نکاتی که قبل از معامله کالای عتیقه و قدیمی باید بدانیم

12

در گذشته، زمانی که یک وسیله کهنه یا قدیمی می‌شد، آن را دور می‌انداختند و دیگر از آن استفاده نمی‌کردند اما این روزها این رویه تغییر کرده است. دیگر کسی اشیای قدیمی و عتیقه منزل را در انبار نگهداری نمی‌کند و یا آن را دور نمی‌اندازد. به‌ویژه که روش‌هایی هم برای بازسازی اشیای قدیمی ایجاد شده است و افراد به‌سادگی می‌توانند لوازم قدیمی و کهنه منزل خود را تعمیر کنند.

 برخی حتی از سایت‌های فروش مختلف که اجناس دست دوم ارائه می‌دهند، لوازم قدیمی خریداری می‌کنند تا آن را دیزاین کنند و به‌عنوان یک کالای نو به فروش برسانند. سایت دیوار در این خصوص خدمات قابل‌توجهی ارائه می‌دهد. در این سایت بخشی به نام خانه وجود دارد که می‌توانید انواع اشیای قدیمی و عتیقه را در آن بیابید. اما برای انجام این دسته معاملات باید به برخی نکات توجه داشته باشید.

جست‌وجوی اشیای عتیقه در دیوار

شما می‌توانید در این سایت، برای پیدا کردن لوازم کهنه، از پسوند قدیمی در کنار نام اشیا استفاده کنید؛ مثلاً خرید میز قدیمی. همچنین درصورتی‌که قصد فروش یک وسیله قدیمی در بازار را دارید، ابتدا یک نام مناسب که  توسط کاربران جست‌وجو می‌شود، برای آن انتخاب کنید. سپس در مورد محصول خود اطلاعات مفید به کاربر ارائه دهید.

 به طور مثال در مورد قدمت کالا، میزان فرسودگی، بخش‌هایی از وسیله که باید تعمیر شوند و… صحبت کنید. در ادامه رنگ و سایز و ابعاد و سایر مشخصات ظاهری آن را نیز ذکر کنید. به این ترتیب خریدار با آگاهی کامل تصمیم به خرید وسیله شما می‌گیرد و وقت هر دو طرف معامله کمتر گرفته می‌شود. 

اشیای قدیمی و عتیقه در هر کشوری تعریف خاص خود را دارند. در بسیاری از کشورهای جهان وقتی عمر یک وسیله بیشتر از ۱۰۰ سال باشد، به آن عتیقه می‌گویند!

اشیای عتیقه در سایت دیوار

تفاوت وسایل آنتیک و اشیای عتیقه

یکی از اصطلاحاتی که به‌اشتباه برای لوازم عتیقه بکار برده می‌شود، اصطلاح وسایل آنتیک است که هیچ ربطی به اشیای عتیقه ندارد! اشیای آنتیک نهایتاً طول عمر ۳۰۰ ساله دارند و با اشیای باستانی که از زیر خاک پیدا می‌شوند، کاملاً متفاوت است. 

این وسایل به سبب ارزش هنری و میزان قدمتشان، قیمت‌گذاری می‌شوند. کارشناسان از این دو مقیاس مهم قیمت نهایی آن را تعیین می‌کنند. اغلب وسایل آنتیک توسط مسافران و تبعه کشورهای دیگر وارد می‌شوند. وسایل آنتیک این روزها جایگاه خاصی در بازارهای فروش دارند و مشتریان بسیاری را به خود اختصاص داده‌اند!

مهم‌ترین اصول معامله وسایل آنتیک و عتیقه

چنانچه کالایی را در سایت دیوار پسند کردید، برای تأیید صلاحیت آن به‌عنوان یک عتیقه، حتماً یک کارشناس را همراه خود ببرید. وسایل عتیقه و کهنه، اغلب خصوصیاتی دارند که فقط متخصصین باستان‌شناسی قادر به تشخیص آن‌ها هستند.

  •  پیش از خرید یک وسیله هدف خود را مشخص کنید! اگر می‌خواهید یک کلکسیون از وسایل عتیقه و کهنه داشته باشید، باید اشیایی با عمر بالا انتخاب کنید که مسلماً بهای آن‌ها نیز بیشتر است. 
  • اما اگر به دنبال یک وسیله برای دیزاین و دکوراسیون منزل خود هستید، نیازی به‌صرف هزینه‌های بالا برای خرید انواع عتیقه‌جات ندارید و می‌توانید یک وسیله کهنه و فرسوده خریداری کنید و خود هرطور که می‌خواهید، آن را دیزاین کنید.
  • همین که وسیله انتخابی شما از رده خارج شده باشد، برای مقاصد شما کفایت می‌کند! در حین خرید هر یک از این لوازم، به موارد قانونی خرید آن‌ها نیز توجه داشته باشید.
  • برخی از اشیای عتیقه با موانع قانونی مواجه هستند و مراجع قانونی خرید و فروش آن‌ها را جرم تلقی می‌کنند. اگر عمر اشیای عتیقه خیلی بالا باشد، خرید و فروش آن غیرقانونی است. در صورت خرید این لوازم، مبادلات شما به‌نوعی قاچاق محسوب می‌شود و بین یک تا سه سال حبس برایتان به همراه دارد. در برخی موارد جریمه‌های نقدی نیز برای افراد متخلف در این زمینه تعیین می‌شود.
  • در حین خرید این لوازم، باید اطلاعاتی در مورد مدل‌های معمولی آن‌ها در بازارهای فروش کنونی داشته باشید. در رابطه با اشیای عتیقه مخصوص به کشورهای خارجی نیز پیش‌تر کمی تحقیق کنید تا فریب سودجویان را نخورید تا مدل‌های ایرانی را به‌جای اشیای عتیقه خارجی به شما نفروشند. 
  • قیمت‌گذاری این لوازم نیز در این زمینه به شما کمک می‌کند تا اشیای اصل و غیر اصل را از هم تشخیص دهید. چرا که بی شک قیمت اقلام عتیقه بیشتر از اشیای معمولی و رایج در بازار است.

کله اسب عتیقه یا زیرخاکی

کاربرد انواع لوازم قدیمی و کهنه

هر یک از انواع لوازم قدیمی و کهنه، در بازارهای فروش کارایی خاص خود را دارند. در این ‌بین می‌توان به صندوقچه‌های قدیمی اشاره کرد که کارایی بسیار زیادی برای افراد دارند. شما می‌توانید این صندوقچه‌ها را در گوشه‌ای از سالن پذیرایی خود قرار دهید و با ترمیم قسمت‌های داخلی آن‌ها، برخی از لوازم و وسایل خود را درون این صندوق‌ها قرار دهید. همچنین می‌توان بر روی این صندوق‌ها، تشکچه‌هایی قرار داد و از آن‌ها به‌عنوان یک وسیله برای نشستن استفاده کرد. 

فرش‌ها و گلیم‌های کهنه نیز در دسته اشیای قدیمی و عتیقه جای می‌گیرند و هر یک از آن‌ها، کارایی به خصوصی دارند. می‌توان از این لوازم‌خانگی برای دیزاین دیوارها و سه‌کنج‌های منزل استفاده کرد. پهن کردن برخی از آن‌ها بر روی میز به‌عنوان رومیزی نیز یک روش خلاقانه برای استفاده از این اقلام است.

لوازم قدیمی و کهنه، به عنوان دیوارکوب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. می‌توان برخی از این گلیم‌ها را قاب کرد و به‌عنوان تابلو بر دیوار نصب کرد. همچنین در این زمینه انواع بشقاب‌های سفالی قدیمی نیز ارائه می‌شوند. شما می‌توانید آن‌ها را بر روی دیوار قرار دهید و مجموعه‌ای از بشقاب‌های عتیقه را در کنار هم در منزل داشته باشید! 

تنگ‌ها و قوری‌ها نیز با تغییر کاربری، تأثیر مطلوبی در دیزاین منزل شما دارند. در صنعت معماری هر روز شیوه‌های جدیدتری برای استفاده از اشیای قدیمی ارائه می‌شوند. مثلاً از انواع قوری به‌عنوان گلدان استفاده می‌شود و از تنگ‌های قدیمی در صورت امکان برای قرار دادن شمع‌های تزیینی استفاده  می‌کنند.

تشخیص انواع اشیای قدیمی و عتیقه

اشیای قدیمی و عتیقه در بازارهای فروش با قیمت‌های متعددی ارائه می‌شوند. نمی‌توان تنها با در نظر گرفتن میزان قیمت، انواع اصل این لوازم را تشخیص داد. درصورتی‌که می‌خواهید اشیای قدیمی و عتیقه‌ خریداری کنید، ابتدا باید قیمت‌های معقول و منصفانه موجود برای این لوازم را در سایت دیوار مشاهده کنید. سپس باید با چند فرد مطلع در این زمینه مشورت کنید تا از رنج قیمتی مربوط به شی موردنظر خود مطلع شوید. 

درصورتی‌که می‌خواهید خود اشیای قدیمی خود را به فروش برسانید، بهتر است که قیمت مناسبی برای آن تعیین کنید تا شانس فروش محصول خود را از دست ندهید.

یکی از موارد حساس در خرید اشیای قدیمی و عتیقه، خرید انواع سکه‌های قدیمی است که باید بامهارت کافی انجام شود. درصورتی‌که می‌خواهید این لوازم را تهیه کنید، بهتر است پیش‌تر یک سکه اصل را از نزدیک ببینید و ویژگی‌های ظاهری آن را با سکه‌های قدیمی موردنظر، مقایسه کنید. 

با استفاده از این روش، با کمی بررسی متوجه تفاوت‌های سکه‌های قدیمی اصل از تقلبی می‌شوید. تحقیقات نشان داده‌اند، بیش از ۹۵ درصد اشیای عتیقه موجود در بازار، غیر اصل هستند و به همین خاطر توجه به نکاتی برای تشخیص لوازم اصل از تقلبی ضرورت دارد!

تلفن آنتیک یا عتیقه

انواع اشیای قدیمی و عتیقه

در دیوار طیف وسیعی از لوازم و اشیای قدیمی وجود دارند که هر یک استفاده‌های بسیاری دارند و افراد آن‌ها را برای دیزاین و دکوراسیون منزل و یا تکمیل کلکسیون‌های خود به کار می‌برند. 

در این بازار، انواع پریموس‌های نفتی و قدیمی ارائه می‌شوند که ساختار زیبایی دارند. برخی از آن‌ها نیاز به تعمیرات جزئی دارند و برخی از آن‌ها به‌صورت کاملاً سالم به مشتری ارائه می‌شوند. وسایل قدیمی از کشورهای مختلف، همیشه در بین اشیای عتیقه جای داشته‌اند. انواع رنده‌های قدیمی فرانسوی، وسایل روشنایی و منابع نوری خارجی دراین‌بین قرار می‌گیرند. 

ضبط صوت‌های قدیمی نیز همیشه جایگاه خاصی در بازارهای فروش لوازم عتیقه و قدیمی داشته‌اند. این رادیوها هم قابلیت استفاده دارند و هم می‌توان آن‌ها را برای تزیینات به کاربرد. تلویزیون‌های مبله عتیقه و قدیمی نیز جایگاه خاصی در بین لوازم عتیقه دارند.

اشیای قدیمی و عتیقه گوشه‌ای از خاطرات زندگی افراد را یادآور می‌شوند و وجود آن‌ها در هر خانه‌ای، شور و اشتیاق دوران کودکی را با خود به همراه می‌آورد. از بسیاری از تلویزیون‌های مبله، می‌توان استفاده کرد. برخی از آن‌ها صدا و تصویر سالمی دارند. 

زیورآلات نیز یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازارهای فروش عتیقه‌جات را در برمی‌گیرند. انواع انگشترهای عقیق که با این سنگ‌های زینتی قدیمی ساخته می‌شوند، با قدمتی طولانی به فروش می‌رسند. این انگشترها به‌عنوان زیورآلات مورداستفاده خانم‌ها و آقایان قرار می‌گیرند. 

انواع گرامافون نیز همیشه در خانه‌های مردم وجود داشته‌اند. این وسایل قدیمی درگذشته برای پخش صوت به کار می‌رفتند و این روزها به یک دکوری شیک در گوشه خانه برخی از مردم تبدیل شده‌اند. مجموعه‌های رسائل نفیس و قدیمی در بین عتیقه‌جات، مشتریان خاص خود را دارند. این لوازم حساس‌تر هستند و به همین خاطر بهای آن‌ها نیز بیشتر تعیین شده است.

مشخصه‌های فرش عتیقه

انواع فرش عتیقه یکی از مهم‌ترین بازارهای خریدوفروش عتیقه‌جات را در برمی‌گیرند. به همین خاطر بهتر است آن‌ها را به‌صورت مجزا بررسی کنیم. برای خرید این لوازم باید به برخی مشخصات ظاهری و ویژگی‌های مهم در آن‌ها توجه کنید. 

  • فرش‌های عتیقه باید حتماً دست بافته باشند. فرش‌های ماشینی، با هر میزان قدمت، بازهم از نظر ارزشی قابل قیاس با مدل‌های فرش اصیل دست بافته نیستند. 
  • همچنین سه دسته اساسی برای تقسیم‌بندی انواع فرش عتیقه وجود دارد. در بین فرش‌ها، انواع فرش با عمر ۳۰ تا ۵۰ ساله به‌عنوان فرش قدیمی شناخته می‌شوند. همچنین فرش‌هایی با عمر ۵۰ تا ۱۰۰ ساله فرش نیمه عتیقه شناخته می‌شوند. دراین‌بین فرش‌هایی با طول عمر بیش از ۱۰۰ سال به‌عنوان عتیقه در نظر گرفته می‌شوند.
  • دقت داشته باشید که هر یک از فرش‌های عتیقه، اغلب به‌صورت تک در بازار وجود دارند و لنگه آن‌ها پیدا نمی‌شود. 
  • رنگ سطح فرش و الیاف آن نیز باید به‌خوبی بررسی شود. اغلب آن‌ها دارای رنگ‌دانه‌های براق و درخشانی هستند که به‌صورت طبیعی و پخته آماده شده‌اند. 
  • قالی‌های عتیقه باتوجه‌به فرهنگ قومیت‌های مختلف و با آداب و رسومی خاص طراحی شده‌اند. به همین خاطر درصورتی‌که در آن‌ها طرح و نقش‌های عجیب‌وغریب و یا رنگ‌های ناهمگون مشاهده کردید، به اصل بودن آن‌ها شک کنید. 
  • در ساخت قالی‌های عتیقه بیشتر از پشم طبیعی استفاده می‌شود. درصورتی‌که در سطح قالی‌ها هرگونه رنگ‌پریدگی و یا دورنگی مشاهده کردید، باید حواس خود را بیشتر جمع کنید! چرا که فرش‌های اصلی که به‌صورت دستی بافته شده باشند و رنگ آن‌ها طبیعی باشد، به‌سادگی رنگ‌پریده نمی‌شوند!

نگهداری از فرش‌های عتیقه

برای نگهداری هرگونه وسیله قدیمی باید به موارد بسیاری دقت داشته باشید. اما از آن جا که انواع قالی و فرش کالاهای حساس‌تری هستند، باید به نگهداری اصولی از آن‌ها توجه بیشتری شود. 

  • کارشناسان مربوط به عتیقه‌جات، معتقدند درصورتی‌که فرش شما پوسیده نشده است، سال‌های سال می‌توان از آن استفاده نمود، می‌توانید با خیال راحت آن را در منزل خود پهن کنید. 
  • همچنین جاروبرقی فرش‌های عتیقه نیز ضرورت دارد. برخی گمان می‌کنند که نباید فرش‌های عتیقه را جارو بکشند! حال آن که این مسئله نه‌تنها ضرری برای این فرش‌ها ندارد، بلکه سبب ازبین‌رفتن گردوغبار از میان الیاف فرش و افزایش عمر قالی می‌شود.
  • بهتر است فرش خود را در محل‌های پر رفت‌وآمد پهن نکنید. بهتر است این فرش‌ها را هرچند وقت یک‌بار بچرخانید تا تردد افراد به‌صورت یکنواخت در کل فرش انجام شود. 
  • در زمینه شست‌وشوی این فرش‌ها نیز نظرات کارشناسانه بسیاری وجود دارد که می‌توانید از هر یک استفاده کنید. بسیاری عقیده دارند که استفاده از مواد شوینده شیمیایی برای شستن فرش‌ها، بسیار اشتباه است.این مواد برای فرش عتیقه شما مضر هستند و به ساختار اصلی فرش آسیب می‌زنند. 
  • برای شست‌وشوی فرش فقط باید از آب ولرم و محلول‌های سبک استفاده کنید تا فرش شما از گزند مواد شوینده در امان باشد. 

برای دیدن اشیای عتیقه در سایت دیوار کلیک کنید

در زمینه نگهداری از هر یک از وسایل عتیقه خود به نکات کارشناسان این عرصه توجه کنید تا در طولانی‌مدت خسارتی به این لوازم وارد نشود!  

12 نظرات
  1. جواد می‌گوید

    سلام .لطف میکنید درباره سماور زغالی اصل روسی بگید چه علایم و نشانه ها وجود داره اطلاعات ندارم ممنون میشم

    1. ناشناس می‌گوید

      اصلشو دارم دوست عزیز برای۱۶۰سال پیشه

    2. کاربر می‌گوید

      سلام من خودم یک عدد سماور روسی اصلی دارم باید روی سماور حک شده باشه به زبان روسی ساخت روسیه یا باید مهردار باشه .

    3. k1k1 می‌گوید

      سلام کسی در مورد اسطرلاب های قدیمی چیزی میدونه؟

  2. تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی می‌گوید

    به شدت مطلب کاربردی هست. تشکر از شما

  3. کاربر می‌گوید

    سلام من خودم یک عدد سماور روسی اصلی دارم باید روی سماور حک شده باشه به زبان روسی ساخت روسیه یا باید مهردار باشه .

  4. ناشناس می‌گوید

    سلام …این سماور باید به زبان روسی روش نوشته باشه که این ساخت روس هستش و یک مهر کوچک هم زیرش داره ..لطفا چک کنید

  5. ناشناس می‌گوید

    سلام درباره ی رعوفوف کسی میدونه چیه

  6. آذر می‌گوید

    سلام دوستان من ۲ تا دوربین قدیمی دارم، مربوط به ۴۰،۵۰ سال پیش. کسی میدونه چطور باید قیمت گذاریش کنم؟! لطفا اگه جائیو سراغ دارید بهم بگید

  7. ماهان هاشم پور می‌گوید

    من یه سماور قدیمی دارم نمیدونم قیمتی هست یانه اگه میشه منو راهنمایی کنید

  8. سماور سازی انتیک می‌گوید

    سلام اقایی که گفتی سماور داری مال ۱۶۰سال پیش ایا از قدمت سماور خبرداری؟کلا سماور چندساله اختراع شده مگه‌ و اون اقایی ک گفت سماور باید مهر داشته باشه .الان همه سماورهای تولید داخل مهرهای سماور روسی رو میزنند پس مهر دار بودن دلیل بر اصل بودن نیست چون دقیقا مهر سماور روسی رو روی درب سماور حک میکنن

  9. کاربر دیوار می‌گوید

    متاسفانه من چند روز پیش مطلع شدم که توی شهر خودمون سماور مهر دار روسی تولید میشه 🙁

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.