اسنوبورد نیز جا داد که این مورد برای طبیعت‌گردان بسیار جذاب است. هنگامی‌که صندلی‌‌های عقب را بخوابانید، فضای صندوق‌عقب خودرو حدود ۱۸۶۰ لیتر می‌‌شود.

طراحی بیرونی خودروی رونیز قدیمی است، اما ویژگی‌‌های بسیار جالب‌توجه‌ای دارد، از قبیل گل‌گیرهای دارای برجستگی لاستیک، جلوپنجره مشکی و سقف بلندتر نسبت به بعضی از رقبایش. طول خودروی رونیز برابر با ۴.۵۶ متر و ارتفاع آن حدود ۱۸۸ سانتی‌متر است. باربند آلومینیومی لوله‌‌ای آن حدود ۵۷ کیلوگرم وزن دارد. رکاب کناری لوله‌ای هم باعث افزایش زیبایی این خودرو شده است. نیسان‌رونیز دارای یک سبد جمع‌شونده به ظرفیت حدود ۱۴ کیلوگرم برای حمل لباس‌های خیس و کثیف و یا هر شی‌ء دیگری است.

موتور به‌کاررفته در نیسان‌رونیز حجمی معادل۲۴۰۰ سی‌سی و ۴ سیلندر دارد و قادر است ۱۵۰ اسب‌بخار قدرت و ۲۰۸ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. یک جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی قدرت را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند که با جعبه‌دنده کمکی همراه شده است. این جعبه‌دنده کمکی به رونیز کمک می‌کند تا در مسیرهای صعب‌العبور راحت‌تر حرکت‌ کند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر این خودرو ۱۵.۲ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۱۶۱ کیلومتر بر ساعت است. مصرف سوخت ترکیبی آن نیز در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۱.۳ لیتر ثبت شده است. سیستم دو دیفرانسیل نیسان دارای توانایی بیابان‌گردی واقعی و تغییر وضعیت دیفرانسیل در سرعت‌های بالای ۴۰ کیلومتر بر ساعت است. برای این خودرو ترمز ضد قفل به‌صورت استاندارد و کیسه‌هوای کنار پنجره به‌صورت سفارشی موجود است.

وضعیت در بازار ایران
آوازه نام نیسان، اطمینان از کیفیت خودروهای تولیدی این کمپانی و همچنین نیاز کلی بازار سبب شد که رونیز در زمان عرضه در ایران شاهد استقبال خوبی در بین خریداران خودروهای شاسی‌بلند باشد. بعد از توقف تولید در سال ۱۳۸۹، خریدوفروش رونیز در بازار خودروهای دست‌دوم ایران ادامه پیدا کرد.

این خودرو همانند دیگر خودروهای ژاپنی استهلاک پایینی دارد و بازار قطعات آن هم خوب است. با تمام این محاسن، امکانات رونیز بسیار کم است؛ فنربندی خشک و مصرف سوخت بالایی دارد و متأسفانه لوازم آن بسیار گران است، به‌خصوص این‌که جلوبندی آن زودبه‌زود مستهلک می‌شود و تعمیر آن هزینه‌های زیادی در بر دارد. البته درحال‌حاضر سایپا و پارس‌ خودرو تأمین قطعات این خودرو را برعهده دارند و قطعات و لوازم یدکی خودرو به‌سادگی در همه‌جای ایران در دسترس است. نمایندگی‌های سایپا و پارس‌ خودرو نیز پشتیبانی‌های لازم را انجام می‌دهند. اما این وضعیت تا سال ۱۳۹۹ ادامه دارد و پس از آن تعهدی برای تأمین قطعات این خودرو وجود نخواهد داشت.

نیسان‌رونیز هم‌اکنون (ابتدای اسفند ۱۳۹۷) با قیمت ۱۳۰ میلیون تا ۲۱۵ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد. درحال‌حاضر، اگر شخصی بخواهد مدل‌های بالا و در اصطلاح آخرین سری‌های رونیز را با کارکردی پایین و معقول و در بهترین شرایط موتوری و ظاهری با لوازم اضافی تهیه نماید، باید مبلغی زیادی را هزینه کند. صرف چنین مبلغ بالایی، متناسب با وجود رقبای دیگر در این رِنج قیمت، و با توجه به عدم حضور این مدل بر روی خطوط تولید و وجود مواردی همچون فقر آپشن‌های رفاهی، طراحی ساده، مصرف سوخت بالا و … غیر منطقی به‌نظر می‌رسد و به اعتقاد فعلان بازار خودرو و کارشناسان این حوزه، نیسان رونیز ارزش پرداخت این چنین مبلغی را دارا نیست.


بیشتر بخوانید:
تجربه رانندگی با نیسان‌رونیز
مقایسه نیسان‌رونیز با خودروهای هم‌رده

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید