مقایسه برلیانس ‌H330 با خودروهای هم‌سطح؛ رقابت بین برادرخواندگان چینی

2
3244

مقایسه برلیانس ‌H330 با خودروهای هم‌سطح؛ رقابت بین برادرخواندگان چینی
در غیاب خودروسازان مطرح جهان در ایران، این چینی‌ها هستند که در عرصه بازار خودروی کشور با یکدیگر رقابت می‌کنند. شاید بتوان گفت حتی خودروسازان داخلی نیز در این رقابت جایی ندارند. درواقع، تعدد و کثرت برندهای چینی در بازار این سال‌های ایران با مدل‌های مختلف و متنوع، آن‌قدری هست که جایی برای دیگران باقی نماند. برای مثال، همین کمپانی برلیانس برای تمام مدل‌هایی که وارد ایران کرده است، چندین رقیب از میان هم‌وطنانش دارد؛ جک J5، جک J4، بسترن B30، جیلی GC6 و جک S3. شاید رقبایی مانند رنو تندر ۹۰ یا دنا و دنا پلاس را هم بتوان برای مقایسه درنظر گرفت، اما رقابت تنگاتنگ با همان محصولات چینی است.

مقایسه با جک J5
جک J5 دومین خودرو از کمپانی جی ای سی بود که وارد بازار ایران شد. این خودرو در ایران با استقبال خوبی مواجه شد و مورد توجه جوانان قرار گرفت. نکته جالب این‌که، این خودرو نیز مانند برلیانس H330 با دو جعبه‌دنده اتوماتیک و دستی به بازار عرضه شد.

وقتی به سابقه طراحی و ساخت دو خودرو دقت می‌کنیم، متوجه می‌شویم که هر دو، خروجی شرکت‌های طراحی معتبر اروپایی هستند و از ظاهری معقول بهره می‌برند و فارغ از برتری هر یک، با سلایق مختلف سازگارند. در بخش طراحی داخلی، جکJ5 از برلیانس H330 برتر است. کیفیت متریال به‌کاررفته درون کابین برلیانس ‌H330 به‌شدت پایین است که ضعف بزرگ این خودرو و تولیدات سری H برلیانس به شمار می‌رود. اما در جک J5 طراحی داخلی بسیار خوبی را می‌بینیم که در میان چینی‌های بازار منحصر به فرد است. کیفیت متریال به‌کاررفته در اجزای مختلف، هارمونی رنگ‌ها و طراحی در سطح بالایی قرار دارد و با کمی دقت، متوجه می‌شوید همه‌چیز در بهترین شکل، طراحی و ساخته شده است.

فضای داخلی جک J5 بزرگ‌تر و راحت‌تر است و سرنشینان آن احساس راحتی بیش‌تری دارند، اما فضای صندوق بار برلیانس بیش‌تر است. در مورد امکانات و تجهیزات رفاهی نیز دو خودرو در یک سطح قرار دارند. هر دو در مدل‌های دستی از یک موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ خطی با حجم ۱.۵ لیتر و جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی بهره می‌برند. اما با وجود این برابری، جک J5 موتور قوی‌تری دارد و می‌تواند به سقف قدرت ۱۱۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه دست یابد که با شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۱۱.۵ ثانیه‌ای و سقف سرعت ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت، کاملاً برتری خود را به موتور برلیانس H330 با سقف قدرت ۱۰۳ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه و ۱۷۰ کیلومتر سرعت و شتاب ۱۲ ثانیه صفر تا صد ثابت می‌کند. در مدل‌های اتوماتیک این برابری دیده نمی‌شود و جک J5 دنده اتوماتیک یک موتور ۱.۸ لیتری با حداکثر قدرت ۱۴۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه دارد. شتاب صفر تا صد این مدل از جک نیز ۱۱ ثانیه است، در حالی که شتاب صفر تا صد برلیانس H330 دنده اتوماتیک به ۱۶ ثانیه می‌رسد. در مورد مصرف سوخت نیز هر دو خودرو تقریباً در یک سطح‌اند، برلیانس H330 در هر ۱۰۰ کیلومتر ۶.۵ لیتر و جک J5 نیز ۶.۷ لیتر مصرف دارند. قیمت دو خودرو نیز در حال حاضر تقریباً برابر است.

مقایسه با دنا
دنا یکی دیگر از محصولات ایران خودرو است که از مشکل قدمت و تکرار در طراحی رنج می‌برد. دنا را می‌توان ترکیبی از پژو ۴۰۵ و پرشیا و سمند دانست. بنابراین، از نظر عدم نوآوری در طراحی، دنا بازنده بی‌چون‌وچرای رقابت است و حرفی برای گفتن ندارد. در بخش طراحی داخلی و کابین، باید گفت هرچند محصولات ایران خودرو نیز از کیفیت چندانی برخوردار نیستند، اما دنا برتری غیرقابل‌‌انکاری بر برلیانس H330 دارد. کیفیت متریال به‌کاررفته در برلیانس H330 بسیار پایین و آزاردهنده است. فضای داخل کابین این خودرو نیز نسبت به دنا کوچک‌تر است، اما نمی‌توان گفت که دنا راحت‌تر خواهد بود. در بخش موتور، عملکرد موتور ۱.۶۵ یا ۱.۷ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ خطی دنا با جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی، از موتور برلیانس با ۱.۵ لیتر حجم بهتر است. موتور دنا ۱۱۳ اسب بخار قدرت دارد و می‌تواند به سقف سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت برسد که برتری محسوسی نسبت به برلیانس H330 با ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت محسوب می‌شود. هرچند مصرف سوخت برلیانس در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱.۵ لیتر کم‌تر از دناست، اما از نظر قیمت باید گفت برلیانس نسبت به دنا پلاس قیمت بالاتری دارد. در آبان ماه ۹۷ برلیانس H330 صفر ۱۱۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و دنا پلاس ۱۰۶ میلیون تومان.

اگر علاقه‌مند به خودروی برلیانس H330 هستید یا قصد دارید این خودرو را خریداری کنید در مطلب زیر می‌توانید

درباره تجربه رانندگی با برلیانس H330 بدانید 
و برلیانس H330 در بازار ایران ارزیابی کنید


2 دیدگاه‌ها

  1. با سلام
    با تمام گفته های این مطلب خودروی برلیانس نسبت برتری به خودروهای گفته شده بالاتر از نظر راحتی راننده و سرنشین بنده که این حرفمی زنم از تمامی خودروها در حد تجربه امتحان کردم .
    بنا براین خواهشن چیزی که هم به نفع مردم و کشور اضحار نظر بی مورد نکنید اگر همین چینیها نباشند کسی که قدرت سوار شدن خودروهای به روز اروپائی را ندارنند و خودروسازان داخلی هم از اب گلالود ماهیهای درشتی می گرفتن مثلا پراید می شد ۱۵۰ ملیون و اشغالهای فرانسه که تکلونژی۵۰ سال پیش می شدن ۳۰۰ ملیون گر چرا که تمامی قطعات اینها هم چینی اما از نوع درجه ۳ قالب مردم می کردنند بگزارید این مملکت ثبات داشته باشد .اگه ممکن

  2. با سلام
    با توجه به تمامی نظرات بنده به صراحتا ابلاغ می کنم که هم از نظر راحتی و نرمی وهم از نظر سوخت خودروی برلیانس از تمام این خودروها که گفته شده ارزش خرید بیشتری دارد چونکه تقربیا هر خوردوی که شما فکر کنید در حد تجربه کوتاه مدت داشتم که نظر مو بلاغ می کنم
    فقط خواهشا سانگ اندازی نکنید بگزارید ارامش مردم بر قرار شود کسی که توانائی سوار شدن خودروهای خوب نداره و این ماشین هم از نظر متریال و قیمت و هم مصرف سوخت ماشین خوبی است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید