نوستالژی لوکس و مدرن

1

وپل امگا لوکس‌ترین و بزرگ‌ترین سدان اوپل است که معمولاً سابقه ساخت سدان‌های کوچک و هاچ‌بک‌ها را در کارنامه دارد. اوپل در سال ۱۹۸۶، امگا را به‌عنوان جایگزین اوپل رُکورد معرفی کرد. این خودرو تا سال ۲۰۰۳ در سه نسل و به‌صورت سدان و استیشن با موتورهای مختلف تولید شد. نسل اول امگا که تا سال ۱۹۹۴ تولید می‌شد، با موتورهای ۴ سیلندر ۱.۸ و ۲.۴ و ۶ سیلندر ۲.۶ تا ۳ لیتری و جعبه‌دنده‌های ۴ سرعته اتوماتیک و ۵ و ۶ سرعته دستی به بازار عرضه شد. این خودرو که در زمان خود در بین خودروهای لوکس جای داشت و به‌دلیل داشتن امکاناتی همچون ترمز ABS، کامپیوتر سفری، کیسه هوا و مدیریت الکترونیکی ترمز، یک خودروی فوق‌مدرن محسوب می‌شد، به‌تعداد بسیار اندک وارد ایران شد و در کشور ما نیز خودروی قشر مرفه بود.

از نسل اول به نسل‌های بعدی
نسل دوم امگا که در سال ۱۹۹۴ معرفی و تا سال ۱۹۹۸ نیز تولید شد، عمده امگاهای درون ایران را تشکیل می‌دهد. اوپل با معرفی این نسل دوم تغییراتی اساسی در امگای نسل اول ایجاد کرد. برای مثال، نسل دوم دارای دیفرانسیل عقب بود. این خودرو با موتورهای ۲ و ۲.۵ و ۳ لیتری و دو جعبه‌دنده ۴ سرعته اتوماتیک و ۵ سرعته دستی تولید شد. نسل دوم فیس‌لیفت‌شده امگا نیز تولید شد که تا سال ۲۰۰۳ روی خط تولید بود. این فیس‌لیفت یک نمونه دیزلی با موتور ۳ لیتری داشت.

امگا در ایران
ورود جدی امگا به ایران مربوط به سال‌های ۷۳ تا ۷۵ شمسی می‌شود. گرچه قبل و بعد از این سال‌ها نیز مدل‌های دیگری از نسل‌های دیگر وارد شد، اما اصلی‌ترین بخش واردات این خودرو مربوط به این ۲ سال و نسل دوم آن می‌شود. امگای نسل دوم با موتورهای ۴ سیلندر ۲ لیتری با جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی و ۶ سیلندر ۳ لیتری با جعبه‌دنده ۴ سرعته اتوماتیک توسط شرکت ملبا، که آن زمان نمایندگی رسمی اوپل بود، در ایران عرضه شد.

خودرویی با پیشرانه خورجینی
نکته دیگر این‌که موتورهای ۴ سیلندر از نوع خطی و موتورهای ۶ سیلندر خورجینی بودند. البته به‌گفته کارشناس همین شرکت، تعداد خودروهای ۶ سیلندر واردشده از ۳۰ مورد تجاوز نکرد و همچنین در آن زمان تعداد محدودی خودروی ۴ سیلندر با جعبه‌دنده اتوماتیک وارد شد. تمام مدل‌های امگا در ایران دارای دو کیسه هوا بود و با داشتن رینگ‌های پهن و بدنه کشیده و بزرگ، یک خودروی فوق‌لوکس محسوب می‌شد. طراحی خاص این خودرو در بخش گل‌گیرها، چراغ عقب و فاصله کمِ کف تا سطح زمین، از این خودرو ظاهری جذاب و مدرن می‌ساخت، به‌نوعی که حتی از زمان خود نیز جلوتر به‌نظر می‌رسید. مدل‌های فول‌امگا در ایران دارای کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع دیجیتال، ترمز دیسک در چهار چرخ، چراغ‌های موتوردار جلو برای تنظیم راحت‌تر از داخل، سان‌روف و صندلی‌های چرم بود؛ امکاناتی که هنوز هم در بسیاری از خودروهای تولید داخل نمی‌بینیم.

بررسی بازار اوپل امگا در ایران
در زمان ورود امگا به ایران، سدان‌های لوکس موجود در بازار شامل بنز و ب‌ام‌و و میتسوبیشی بود. در واقع اوپل‌ امگا پیش از ورود نیسان‌ماکسیما و تویوتاکرولا، در بین سدان‌ها و هاچ‌بک‌های اقتصادیِ اوپل که برای گرم کردن بازار رقابت به ایران آمده بودند، پا به عرصه بازار خودروی کشورمان گذاشت تا همان‌طور که تولیدات اقتصادی اوپل کار را برای سدان‌های ارزان‌قیمت سخت کرده بود، سدان‌های گران‌قیمت وارداتی نیز بی‌رقیب نمانند. امگا با در اختیار قرار دادن امکانات و تجهیزات یک خودروی لوکس اما با قیمتی مناسب، توجه زیادی را به خود جلب کرد، هرچند این خودرو هم در نهایت مانند دیگر محصولات اوپل در بازار مشتریان چندانی پیدا نکرد. امگا در زمان ورود به ایران قیمتی در حدود ۲۰ میلیون تومان داشت.

توقف ورود محصولات اوپل و پس از آن توقف تولید امگا باعث شد که این خودرو پس از گذشت چند سال در بازار خریدوفروش دست‌دوم‌ها چندان خوب ظاهر نشود. هزینه‌های بالای تعمیر و نبود تعمیرکار ماهر، به‌خصوص برای مدل‌های ۳ لیتری با موتور خورجینی، از معضلات آن بود. حتی برای خودروبازان علاقه‌مند به خودروهای باکیفیت کلاسیک و نوستالژیک نیز نگهداری از امگا سخت است، چون قطعات تزیینی آن نیز به‌هیچ‌عنوان در بازار یافت نمی‌شود.

قیمت فعلی این خودرو
امگا درحال‌حاضر (دی‌ماه ۹۷) قیمت مشخصی در بازار ندارد. نمونه‌های قدیمی‌تر و با امکانات کم‌تر را، که سلامت کاملی هم ندارند، می‌توان با پرداخت ۳۰ ldgd,k تا ۳۵ میلیون تومان خریداری کرد، اما نمونه‌های کامل‌تر با موتور ۳ لیتری اگر در سلامت کامل باشند با قیمتی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان خریدوفروش می‌شوند. البته همان‌طور که قبلاً گفته شد، بیش‌تر امگاهای واردشده به ایران از نسل دو، موتور ۴ سیلندر دارند که قیمت آن‌ها درحال‌حاضر عموماً بین ۶۰ میلیون تا ۷۰ میلیون تومان است.

بیشتر بخوانید:
تجربه رانندگی با اوپل امگا
مقایسه اوپل امگا با خودروهای هم‌رده

1 نظر
  1. عطا می گوید

    اواخر دهه ۹۰ اپل برای رقابت با مرسدس ای کلاس و ب‌ام‌و سری پنج تصمیم به تولید امگا با موتور وی۸ گرفت که حدودا ۳۰۵ تا ۳۲۰ اسب قدرت و ۴۵۰ نیوتون متر گشتاور تولید میکرد که این نیرو مستقیما به چرخهای عقب منتقل میشد این موتور ۵۶۶۵ سی‌سی حجم داشت که ساخت جی‌ام بود و برروی کوروت سی۵ ۳۵۰ اسب قدرت و ۵۰۰ نیوتون متر گشتاور تولید میکرد. مدیران اپل تصمیم داشتند گیربکس چهار سرعته اتوماتیک برروی امگا قرار دهند که باعث مشکلات زیادی در روند تولید شد با این وجود امگا وی۸ ساخته شد ماشینی که صفر تا صد کیلومتر را در کمتر از ۷ ثانیه طی میکرد و حداکثر سرعتش به ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده بود. در اوایل سال ۲۰۰۰ به علت مشکلاتی که در سیستم انتقال قدرت در دورهای بالا وجود داشت و مسائل دیگری که هیچگاه مسئولان اپل در مورد آنها توضیحی ندادن تولید امگا وی۸ برای همیشه خاتمه یافت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.