مقایسه ام‌وی‌ام ۱۱۰s با تیبا هاچ‌بک و ام‌وی‌ام ۱۱۰

مینی‌سوپرِ خندان

0

در کلاس خودروهای کوچک شهری، انتخاب‌های زیادی در بازار خودروی ایران وجود ندارد. در محدوده قیمتی ام‌وی‌ام ۱۱۰s می‌توان به تیبا هاچ‌بک و نسخه معمولی همین خودرو یعنی ام‌وی‌ام ۱۱۰ اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم به مقایسه ام‌وی‌ام ۱۱۰s با تیبا هاچ‌بک و ام‌وی‌ام ۱۱۰ بپردازیم.

مقدمه‌ای بر مقایسه ام‌وی‌ام ۱۱۰s

ام وی ام ۱۱۰ در واقع نسخه اولیه ام‌وی‌ام ۱۱۰s است. ام‌وی‌ام ۱۱۰s خودرویی شهری، با مصرف سوخت مناسب و ظاهر جالب و پارک راحت است و درعین‌حال، ایمنی نامناسب و فضای صندوق‌عقب کوچک از معایب این خودرو شهری به شمار می آید.

مقایسه ام‌وی‌ام ۱۱۰s با تیبا هاچ‌بک

تیبا به‌عنوان خودروی ملی شرکت سایپا و دومین خودروی ملی ایران شناخته می‌شود. مدل هاچ‌بک آن در مهر ۱۳۹۱ با نام تجاری تیبا۲ رونمایی شد و هدف از عرضه آن جلب‌نظر خریداران جوان‌تر بود و در بازار هم استقبال خوبی از آن شد. در زمینه توان موتور، تیبا در مقایسه ام‌وی‌ام ۱۱۰s وضعیت بهتری دارد؛ چرا‌که از موتور پرحجم‌تری برخوردار است. این خودرو با موتور ۱٫۵لیتری‌ ۸ سوپاپ، می‌تواند توانی معادل ۸۷ اسب ‌بخار تولید کند. در مقابل ام‌وی‌ام ۱۱۰ از موتور ۱لیتری استفاده می‌کند که ۶۸ اسب ‌بخار توان دارد؛ هرچند وزن تیبا۲ حدود ۸۰ کیلوگرم سنگین‌تر است.

هر دو خودرو گیربکس ۵ دنده‌دستی دارد و در آنها آپشن جعبه‌دنده اتوماتیک وجود ندارد. هر دو خودرو دارای فرمان هیدرولیک است. آینه‌های کناری در تیبا۲ و ام‌وی‌ام ۱۱۰s تیپ کامفورت دستی است، اما رقیب چینی در مدل لاکچری، آینه‌های برقی ارائه کرده است. شیشه بالابرهای تیبا تنها در ردیف جلو برقی است و در مقابل ام‌وی‌ام ۱۱۰s برای هر ۴ شیشه بالابرهای برقی دارد.

سیستم صوتی هر دو خودرو متوسط است. تیبا۲ برف‌پاک‌کن عقب دارد، ولی این گزینه فقط در مدل لاکچری ام‌وی‌ام ۱۱۰s وجود دارد. در هر دو خودرو مه‌شکن جلو و عقب نصب شده است و ام‌وی‌ام ۱۱۰s چراغ روشنایی روز هم دارد. هر دو خودرو به ۲ کیسه هوا در جلو و ترمزهایی با نیروی کمکی ABS و EBD مجهز هستند که حداقل استاندارهای ایمنی را در ایران پوشش می‌دهد، ولی ایمنی زیادی نیست.

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر، مطلب مقایسه تیبا ۲ با پراید ۱۱۱ و ام‌وی‌ام ۱۱۰را نیز مطالعه کنید.

مقایسه ام‌وی‌ام 110s با تیبا هاچ‌بک
ام‌وی‌ام ۱۱۰s از نمای روبه‌رو

ازنظر ابعاد بدنه، تیبا۲ اندکی بزرگ‌تر است. تیبا۲ در شهر و جاده کشش بهتری در مقایسه ام‌وی‌ام ۱۱۰s دارد و به‌ویژه در زمان رانندگی در جاده‌ها بیشتر به چشم می‌آید. ازنظر پایداری، هر دو خودرو وضعیت متوسطی دارند، اما تجربه نشان داده است که تیبا۲ در رانندگی سنگین، پایداری بیشتری در مقایسه ام‌وی‌ام ۱۱۰s دارد. هر دو خودرو از اثر ضربات به داخل کابین جلوگیری نمی‌کنند.

به نظر می‌رسد می‌توان با اطمینان تیبا۲ را در مقایسه ام‌وی‌ام ۱۱۰s ، برنده این مقایسه دانست. این خودرو موتور قوی‌تری دارد و کشش بهتری را هم روی جاده عرضه می‌کند. فضای داخلی‌اش بیشتر است و به‌این‌ترتیب برای یک سفر گزینه ایدئال‌تری است؛ ضمن ‌اینکه به‌دلیل تعلیق بهتر، سرنشینان آرامش بیشتری هم خواهند داشت.

شبکه خدمات‌پس‌ازفروش این خودرو از رقیب چینی‌اش گسترده‌تر است و لوازم یدکی آن‌ هم ارزان‌تر و راحت‌تر از ام‌وی‌ام ۱۱۰s قابل‌خریداری است. درضمن بازار دست‌دوم بهتری هم دارد و به این ترتیب تیبا۲ برنده این رقابت خواهد بود؛ هرچند ام‌وی‌ام ۱۱۰s با ظاهر جدیدش همچنان یک گزینه خاص در این بازه قیمتی است.

مقایسه ام‌وی‌ام ۱۱۰s با ام‌وی‌ام ۱۱۰ 


ام‌وی‌ام ۱۱۰ درواقع نسخه اولیه ام‌وی‌ام ۱۱۰s است و شاید برای عده زیادی این سؤال پیش‌آید که ام‌وی‌ام ۱۱۰s چه تفاوتی با نسخه قدیمی خود دارد. اگر شما هم از طرف‌داران خودروهای کوچک شهری هستید، بدون شک دانستن این تفاوت ها برایتان جذاب خواهد بود.

ام‌وی‌ام ۱۱۰s در بخش طراحی ظاهری، دست‌خوشِ تغییراتی شده که موجب شده است این خودرو دیگر همانند نسخه قبلی خود شباهت زیادی به دوو ماتیز نداشته باشد. درواقع چری با این تحول سعی داشته است که ام‌وی‌ام ۱۱۰ را از زیر سایه دوو ماتیز خارج کند و تا حدودی موفق بوده است.

مقایسه ام‌وی‌ام 110s با 110 
نمای داخلی ام‌وی‌ام ۱۱۰s

یکی از تغییرات اساسی نسخه جدید در بخش چراغ‌ها بوده است. چراغ‌های جلو در ام‌وی‌ام ۱۱۰s بزرگ‌تر و کشیده‌تر شده‌اند و از آن چراغ‌های دایره‌ای و ساده قدیمی فاصله گرفته‌اند. ورودی هوا نسبت به قبل بزرگ‌تر شده و بخش بیشتری از سپر پایین را به خود اختصاص داده است. همچنین چراغ‌های مه‌شکن دایره‌ای‌شکل را در دو طرف خود جای داده است.از دیگر تغییرات قابل‌توجه نمای جلو می‌توان به شکل خاص قسمت بالایی سپر اشاره کرد که در کنار خط منحنی کاپوت، چهره‌ای متفاوتی را برای ام‌وی‌ام ۱۱۰s به ارمغان آورده است.

به‌منظور کاهش سادگی در طراحی نمای کناری نیز از خطوط حجم‌دهنده در این قسمت استفاده بیشتری شده است. یکی از نکات جالب در این قسمت، محل قرارگیری دست‌گیره درِ عقب است که چسبیده به قاب پنجره تعبیه شده است. بخش انتهایی سقف نسبت به گذشته شیب بیشتری دارد. نمای عقب این خودرو در مقایسه ام‌وی‌ام ۱۱۰s به‌طور‌کلی تغییر کرده است. شیشه عقب بزرگ‌تر شده است و نقش درِ صندوق را ایفا می‌کند. چراغ‌های بزرگ و کشیده نیز در بالاترین قسمت ممکن قرار گرفته‌ است. محل قرارگیری پلاک خودرو به روی سپر عقب انتقال یافته و درکل می‌توان گفت نمای ظاهری ام‌وی‌ام ۱۱۰s نسبت به گذشته بسیار زیباتر شده است.

کابین ام‌وی‌ام ۱۱۰s نسبت به قدیم پیشرفت‌هایی داشته است، اگرچه متریال به‌کاررفته همانند گذشته چنگی به دل نمی‌زند. یکی از تغییرات جالب در کابین ام‌وی‌ام ۱۱۰s شکل محفظه داشبورد است. درواقع عملاً درِ محفظه داشبورد حذف شده و جای خود را به یک حفره عجیب و غریب داده است. غربیلک فرمان به‌صورت ۳ شاخه طراحی و بسیار خوش‌دست‌تر شده است. ابعاد خودرو در نسخه جدید افزایش یافته و فضای بیشتری را برای سرنشینان فراهم می‌کند. از مهم‌ترین امکانات و آپشن‌هایی که به ام‌وی‌ام ۱۱۰s اضافه شده است، می‌توان به چراغ رانندگی در روز (دی‌لایت)، صفحه کیلومترشمار دیجیتالی، آینه‌های کناری برقی و سنسور پارک اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: مقایسه ام وی ام ۱۱۰ با دوو ماتیز و پراید

مقایسه ام‌وی‌ام 110s با 110 
نمای پشتی ام‌وی‌ام ۱۱۰s

ام‌وی‌ام ۱۱۰ قدیمی ازنظر ایمنی به‌شدت خودروی ضعیفی بود که با اضافه‌شدن تکنولوژی EBD در کنار ABS به سیستم ترمز و ۲ عدد کیسه هوا برای سرنشینان جلو تا حدودی بهبود یافته است.

پیشرانه ام‌وی‌ام ۱۱۰s همان موتور ۱لیتری قدیمی است که توان تولید ۶۸ اسب ‌بخار قدرت و ۹۳ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. جعبه‌دنده به‌کاررفته همانند گذشته یک جعبه‌دنده ۵‌ دنده‌دستی است. تنها نکته‌ای که شاید درخصوص عملکرد این پیشرانه وجود داشته باشد، بزرگ‌ترشدن ورودی هوا در نسخه ۱۱۰s است که به کاهش مصرف سوخت منجر شده است.

سخن آخر

امیدواریم این مطلب که دربارهٔ بررسی و مقایسه ام‌وی‌ام ۱۱۰s است، برای شما مفید بوده باشد. همچنین می‌توانید در سایت دیوار آگهی‌های خریدوفروش ام‌وی‌ام ۱۱۰s را مشاهده کنید.

نظر شما درباره خودروهای بالا چیست؟ نظرات و تجربیات خودتان را از طریق ثبت دیدگاه با ما و سایر خوانندگان بلاگ دیوار در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.