سدان چینی؛ با عشق به فرانسه و ژاپن

معرفی دانگ‌فنگ اس 30 و بررسی بازار ایران

0

این سدان، طبق اعلام ایران‌خودرو، براساس پلتفرم پژو۳۰۸ ساخته شده است. ایران‌خودرو ریسک هم نکرده و از پیش‌رانه تی‌یو۵ در قلب این خودرو استفاده کرده است؛ چون پیش از این، چنین پیش‌رانه‌ای را استفاده کرده و از آن جواب گرفته بود. همچنین در ساخت این خودرو، پژو سیتروئن و کمپانی آیسین ژاپن در بخش گیربکس هم مشارکت داشته‌ و دارند. سال ساخت دقیق آن هم به ۲۰۱۰ میلادی برمی‌گردد؛ در کشور چین. در سال ۲۰۱۳ میلادی، نسخه فیس‌لیفت یا تغییر چهره یافته آن به بازار عرضه شد؛ نسخه‌ای که در جلوپنجره، چراغ‌های جلو و عقب و سپرها، پیش‌رانه و… تغییراتی را به خود دید.

از نسخه اولیه تا نسخه فیس‌لیفت شده
قبل از تغییراتی که در نسخه فیس‌لیفت این خودرو داده شد، نسخه‌های قبلی آن موتور ۱۵۰۰ سی‌سی داشتند که در نسخه‌های جدید، حجم پیش‌رانه آن به ۱۶۰۰ سی‌سی رسید. گیربکس آن نیز چهاردنده اتومات در نظر گرفته شده که ساخت ژاپنی‌ها بوده و کارکرد خوبی داشته است. همین مجموعه باعث ایجاد قدرت ۱۰۵ اسب‌بخار در این خودرو شده است؛ در کنار ۱۴۲ نیوتن‌متر گشتاور. نتیجه نیز شتاب صفر تا صد ۱۲.۵ ثانیه‌ای و نیز حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت است. مصرف ترکیبی خودرو در حد سدان بودنش هفت لیتر در ۱۰۰ کیلومتر در نظر گرفته شده. استاندارد آلایندگی خودرو نیز در حد یورو چهار است و یک خودروی نسبتاً دوستدار محیط‌زیست تلقی می‌شود.

وضعیت در بازار ایران
هرچند که با قیمت بالایی که برای این خودرو در نظر گرفته شده است،‌ به‌نظر می‌رسد که چندان در این مأموریت موفق ظاهر نشده است. درحال‌حاضر (اواخر بهمن‌ماه ۹۷) اگر در سامانه‌های خریدوفروش خودرو جست‌وجویی داشته باشید، متوجه می‌شوید که نسخه‌های موجود از آن به‌شدت کم است. دلیلش هم تولید نسخه‌های صفر آن از پاییز ۹۷ بوده است. قیمت صفر آن نیز از ۱۳۸ تا ۱۴۳ میلیون تومان نوسان دارد و نسخه‌های کارکرده آن با پنج یا شش ماه گذر از نسخه‌های صفرش، حتی در بازه ۱۳۰ تا ۱۳۵ میلیون تومان هم قابل‌تهیه خواهد بود. هرچند که به‌نظر می‌رسد مشتریان ایرانی ترجیح می‌دهند با این پول، محصولاتی دیگر ازجمله محصولات رنو و پژو را تهیه کنند. با توجه به فراوانی دانگ‌فنگH30 کراس در ایران و شباهت فراوانش با نسخه سدان، مشکلی از بابت قطعات و خدمات پس از فروش نیز وجود نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید:
تجربه رانندگی با دانگ‌فنگ اس ۳۰
مقایسه دانگ‌فنگ اس ۳۰ با خودروهای هم‌رده

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.