شاسی بلندی ارزان قیمت

مقایسه نیسان‌رونیز با خودروهای هم‌رده

0

با تغییر ذائقه ایرانیان در خرید خودرو و تمایل به داشتن خودروهای شاسی‌بلند، هم‌اکنون شاهد حضور چشم‌گیر شاسی‌بلندهای برندهای مختلف وارداتی و تولید داخل در بازار خودروی کشور هستیم. گویا حتی افرادی که الزاماً به‌لحاظ فنی نیاز به خودرویی کم‌سرعت و پرقدرت ندارند، با خرید یک شاسی‌بلند متناسب با بودجه‌شان، آن را به داشتن دیگر مدل‌های پرسرعت و کم‌قدرت متناسب با ترددهای شهری ترجیح می‌دهند و خیلی‌ها هم رویای داشتن یک شاسی‌بلند چشم‌نواز را در سر می‌پرورانند. با شروع چنین تمایلی از سوی خریداران، رونیز با داشتن بدنه‌ای کراس‌اوور از سوی پارس‌ خودرو تولید و عرضه شد.‌ شاید رونیز، به‌عنوان یک خودروی آفرود، نتوانست مثل پاترول در بازار ایران خیلی موفق باشد، ولی در دوره کوتاه مونتاژ و عرضه‌اش توفیق کمی هم نصیب آن نشد. زیرا این محصولِ مشترک بین صنعت خودروسازی ژاپن و ایران، قدرت موتور و جعبه‌دنده مناسبی دارد و رانندگی با آن در جاده و بیابان بسیار نرم و آسان است. درهرصورت، این خودرو همچنان در بازار خودروهای کارکرده هواخواهان خاص خودش را دارد و دراین‌بین، ‌با توجه به کلاس و قیمت آن، می‌توان رونیز را با خودروهایی مثل سانگ‌یانگ موسو، سوزوکی گرند ویتارا، پاژن، لندمارک V7 و.. مقایسه کرد. در این‌جا به مقایسه با دو نمونه از این کراس‌اوورها پرداخته‌ایم.

مقایسه با سانگ‌یانگ موسو
مدل‌های موجود از رونیز و موسو در بازار ایران، درواقع مناسب خریدارانی‌اند که به‌دنبال خرید یک خودروی شاسی‌بلند هستند، ولی گزینه‌های زیاد و مبلغ قابل‌توجه‌ی برای پرداخت ندارند. البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که این دو رقیب تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند، چون موسو یک خودروی نرم و با امکانات زیاد محسوب می‌شود، اما رونیز محصولی است با سواری خشک و امکانات کم اما مناسب برای رانندگی آفرود. چیزی که بین این دو رقیب مشترک است کم‌استهلاک بودن در کنار اشتهای زیاد برای مصرف سوخت است. اما رونیز با توجه به داشتن قطعاتی که در بازار فراوان‌ترند، خریدی مطمئن‌تر به‌حساب می‌آید. این در حالی است که موسو با داشتن موتوری پرقدرت و جعبه‌دنده اتوماتیک و البته امکانات بسیار بیش‌تر، وسوسه‌کننده‌تر از رونیز به‌نظر می‌رسد؛ به‌خصوص این‌که موتور آن متعلق به مرسدس‌بنز است و با تبلیغات و اتکا بر همین قلب تپنده از نوع مرسدس‌بنز بود که این خودروی کره‌ای در ابتدای عرضه‌اش توانست نظر خیلی‌ها را به خود جلب کند و با وجود طراحی به‌دور از هرگونه هیجان، در بازار کم‌تنوع آن سال‌های ایران، خریدارانی دست‌وپا کند. موسوهای موجود در ایران با دو نوع موتور و دو نوع جعبه‌دنده ۶ سیلندر ۳۲۰۰ سی‌سی و ۴ سیلندر ۲۳۰۰ سی‌سی از آپشن‌هایی برخوردارند که خلاف رونیز، متناسب با هزینه پرداخت شده برای آن، بسیار مقرون‌به‌صرفه جلوه می‌کند. نسخه ۴ سیلندر موسو قدرت و کشش زیادی ندارد و جعبه‌دنده دستی آن با مشکلات زیادی همراه است و چندان هماهنگ عمل نمی‌کند. درمقابل، نسخه ۶ سیلندر آن بسیار قوی است و با چشم‌پوشی از مشکلات برقی معمول آن، می‌تواند متناسب با پول پرداخت شده در قبال آن، انتظارات را تا حد زیادی برآورده کند و رقیب سرسخت و موفقی دربرابر رونیز باشد. در بحث سروصدای زیاد داخل کابین، رونیز و موسو چندان تفاوتی باهم ندارند و هر دو از این مشکل رنج می‌برند. در بحث مقایسه ظاهر این دو خودرو، هر چند تفاوت سلیقه‌ها حرف اول را می‌زند، ولی به‌گواه نظر عمده کارشناسان و خودرودوستان، رونیز از این نظر سَرتر است.

مقایسه با سوزوکی گرند ویتارا
رونیز و ویتارا برای خیلی از کسانی که رویای داشتن یک شاسی‌بلند را در سر می‌پرورانند، ولی جیب پرپولی هم ندارند، همچنان می‌توانند یک انتخاب منطقی باشند؛ دو شاسی‌بلند مطرح سال‌های نه‌چندان دور که در آن روزها به قول قدیمی‌ها برای خود دَبدَبه و کَبکَبه‌ای داشتند؛ روزهایی که خبری از شاسی بلندهای پرزرق‌وبرق امروزی نبود.

رونیز دارای موتوری با حجم ۲۴۰۰ سی‌سی است که قدرتی برابر ۱۵۰ اسب‌بخار را تولید می‌کند. در مقابل، ویتارا که محصول سوزوکی ژاپن است و در ایران‌ خودرو خراسان تولید می‌شود، با موتور ۲۰۰۰ سی‌سی‌اش، فقط توانایی تولید قدرتی برابر با ۱۴۰ اسب‌بخار را دارد؛ پس از این نظر برتری با رونیز است. از سوی دیگر، حداکثر وقتی که برای رسیدن به شتاب ۱۰۰ کیلومتر سوزوکی صرف خواهید کرد ۱۲ ثانیه است، اما ۱۵.۲ ثانیه طول می‌کشد تا رونیز به این شتاب دست یابد، و این در حالی است که رونیز درکل سبک‌تر از سوزوکی محسوب می‌شود. هردوی این شاسی‌بلندها دارای سرعت نسبتاً محدودی هستند و شما نمی‌توانید بیش از ۱۶۰ تا ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت با رونیز و سوزوکی گاز بدهید. یکی از تفاوت‌های آپشن و امکانات میان این دو محصول سیستم ترمز آن‌هاست؛ سوزوکی از ترمز ضد قفل ABS بهره می‌برد، درحالی‌که رونیز فاقد این آپشن ایمنی است. کم بودن فضای جلوی پا برای سرنشینان عقب و عدم راحتی صندلی‌های ویتارا، منجر به ایجاد خستگی و ناخوشایندی در سفرهای طولانی می‌شود که رونیز از این نظر ایراد کم‌تری در طراحی کابینش دارد. دید جلو و اطراف این مدل سوزوکی، همچون شاسی‌بلند نیسان، مناسب و پذیرفتنی است؛ هرچند دید عقب آن کمی ضعیف‌تر از رونیز است. فنربندی ضعیف ویتارا تمامی تکان‌ها و نوسانات حاصل از عبور از ناهمواری‌ها را به داخل اتاق منتقل می‌کند و اگر هم بخواهید آن را با نمونه‌های نرم‌تر و باکیفیت‌تر تعویض کنید، هزینه زیادی را باید بپردازید. با وجود تسلط کامل در پیچ‌ها، سواری با ویتارا چندان نرم و جالب نیست و عملکرد فرمان آن ضعیف‌تر از رونیز است.

درکل و با بررسی جمیع جهات، ویتارا یار خوبی برای شما در سفرهای شهری و جاده‌هایی با ناهمواری‌های نه‌چندان زیاد است، و در مقابل، رونیز شما را در دل طبیعت وحشی، سفر در جاده‌های ناهموار و پرتلاطم تنها نمی‌گذارد.


بیشتر بخوانید:
معرفی نیسان رونیز و بررسی بازار ایران
تجربه رانندگی با نیسان‌رونیز

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید