هنگام جوش آوردن خودرو از انجام این کارها پرهیز کنید!

1
543
هنگام جوش آوردن خودرو از انجام این کارها پرهیز کنید!

در سه مطلب پیشین «جوش آمدن خودرو» با علل داغ شدن موتور و اقدامات لازم در این خصوص آشنا شدید اما علاوه بر این‌ها لازم است بدانید وقتی ماشین جوش می‌آورد، چه کارهایی را نباید انجام دهید، زیرا تعدادی از اقداماتی که افراد ممکن است هنگام جوش آوردن خودرو انجام دهند می‌تواند خطرات زیادی را ایجاد کند یا ضررهایی به خودرو برساند. پس حتما این مطلب را دنبال کنید تا بدانید هنگام جوش آمدن خودرو باید از انجام چه کارهایی پرهیز کنید.

رانندگی نکنید!

 رانندگی و به تبع آن گاز دادن تحرک پیستون در سیلندر را افزایش می‌دهد و این کارکرد مضاعف باعث افزایش دمای موتور می‌شود. دنده‌های سنگین فشار بیشتری به موتور می‌آورند، پس نباید تصور کرد که سرعت پایین برای خودرو ضرر ندارد. اگر می‌توانید با دنده آزاد خودتان را به اولین محل پارک برسانید، حتماً این کار را بکنید. خودرو را در محل مناسبی متوقف کرده و اقدامات بعدی را انجام دهید.

ماشین را خاموش نکنید!
رانندگان کم‌تجربه به محض جوش آوردن ماشین، آن را خاموش می‌کنند، اما این کار نه‌تنها مفید نیست بلکه باعث آسیب دیدن موتور هم می‌شود. با خاموش کردن ماشین، حرکت آب در رادیاتور متوقف می‌شود. این امر روند خنک شدن موتور را به تأخیر می‌اندازد. به غیر از این، خاموش شدن ماشین و توقف حرکت پیستون‌ها در دمای بالا، می‌تواند باعث چسبیدن رینگ به دیواره سیلندر، و به اصلاح جام کردن موتور شود. این اتفاق علاوه بر این‌که خودرو را از کار می‌اندازد و شما را در جاده می‌گذارد، خسارات سنگین مالی را نیز روی دستتان باقی می‌گذارد.

درپوش رادیاتور را باز نکنید!
 درپوش رادیاتور را باز نکنید! یا حداقل با احتیاط فراوان باز کنید! دمای بسیار زیاد موتور، آب درون رادیاتور را به حد انفجار می‌رساند. باز کردن درپوش رادیاتور، آب جوش و بخار متراکم موجود در رادیاتور را آزاد می‌کند. پس باید مراقب دست و صورت خود باشید. استفاده از یک پارچه بزرگ می‌تواند راه‌گشا باشد. پارچه یا دستمال تنظیف (همان لنگ) را روی درپوش رادیاتور بگذارید و آن را در جهت خلاف عقربه ساعت تاب بدهید. معمولاً در این مرحله درپوش به‌طور کامل جدا نمی‌شود، اما فاصله‌ای بین آن و رادیاتور به وجود می‌آید. این فاصله فضای امنی برای خروج آب‌جوش از رادیاتور است، به این معنی که بخار و آب داغ درون رادیاتور با زاویه‌ای مناسب و رو به پائین، بدون این‌که دست و صورتتان را تهدید کند خارج می‌شود. یادتان نرود جبران خسارت مالی بسیار راحت‌تر از خسارت جانی است پس مراقب باشید. اگر بخواهید برای آب ریختن در رادیاتور درپوش را کاملاً باز کنید، باید آن را رو به پایین فشار داده و سپس در همان جهت بچرخانید. علاوه بر همه این حرف‌ها بهتر است در ابتدا موتور را با آب ریختن روی دیواره بیرونی رادیاتور خنک کنید. بعد از پایین آمدن نسبی آمپر آب، درپوش رادیاتور را باز کرده و آب آن را بررسی کنید.

روی موتور آب نریزید!
بر خلاف آب ریختن روی رادیاتور،‌ آب ریختن روی موتور می‌تواند صدماتی جدی به آن وارد کند. چدن استفاده شده در پوسته موتور بسیار حساس و شکننده است. تغییر ناگهانی دما و انبساط و انقباض پوسته، باعث ترک خوردن آن می‌شود. همچنین اختلاف حرارت بیرون و داخل موتور خطر ترک خوردن را افزایش می‌دهد.

توصیه دیوار:
این موارد را جدی بگیرید تا اگر احیانا با این مسئله مواجه شدید بدانید که باید چه‌کارهایی انجام دهید یا از انجام چه کارهایی پرهیز کنید. با توجه به مجموعه مطالب جوش آوردن خودرو می‌توانید در این زمینه مکانیک خودتان باشید، چرا‌که تمام الزامات و اقدامات لازم را مانند یک راننده باتجربه می‌دانید. امیدواریم خواندن این مطالب مفید باشد و احتمال وقوع خسارت را برای شما هنگام جوش آوردن خودرو به صفر برساند.

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید