محبوبی که قربانی بازار شد

معرفی اوپل موکا (Opel Mokka) و بررسی بازار ایران

0

با افزایش توجه عمومی به خودروهای کراس‌اوور در سطح جهان، شرکت‌های مختلف خودروسازی نیز سعی کردند این کلاس را به فهرست تولیدات خود اضافه کنند و همچنین تنوع تولیدات‌شان را حفظ کنند. اوپل نیز از این امر مستثنا نبود و در سال ۲۰۱۲، اولین کراس‌اوور خود را به نام موکا عرضه کرد. برخی معتقدند که موکا یک بازطراحی از مدل موفق کورسا است، اما از آن‌جا که کورسا یک هاچ‌بک کوچک و موکا در ابعاد یک کراس‌اوور است، نمی‌توان این نظر را جدی گرفت. موکا یک کراس‌اوور کوچک به‌شمار می‌رود، ولی ابعاد کابین و نوع طراحی بدنه‌اش کاملاً ویژگی‌های یک کراس‌اوور را دارد. اولین موکا در سال ۲۰۱۳ به بازار خریدوفروش راه پیدا کرد و پس از آن به‌دلیل طراحی خاص و ویژگی‌های فوق‌العاده‌اش به یکی از موفق‌ترین محصولات اوپل تبدیل شد و آمار فروش بالایی را نصیب کمپانی‌اش کرد. چیزی نگذشت که موکا کراس‌اوور محبوب جهانیان شد. همین موضوع باعث شد که اوپل در سال ۲۰۱۶ فیس‌لیفتی برای آن در نظر بگیرد و این محبوب جهانی را با چهره‌ای جراحی‌شده و مدرن‌تر و با ویژگی‌هایی کامل‌تر عرضه کند تا پاسخ‌گوی اقبال عمومی باشد.

موکا در ایران
«توان خودروی جی» که بعد از سال‌ها دوباره پای محصولات محبوب اوپل را به ایران باز کرده بود، پس از استقبال از مدل‌های کورسا و آسترا و اینسیگنیا اقدام به وارد کردن مدل ۲۰۱۲ موکا کرد که واردات آن نیز موفق بود. ولی از آن‌جا که از ابتدا توان‌ خودرویی‌ها در عرصه تبلیغات و خدمات پس از فروش عملکرد خوبی نداشتند، این موفقیت چندان طولانی نبود و با توقف فعالیت توان خودرو، واردات موکا که محبوبیتی هم پیدا کرده بود، متوقف شد. اما پس از یک سال، یعنی در سال ۹۶ شمسی، شرکت ساپرا موتور که با ادعای نمایندگی رسمی اوپل در ایران شروع به کار کرده بود، با فاصله کمی پس از وعده واردات خودروهای به‌روز اوپل، شرایط واردات موکا را به‌عنوان اولین محصول وارداتی‌اش اعلام کرد. موکای وعده‌داده‌شده توسط ساپرا‌ موتور مدل فیس‌لیفت‌شده یعنی موکاX بود که با قیمت‌گذاری مناسب و خدمات خوب این شرکت از همان ابتدای پیش‌فروش و ثبت سفارش، با استقبال خوبی مواجه شد. اما متأسفانه وضع مجدد تحریم‌های امریکا در سال ۹۷ و به‌دنبال آن آشفتگی بازار باعث شد این موفقیت عمر طولانی نداشته باشد.

تفاوت‌ها و شباهت‌ها
موکا، که از همان سال ۲۰۱۲ طراحی زیبا، جذاب و مورد توجه‌ای داشت، در بازطراحی، زیباتر و دل‌ربا‌تر نیز شد. به‌شکلی که هیچ نقدی به چهره‌اش وارد نبود. موکا ۲۰۱۲ دارای موتور توربوشارژر ۱۴۰۰ سی‌سی است که ۱۳۸ اسب‌بخار قدرت دارد و با کمک جعبه‌دنده اتوماتیک ۶ سرعته خود می‌تواند به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. این موتور همچنین با بهره‌گیری از سیستم ECO (اقتصادی) ۶.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف دارد که برای یک کراس‌اوور رکورد فوق‌العاده‌ای است. اما در مورد موکاX دو تیپِ ادیشن (EDITION) و انوویشن (INNOVATION) وارد شده‌اند که نسخه ادیشن موتور و جعبه‌دنده کاملاً مشابه موکا ۲۰۱۲ دارد و مدل انوویشن همان موتور ۱۴۰۰ توربوشارژر را به‌صورت تقویت‌شده در قلب خود جا داده است. این مدل قادر به تولید ۱۵۴ اسب‌بخار قدرت خواهد بود و با وجود وزن بیش‌تر از تیپ‌های دیگر همچنان شتاب صفر تا صدش ۱۰ ثانیه است. نسخه انوویشن همچنین دو دیفرانسیل است و دو نسخه دیگر دیفرانسیل‌جلو.

بررسی بازار خودرو در ایران
موکا همان‌طور که در جهان یک موفقیت برای اوپل بود، در ایران نیز از ابتدای ورود با استقبال خوبی مواجه شد و مورد توجه بسیاری قرار گرفت. اما به‌دلیل قیمت‌گذاری نامناسب از سوی توان خودرو و خدمات پس از فروش ضعیف، در برابر رقبای قوی شرقی و غربی‌اش مانند رنو داستر، کیا اسپورتیج و هیوندای سانتافه بازماند و فروش خوبی را به نام خود ثبت نکرد. اما موکاX، که خودرویی جدیدتر و کامل‌تر بود، با اتخاذ سیاست بهتری از سوی ساپرا موتور، با فروش بهتری کارش را شروع کرد. هرچند این بار نیز به‌دلیل افزایش نرخ خودروهای وارداتی در اثر بالا رفتن تعرفه خودروهای وارداتی و همچنین بالا رفتن نرخ ارز این موفقیت دوام چندانی نداشت.

موکا در مردادماه سال ۹۶ با قیمت ۱۴۸ میلیون تومان برای مدل ادیشن و ۱۷۹ میلیون تومان برای مدل انوویشن پیش‌فروش می‌شد و اکنون (بهمن‌ماه ۹۷) نمونه‌های کارکرده آن با مبلغ هنگفت۲۵۰ میلیون تا ۳۰۰ میلیون تومان و گاهی بیش‌تر نیز در معرض فروش قرار گرفته است. نمونه جدید و صفرکیلومتری نیز از سوی ساپرا موتور عرضه نمی‌شود و روی سایت این شرکت فقط وعده اعلام شرایط پیش‌فروش و ثبت سفارش را می‌بینیم که مدت‌هاست محقق نشده است. بد نیست بدانید نبود خدمات پس از فروش و نماینده فعال، ترس کمبود و مشکل در تأمین قطعات یدکی را افزایش می‌دهد و همین امر خریدوفروش مدل‌های کارکرده را سخت می‌کند.

بیشتر بخوانید:
تجربه رانندگی با اوپل موکا (Opel Mokka)
مقایسه اوپل موکا (Opel Mokka) با خودروهای هم‌رده

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید