لوکس و سرسخت

معرفی لندرور رنجرور (land rover range rover) و بررسی بازار ایران

0
764

بعد از جنگ جهانی دوم، شرکت «رُور» انگلستان دست به طراحی و ساخت خودوریی چندمنظوره و خاص زد. در آن زمان، تمام شرکت‌های خودروسازی برای این‌که بتوانند رضایت مشتریان خود را کسب کنند چاره‌ای جز ایجاد تغییرات اساسی در طراحی و ساخت خودروها، که متناسب با نیاز مشتریان باشد، نداشتند. این شرکت انگلیسی نیز در سال ۱۹۴۸، اولین خودروی خود را با نام تجاری لندرور به جهانیان معرفی کرد؛ خودرویی خاص و با استقامت که در زمان خود توانست همه رقیبان خود مانند جیپ ویلز آمریکایی را از میدان به‌در کند. 

خودروی چندمنظوره
«موریس ویلکس» فردی بود که طراحی و ساخت لندرور را به‌عهده گرفت. او طراحی و تولید خودروی سرسخت، چندمنظوره و البته دودیفرانسیل را در ذهن می‌پرواند. رقیب لندرور (جیپ ویلز) در سال ۱۹۴۷ تولید شده بود و در آن دوره تنها خودروی دودیفرانسیل دنیا محسوب می‌شد. لندرور از سال ۱۳۳۶ وارد ایران شد. 

خودرویی جاودانه
سال ۱۹۶۷، شرکت خودروسازی رُور تصمیم گرفت خودروی چندمنظوره دیگری این‌بار برای کاربرد شهری و بیابانی طراحی کند. آن‌چه در ذهن سازندگان کمپانی رُور می‌گذشت ساخت خودرویی بود که نرم‌‌تر و لوکس‌تر از لندرور باشد. درنتیجه همان سال رنجرور متولد شد. رنجرور تمامی امکانات فوق‌العاده آف‌رودی لندروور را که در زمان خود بسیار محبوب و موفق بود، داراست. این امکانات شامل، جنس بدنه آلومینیومی که باعث جلوگیری از زنگ‌زدگی و پوسیدگی می‌شود، فیلترهای روغنی که از ورود گردوخاک جلوگیری می‌کند، جعبه‌دنده کمکی، به‌کارگیری یک سیستم خنک‌کننده کارآمد، سیستم ترمزدستی که روی گاردان عمل می‌کند و قابلیت این را دارد در هر شیب تندی خودرو را میخ‌کوب کند، فنرهای لول و… می‌شود. 

ورود به خط تولید
شرکت خودروسازی «مرتب» این آف‌رود محبوب را وارد ایران کرد. کمپانی مرتب به‌عنوان کارخانه ساخت محصولات شرکت رُور در ایران شناخته می‌شد. در سال ۱۹۷۸، درحالی‌که هنوز این شرکت مونتاژ لندرور را به‌عهده داشت و به‌شدت مورد استقبال قرار گرفته بود، در کنار این خودروی محبوب، لندرور رنجرور هم وارد خط مونتاژ شد. ورود این خودروی آف‌رود لوکس، برق در چشمان مشتریان می‌انداخت.

لندروری با امکانات بیش‌تر
رنجرور به همان اندازه لندرور کارآمد و قوی است، اما این بار کمپانی رُور خودرویی به بازار معرفی کرد که امکاناتش بیش‌تر، سواری با آن نرم‌تر و از همه مهم‌تر امکان استفاده بیش‌تری در فضاهای شهری و جاده آسفالت دارد. این خودروی لوکس شهری‌-بیابانی، که قابلیت‌های پدربزرگش، لندرور، را در خود دارد، توانست جاودانه شود. موتور این مدل رنجرور (۱۹۷۰ تا ۱۹۸۹) دارای حجم ۳۵۲۸ سی‌سی است. این مدل در ایران فراوان‌تر از مدل‌های دیگر رنجرور است. لندرور رنجرور توسط خودروسازی مرتب و رایزن در سال ۱۹۷۸ وارد ایران شد. موتور این خودرو ۸ سیلندر با حجم ۳۶۰۰ سی‌سی است. سرعت این خودرو ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت است و قدرتی برابر با ۱۶۵ اسب‌بخار و گشتاوری بالای ۲۷۱ نیوتن‌متر (در۳۰۰۰ دور در دقیقه) تولید می‌کند. رنجرور با این قدرت گشتاور بالا، توانایی بالا رفتن از هر شیب تندی را خواهد داشت. رنجرور سالم بسیار بادوام و قابل‌اعتماد است و می‌توان تعداد زیادی از انواع مدل‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۸ آن را یافت که هنوز کاملاً سالم و سرحال هستند و در خیابان‌ها و جاده‌ها و کوه‌ها و بیابان‌های ایران می‌تازند. درصورتی‌که سایر خودرو‌های با سن‌وسال مشابه آن‌ها سال‌هاست که از دور خارج شده‌اند.

 

بیشتر بخوانید:
تجربه رانندگی با لندرور رنجرور 
مقایسه لندرور رنجرور با خودروهای هم‌رده

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید