هزار کیلومتر بدون سوخت‌گیری

معرفی ب‌ام‌و سری 3 کوپه 320i و بررسی بازار ایران

0
96

اگر کمی خاطرات‌تان را مرور کنید حتماً ب‌ام‌و ۲۰۰۲ را به‌یاد خواهید آورد. خودرویی جمع‌وجور و کلاسیک که جد بزرگ ب‌ام‌و سری ۳ کوپه ۳۲۰i به‌حساب می‌آید. ب‌ام‌و قبل از سال ۱۹۷۵ تولید سری ۰۲ را در دستور کار داشت که ۲۰۰۲ از همان سری به‌حساب می‌آید. بعد از آن اما کمپانی آلمانی به فکر یک جایگزین افتاد و این‌جا بود که سری ۳ متولد شد. در نسل اول، تنها یک سدان دودر که به کوپه‌های امروزی شباهت داشت تولید شد. بعد از آن اما در نسل‌های بعدی و از سال ۱۹۸۳، کلاس‌های دیگر مثل کروک و سدان چهاردر هم وارد ماجرا شدند ولی هرچه بود، سری ۳ با خودروی کوپه شناخته می‌شد. سال ۲۰۰۴، ب‌ام‌و تصمیم گرفت تا تغییراتی اساسی در طراحی و کیفیت سری ۳ ایجاد کند و نسل پنجم با این ایده راهی بازارهای جهانی شد. بعد از آن نسل ششم هم آمد و حالا نسل هفتم در حال تولید است. در ایران هم سری ۳ کوپه از سال ۲۰۰۸ وارد شد و چهار تیپ ۳۲۰i، ۳۲۵i، ۳۳۰i و ۳۳۵i راهی خیابان‌ها شدند. خودرویی که به‌لحاظ ظاهر، نسبتاً جذاب است اما شاید نتواند در تیپ‌های با حجم موتور پایین، رضایت مشتریان را برآورده کند، چرا که انتظارها از کلاس کوپه بالاست.

کوپه با موتور تنبل
ب‌ام‌و برای این تیپ از یک موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری استفاده کرده که می‌تواند ۱۷۰ اسب بخار توان خروجی داشته باشد. جعبه‌دنده اتوماتیک و ۶ سرعته خودرو که نیروی موتور را به دیفرانسیل عقب آن منتقل می‌کند می‌تواند طی ۸/۸ ثانیه سرعت این خودروی ۱۴۶۸ کیلوگرمی را از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند؛ شتابی که در مقایسه با خودروهای سدان خوب است، اما برای یک کوپه اصلاً تعریفی ندارد. مصرف این موتور ۲ لیتری در حالت ترکیبی و در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۶.۸ لیتر است که چندان بد نیست. حداکثر سرعت ب‌ام‌و سری ۳ کوپه ۳۲۰i، ۲۲۸ کیلومتر بر ساعت است و باک آن ۶۳ لیتر ظرفیت دارد. با این حساب برای یک سفر تقریباً ۱۰۰۰ کیلومتری نیازی به چند بار سوخت‌گیری نیست. البته اگر قرار باشد چنین سفر طولانی‌ای با این خودرو انجام شود، احتمالاً سرنشینان عقب چندان خوشحال نخواهند بود. کوپه بودن خودرو باعث شده تا فضای عقب کم باشد و این در زمان طولانی خسته‌کننده است. البته ب‌ام‌و صندلی‌های عقب را از نوع تاشو طراحی کرده تا در چنین سفرهایی، فضای عقب برای قرار دادن وسایل بیش‌تر شود و انگار که از همان اول، خودرو برای دو نفر طراحی شده و صندلی‌های عقب بیش‌تر تزیینی هستند.

کاش سدان بود
ب‌ام‌و سری ۳ کوپه ۳۲۰i می‌توانست یک خودروی بسیار عالی باشد، اگر سدان بود و انتظار کوپه از آن نمی‌رفت. با وجود این، ظاهر خودرو همچنان زیبا و جذاب است، هرچند نسبت به کوپه‌های دیگر موجود در بازار، بزرگ‌تر به‌نظر می‌رسد. فضای داخل خودرو برای سرنشینان جلو عالی طراحی شده و کیفیت قطعات به‌کاررفته در کنسول و داشبورد حرف ندارد. با این اوصاف نباید از نسل پنجم، انتظار طراحی امروزی داشته باشید و اگر می‌خواهید داخل خودرو زیباتر باشد باید سراغ نسل ششم بروید. همچنین ب‌ام‌و این انتخاب را به خریداران داده که از پکیج سفارشی و اسپرت M هم استفاده کنند و ظاهر و برخی تجهیزات را به انتخاب خودشان تغییر دهند. در ایران هم این تیپ به‌طور محدود وجود دارد که از نظر سیستم تعلیق و کیت بدنه متفاوت است و البته قیمت بالاتری دارد. هرچند همین تیپ عادی ۳۲۰i هم نسبت به امکاناتش اصلاً قیمت پایینی ندارد و با توجه به مدلش در فروردین ۹۸ با قیمتی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

 

بیشتر بخوانید:
تجربه رانندگی با ب‌ام‌و سری ۳ کوپه ۳۲۰i
مقایسه ب‌ام‌و سری ۳ کوپه ۳۲۰i با خودروهای هم‌رده

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید