مقایسه سیتروئن زانتیا ۲ با پژو پارس ELX و رنو مگان

فرانسوی‌های مونتاژی رقیب

5

سیتروئن زانتیا ۲ در رقابت‌های جهانی چندان موفق نبود، اما در ایران و در بین رقبای نه‌چندان به‌روز هم‌قیمتش توانست عملکردی متفاوت داشته باشد؛ هرچند این موفقیت چندان شامل حال فیس‌لیفت ایرانی‌اش نمی‌شود. در این مقاله، ما به مقایسه سیتروئن زانتیا ۲ با پارس ELX و رنو مگان ۲۰۰۰ سی‌سی می‌پردازیم.

مقدمه‌ای بر مقایسه سیتروئن زانتیا ۲

سیتروئن زانتیا ۲ (CITROEN XANTIA 2) در گروه سدان‌های خانوادگی سایز متوسط قرار می‌گیرد؛ یعنی گروهی شلوغ و پر از رقیبان سرسخت. سدان‌های شهری متوسط تا پیش از سال ۲۰۰۰ عمده تولیدات کارخانه‌های خودروسازی را شامل می‌شد.

از اوایل قرن حاضر، جلب‌توجه‌های بیشتر به‌ شاسی‌بلندهای این کارخانه‌ها را به‌سمت این گروه سوق داد؛ گرچه همچنان سدان‌های متوسط بازار خود را دارد. سیتروئن زانتیا در سال‌هایی تولید شد که اوج حضور سدان‌های متوسط از کمپانی‌های موفق و بنام جهان بود.

مقایسه سیتروئن زانتیا ۲ با پژو پارس ELX و رنو مگان

مقایسه سیتروئن زانتیا ۲ با پژو پارس ELX

اولین خودرویی که ما در مقایسه سیتروئن زانتیا ۲ به آن می‌پردازیم، پژو پارس ELX است. پژو پارس ELX خودروی پرفروش دیگری در کشور است که مانند زانتیا خاستگاه فرانسوی دارد. این خودرو نیز مانند هم‌وطن خود از ابتدای ورود به کشور با استقبال فراوانی مواجه شد و پس از مدتی خط تولیدش در دیگر کارخانه خودروسازی کشور یعنی ایران‌‌خودرو آغاز به کار کرد.

شباهت‌های زیادی بین این دو خودرو می‌بینیم، اما نکته جالب‌تر این است که پژو پارس ELX نسخه‌ای از این خودروی موفق در ایران است که در سال ۸۳ با موتوری قوی‌تر به بازار عرضه شد. این موتور قوی‌تر همان پیشرانه ۱٫۸ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ زانتیاهای سوپرلوکس تولیدشده در ایران بود.

در واقع، پژو پارس ELX ترکیبی از دو خودروساز فرانسوی سیتروئن و پژو است. موتور ۱٫۸ لیتری پارس ELX می‌تواند ۱۱۰ اسب‌ بخار قدرت تولید کند و ۱۵۵ نیوتن‌متر حداکثر گشتاورش است. سیتروئن زانتیا ۲ با موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ خود توان تولید ۱۳۵ اسب بخار با گشتاور ۱۷۸ نیوتن‌متر را دارد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر پژو پارس ۹ ثانیه است و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر سیتروئن زانتیا ۲ کمتر از ۱۰٫۲ ثانیه نمی‌رسد.

مصرف سوخت ترکیبی پژو پارس ۸٫۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و مصرف سوخت سیتروئن زانتیا ۲ که به مصرف زیاد معروف شده است، به ۹٫۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد. هر دو خودرو نیز از جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی استفاده می‌کند. بنابراین در این بخش برتری‌ها نسبی است: در برخی موارد پارس و در برخی موارد دیگر زانتیا برتر است.

مقایسه سیتروئن زانتیا 2 با پارس ELX
نمای داخلی سیتروئن زانتیا ۲

در بخش امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی پژو پارس ELX شرایط بهتری در مقایسه سیتروئن زانتیا ۲ دارد. داشتن کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، آینه‌های کناری برقی راهنمادار و شیشه‌های سولار ضد UX ازجمله امکاناتی است که در زانتیا ۲ نمی‌بینیم.

در بخش طراحی ظاهری حتی پژو پارس را نسبت به نسخه اولیه زانتیا برتر می‌دانند. تولید پارس ELX در سال ۹۲ به‌دلیل تحریم‌ها متوقف شد. بااین‌حال این خودرو جزء محبوب‌ترین تولیدات ایران‌‌خودرو بوده و همچنان از بازار خرید و فروش خوبی در مقایسه سیتروئن زانتیا ۲ برخوردار است.

پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده آخرین قیمت خرید و فروش پژو پارس ELX به سایت دیوار مراجعه کنید.

مقایسه سیتروئن زانتیا ۲ با رنو مگان ۲۰۰۰ سی‌سی

خودروی دیگری که در مقایسه سیتروئن زانتیا ۲ قرار می‌گیرد، رنو مگان ۲۰۰۰ است. مگان فرانسوی خودروی خوش‌اقبال دیگری است که در زمان ورودش به ایران موردتوجه بسیاری از خریداران قرار گرفت و از همان ابتدا، یعنی سال ۸۹، به‌عنوان یکی از رقیبان اصلی زانتیا شناخته شد.

هر دو خودرو برای دوره‌ای در ایران تولید شد. بااین‌حال، سال‌هاست که تولید هر آنها متوقف شده است. هر دو خودرو دارای موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ است. قدرت زانتیا ۱۳۵ اسب بخار و قدرت مگان ۱۳۶ اسب بخار است. گشتاور زانتیا ۱۸۷ نیوتن‌متر  و گشتاور مگان ۱۸۸ نیوتن‌متر بوده است.

مصرف مگان در مقایسه سیتروئن زانتیا ۲ بسیار به‌صرفه‌تر و ۷٫۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف سوخت ترکیبی آن است. مصرف سوخت ترکیبی زانتیا ۹٫۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. جعبه‌دنده خودکار ۴ سرعته رنو مگان ۲۰۰۰ سی‌سی باعث شده است که شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر آن نتواند کمتر از ۱۱٫۱ ثانیه باشد، درحالی‌که زانتیا می‌تواند در فاصله ۱۰٫۳ ثانیه از صفر تا ۱۰۰ کیلومتر سرعت برسد. از نظر تست‌های ایمنی نیز مگان توانسته امتیاز بهتری را کسب کند.

مقایسه سیتروئن زانتیا ۲ با پژو پارس ELX و رنو مگان
نمای عقب سیتروئن زانتیا ۲

در بخش طراحی ظاهری هم باید گفت هرچند رنو مگان همواره در این بخش مخالفان خود را داشته، اما ازآنجاکه دست‌خوش هیچ تغییری در ایران نشده است، هنوز از زانتیا ۲ با تغییرات نه‌چندان جالبش بهتر به نظر می‌رسد. شاید اگر این مقایسه بین مگان و زانتیا سوپرلوکس یا SX صورت می‌گرفت، مگان نمی‌توانست برنده طراحی ظاهری باشد؛ زانتیا ۲ متأسفانه در این بخش هیچ حرفی برای گفتن ندارد.

قیمت مگان همواره از زانتیا بیشتر بوده است. اما بازار خرید و فروش دست دومش در مقایسه سیتروئن زانتیا ۲ اوضاع بهتری دارد. درباره هزینه تعمیرات و تمامی قطعات باید گفت که هر دو خودرو در یک وضعیت قرار دارد.

پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده آخرین قیمت خرید و فروش رنو مگان ۲۰۰۰ سی‌سی به سایت دیوار مراجعه کنید.

جمع‌بندی

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده و اطلاعات خوبی از مقایسه سیتروئن زانتیا ۲ در اختیارتان قرار داده باشد. همچنین شما می‌توانید با مراجعه به لینک زیر از جدیدترین قیمت خرید و فروش این خودرو در بازار مطلع شوید:

آگهی‌های خرید و فروش سیتروئن زانتیا ۲

نظر شما درباره خودروهای بالا چیست؟ به نظر شما کدام یک از این خودروها ارزش خرید بیشتری دارند؟ نظرات و تجربیات خودتان را از طریق ثبت دیدگاه با ما و سایر خوانندگان بلاگ دیوار در میان بگذارید.

5 نظرات
  1. مسعود می‌گوید

    خدا بیامرزه زانتیا رو. زمان خودش خوب چیزی بود. به خفت و خاری محصولات پژو نیافتاد

  2. محمد می‌گوید

    تعجب میکنم،دوستان متعصب نیامدن بگن،فقط زانتیا یا فقطelx،البته جفتشون الان دیگه ارزش پول دادن ندارن،بسیار پر مصرف و پر استهلاک شدن دیگه اگه ته ماندهاش باشن

  3. مذکر می‌گوید

    بنظرم موتورزانیا رو باید تارا بزارن اون موقع تارا اسمش میپیچه
    الان واسه تارا موتور۲۰۶گذاشتن واقعا خنده داره

  4. حامد می‌گوید

    خودرو فقط و فقط زانتیا دیگر هیــــــــــــــــــــچ

  5. ی بنده خدا می‌گوید

    خودرو فقط زانتیا معمولی امیدوارم دوباره ساخته بشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.