نگاهی به نسل جدید وانت جیپ گلادیاتور (سیمرغ)

0
147

سال‭ ‬۱۳۴۱‭ ‬که‭ ‬نخستین‭ ‬مدل‭ ‬جیپ‭ ‬به‭ ‬کشور‭ ‬وارد‭ ‬شد‭ ‬تا‭ ‬با‭ ‬مونتاژ‭ ‬در‭ ‬یک‭ ‬خط‭ ‬تولید‭ ‬ابتدایی،‭ ‬راه‭ ‬ایران‭ ‬به‭ ‬سمت‭ ‬صنعتی‭ ‬شدن‭ ‬را‭ ‬باز‭ ‬کند،‭ ‬کمتر‭ ‬کسی‭ ‬شانسی‭ ‬برای‭ ‬موفقیت‭ ‬این‭ ‬خودرو‭ ‬در‭ ‬بازار‭ ‬قائل‭ ‬بود‭. ‬گذشت‭ ‬زمان‭ ‬اما‭ ‬ثابت‭ ‬کرد‭ ‬دوام‭ ‬بالای‭ ‬خودروهای‭ ‬جیپ‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬اسطوره‌هایی‭ ‬آهنی‭ ‬ساخته‭ ‬که‭ ‬همه‭ ‬جا‭ ‬می‌روند‭ ‬و‭ ‬هر‭ ‬باری‭ ‬را‭ ‬تحمل‭ ‬می‌کنند‭ ‬و‭ ‬تعمیرشان‭ ‬هم‭ ‬سخت‭ ‬نیست‭.

‬مدل‭ ‬گلادیاتور‭ ‬این‭ ‬شرکت‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬یک‭ ‬وانت‭ ‬پیکاپ‭ ‬بزرگ‭ ‬سابقه‭ ‬تولیدش‭ ‬به‭ ‬اوایل‭ ‬سال‭ ‬۱۹۶۳‭ ‬برمی‌گردد،‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬خودروهایی‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬کنار‭ ‬جیپ‭ ‬واگونیر‭ (‬آهو‭) ‬و‭ ‬نیز‭ ‬مدل‌های‭ ‬CJ‭ (‬شهباز‭) ‬و‭ ‬رانگلر‭ (‬صحرا‭) ‬عالی‌ترین‭ ‬سطوح‭ ‬از‭ ‬توان‭ ‬آفرود‭ ‬و‭ ‬کارایی‭ ‬اقتصادی‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬خود‭ ‬بروز‭ ‬می‌دادند‭. ‬اینجا‭ ‬می‌خواهیم‭ ‬درباره‭ ‬وانت‭ ‬جیپ‭ ‬بگوییم‭ ‬که‭ ‬نسل‭ ‬تازه‭ ‬آن‭ ‬با‭ ‬نام‭ ‬گلادیاتور‭ ‬همین‭ ‬چند‭ ‬روز‭ ‬پیش‭ ‬جایزه‭ ‬پیکاپ‭ ‬سال‭ ‬۲۰۲۰‭ ‬آمریکای‭ ‬شمالی‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬دست‭ ‬آورد‭. ‬اول‭ ‬برویم‭ ‬سراغ‭ ‬نسل‭ ‬اول‭ ‬یا‭ ‬سیمرغ‭ ‬عزیز‭. ‬

‭ ‬نسل‭ ‬اول

اگر‭ ‬اروپایی‌ها‭ ‬پدرخوانده‭ ‬اتومبیل‌های‭ ‬هاچ‌بک‭ ‬هستند،‭ ‬بدون‭ ‬شک‭ ‬آمریکایی‌ها‭ ‬هم‭ ‬مبدعان‭ ‬اولین‭ ‬اس‌یووی‌های‭ ‬کاربردی‭ ‬و‭ ‬نیز‭ ‬وانت‌پیکاپ‌های‭ ‬بیابانگرد‭ ‬هستند‭. ‬جیپ‭ ‬هم‭ ‬قطعا‭ ‬اگر‭ ‬بهترین‭ ‬برند‭ ‬این‭ ‬دو‭ ‬رده‭ ‬نباشد،‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬بهترین‌ها‭ ‬از‭ ‬گذشته‭ ‬تا‭ ‬امروز‭ ‬است‭. ‬دهه‭ ‬۷۰‭ ‬میلادی‭ ‬در‭ ‬گر‌ماگرم‭ ‬رقابت‭ ‬کمپانی‌های‭ ‬معروف‭ ‬آمریکایی‭ ‬بر‭ ‬سر‭ ‬بازار‭ ‬اس‌یووی‌‌ها‭ ‬و‭ ‬ماشین‌های‭ ‬چهار‭ ‬چرخ‭ ‬متحرک،‭ ‬شرکت‭ ‬جیپ‭ ‬تصمیم‭ ‬گرفت‭ ‬یک‭ ‬ماشین‭ ‬جدید‭ ‬و‭ ‬پیشرفته‭ ‬متناسب‭ ‬با‭ ‬نیازهای‭ ‬روز‭ ‬بسازد‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬محصول‭ ‬همان‭ ‬واگونیر‭ ‬یا‭ ‬آهوی‭ ‬خودمان‭ ‬بود‭. ‬در‭ ‬سال‭ ‬۱۹۶۳‭ ‬طرح‌های‭ ‬اولین‭ ‬واگونیر‭ ‬توسط‭ ‬طراح‭ ‬معروف‭ ‬آن‭ ‬زمان‭ ‬یعنی‭ ‬بروک‭ ‬استیونس‭ ‬خلق‭ ‬شد‭ ‬و‭ ‬بعد‭ ‬هم‭ ‬مدل‭ ‬گلادیاتور‭ ‬یا‭ ‬سیمرغ‭ ‬متولد‭ ‬شد‭ ‬که‭ ‬نسخه‭ ‬وانت‭ ‬واگونیر‭ ‬بود‭. ‬اولین‭ ‬نسخه‌های‭ ‬این‭ ‬دو‭ ‬خودرو‭ ‬با‭ ‬موتور‭ ‬تورنادو‭ ‬دو‭ ‬میل‭ ‬‌سوپاپ‭ ‬‌و‭ ‬شش‭ ‬سیلندر‭ ‬خطی‭ ‬۳۸۰۰‭ ‬سی‌سی‭ ‬ساخته‭ ‬شد‭ ‬که‭ ‬قدرتی‭ ‬معادل‭ ‬۱۲۰‭ ‬داشت‭. ‬این‭ ‬موتور‭ ‬در‭ ‬سال‭ ‬۱۹۶۲‭ ‬یک‭ ‬آپشن‭ ‬برای‭ ‬جیپ‌های‭ ‬قدیمی‌تر‭ ‬محسوب‭ ‬می‌شد،‭ ‬بعدها‭ ‬با‭ ‬اندکی‭ ‬ارتقا‭ ‬تا‭ ‬حدود‭ ‬۱۴۰‭ ‬اسب‭ ‬بخار‭ ‬قدرت‭ ‬داشت‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬مقایسه‭ ‬با‭ ‬رقبا،‭ ‬مصرف‭ ‬سوخت‭ ‬مناسبی‭ ‬داشت‭. ‬

مدل‌های‭ ‬تولید‭ ‬ایران‭ ‬نیز‭ ‬از‭ ‬همین‭ ‬موتور‭ ‬استفاده‭ ‬کرده‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬کمک‭ ‬این‭ ‬پیشرانه‭ ‬شش‭ ‬سیلندر،‭ ‬یک‭ ‬جعبه‌‭ ‬دنده‭ ‬سه‭ ‬سرعته‭ ‬دستی‭ ‬ساخت‭ ‬بورگ‭ ‬وارنر‭ ‬و‭ ‬نیز‭ ‬طول‭ ‬بدنه‌ای‭ ‬معادل‭ ‬۷۰‭/‬۴،‭ ‬چیزی‭ ‬در‭ ‬حد‭ ‬و‭ ‬اندازه‭ ‬هیوندای‭ ‬سانتافه‭ ‬یا‭ ‬رنو‭ ‬کولئوس‭ ‬که‭ ‬محصولات‭ ‬شاسی‌بلند‭ ‬باب‭ ‬میل‭ ‬امروز‭ ‬مردم‭ ‬هستند‭ ‬بوده‭ ‬و‭  ‬در‭ ‬عصر‭ ‬خود‭ ‬بسیار‭ ‬پرفروش‭ ‬بودند‭. ‬گفته‭ ‬می‌شود‭ ‬این‭ ‬خودرو‭ ‬در‭ ‬طول‭ ‬بیش‭ ‬از‭ ‬۲۵‭ ‬سال‭ ‬مونتاژ‭ ‬سه‭ ‬نسل‭ ‬مختلفش‭ ‬در‭ ‬ایران،‭ ‬بالغ‭ ‬بر‭ ‬۳۰‭ ‬هزار‭ ‬دستگاه‭ ‬فروش‭ ‬داشت‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬نوع‭ ‬خود‭ ‬جالب‭ ‬توجه‭ ‬است‭. ‬سیمرغ‭ ‬تا‭ ‬اوایل‭ ‬سال‭ ‬۱۳۶۴‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬مونتاژ‭ ‬شد‭ ‬و‭ ‬قادر‭ ‬بود‭ ‬تا‭ ‬۱۲۵۰‭ ‬کیلوگرم‭ ‬بار‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬شکل‭ ‬استاندارد‭ ‬جابه‌جا‭ ‬کند‭.‬

  ‬نسل‭ ‬جدید

ساخت‭ ‬این‭ ‬وانت‭ ‬براساس‭ ‬جیپ‭ ‬رانگلر‭ ‬برای‭ ‬گروه‭ ‬فیات‭-‬کرایسلر‭ ‬۱۵‭ ‬سال‭ ‬زمان‭ ‬برد‭. ‬ایده‌‌‭ ‬اصلی‭ ‬این‭ ‬خودرو‭ ‬در‭ ‬سال‭ ‬۲۰۰۵‭ ‬با‭ ‬معرفی‭ ‬خودروی‭ ‬مفهومی‭ ‬JK‭ ‬مطرح‭ ‬شده‭ ‬بود‭. ‬درنهایت‭ ‬جیپ‭ ‬گلادیاتور‭ ‬به‌عنوان‭ ‬اولین‭ ‬پیکاپ‭ ‬ساخته‭ ‬‌شده‭ ‬براساس‭ ‬جیپ‭ ‬رانگلر‭ ‬رونمایی‭ ‬شد‭ ‬و‭ ‬به‌عنوان‭ ‬مدل‭ ‬۲۰۲۰‭ ‬وارد‭ ‬بازار‭ ‬می‌شود‭. ‬گرچه‭ ‬پلتفرم‭ ‬گلادیاتور‭ ‬با‭ ‬جیپ‭ ‬رانگلر‭ ‬یکسان‭ ‬است‭ ‬اما‭ ‬این‭ ‬یک‭ ‬خودروی‭ ‬کاملا‭ ‬جدید‭ ‬و‭ ‬مستقل‭ ‬بوده‭ ‬و‭ ‬نباید‭ ‬فکر‭ ‬کنید‭ ‬که‭ ‬این‭ ‬خودرو‭ ‬تنها‭ ‬یک‭ ‬نسخه‌‭ ‬وانت‭ ‬از‭ ‬مدل‭ ‬رانگلر‭ ‬است‭. ‬فضای‭ ‬بار‭ ‬گلادیاتور‭ ‬حدود‭ ‬۱‭.‬۵‭ ‬متر‭ ‬طول‭ ‬دارد‭ ‬که‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬تبدیل‭ ‬به‭ ‬یک‭ ‬خودروی‭ ‬کاربردی‭ ‬نیز‭ ‬می‌کند‭. ‬طول‭ ‬این‭ ‬خودرو‭ ‬تقریبا‭ ‬۶۵‭ ‬سانتی‌متر‭ ‬بیشتر‭ ‬و‭ ‬فاصله‌‌‭ ‬محوری‭ ‬آن‭ ‬نیز‭ ‬۴۰‭ ‬سانتی‌متر‭ ‬بیشتر‭ ‬از‭ ‬نسخه‌‭ ‬چهار‭ ‬در‭ ‬Unlimited‭ ‬رانگلر‭ ‬است‭. ‬جیپ‭ ‬رانگلر‭ ‬طراحی‭ ‬اسپورت‭ ‬و‭ ‬تهاجمی‭ ‬دارد‭ ‬به‌خصوص‭ ‬در‭ ‬مدل‌هایی‭ ‬که‭ ‬پکیج‭ ‬روبیکان‭ ‬دارند‭ ‬ظاهر‭ ‬خودروهای‭ ‬اسپورت‭ ‬است،‭ ‬ولی‭ ‬در‭ ‬گلادیاتور‭ ‬بیشتر‭ ‬با‭ ‬یک‭ ‬خودروی‭ ‬کاربردی‭ ‬طرف‭ ‬هستیم‭. ‬دیواره‌های‭ ‬جانبی‭ ‬فضای‭ ‬بار‭ ‬در‭ ‬جیپ‭ ‬گلادیاتور‭ ‬ارتفاع‭ ‬کمی‭ ‬دارند‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬می‌تواند‭ ‬مقداری‭ ‬روی‭ ‬توانایی‭ ‬برابری‭ ‬خودرو‭ ‬تاثیر‭ ‬منفی‭ ‬داشته‭ ‬باشد،‭ ‬در‭ ‬عوض‭ ‬جیپ‭ ‬با‭ ‬این‭ ‬طراحی‭ ‬کاری‭ ‬کرده‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬به‌راحتی‭ ‬بدون‭ ‬نیاز‭ ‬به‭ ‬پله‭ ‬بتوان‭ ‬از‭ ‬فضای‭ ‬بار‭ ‬بالا‭ ‬رفت‭.

‬با‭ ‬وجود‭ ‬این‭ ‬نیز‭ ‬جیپ‭ ‬همچنان‭ ‬در‭ ‬سپر‭ ‬عقب،‭ ‬پله‭ ‬نصب‭ ‬کرده‭ ‬است‭. ‬توان‭ ‬بارکشی‭ ‬خودرو‭ ‬نسبت‭ ‬به‭ ‬نسل‭ ‬اول‭ ‬به‭ ‬۷۵۰‭ ‬کیلوگرم‭ ‬کاهش‭ ‬یافته‭ ‬اما‭ ‬توان‭ ‬یدک‭ ‬کشی‭ ‬به‭ ‬۳‭.‬۵‭ ‬تن‭ ‬رسیده‭ ‬است‭. ‬موتور‭ ‬به‭ ‬کاررفته‭ ‬در‭ ‬نسخه‭ ‬پایه‭ ‬گلادیاتور‭ ‬همچنان‭ ‬شش‭ ‬سیلندر‭ ‬است‭. ‬موتور‭ ‬با‭ ‬۳۶۰۰سی‌سی‭ ‬حجم‭ ‬و‭ ‬۲۸۵‭ ‬اسب‭ ‬قدرت‭ ‬که‭ ‬شتاب‭ ‬و‭ ‬کشش‭ ‬خوبی‭ ‬را‭ ‬برای‭ ‬این‭ ‬خودرو‭ ‬به‭ ‬ارمغان‭ ‬آورده‭ ‬و‭ ‬البته‭ ‬حسن‭ ‬بزرگ‭ ‬آن‭ ‬کاهش‭ ‬مصرف‭ ‬سوخت‭ ‬در‭ ‬حالت‭ ‬ترکیبی‭ ‬به‭ ‬کمتر‭ ‬از‭  ‬۱۰‭ ‬لیتر‭ ‬بوده‭ ‬است‭. ‬همه‭ ‬این‭ ‬عوامل‭ ‬دست‭ ‬به‭ ‬دست‭ ‬هم‭ ‬داده‭ ‬تا‭ ‬گلادیاتور‭ ‬خیلی‭ ‬زود‭ ‬پرفروش‭ ‬شود‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬همان‭ ‬شش‭ ‬ماهه‭ ‬اول‭ ‬ورود‭ ‬حدود‭ ‬۵۵‭ ‬هزار‭ ‬دستگاه‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬خریداران‭ ‬آمریکایی‭ ‬تحویل‭ ‬دهد‭.‬

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید