فیس‌لیفت ناموفق سایپایی

معرفی سیتروئن زانتیا2 (CITROEN XANTIA2) و بررسی بازار ایران

0

سیتروئن، زانتیا را از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲ در دو شهر رن و سوریز با دو اتاق پنج‌در لیفت‌بک و استیشن تولید کرد. در طول سال‌های تولید دو نسل از این خودرو به بازارهای جهانی معرفی شد. نسل اول از سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷ و نسل بعدی از ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۲. نسل دوم در ظاهر شبیه فیس‌لیفتی از نسل اول بود اما در بخش‌های فنی نیز تغییراتی کرده بود. تجهیزات ایمنی، امکانات رفاهی، تجهیزات برقی، موتور و جعبه‌دنده بخش‌هایی بودند که در نسل دوم تغییر کردند.

خودرویی با زیبایی معمولی، ولی نه چندان امن
طراحی بدنه و کابین خودرو توسط «دانیل آبرامسون» طراح شرکت برتونه ایتالیا صورت گرفت. طرحی‌ که نمی‌توان گفت فراتر از زمان خود بود، اما از جذابیت لازم نیز برخوردار بود. سیتروئن از گروه موتورهای PSA معروف خود در این تولیداتش استفاده کرد و موتورهای بنزینی با حجم‌های مختلف از ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر تا ۲.۹ لیتری ۶ سیلندر Vشکل روی زانتیا کار گذاشته شد. البته زانتیا با موتورهای دیزلی نیز ساخته شد. زانتیا با دو جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی و ۴ و ۶ سرعته اتوماتیک تولید شد. جعبه‌دنده‌های اتوماتیک زانتیا ساخت ZF آلمان بودند. سیستم تعلیق به‌کار رفته در نسل اول این خودرو سیستمی معروف متعلق به خود سیتروئن بود با نام هیدروپروماتیک. سیتروئن در نسل دوم زانتیا سیستم تعلیق معروف دیگرش یعنی هیدرواکتیو را به‌کار گرفت. زانتیا از نظر تست‌های ایمنی، خودروی چندان ایمنی نیست. این خودرو در سال ۱۹۹۷ توانست از تست EURO NCAP تنها یک و نیم ستاره دریافت کند و پایین‌تر از رقبای اروپایی‌اش بایستد.

زانتیا در ایران
زانتیا، لیفت‌بکی نه‌چندان موفق جهانی است که برای اولین‌بار توسط سایپا وارد ایران شد. دقیقاً زمانی که سیتروئن خط تولید این خودرو را در ۲۰۰۲ متوقف کرد، سایپا طی قراردادی ۱۰ ساله خط تولیدش را در ایران برپا ساخت. زانتیا از ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۹ در ایران توسط سایپا تولید شد. اما از همه نمونه‌های متنوع این خودرو با حجم‌ موتورهای متفاوت و جعبه‌دنده‌های مختلف تنها موتورهای با حجم ۱.۸ و ۲ لیتر به‌همراه جعبه‌دنده ۵ دنده اتوماتیک در ایران استفاده شد. تغییر عمده حاصل شده در ابتدای تولید این محصول، حذف برخی امکانات رفاهی مانند سان‌روف، رینگ‌های آلومینیومی و سنسورهای هشداردهنده خودرو بود. همچنین سیستم صوتی خودرو نیز با یک مدل ساده‌تر جایگزین شد. نتیجه این تولید ۴ مدل زانتیا در ایران بود. زانتیا سوپرلوکس ۱۸۰۰، زانتیا X2000، زانتیا SX2000 و سیتروئن زانتیا۲ (CITROEN XANTIA2). در بین این چهار مدل می‌توان زانتیا ۲ را ناموفق‌ترین دانست.

فیس‌لیفت ایرانی
زانتیا ۲ یکی دیگر از تلاش‌های ناشیانه و ناموفق خودروسازان داخلی در اعمال فیس‌لیفت بر تولیدات خارجی بود. پروژه‌ای که با ۹۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری، که در زمان خودش رقمی بالا محسوب می‌شد، درنهایت به شکستی عظیم منجر شد. سایپا در سال ۸۳ پروژه زانتیا ۲ را کلید زد و در سال ۸۷ از آن رونمایی کرد اما تولیدش تنها تا ۸۸ ادامه یافت. زانتیا ۲ از نظر موتور و تجهیزات و جعبه‌دنده مانند زانتیا SX2000 بود اما در قسمت جلو و سپر عقب تغییراتی در طراحی خودرو اعمال شده بود. به‌کارگیری مه‌شکن و ضربه‌گیر در سپر جلو مواردی بود که سایپا به آن افتخار می‌کرد. اما این موارد چنان زشت اعمال شده بود که نتوانست مشتری‌های زیادی را برای کنار گذاشتن طرح قدیمی زانتیا قانع کند. این خودرو با موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ خود توانایی تولید ۱۳۵ اسب بخار قدرت را دارد. همچنین ۱۸۷ نیوتن‌متر گشتاور این خودرو است. مصرف سوخت ترکیبی‌اش ۹.۱ لیتر و شتاب صفر تا صدش ۹.۵ تا ۱۰.۵ ثانیه است.

بازار خودرو در ایران
سال‌های ورود زانتیا به ایران باعث شد این خودرو مورد استقبال فراوان واقع شود. بازار ایران پس از ورود محدود خودروهایی مانند سی‌یلو و آکورد و تولید انبوه ۴۰۵ تشنه محصولی جدید و به‌روز بود. گرچه زانتیا خودرویی خاص و بی‌نظیر در جهان نبود و در کشور مادر به توقف تولید رسیده بود، اما در این بازار تشنه توانست توجه فراوانی را جلب کند. شاید یکی دیگر از عوامل موفقیت این خودرو قیمت مناسب آن نسبت به رقبای هم‌سطحش بود.

همه این عوامل باعث شد زانتیا به خودرویی موفق در ایران تبدیل شود اما این موفقیت آن‌قدر نبود که فیس‌لیفت ناموفق سایپا از آن را تحت پوشش قرار دهد تا خریداران همان اقبال به مدل‌های اولیه را به این طراحی زشت هم نشان دهند. در کنار این فاجعه طراحی، اخبار مربوط به قطعات خودرو نیز که به گوش می‌رسید باعث شد این شکست قطعی‌تر شود. گفته می‌شد که قطعات زانتیا ۲ یا از چین می‌رسند یا در ایران تولید می‌شوند و چه کسی در کشور به تولیدات چینی و قطعات ایرانی اعتماد دارد؟ به‌هر روی زانتیا ۲ حتی در ابتدای تولید نیز استق‍بالی ندید و بازار خوبی را تجربه نکرد، چه رسد به این روزها که ۱۰ سال از تولید متوقف‌شده‌اش می‌گذرد.


بیشتر بخوانید:

تجربه رانندگی با سیتروئن زانتیا ۲ 
مقایسه سیتروئن زانتیا ۲ با خودروهای هم‌رده

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید