متفاوت و منحصربه‌فرد

معرفی نیسان جوک و بررسی بازار ایران

0

این خودرو در کلاس نیم‌شاسی قرار می‌گیرد و طراحی موتور آن محور جلو، و چهارچرخ محرک است و دارای جعبه‌دنده‌ ۶ دنده دستی است. نیسان جوک در ایران ابتدا در مناطق آزاد و در حال حاضر در سراسر کشور جزو خودروهای محبوب و پرفروش است. فروش بالای این مدل نیسان سبب شد تا این شرکت ژاپنی دست‌کم در حال حاضر تصمیمی برای تولید و عرضه نسل جدیدی از این خودرو نداشته باشد و فقط به همان تغییرات سال ۲۰۱۴ اکتفا کرده است.

نیسان جوک با ابعادی نزدیک به سانگ‌یانگ تیوولی و رنو کپچر، در کلاس خودروهای نیم‌شاسی صاحب چهره‌ای کاملاً متفاوت و منحصربه‌فرد است. طراحی عجیب و متفاوت این خودرو شما را وادار می‌کند تا با نگاهی کوتاه به آن یا عاشقش شوید و یا از آن متنفر باشید! در نمای جلوی جوک درجایی که در اکثر خودروهای عادی چراغ‌راهنما کار گذاشته می‌شود، چراغ‌های اصلی گرد تعبیه شده و چراغ‌های روشنایی روز نیز به‌صورت برآمده و هماهنگ با چراغ‌های عقب در جایی که چراغ‌های اصلی در دیگر خودروها قرار می‌گیرد، تعبیه‌شده است که کنار جلوپنجره‌ای که شبیه لبخند در سراسر سپر کشیده شده، خاص‌ترین و متفاوت‌ترین بخش طراحی آن را رقم‌ می‌زند.

در نمای کناری جوک اسپرت با رینگ‌های ۱۸ اینچی مواجه هستیم که در مدل‌های اسکای‌پک و پلاتینیوم جای خود را به رینگ‌های ۱۷ اینچی داده است. روی درهای عقب، خلاف درهای جلویی، دست‌گیره‌ای وجود ندارد؛ در جوک هم دست‌گیره‌ها مثل نیسان رونیز، آلفارومئو جولیتا و هیوندای ولوستر به‌شکل مخفی به بالای در‌ها و کنار پنجره منتقل شده است. این موضوع، همراه شیب سقف، که شبیه خودروهای کوپه در بخش انتهایی به سمت پایین کشیده می‌شود، سبب شده با نگاه به خودرو در دودر یا چهاردر بودن آن کمی شک کنید، که این هم یکی دیگر از سنت‌شکنی‌های طراحی جوک به‌حساب می‌آید. پشت خودرو هم با نمای کلی خودرو هماهنگی کاملی دارد، و نگاه به آن چراغ‌های برآمده‌ Lشکل بیش‌تر از هرچیزی نظر شما به خودش جلب می‌کند.

در طراحی داخلی جوک کمی از طراحی موتورسیکلت‌های اسپرت الهام گرفته ‌شده، تا با شکل اسپرت بیرونی خودرو هماهنگی بیش‌تری داشته باشد. برای زیباتر شدن فضای داخل خودرو، بسته به رنگ بیرونی، از رگه‌های قرمز یا زردی اطراف پنل‌ها، دسته‌دنده، روی درها و نگه‌دارنده لیوان استفاده ‌شده که جلوه خاصی به فضای داخل اتاقک می‌دهد.

طراحی تجهیزات داخل کابین ارگونومی بی‌نقصی دارد که استفاده از آن‌ها را بسیار ساده می‌کند ولی با این حال فضای اتاقک جوک با وجود استفاده از رنگ‌های متنوع، آن‌چنان‌که چهره‌ بیرونی خودرو شگفت‌زده‌تان می‌کند شما را به وجد نمی‌آورد! شاید بیش‌ترین بخشی که درون خودرو نظرتان را جلب می‌کند، طراحی غربیلک فرمان و پنل سرعت باشد که برای هماهنگی با شکل اسپرت و جوان‌پسند خودرو طراحی‌ شده است.

جوک از نظر فضا برای سرنشینان جلوی خود بسیار راحت و جادار است. صندلی‌ها به‌شکل منحصربه‌فردی طراحی ‌شده و بدن شما را کاملاً دربرمی‌گیرد که در مواقع مانورها و تغییر مسیرهای شدید می‌توان این را کاملاً احساس کرد. جوک خودرویی ۵ نفره است، ولی در عمل، فضای صندلی‌های عقب برای ۳ بزرگسال به‌هیچ‌‌وجه کافی و راحت نیست و حداکثر برای ۲ نفر فضای کافی دارد، که از طرفی هم به‌خاطر شکل طراحی‌اش، دید سرنشینان عقب برای مناظر اطراف چندان خوب نیست.

فضای صندوق‌عقب جوک کم و در حد خودروی هاچ‌بکی مثل پژو ۲۰۶ است، که باعث می‌شود این خودرو فقط برای خانواده‌های کوچک و سفرهای شهری مناسب باشد. علاوه بر فضای صندوق‌عقب معمولی که همه خودروها دارند، صندوق‌عقب جوک محفظه کوچک مخفی‌ای هم دارد که می‌توان از آن برای قرار دادن لوازم ضروری و خارج از دید استفاده کرد. جوک در حالت عادی فضای باری حدود ۲۹۷ لیتر دارد که در صورت خواباندن صندلی‌های عقب حجم این فضا به ۱۰۱۶ لیتر افزایش پیدا می‌کند.

انواع تیپ‌های نیسان جوک

تیپ اسکای‌پک
تیپ اسکای‌پک جوک به ترمزهای ABS+EBD و سیستم کنترل پایداری ESP مجهز است. این تیپ جوک ۶ کیسه هوا دارد که جلوی خودرو، کناره‌های اتاقک و ستون‌ها را پوشش داده که از این نظر مانند پرده‌ای ایمنی عمل می‌کند. از دیگر تجهیزات این تیپ نیسان جوک می‌توان به سیستم سنجش باد چرخ‌ها و سیستم هشدار کمبود فشار باد، ترکشن‌کنترل، که باعث می‌شود در ترافیک‌ها مصرف سوخت به‌شکل قابل‌توجه‌ای کاهش یابد، سیستم ضدسرقت ایموبلایزر، هندزفری بلوتوث، کروز کنترل و سقف پانوراما اشاره کرد.

جوک به خریداران این تیپ سیستم تهویه مطبوع خودکار را هم پیشنهاد می‌کند. در تیپ اسکای‌پک شما آینه‌هایی دارید که به‌شکل برقی جمع می‌شوند و گرم‌کن دارند، و رینگ‌های ۱۷ اینچی آلومینیومی و چراغ‌های روشنایی روز LED هم به آن اضافه کنید. ممکن است این نسخه نسبت به دو تیپ دیگر جوک امکانات کم‌تری داشته باشد، ولی قیمت منطقی‌تر و مناسب آن باعث شده که در مقایسه با رقبای هم‌کلاس خود ارزشش را داشته باشد.

پلاتینیوم
درواقع تیپ پلاتینیوم را نسبت به تیپ اسکای‌پک می‌توان مدلی آپشنال درنظر گرفت. زیرا این خودرو تمام امکاناتی را که در تیپ اسکای‌پک وجود دارد به خریداران خود ارائه می‌کند. حالا این سؤال مطرح می‌شود که چرا نسبت به مدل پایه باید پول بیش‌تری پرداخت کنیم؟ پاسخ ساده است. فقط کافی است این را بدانید که تیپ پلاتینیوم نمایش‌گر ۸.۵ اینچی‌ای را با سیستم GPS عرضه می‌کند. هرچند این تمام امکانات این تیپ نیست؛ این تیپ جوک سیستم حرکت بین خطوط دارد که اگر راننده بدون راهنما از این محدوده خارج شود و روی خطوط حرکت کند به او هشدار صوتی می‌دهد؛ همچنین در این تیپ رادار ۳۶۰درجه‌ای موسوم به AVM وجود دارد که مثل نیسان ایکس‌تریل دورتادور خودرو را پویش می‌کند، و درنهایت سیستم شناسایی و هشدار اجسام متحرک اطراف خودرو هم از دیگر امکانات جوک پلاتینیوم است. علاوه بر این‌ها، حس‌گر بارش، روکش چرمی صندلی‌ها، صندلی‌های مجهز به گرم‌کن و چراغ‌های خودکار هم جزو مواردی است که این خودرو را کامل‌تر می‌کنند.

تیپ‌ها اسکای‌پک و پلاتینیوم نیسان جوک با موتور ۴ سیلندر ۱۶۰۰ سی‌سی و با قدرت ۱۱۷ اسب‌بخار در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. جوک، بسته به شرایط مختلف رانندگی، در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۶ لیتر سوخت مصرف می‌کند.

اسپرت
تیپ‌های اسکای‌پک و پلاتینیوم از نظر فنی نمونه‌های پایه جوک به‌حساب می‌آیند. ولی شرکت «جهان نوین آریا» که عرضه‌کننده نیسان در ایران است، برای کسانی که در رانندگی به هیجان بیش‌تری علاقه دارند، تیپ اسپرت جوک را مهیا کرده است. این مدل موتور ۱۶۰۰ سی‌سی توربوشارژی دارد که قدرتی تا ۱۹۰ اسب‌بخار را تولید می‌کند. این قدرت با توجه به وزن ۱۲۰۰ کیلوگرمی جوک می‌تواند موشک زمین‌به‌زمینی را در اختیار خریداران خود بگذارد. جوک تیپ اسپرت علاوه بر داشتن امکانات پلاتینیوم، ترمزهای قوی‌تری هم دارد. در این تیپ جوک، در نمای ظاهری هم جزییات متفاوتی مثل قطعات تزیینی و رینگ‌های مشکی دیده می‌شود که تیپ اسپرت جوک را از دو تیپ دیگر متمایز می‌کند. ضمناً، در این تیپ جوک این امکان وجود دارد که تودوزی داخلی را هماهنگ با رنگ بدنه خودرو سفارش داد.

تیپ اسپرت جوک از همان جعبه‌دنده CVT-Xtronic  بهره می‌برد، ولی با این تفاوت که قدرت موتور با سیستم توزیع متغیر گشتاور به هر ۴ چرخ انتقال می‌یابد. به بیان دیگر نیسان در جوک اسپرت، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر را به ۸.۱ ثانیه کاهش داده و حداکثر سرعت این تیپ جوک تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت ارتقا یافته است.

قدرت موتور جوک با جعبه‌دنده CVT-Xtronic به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و از این رو شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر نیسان ۱۱.۵ است و سرعتش به حداکثر ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

 

بیشتر بخوانید:
تجربه رانندگی با نیسان جوک
مقایسه نیسان جوک با خودروهای‌ هم‌رده

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید