تجربه رانندگی با آریو 1600

سدانی با امکانات متوسط

0
29

آریو ۱۶۰۰ یک سدان خانوادگی است که امکانات متوسطی به شما می‌دهد. هرچند در مقایسه با دیگر خودروهای تولید داخل، قیمت مناسب‌تری دارد و این برگ برنده خودروی چینی، با ظاهری ژاپنی و تولید ایران به‌حساب می‌آید. با هم ویژگی‌های مثبت و منفی این خودرو را مرور می‌کنیم.

نکات مثبت:

  • آریو ۱۶۰۰ در نمای روبه‌رو شباهت زیادی با تویوتا آلیون دارد و از این جهت، کسانی را که دنبال یک خودروی کلاسیک و میان‌سال هستند، راضی می‌کند.
  • شاید مهم‌ترین نقطه‌قوت آریو، ایمنی بالای آن باشد. این خودرو موفق به کسب ۵ ستاره از سوی موسسه ایمنی C-CNAP شده است. با این اوصاف می‌توان گفت کم‌تر خودروی تولید داخل توان رقابت با ایمنی آریو را دارد. (البته نمونه ۶ کیسه هوای آن که در ایران مونتاژ نمی شود و تنها نسخه های وارداتی آن در بازار قابل دسترس است)
  • سیستم تعلیق و کمک‌فنرهای مناسب باعث می‌شود سواری نرم و راحتی را تجربه کنید. به‌خصوص در جاده‌ها و خیابان‌های ایران که پر از ناهمواری هستند.
  • عملکرد ترمز ضد قفل آریو بسیار قابل‌قبول و بالاتر از خودروهای هم‌رده است.
  • طراحی داخلی آریو به نسبت هم‌رده‌هایش، مثل رانا و دنا، زیبا و ساده است. جای پا و سرشانه بیش‌تری برای سرنشین‌ها در نظر گرفته شده و در قسمت داشبورد و کیلومترشمار، از نوارهای چوبی استفاده شده است. همچنین کلیدهای تنظیم تهویه هوا کمی بالاتر از خودروهای مشابه آن (مثلاً برلیانس H330) قرار دارد که دسترسی راننده را به آن‌ها ساده‌تر می‌کند.
  • کولر خودرو خنک‌کنندگی مناسبی دارد و فشار چندانی هم به موتور وارد نمی‌کند.
  • خودرویی در این کلاس قیمت، با توجه به ابعاد اتاق، ارگونومی مطلوب داخلی، ایمنی بالا و سواری نرم خودرو، انتخاب مناسبی برای خانواده ایرانی است.

نکات منفی:

  • آریو ۱۶۰۰ ظاهر نسبتاً قدیمی و ساده‌ای دارد. طراحی نمای کناری و چراغ‌های بزرگ آن، چهره پیری به خودرو می‌دهد که همین باعث می‌شود جوان‌ترها سراغش نروند.
  • عایق‌کاری صوتی ضعیف بین موتور و کابین باعث می‌شود صدای موتور را در اتاق بشنوید. همچنین در جاده و سرعت‌های بالا، صدای محیط بیرون به‌سادگی به اتاق نفوذ می‌کند. مشکل سروصدا را در دست‌اندازها هم خواهید داشت.
  • در آریو ۱۶۰۰ اتوماتیک، از جعبه‌دنده ۴ سرعته و با ساختار قدیمی استفاده شده که قدرت را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کنند. درنتیجه خودرو توانایی‌های حرکتی متوسطی دارد که نسبت به رقبای خود در این کلاس قیمت، حرف زیادی برای گفتن نخواهد داشت.
  • شتاب اولیه نسبتاً ضعیف است و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر آریو ۱۶۰۰ در محدوده ۱۴ الی ۱۵ ثانیه قرار می‌گیرد که کارتان را راه می‌اندازد اما تجربه لذت‌بخشی در رانندگی برای‌تان فراهم نمی‌کند.
  • در سربالایی‌ها، در زمان وجود سرنشین‌ها یا شرایط رانندگی اسپرت متوجه می‌شوید که پیشرانه به‌کاررفته در این خودرو تناسب چندانی با وزن آریو ندارد و خودرو آن‌طور که مطلوب شماست حرکت نمی‌کند.
  • برخی آپشن‌ها مثل کیسه هوای کناری، سان‌روف، گرم‌کن صندلی، تهویه مطبوع اتوماتیک و سیستم مولتی‌مدیا در نسخه اولیه وارداتی وجود داشته که در آریو ۱۶۰۰ حذف شده است؛ بنابراین آریو خودروی کم‌آپشنی به‌حساب می‌آید.
  • استفاده از پلاستیک سخت در اتاق خودرو کیفیت و ظرافت کار را کم کرده است.
  • قرارگیری نامناسب صفحه کیلومترشمار و شیب ملایمی که به عقب دارد باعث می‌شود که هنگام رانندگی برای دیدن کیلومتر به‌زحمت بیفتید.
  • قطعات یدکی آریو ۱۶۰۰ قیمت بالایی دارد.
  • چینی بودن نسخه اولیه، تیراژ به نسبت پایین و کم‌تر شناخته‌شده بودن این خودرو باعث شده بازار دست‌دوم آن ضعیف باشد و خریدوفروش به‌راحتی انجام نشود.

بیشتر بخوانید:
معرفی آریو ۱۶۰۰ سایپا و بررسی بازار ایران
مقایسه آریو ۱۶۰۰ با خودروهای هم‌رده

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید