فرانسوی‌های مونتاژی رقیب

مقایسه سیتروئن زانتیا 2 (CITROEN XANTIA2) با خودروهای هم‌رده

0

سیتروئن زانتیا۲ (CITROEN XANTIA2) در گروه سدان‌های خانوادگی متوسط قرار می‌گیرد. یعنی گروهی شلوغ و پر از رقیبان سرسخت. سدان‌های شهری متوسط تا پیش از سال ۲۰۰۰ عمده تولیدات کارخانه‌های خودروسازی را شامل می‌شدند و از اوایل قرن حاضر بود که جلب توجه‌های بیش‌تر به سمت شاسی‌بلندها، این کارخانه‌ها را به سمت این گروه سوق داد. گرچه همچنان سدان‌های متوسط، بازار خود را دارند. سیتروئن زانتیا در سال‌هایی تولید شد که اوج حضور سدان‌های متوسط از کمپانی‌های موفق و بنام جهان بود. این خودروی لیفت‌بک در این بین گرچه در رقابت‌های جهانی چندان موفق نبود اما در ایران و در بین رقبای نه چندان به‌روز هم‌قیمتش توانست عملکردی متفاوت داشته باشد. هرچند این موفقیت چندان شامل حال فیس‌لیفت ایرانی‌اش نمی‌شود. با هم رقابت این محصول ایرانیزه شده را با رقبای اصلیش در بازار ایران دنبال می‌کنیم.

مقایسه با با پارس ELX
پژو پارس ELX نیز خودروی پرفروش دیگری در کشور است که مانند زانتیا خاست‌گاه فرانسوی دارد. این خودرو نیز مانند هم‌وطن خود از ابتدای ورود به کشور با استقبال فراوانی مواجه شد و پس از مدتی خط تولیدش در دیگر کارخانه خودروسازی کشور یعنی «ایران‌ خودرو» آغاز به کار کرد. تا این‌جا شباهت‌های زیادی بین دو خودرو می‌بینیم. اما نکته جالب‌تر این است که پژو پارس ELX نسخه‌ای از این خودروی موفق در ایران است که در سال ۸۳ با موتوری قوی‌تر به بازار عرضه شد و این موتور قوی‌تر همان پیشرانه ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ زانتیاهای سوپرلوکس تولید شده در ایران بود. درواقع پژو پارس ELX ترکیبی از دو خودروساز فرانسوی سیتروئن و پژو است. موتور ۱.۸ لیتری پارس ELX می‌تواند ۱۱۰ اسب‌بخار قدرت تولید کند و ۱۵۵ نیوتن‌متر حداکثر گشتاورش است. زانتیا ۲ اما با موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ خود توان تولید ۱۳۵ اسب بخار را دارد با گشتاور ۱۷۸ نیوتن‌متر. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر پژو پارس، ۹ ثانیه است و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر زانتیا۲ کم‌تر از ۱۰.۲ ثانیه نمی‌رسد. مصرف سوخت ترکیبی پژو پارس ۸.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و مصرف سوخت زانتیا۲ که به مصرف بالا معروف شده، به ۹.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد. هر دو خودرو نیز از جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی استفاده می‌کنند. بنابراین در این بخش برتری‌ها نسبی است، در برخی موارد پارس برتر است و در برخی موارد زانتیا.

اما در بخش امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی پژو پارس ELX شرایط بهتری دارد. داشتن کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، آینه‌های کناری برقی راهنمادار و شیشه‌های سولار ضد UX از جمله امکاناتی هستند که در زانتیا۲ نمی‌بینیم. اما در بخش طراحی ظاهری باید گفت پژو پارس را حتی نسبت به نسخه اولیه زانتیا برتر می‌دانند چه رسد به زانتیا ۲.

تولید پارس ELX در سال ۹۲ به دلیل تحریم‌ها متوقف شد، اما این خودرو جزو محبوب‌ترین تولیدات ایران‌ خودرو بوده و همچنان از بازار خرید و فروش خوبی برخوردار است؛ خلاف زانتیا ۲ که نه خرید و فروش خوبی دارد و نه طرف‌داران چندانی.

مقایسه با رنو مگان ۲۰۰۰
مگان نیز فرانسوی خوش‌اقبال دیگری است که در زمان ورودش به ایران مورد توجه بسیاری قرار گرفت و از همان ابتدا یعنی سال ۸۹ به‌عنوان یکی از رقیبان اصلی زانتیا شناخته شد. هر دو خودرو برای دوره‌ای در ایران تولید شدند و هر دو تولیدشان برای سال‌هاست که متوقف شده است. هر دو خودرو دارای موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ هستند. قدرت زانتیا ۱۳۵ اسب بخار و قدرت مگان ۱۳۶ اسب بخار است. گشتاور زانتیا ۱۸۷ نیوتن‌متر بوده و گشتاور مگان ۱۸۸ نیوتن‌متر. این درحالی است که مصرف مگان بسیار به‌صرفه‌تر از زانتیا و ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف سوخت ترکیبی آن است؛ در برابر ۹.۱ لیتر مصرف سوخت ترکیبی زانتیا در هر ۱۰۰ کیلومتر. اما جعبه‌دنده خودکار ۴ سرعته رنو مگان ۲۰۰۰ باعث شده شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر آن کم‌تر از ۱۱.۱ ثانیه نباشد، در حالی که زانتیا می‌تواند در فاصله ۱۰.۳ ثانیه از صفر تا ۱۰۰ کیلومتر سرعت برسد. از نظر تست‌های ایمنی نیز مگان توانسته امتیاز بهتری را کسب کند.

در بخش طراحی ظاهری هم باید گفت هرچند رنو مگان همواره در این بخش مخالفان خود را داشته اما از آن‌جا که دست‌خوش هیچ تغییری در ایران نشده هنوز از زانتیا ۲ با تغییرات نه‌چندان جالبش بهتر به نظر می‌رسد. شاید اگر این مقایسه بین مگان و زانتیا سوپرلوکس یا SX صورت می‌گرفت مگان نمی‌توانست برنده طراحی ظاهری باشد، اما زانتیا ۲ متأسفانه در این بخش هیچ حرفی برای گفت ندارد.

قیمت مگان همواره از زانتیا بالاتر بوده و هست. اما بازار خرید و فروش دست دومش از زانتیا ۲ اوضاع بهتری دارد. درباره هزینه تعمیرات و تمامی قطعات دو خودرو هم باید گفت در یک وضعیت قرار دارند.

بیشتر بخوانید:
معرفی سیتروئن زانتیا۲ و بررسی بازار ایران
تجربه رانندگی با سیتروئن زانتیا ۲ 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید