صنعت دست‌دوم ایران به روایت «دیوار»

4
1546

در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، این روزها «اقتصاد تولید» در محوریت توجه دولت‌ها قرار دارد. در ایران اگرچه چندسالی است طرح‌های تبلیغاتی گسترده‌ای برای حمایت از کالاهای تولید داخل کشور وجود دارد اما همچنان زیرساخت و حمایت‌های کافی برای گسترش تولیدات داخلی فراهم نشده‌است. در اقتصادهای تولیدمحور، مفهومی با عنوان «صنعت دست‌دوم» بسط یافته که محوریت آن بازگشت کالاها به چرخه مصرف است. ورود این کالاها به صنعت دست‌دوم به خصوص اگر در زمره دسته‌هایی باشند که ما به ازای داخلی ندارند و وارداتی محسوب می‌شوند -که در کشور ما اغلب در این دسته قرار می‌گیرند- باعث کاهش واردات و در نتیجه کاهش خروج ارز می‌شود. این توضیح خود نشان‌دهنده اهمیت صنعت دست‌دوم در چشم‌انداز اقتصاد ایران است؛ اقتصادی که هر روز سنگینی واردات را بر گرده‌اش بیشتر احساس می‌کند.
در چنین شرایطی، «دیوار» در جایگاه نخستین و بزرگترین بستر خرید و فروش بدون واسطه، پیوسته به دنبال توسعه و گسترش این صنعت بوده است. امروز و با گذشت ۵ سال از تاسیس این مجموعه، روزانه بیش از ۲۰۰هزار آگهی برای دیوار ارسال میشود و تنها در سال گذشته ۲۵ میلیون نفر از این محصول برای خرید یا فروش کالا یا ارائه خدمات خود استفاده کرده‌اند.
یکی از اهداف اصلی دیوار، تسهیل رابطه میان خریدار و فروشنده، ارتباط میان کسب‌وکارهای مکمل و حذف واسطه هایی است که ارزش افزوده ای برای مصرف کننده ایجاد نمی کنند. در واقع دیوار علاوه بر حذف واسطه ها و به تبع آن هزینه مازادی که بر مصرف کننده و حتی بر فروشنده تحمیل می‌شده است، فضای مناسبی را نیز برای رونق کسب وکارهای خرد و متوسط فراهم کرده‌است. بسیاری از کسب‌و کارهای نو پا از «دیوار» به عنوان بزرگترین ویترین خرید و فروش بی‌واسطه در کشور استفاده می‌کنند و در این مسیر بیشتر آنها موفق شده‌اند با استفاده از فرصتی که در دیوار فراهم شده، کار و کسب خود را از آب و گل دربیاورند.
گزارش پیش رو، خلاصه‌ای از فعالیت دیوار در صنعت دست دوم کشور است. این نخستین گزارش از مجموعه‌ گزارش‌هایی است که قرار است به صورت فصلی و سالیانه و در راستای حمایت از این صنعت و ایجاد فرهنگ خرید و فروش بی واسطه منتشر شود. تلاش ما در ارائه این گزارش‌ها، کمک به صاحبان صنایع، کسب و کارهای خرد، مراجع تصمیم‌گیری‌های اقتصادی و حتی اجتماعی در کشور و به‌طور کلی چشم‌اندازی از بازار صنعت‌دوم است که می‌تواند چراغ راه بسیاری از اهالی اقتصاد کشور، عموم مردم و فعالان این عرصه باشد.
امید است همزمان با مشاهده تاثیرات شگرف اقتصادی این صنعت، شاهد رشد آن و البته افزایش حمایت نهادهای تصمیم گیرنده و قانونگذار این حوزه باشیم.

     هدیه میرمقدم- مدیر مارکتینگ دیوار

 

گزارش زمستان ۹۶ دیوار از صنعت دست دوم و فعالیت دیوار از فایل زیر قابل دریافت است :

خلاصه‌ای از فعالیت دیوار در صنعت دست دوم کشور

4 دیدگاه‌ها

  1. با درودبه تیم پشت دیوار
    در کشورهای پیشرفته قبل از ظهور شبکه های ارتباط مجازی ، صنعت دست دوم بصورت فضاهای چاردیواری در حومه شهرها رایج بوده و کماکان رایج است.
    در چاردیواری های مذکور بدون اینکه دولت ها نقشی داشته باشند ، مردم کالاهای مازاد خود را با پول ، یا کالا معاوضه می کنند
    با سپاس فراوان از تمام دست اندرکاران پشت دیوار ، از تمام بازدید کنندگان و فعالان روی دیوار تقاضا دارم بستر فراهم شده را با ارائه نظرات خود حمایت فرمایند.
    اطمینان دارم که اینگونه فعالیت ها ، هنگامی که از سطح وسیع و میزان مشارکت بالای مردمی برخوردار باشد بدون نیاز به حمایت دولتها و رسانه ها به پایداری و توسعه مستمر بیشتری نائل خواهد شد.

  2. سلام، ایجاد پایگاه اینترنتی بنام دیوار که یادآور اطلاعیه های همگانی و خدمات عمومی روی دیوار است بسیار بجا و مناسب بوده ودر عین ظرافت در طراحی بسیار شیک و چشم نواز است. از همه سپاسگزارم و ممنون بجهت گزارش مبسوط و تحلیلی کاربردی نقش ، عملکرد و جایگاه ” دیوار “. شما حامی واقعی کالای ایرانی، کارگر ایرانی و اداء کننده حق مطلب در راستای تکریم مخاطب هستید…. از شما بی نهایت قدردانی می شود.
    امضاء – سایه نشین دیوار

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید