وانت‌هایی با جثه‌ای کوچک

مقایسه سایپا ۱۵۱ با خودروهای هم‌رده

0

وقتی که نام وانت‌بار را می‌شنوید، یاد چه چیزی می‌افتید؟ بیشتر مردم یاد نیسان‌های آبی رنگ یا مزدا وانت می‌افتند. اما در کنار این تصویر عمومی از وانت‌بارها، باید نمونه‌هایی چون وانت آریسان، تندر پیکاپ، یا همان رنو تندر وانت، و وانت پراید را هم جا داد؛ وانت‌بارهایی که با وجود تفاوت‌ها و تمایزهایشان، غالباً باهم مقایسه می‌شوند.

مقایسه با وانت آریسان
آریسان گزینه جایگزین وانت پیکان از سوی ایران‌خودرو بود. درواقع، وقتی سایپا وانت پراید ۱۵۱ (SAIPA 151) دارای ‌ABS و کیسه هوا را به بازار عرضه کرد، ایران‌خودرو نیز، برای از دست ندادن بازار اقدام به ارائه آریسان کرد. وانت آریسان بر پلتفرم ۴۰۵ ساخته شده و مانند وانت پراید، که نیمه جلویی‌اش شبیه سایپا ۱۳۱ است، از روبه‌رو چهره‌ای کاملاً مشابه پژوپارس دارد. برتری ظاهری این خودرو نسبت به رقیب در این است که آریسان به دلیل ابعاد در ظاهر طویل‌تر، تداعی‌کننده یک پیکاپ است.
مهم‌ترین بخش در یک خودروی باری فضای بار آن است و در این مقایسه، با نگاه اول متوجه می‌شویم که برتری از آن آریسان است. همچنین، در مدل‌های گازسوز برخلاف وانت پراید که مخزن گاز آن در داخل فضای بار قرار دارد، در آریسان این مخزن در قسمت کفی فضای بار جاسازی شده تا از فضای موردنیاز برای بخش بار کاسته نشود. فضای داخل کابین نیز در آریسان جادارتر و راحت‌تر به‌نظر می‌رسد، که این امر به‌دلیل ابعاد بزرگ‌تر است. باتوجه‌به ابعاد پراید، شاید این خودرو بار زیادی را نتواند جابه‌جا کند؛ اما در شهر با آن راحت‌تر خواهید بود.
نکته بعدی، دیفرانسیل خودرو است. قطعاً خودروهای دیفرانسیل ‌عقب توانایی حمل بار بیشتری را دارند و در این بخش نیز، وانت پرایدِ دیفرانسیل‌ جلو رقابت را به آریسانِ دیفرانسیل عقب واگذار می‌کند. موتور ۱.۷ لیتری آریسان توان تولید ۸۷ اسب بخار را دارد که از موتور ۱.۳ لیتری پراید وانت با توان تولید ۷۱ اسب بخار به‌وضوح قوی‌تر است. اما این نکته را نیز باید درنظر گرفت که وزن بیشتر آریسان، شتاب و سرعت آن را برابر با پراید وانت می‌کند و مصرف بنزین آن را بالاتر می‌برد. در حال حاضر (دی ماه ۹۷)، قیمت یک وانت آریسان صفر ۴۰ میلیون تومان و وانت پراید صفر ۳۴ میلیون تومان است. بنابراین، در مقایسه این دو خودرو باهم، اختلاف ۶ میلیونی مدل‌های صفر آن‌ها را باید مدنظر قرار داد. بررسی بازار دست‌دوم این خودروها هم نشان می‌دهد که تقریبا همین اختلاف قیمت وجود دارد.

مقایسه با وانت کارا تک کابین ۱۷۰۰
وانت کارا نسل جدید وانت مزداست که گروه بهمن، بعد از اعمال تحریم‌ها و محروم شدن از موتور ژاپنی قدیمی‌اش که امتیازش به فورد واگذار شده بود، تولید کرد. در قلب این خودرو همان موتور قدیمی پیکان با کمی تقویت می‌تپد. این موتور ۱.۷ لیتری توان تولید ۸۷ اسب بخار را دارد و کاملاً شبیه موتور آریسان است. در بخش ظاهری، وانت کارا یک چهره کاملاً ساده و کمی شبیه به پیکان وانت دارد. اما درواقع، چهره زمخت و خشنی که از یک پیکاپ انتظار می‌رود را بیشتر تداعی می‌کند. فضای داخلی آن نیز راحت‌تر و جادارتر از پراید وانت است. کارا نیز مانند پرایدِ وانت، دارای ترمز ABS و کیسه هوای راننده و سرنشین است. علاوه‌براین، کارا از کیفیت مونتاژ بهتری بهره می‌برد و عایق‌بندی کابین در آن بهتر عمل می‌کند.
فضای بار در کارا از پراید وانت بیشتر است. همچنین، به‌دلیل دیفرانسیل عقب بودن و بدنه و موتور قوی‌تر، توان حمل بار بیشتری دارد. درکل، کارا به یک خودروی باری‌ جان‌سخت و کارآمد معروف است. قطعات یدکی آن نیز، به‌دلیل شباهت مشخصات فنی‌اش با پیکان، به‌راحتی یافت می‌شود و ازاین‌جهت مانند پراید وانت مشکلی ندارد. مصرف سوخت وانت کارا بیشتر از وانت پراید است؛ به‌دلیل قدرت بیشتر و بدنه قوی‌تر آن. خریدوفروش وانت کارا کار راحت‌تری است. قیمت وانت کارا اکنون (دی‌ماه ۹۷)، در کارخانه ۴۳ میلیون تومان است که اختلافی نزدیک به ده میلیون تومان با پراید دارد؛ اما مدل‌های قدیمی‌تر و کارکرده آن را می‌توان تقریباً هم‌قیمت با پراید دانست. درنظر داشته باشید که مقایسه فوق بین کارا تک‌کابین با موتور ۱۷۰۰ سی‌سی صورت گرفته است، درحالی‌که این خودرو نمونه‌های دو کابین با موتور ۲ لیتری نیز دارد.

بیشتر بخوانید:
معرفی پراید ۱۵۱ و بررسی بازار ایران
تجربه رانندگی با پراید وانت ۱۵۱

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.