موتور عالی، طراحی معمولی

معرفی ب‌ام‌و ایکس تری (BMW X3) و بررسی بازار ایران

0

نمی توان این نکته را کتمان کرد که طراحی ب‌ام‌و ایکس تری (BMW X3) مربوط به بیش از ۱۵ سال قبل است و این یعنی نباید از این خودرو حتی در نسخه‌های فیس‌لیفت انتظار یک ظاهر امروزی داشته باشیم. ابعاد بدنه ایکس تری به اندازه‌ای است که قابل استفاده در شهر باشد هر چند قابلیت‌های آفرودش کم است. خطوط موجود روی بدنه، این خودرو را بیش از حد تبدیل به یک مکعب مستطیل کرده و تقریبا در هیچ نقطه‌ای شاهد استفاده از منحنی‌ها و خطوط دایره‌ای نیستیم. چراغ‌های عقب زوایای تیز دارند که حالا دیگر از مد افتاده است و ب‌ام‌و ایکس تری را شبیه به رنجرورهای قدیمی کرده است. هر چند این قضیه را در فیس‌لیفت سال ۲۰۱۵ تا حدودی رفع کرده‌اند. در داخل این مکعب هم خبری از طراحی زیبا و چشم‌گیر نیست و همه چیز با توجه به قیمت این خودرو، بسیار معمولی است. برگ برنده X3 اما در زیر کاپوت نسبتا بزرگ آن قرار گرفته است. جایی که ب‌ام‌و می‌تواند برتری‌اش نسبت به رقبا را نشان دهد.

هیولای کم مصرف
کارخانه ب‌ام‌و که ابتدا به تولید هواپیما مشغول بود، بعد از جنگ جهانی دوم روی تولید خودروهای شخصی تمرکز کرد و به شهرت بسیار بالایی رسید. در دهه ۹۰ میلادی، ب‌ام‌و به این نتیجه رسید که باید وارد بازار شاسی‌بلندها شود و سال ۱۹۹۹ از اولین شاسی‌بلند خود با عنوان X5 رونمایی کرد. مشکل اصلی بسیاری از شاسی‌بلندها مصرف بالای سوخت‌شان است. محصول سال ۲۰۰۳ این شرکت به نام ب‌ام‌و ایکس تری اما نشان داد که هم می‌توان شاسی‌بلند داشت، هم موتور پرقدرت، اما نیازی به یک پمپ بنزین سیار نداشت. تیپ ۲۵i ایکس تری که سال ۲۰۱۰ به بازار آمده از موتوری ۶ سیلندر و ۲۵۰۰ سی سی با توان ۲۱۸ اسب بخار استفاده می‌کند که مصرف سوختش در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷.۵ لیتر است. در تیپ ۲۸i اما ب‌ام‌و ایکس تری یک موتور ۴ سیلندر با حجم ۲۰۰۰ سی‌سی دارد که می‌تواند ۲۴۵ اسب بخار توان تولید کند و مصرف سوختش هم ۷.۶ لیتر است. در تیپ ۳۰i اما بار دیگر یک موتور ۶ سیلندر با حجم ۳۰۰۰ سی‌سی قرار دارد که ۲۷۲ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و مصرف سوختش به ۸.۹ لیتر افزایش پیدا کرده است. در تیپ ۳۵i هم موتور ۶ سیلندر با حجم ۳۰۰۰ سی‌سی و توان خروجی ۳۰۴ اسب بخار قرار دارد که ۸.۸ لیتر مصرف سوخت دارد و البته می‌تواند در ۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. چیزی که برای یک شاسی بلند بسیار شگفت‌انگیز است. ب‌ام‌و ایکس تری از لحاظ تک یا دو دیفرانسیل بودن به دو تیپ SDRIVE و XDRIVE هم تقسیم می شود که در تیپ S یک دیفرانسیل و در تیپ X دو دیفرانسیل وظیفه انتقال قدرت را برعهده دارند.

مواجهه با یک کابین متوسط
فضای داخلی X3 نسل دوم برای استفاده یک خانواده ۴ یا ۵ نفره کافی است و اگر کسی بخواهد فضای صندوق عقب را بزرگ‌تر کند می‌تواند صندلی‌های عقب را هم بخواباند. در این فضای نسبتا بزرگ اما خبری از آپشن‌های عجیب و غریب یا طراحی خاص نیست. در فیس‌لیفت سال ۲۰۱۵ اوضاع کمی بهتر شده اما همچنان طراحی کابین ایکس تری نسل دوم با نمونه‌های دیگر مثل آئودی Q5، لکسوس RX200 و بنز GLC فاصله دارد. جدا از کیفیت مواد مصرفی حتی در بعضی نمونه‌های چینی هم شاهد طراحی زیباتری در داخل خودرو نسبت به ب‌ام‌و ایکس تری سری قبل از ۲۰۱۵ یا همان نسل دوم هستیم که همه این‌ها به قدیمی بودن X3 مربوط می‌شود.

قیمت ایکس تری در بازار ایران
خوش‌بختانه در همین سایت “دیوار” می‌توانید مدل‌های مختلف این خودرو را بخرید،‌ اما قیمت آن بستگی کامل به سال تولید خودرو دارد. ایکس‌تری‌هایی با مدل بالای ۲۰۱۵ با توجه به تغییرات زیادی که کرده‌اند، قطعا گران‌تر و با قیمت بین ۸۵۰ تا یک میلیارد تومان در دی‌ماه ۹۷ خرید و فروش می‌شوند. اما مثلا مدل ۲۰۰۹ با قیمت ۲۸۰ میلیون تومان هم در همین تاریخ عرضه شده است.

بیشتر بخوانید:
تجربه رانندگی با ب‌ام‌و ایکس ۳(BMW X3) نسل دوم
مقایسه ب‌ام‌دبلیو ایکس ۳(BMW X3) نسل دوم با خودروهای هم‌رده

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید