مقایسه تیبا با پراید و پژو ۲۰۶ و سمند و ام‌وی‌ام S110

مینیاتور کم‌خرج و به‌صرفه!

2

هرچند که مدل هاچ‌بک تیبا بازه قیمتی بالاتری دارد اما به‌طورکلی این خودرو جزو خودروهای ارزان‌قیمت بازار کشور محسوب می‌شود. هرچند که دیگر با توجه به اوضاع اقتصادی کشور، همین بازه قیمتی هم ارزان نیست! در این مطلب قصد داریم به مقایسه تیبا با پراید و پژو ۲۰۶ و ام‌وی‌ام S110 بپردازیم. البته شاید با خودتان بگویید که تیبا و پژو ۲۰۶ در یک بازه قیمتی نیستند. حرفتان درست است، اما یک ۲۰۶ کارکرده تیپ ۲ می‌تواند رقیب خوبی برای تیبا باشد.

مقایسه تیبا با پراید

در مقایسه تیبا با پراید می‌توان گفت که موتور، طراحی، شتاب، سیستم تعلیق و فنربندی تیبا نسبت به محصول پرفروش قبلی سایپا، بهتر است. ضمن این‌‌که فضای کابین هم بزرگتر و جادارتر است. گشتاور ارتقایافته تیبا هم این امکان را داده که در سربالایی‌ها وضعیت بهتری نسبت به پراید پیدا کند.

هنگام مقایسه تیبا با پراید باید به این نکته توجه کنیم که شتاب تیبا از پراید بیشتر است و حتی با ۲۰۶ تیپ ۲ مقایسه می‌شود. البته بخشی از رانندگان به سر و صدای زیاد موتور و ورود صدا به داخل کابین معترض‌اند که این امر در پراید کمتر مشاهده می‌شود.

در کنار این موارد سرنشینان خودروی تیبا، احساس امنیت بیشتری را تجربه خواهند کرد. ترمزهای تیبا نیز به واسطه بزرگتر و قدرتمندتر شدن نسبت به ترمزهای پراید، یک مزیت برای این خودرو به شمار می‌روند.

هنگام مقایسه تیبا با پراید در می‌یابیم که دو خودرو در طراحی کیلومترشمار و دورسنج نزدیک به هم هستند، اما کنسول و داشبورد تیبا طراحی جدیدتری دارد؛ هرچند که بخشی از رانندگان معتقدند این داشبورد از جنس پلاستیک نامرغوب ساخته شده است.

وزن تیبا یک تن است، یعنی حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم از پراید سنگین‌تر است. این امر شاید در نگاه اول یک مزیت محسوب ‌شود، اما برخی کارشناسان معتقدند در مقایسه با حجم موتور ۱۵۰۰ سی‌سی آن، چندان مزیتی به حساب نمی‌آید.

کمربندهای ایمنی پیش‌کشنده، دو ایربگ، ترمز ABS و سیستم EBD (سیستم تقسیم نیروی ترمز)، مصرف پایین سوخت و محکم بودن ستون‌های اصلی خودروی تیبا را باید از دیگر مزایای تیبا نسبت به پراید برشمرد.

اگر همچنان با مقایسه تیبا با پراید شک دارید و به نتیجه خاصی نرسیدید، شاید بد نباشد که مطلب مربوط به مقایسه پراید با خودروهای هم‌رده‌اش را هم مطالعه کنید.

مقایسه تیبا با پژو ۲۰۶ کارکرده تیپ ۲

تیبا را همچنین می‌توان با مدل‌های کارکرده پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مقایسه کرد. شاید از نظر قیمتی پژو ۲۰۶ تیپ دو نزدیک به تیبا باشد اما در نگاه‌ عمیق‌تر در می‌یابیم که از نظر قیمتی تیبا بهتر از پژو ۲۰۶ تیپ دو است.

پژو ۲۰۶ جزو خودروهای جوان‌پسند در ایران محسوب می‌‌شود و به همین دلیل هم رانندگی پرریسک‌ جوانان و نرم و تیز بودن خودرو، باعث ایجاد تصادف بیشتر با آن می‌شود.

بزرگترین تفاوت تیبا با پژو ۲۰۶، که جزو پرفروش‌ترین‌ خودروها در ایران است، در خرج‌تراشی آن‌هاست. نگهداری از پژو ۲۰۶ هزینه بسیار بالایی دارد چرا که قطعات و هزینه خدمات آن بالاست، اما تیبا خودرویی ارزان‌قیمت محسوب می‌شود.

با مقایسه تیبا با پژو ۲۰۶ باید گفت که قدرت تیبا بالاتر از پژو ۲۰۶ تیپ ۲ است، پس شتاب تیبا بالاتر است و می‌توان به آن اعتماد بیشتری داشت. از حیث تجهیزات و آپشن‌ها نیز، تیبا وضعیت بهتری دارد.

اگر می‌خواهید از عملکرد پژوه ۲۰۶ بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب مقایسه پژو ۲۰۶ با خودورهای هم‌رده‌اش را مطالعه کنید.

مقایسه تیبا با ام‌وی‌ام ۱۱۰s

خودروی دیگری که می‌توان آن را با تیبا مقایسه کرد ام‌وی‌ام ۱۱۰s است که از نظر قیمتی، هم‌سطح تیباست. ام‌وی‌ام ۱۱۰s حالت اسپرت دارد و شاید در مقایسه با تیبای صندوق‌دار، چندان خانوادگی نباشد، اما طراحی آن مدرن‌تر و شیک‌تر است.

در مقایسه تیبا با ام‌وی‌ام ۱۱۰s، با توجه به بازار خرید و فروش بالای تیبا و شتاب، سرعت و وزن می‌توان تیبا را گزینه بهتری دانست.

مقایسه تیبا با سمند

تیبا بهتره یا سمند؟ شاید سوال عجیبی به نظر برسد، اما سمند از دیگر خوروهایی‌ست که تقریبا هم‌قیمت تیباست، البته قیمت سمند صفرکیلومتر از تیبا بسیار بالاتر است، اما مثل ۲۰۶ تیپ ۲، می‌توانید سمند کارکرده‌ را تا مدل ۹۰ و ۹۱ با قیمت نزدیک به تیبا پیدا کنید.

با مقایسه تییا با سمند باید گفت که سمند از نظر موتور و کارکرد بهتر از تیباست، اما غالباً آن را خودروی داخل شهر محسوب نمی‌کنند و بیشتر به درد خارج شهر و بزرگراه‌ها می‌خورد. 

امیدواریم که این مقایسه توانسته باشد اطلاعات ارزشمند و مفیدی از خودروی تیبا را در اختیارتان قرار دهد. برای مشاهده آگهی‌های خرید و فروش تیبا و اطلاع از قیمت آن می‌توانید به سایت دیوار مراجعه کنید.

2 نظرات
  1. محمد می‌گوید

    سلام دوستان
    ایرادات تیبا ،ساینا با توجه به تجاربی که داشتم
    -صدای زیاد موتور در اتاق
    -صدای گیربکس
    -لرزش جزیی اتاق در سرعت بالای ۱۲۰کیلومتر
    -صدای صوت باد از بالای کلاف درب های جلو
    -جلوبندی ضعیف
    -کمک فنرها سالی یکبار نیاز به تعویض دادند
    -تغییر شکل داشبرد تیبا در اثر آفتاب تابستان
    -هنگام دور زدن سمت راننده راحت می پیچه ولی سمت شاگرد باید ماشین رو جلو عقب کنی
    -غیره واقعی بودن مصرف بنزین با مندرجات کارخانه سازنده
    -نداشتن زیر پا ، احساس خستگی در مسافت های نه چندان زیاد
    با وجود مشکلاتی که تیبا و خانواده تیبا داره ، این مشکلات در پراید دیده نمیشه ، پراید حداقل خودشه ولی تیبا هر قسمت از یه ماشینی مانند موتور پراید ، کابین ، اکسل ، صندلی ریو و…… تشکیل شده.
    من که اصلا راضی نبودم فکر میکردم ماشین های خودم این مشکلات رو داره ولی با تیبا و سایناهای دیگر هم که تست کردم این مشکلات وجود داشت.

  2. سجاد می‌گوید

    سوار ساینای رفیقم شدم . تجربه خودم رو بگم
    اول :به شدت صدای موتور روی مخه
    دوم: ترمزش توی دلم رو خالی میکرد
    سوم: شتاب اولیه به شدت بدی داره انگار لشه.
    من خودم پراید دارم . سال ۹۴ هم پژو۴۰۵ صفر رو یکسال داشتم بخاطر نیاز مالی فروختم. درکل هم پراید وهم پژو از ساینا بهتر بودن.
    برادرم با پرایدم تصادف کرد مجبورأ میخام تیبا بگیرم .کاش ماشین ارزون بشه میتونستم اس ال ایکس بخرم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.