همه‌چیز درباره گارانتی وسایل الکترونیکی

ضمانتی برای اطمینان شما

3

یکی از بزرگترین دغدغه‌هایی که افراد در زمان خرید وسایل الکترونیکی با آن مواجه هستند، گارانتی یا ضمانت‌نامه است. شاید شما هم جمله معروف «گارانتی در ایران به درد نمی‌خورد!» را شنیده باشید؛ اما مسئله این‌جاست که وقتی قرار است مبلغ بالایی برای خرید یک وسیله الکترونیکی پرداخت کنیم که شاید به میلیون‌ها تومان برسد، قطعاً انتظار داریم برای تعمیر خرابی‌های آینده دستگاه اطمینان خاطری داشته باشیم. در چنین شرایطی است که موضوع گارانتی وسایل الکترونیکی اهمیت پیدا می‌کند.

موضوع این است که ما برای خرید وسیله مورد نظرمان اقدام می‌کنیم؛ اما در بیشتر مواقع نمی‌دانیم یک ضمانت‌نامه چه مواردی را باید پوشش دهد. پوشش‌های گارانتی نشان می‌دهد که ما در آینده از چه خدماتی می‌توانیم استفاده کنیم؛ پس باید خدماتی که تحت پوشش گارانتی وسیله مورد نظرمان قرار می‌گیرند را به خوبی بررسی کنیم تا بتوانیم بعداً به‌صورت قانونی از خدمات استفاده کنیم.

در این مقاله به موضوع گارانتی وسایل الکترونیکی می‌پردازیم، بنابراین برای اطلاع دقیق از شرایط و نحوه دریافت خدمات تا انتهای راهنما با ما همراه باشید.

گارانتی یا ضمانت‌نامه چیست؟

گارانتی یا ضمانت‌نامه در واقع تعهدی است که فروشنده یا تولیدکننده کالا در مقابل خرید محصول ارائه کرده و به واسطه آن خدماتی ارائه می‌کند که می‌تواند شامل تعمیر قطعات، تعویض قطعات یا حتی پس گرفتن کالا باشد. 

ضمانت‌نامه یک محصول ممکن است توسط شرکت‌های مختلفی ارائه شود، تفاوت این شرکت‌ها در نوع خدماتی است که به مشتری ارائه می‌دهند. تنوع خدمات و نوع آن‌ها به صورت مستقیم روی قیمت کالا تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین اگر کالایی یک گارانتی کامل داشته باشد، باید انتظار قیمت بالاتری را نیز داشته باشید.

بیمه یا گارانتی، کدامیک بهتر است؟

در زمان خرید وسایل الکترونیکی که قیمت بالایی دارند، معمولاً فروشنده به خریدار پیشنهاد می‌کند که بیمه‌نامه هم دریافت کند. باید بدانید که بیمه‌نامه هیچ‌گونه ارتباطی به ضمانت‌نامه دستگاه ندارد و این‌ها دو چیز کاملاً متفاوت هستند.

گارانتی

در اصل ضمانت تعمیر خرابی‌های احتمالی وسایل الکترونیکی است که خود‌به‌خود ایجاد شده‌اند و شما در به وجود آمدن آن خرابی نقشی نداشته‌اید. پس اگر شما به‌صورت تعمدی یا در اصل سهل‌انگاری باعث ایجاد خرابی نشده‌اید، مشمول پوشش‌های ضمانت‌نامه خواهید شد.

بیمه‌نامه

بیمه‌نامه اما یک موضوع متفاوت است و دقیقاً مواردی را پوشش می‌دهد که در گارانتی گارانتی وسایل الکترونیکی ذکر نشده‌اند. به‌عنوان مثال اگر گوشی موبایل شما از دستتان بیفتد و ال‌سی‌دی آن بشکند، مشمول گارانتی نمی‌شود و نمی‌توانید با استفاده از گارانتی آن را تعویض کنید؛ اما اگر گوشی شما دارای بیمه‌نامه باشد به وسیله آن می‌توانید برای تعویض ال‌سی‌دی اقدام کنید. 

پیشنهاد می‌کنیم اگر وسیله الکترونیکی گران‌قیمتی می‌خرید که دست‌دوم است، حتماً از فروشنده آن بپرسید که آیا علاوه‌بر گارانتی، بیمه هم دارد یا خیر.

اهمیت شرکتی که گارانتی را ارائه می‌دهد

در زمان خرید انواع وسایل الکترونیکی نو یا دست‌دوم، علاوه‌بر کالایی که می‌خرید، خدمات پس از فروش و کیفیت ارائه این خدمات نیز مهم است. کیفیت ارائه خدمات در اصل به گارانتی محصول برمی‌گردد. حتماً شما هم با این مسئله روبرو شده‌اید که یک کالا با گارانتی‌های مختلفی عرضه می‌شود، نوع گارانتی و اینکه توسط چه شرکتی ارائه می‌شود، می‌تواند روی قیمت کالا تأثیر بگذارد.

بنابراین عجیب نیست که یک کالا دارای قیمت‌های متفاوتی در بازار باشد. در این شرایط باید با بررسی مواردی که تحت پوشش گارانتی‌های شرکت‌های مختلف قرار می‌گیرند، کالا را از شرکتی خریداری کنید که بهترین پوشش گارانتی وسایل الکترونیکی را ارائه می‌کند. توجه کنید که ممکن است برای یک محصول مشابه، هزینه بیشتری پرداخت کنید؛ اما در مقابل خدمات کامل‌تری را نیز دریافت خواهید کرد. 

نکته: از جمله معیارهای یک ضمانت‌نامه خوب و کامل می‌توان موارد تحت پوشش، به سرعت تعمیر، پوشش قطعات تحت ضمانت، تعداد دفاتر خدمات پس از فروش و نحوه برخورد با مشتری است.

اصلی یا فرعی بودن شرکت گارانتی‌کننده کالا

یکی از مهم‌ترین مواردی که در زمان خرید یک کالای الکترونیکی باید به آن توجه کنید، این است که گارانتی توسط شرکت اصلی سازنده محصول ارائه می‌شود یا توسط شرکت‌های فرعی. در مورد برندهایی مانند اپل که به دلیل تحریم بین‌المللی نمی‌توانند به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم در بازار ایران حضور داشته باشند، شرکت‌های فرعی برای ارائه خدمات پس از فروش اقدام می‌کنند. 

این شرکت‌های فرعی معمولاً با نام نمایندگی رسمی یا واردکننده رسمی یک محصول خاص فعالیت می‌کنند و ممکن است خدمات مختلفی ارائه دهند. در هر صورت بهتر است دستگاهی را بخرید که شرکت اصلی تولید‌کننده، آن را ضمانت کرده است. به این ترتیب از خدمات ارائه شده مطمئن خواهید بود.

اهمیت مدت زمان گارانتی وسایل الکترونیکی

بیشتر خریداران وسایل الکترونیکی در زمان خرید وسیله‌ای جدید به مدت زمان گارانتی توجه نمی‌کنند. مدت زمان گارانتی یک کالا بسته به شرکت گارانتی‌کننده می‌تواند بین ۱ تا ۲ سال باشد. قاعدتاً هر چقدر مدت زمان گارانتی طولانی‌تر باشد، به نفع شما خواهد بود؛ چون مدت طولانی‌تری می‌توانید از خدمات پس از فروش آن کالا استفاده کنید. 

توجه کنید که در زمان خرید وسایل الکترونیکی دست دوم مانند گوشی همراه، باید به مدت زمان باقی‌مانده از گارانتی توجه کنید. در این شرایط باید کالایی را انتخاب کنید که هنوز گارانتی دارد. این کالا باید در مقایسه با کالایی که گارانتی آن تمام شده در اولویت خرید شما باشد.

توجه به شرایط گارانتی

در زمان خرید یک کالای الکترونیکی حتماً به شرایط و موارد تحت پوشش گارانتی دقت کنید. در گارانتی وسایل الکترونیکی معمولاً فهرستی از تعهدات شرکت گارانتی‌کننده آمده که نشان می‌دهد شما برای کدامیک از مشکلات و خرابی‌های دستگاه خود تحت پوشش گارانتی قرار می‌گیرید. این تعهدات نشان می‌دهد که شرکت گارانتی‌‌کننده موظف به تعمیر و تعویض کدام یک از قطعات دستگاه خواهد بود. 

علاوه‌براین باید در ضمانت‌نامه به مواردی توجه کنید که از تعهدات شرکت‌ گارانتی‌کننده خارج است؛ به این مفهوم که در چه مواردی مشکلات دستگاه شما تحت پوشش گارانتی قرار نمی‌گیرد و شرکت گارانتی‌کننده برای تعمیر و تعویض قطعات مسئولیتی ندارد. 

به این نکته توجه داشته باشید که هر چقدر شرکت گارانتی‌کننده موارد بیشتری را تحت پوشش قرار دهد، قیمت دستگاه بالاتر خواهد رفت، بنابراین ارزان بودن برخی از گارانتی‌ها نشان می‌دهد که خدمات کمتری را دریافت خواهید کرد.

برای دیدن آگهی‌های لوازم الکترونیکی در دیوار کلیک کنید

تفاوت گارانتی با بیمه‌نامه و وارانتی

گارانتی اصل بگیرید!

یکی از بزرگترین مشکلاتی که خریداران وسایل الکترونیکی با آن مواجه هستند، تقلبی بودن ضمانت‌نامه است. متأسفانه کارت‌های گارانتی تقلبی شباهت زیادی با کارت‌های ضمانت اصلی دارند و بنابراین شاید به راحتی نتوانید اصل یا تقلبی بودن ضمانت‌نامه را تشخیص دهید. 

روش استعلام اصالت ضمانت‌نامه

بهترین کار این است که شماره سریال کارت گارانتی را از شرکت گارانتی‌کننده، استعلام کنید. تنها در چنین شرایطی است که می‌توانید از اصل بودن گارانتی مطمئن شوید. 

نکته مهم: از شرکت‌های گارانتی‌کننده کالاهای الکترونیکی به سه‌روش متفاوت می‌توانید استعلام بگیرید که شامل: استعلام اینترنتی، پیامکی و تلفنی است.

تفاوت گارانتی با وارانتی

گارانتی وسایل الکترونکی در اصل نوعی تعهدنامه است که تولیدکننده محصول به خریدار می‌دهد؛ بنابراین در مدت اعتبار گارانتی خریدار می‌تواند برای رفع خرابی و تعمیر یا حتی تعویض کالا اقدام کند.

  • اولین تفاوت گارانتی با وارانتی این است که وارانتی تضمینی است که نشان می‌دهد محصول خریداری شده، استانداردهای لازم را داشته و کیفیت آن طبق استانداردهای لازم است. به عبارت ساده‌تر، وارانتی تضمینی است برای اینکه کالای خریداری شده برای مدت زمان مشخصی با همان کیفیت اولیه کار می‌کند.
  • در مدت زمان اعتبار وارانتی، خریدار هزینه‌ای بابت تعمیرات کالای خریداری شده پرداخت نمی‌کند و هزینه تعمیر یا تعویض قطعات به عهده شرکت وارانتی‌کننده است.
  • یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های گارانتی با وارانتی این است که خریدار در مدت زمان اعتبار گارانتی و در صورت بروز مشکلات تحت پوشش می‌تواند پول خود را پس بگیرد؛ اما این موضوع در مورد وارانتی صدق نمی‌کند. 
  • از دیگر تفاوت‌های گارانتی با وارانتی می‌توان به مدت زمان ارائه خدمات اشاره کرد. مدت اعتبار وارانتی معمولاً طولانی‌تر از گارانتی است و بنابراین شما در مدت زمان طولانی‌تر از خدمات آن بهره‌مند خواهید شد.
  •  توجه داشته باشید که در گارانتی وسایل الکترونیکی یا هر کالای دیگری اگر کیفیت محصول مطابق با موارد استاندارد نباشد، کالا تعمیر، تعویض یا پس‌گرفته می‌شود، این در حالی است که در وارانتی اگر ویژگی‌ها و کیفیت محصول با موارد ذکر شده همخوانی نداشته باشد، کالا تنها تعویض یا تعمیر می‌شود.

حرف آخر درباره ضمانت‌نامه

هر کالای الکترونیکی که خریداری می‌کنید، نیازمند گارانتی است تا در صورت بروز مشکل یا خرابی بتوانید از خدمات شرکت‌ گارانتی‌کننده برای تعمیر قطعات، تعویض قطعات یا حتی پس دادن کالا و دریافت پول استفاده کنید. بنابراین چه بهتر که با بررسی خدمات پس از فروش بهترین گارانتی را برای کالای مورد نظر خود دریافت کنید. 

در این مقاله به بررسی نکات مهمی در مورد ضمانت‌نامه یا گارانتی وسایل الکترونیکی پرداختیم. امیدواریم شما بعد از مطالعه این نکات بتوانید مناسب‌ترین گارانتی را برای محصولات الکترونیکی دریافت کنید. حتماً سریال درج شده روی ضمانت‌نامه را با شرکت ارائه‌دهنده گارانتی چک کنید تا ضمانت‌نامه اصل دریافت کنید.

شما برای خرید محصولات مختلف الکترونیکی، بین ضمانت‌نامه و وارانتی، کدامیک را انتخاب می‌کنید؟

آگهی‌های موبایل کارکرده را در دیوار ببینید
3 نظرات
  1. رضا خانی می‌گوید

    ما که گارانتی چیزی ندیدم ، فروشنده ها گارانتی میدن وقتی هم جنس خراب بشه میگیرن پیش خودشون نگه میدارن ، بعد میگن فرستادم واسه شرکت تا جایی نگه میدارن تا ما بیخیالش بشیم اینو چند بار تجربه کردم.

  2. مجتبی می‌گوید

    سلام.
    تعریف گارانتی در ایران : هرگونه استفاده و بهره برداری از وسیله که منجر به خرابی آن شود باعث ابطال گارانتی می شود !

  3. Masih می‌گوید

    والا ما یه ماوس دادیم گارانتی چند روز بعد زنگ زدیم ببینیم که چی شد؟ گفت ۱ هفته دیگه زنگ بزنید
    هفته بعد زنگ زدیم گفتن تا ۱ ماه دیگه حاضر نمیشه! (فقط اون رابط ماوس خراب بود)
    ماه بعد گفتن پس فردا بیا ببر
    رفتم گرفتم دیدم رابطش درسته ولی لیزرش کثیف شده، دکمه روشن و خاموشش هرز شده، فنر باطریش رو هم باید با یه کاغذ نگه داری تا وسط کار قطع نشه!
    عملا” اومدن ابروش رو درست کنن، زدن قطع نخا کردنش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.