شانه‌به‌شانه غول‌های کوچک آفرودی

مقایسه پیکاپ آمیکو آسنا دوکابین دوگانه‌سوز با خودروهای هم‌رده

0

در بازار خودروی ایران پیکاپ‌های مختلفی خودنمایی می‌کنند. بخشی از آن‌ها نیز به رانندگی آف‌رودی تمایل یافته‌اند و سعی کرده‌اند که در این حوزه، مانور قدرت بدهند. به همین نسبت، پیکاپ آمیکو آسنا دوکابین دوگانه‌سوز که دوگانه‌سوز هم محسوب می‌شود، رقبای قابل‌توجه‌ای هم دارد. در این بخش، به بخشی از این رقابت پرداخته‌ایم.

مقایسه با نیسان پیکاپ دوکابین
اولین رقابت، با نیسان پیکاپ دوکابین است. البته سن و سال این دو پیکاپ به هم نمی‌خورد، چراکه آسنا به‌تازگی وارد بازار ایران شده و به‌شدت به‌روزتر و پرامکانات‌تر و به همان نسبت گران‌قیمت‌تر از نیسان پیکاپ دوکابین است. هر دو خودرو پیشرانه ۲.۴ لیتری دارند، با این تفاوت که آسنا، چند اسب بخار خروجی بیش‌تر قدرت تولید می‌کند. هر دو پیکاپ نیز از دنده کمکی استفاده می‌کنند. شتاب آن‌ها نیز تفاوت معناداری ندارد. حداکثر سرعت آسنا نیز ۱۰ کیلومتر بر ساعت بیش‌تر از نیسان پیکاپ دو کابین است. در مصرف سوخت نیز، نیسان بیش‌تر بنزین مصرف می‌کند. طول و عرض و ارتفاع آسنا بیش‌تر از نیسان پیکاپ دوکابین است. با این توضیح که این تفاوت در طول خودرو، بسیار معنادارتر ظاهر شده است. بارکشی آسنا نیز به‌مراتب بیش‌تر از نیسان پیکاپ دوکابین است، چراکه اولین خودروی مونتاژ داخل لقب گرفته که می‌تواند بیش‌تر از سه تن بار ناخالص را حمل کند. از نظر امکانات نیز با توجه به سن و سال آسنا، طبیعی است که امکانات بیش‌تری داشته باشد؛ مانند دوربین عقب و وضعیت قابل دفاع کابین و نداشتن مشکل فضا در صندلی‌های عقب و… به‌نظر می‌رسد در برتری آسنا حرفی نباشد، تنها نکته باقی‌مانده هزینه‌های صرف‌شده برای خرید دو خودرو است که ممکن است خیلی از کاربران را به‌سمت نیسان پیکاپ دو کابین متمایل کند.

مقایسه با فوتون تونلند
مورد بعدی که در رقابت با آسنا می‌تواند مطرح باشد، فوتون تونلند، پیکاپی از ایران‌ خودرو است. تونلند البته مدل شاسی‌بلند خود را هم با نامی دیگر ارائه کرده است. حجم پیشرانه این پیکاپ ایران‌ خودرو که اتفاقاً مانند آسنا اصالتی چینی هم دارد، ۲.۴ لیتر تعیین شده است. پس در حجم پیشرانه تفاوتی بین این دو مشاهده نمی‌شود، اما تفاوت در قدرت تولید شده است؛ آسنا می‌تواند ۱۳ اسب بخار قدرت بیش‌تر تولید کند. نکته جالب این‌که در نسخه‌های دیزلی تونلند، حجم موتور به ۲.۸ لیتر هم می‌رسد که قدرت ایجادشده را به ۱۶۴ اسب بخار می‌رساند که فعلاً محل بحث ما نیست. مصرف سوخت در تونلند، حدود ۲ تا ۳ لیتر بیش‌تر از آسناست. استاندارد آلایندگی آن یک درجه پایین‌تر از آسنا در نظر گرفته شده است. در طول و ارتفاع نیز دو خودرو تفاوت معناداری ندارند، ولی طول آسنا بیش‌تر از تونلند درآمده است. تونلند می‌تواند ۱ تن بار را جابه‌جا کند؛ که اگر آن را با بار خالص آسنا مقایسه کنیم، باز هم ۴۰۰ کیلو کم می‌آورد. از نظر آپشن‌ها نیز قطعاً وضعیت آسنا بهتر درآمده است. یکی از تفاوت‌های معنادار دیگر، تفاوت در طراحی کابین دو خودرو است. طراحی آسنا به‌مراتب از بسیاری از پیکاپ‌های داخل کشور بهتر درآمده است، درحالی‌که تونلند از طراحی معمولی و کیفیت نه‌چندان بالای متریال رنج می‌برد. صندلی‌های تونلند ساده بوده و فضای صندلی‌های عقب نیز کمی برای سرنشینان آزاردهنده خواهد بود. حداکثر سرعت تونلند نیز ۳۰ کیلومتر کم‌تر از آسناست. هر دو خودرو عرضه محدودی داشته‌اند. به نظر می‌رسد که وضعیت آسنا در کل بهتر باشد، اما در سواری ظاهراً سیستم به‌کاررفته در تونلند، آن را مقداری آف‌رودی‌تر ساخته است.

بیشتر بخوانید:
معرفی پیکاپ آمیکو آسنا دوکابین دوگانه‌سوز و بررسی بازار ایران
تجربه رانندگی با پیکاپ آمیکو آسنا دوکابین دوگانه‌سوز

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید