ورود برلیانس H230 به ایران

0
2171

برلیانس H230، که برادر بزرگتر برلیانس H330 است، در سال ۲۰۱۲ میلادی به دنیا معرفی شد. این خودرو پس از  H300و در سال ۹۴ شمسی وارد بازار خودروی ایران شد. درواقع سایپا پس از کسب موفقیت با برلیانس‌های H300و H320 و استقبال خوب بازار از آنها،تصمیم به گسترش همکاری با برلیانس گرفت و عرضه تولیدات این کمپانی را در ایران با سری H200 گسترش داد. اما H200 مدلی قدیمی‌تر از سری H300 بود و نتوانست به موفقیت تولیدات قبلی برلیانس در ایران دست پیدا کند.

ماجرای همکاری سایپا و برلیانس
تقریباً از اواخر دهه هشتاد شمسی بود که اولین خودروهای چینی وارد بازار ایران شدند و به دلیل تحریم‌های جهانی، عدم تنوع در تولیدات داخلی و قیمت مناسب اغلب این خودروها، مورد استقبال گسترده ایرانیان قرار گرفتند و تعدادشان هرروز بیشتر شد. این اقبال زیاد خریداران، آن‌هم در فاصله‌ای کوتاه، باعث شد که خودروسازان داخلی بیم واگذار کردن عرصه به این رقیب جدید را پیدا کنند. در همین راستا، سایپا تصمیم گرفت برای راه‌اندازی خط مونتاژ خودروهای چینی، با یکی از کمپانی‌های خوش‌نام و پرفروش چینی قرارداد مشارکت امضا کند. در این میان، کمپانی برلیانس، از خودروسازان بین‌المللی و مونتاژکننده تولیدات بی‌ام‌و در چین،انتخاب مناسبی به‌نظر می‌رسید.سایپا در سال ۹۳ شمسی با برلیانس قرارداد مشارکت بست و کار مونتاژ خودروهای سری H300این شرکت را آغاز کرد. پس از مدتی سایپا برای سرعت بخشیدن به کار، این خط تولید و مونتاژ را به پارس خودرو سپرد و خود تولید سری H200 را آغاز کرد. البته تولید این خودرو نیز پس از مدتی به پارس‌خودرو سپرده شد.

نه‌چندان موفق اما قابل‌قبول
سری H200 برلیانس در ایران در دو مدل سدان (H230) و هاچبک (‌H220)، با دو جعبه دنده‌اتومات و دستی، تولید می‌شود. این خودرو با یک موتور ۱.۵ لیتری، ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپه، در مدل‌های دستی با گیربکس پنج سرعته دستی و مدل‌های اتومات گیربکس چهار سرعته، به بازار عرضه می‌شود که توان تولید ۱۰۳ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۳۸ نیوتن‌متر را دارد که برای یک خودروی خانوادگی چندان بد نیست. این خودرو از دسته سدان‌های کوچک به‌شمار می‌رود و با مصرف سوخت ۵.۲ لیتر در صد کیلومتر، در گروه خودروهای اقتصادی و کم‌مصرفقرار می‌گیرد؛ استهلاک کم و هزینه پایینش نیز این امر را تأیید می‌کند.

طراحی ظاهری متوسط
برلیانس H230 در شرکت ایتالیا دیزاین طراحی شده است. نمای ظاهری این خودرو چنگی به دل نمی‌زند، اما در مقایسه با طراحی‌خودروهای داخلی،قابل‌قبول است. تمامی خطوط بدنه به شکلی زاویه‌دار، به هم وصل شده‌اند و هماهنگی خوبی با چراغ‌های ذوزنقه‌ای‌شکل جلو دارند؛ این هماهنگی از ناخوشایندی ظاهر چراغ‌ها کاسته است. نمای عقب خودرو نیز ساده و فاقد هیجان است، اما به‌عنوان یک خودروی اقتصادی قابل‌قبول است.

یک چینی اقتصادی زیر پای شما
با وجود رقبایی برای برلیانس H230در زمان ورود به ایران، این خودروی چینی با قیمت مناسب، طراحی کمی به‌روزتر از تولیدات داخلی، امکانات رفاهی بیشتر و امنیت بالاتر بدل به یک محصول پرفروش برای سایپا شد. خانواده‌های عمدتاً کم‌جمعیتِ سطح متوسط ایرانی، که اکثراً به‌دنبال یک خودروی اقتصادی برای مصارف روزمره خود هستند، برلیانس H230 را انتخاب مناسبی می‌دیدند.
هرچند برلیانس نیز با مشکل افت قیمت زیاد خودروهای چینی و نبود قطعات یدکی مواجه بود، ولی دیری نپایید که با افزایش تولید و ازدیاد تعداد برلیانس‌های سری H200در بازار، مشکل قطعات یدکی و کمبود آن‌ها تقریباً رفع شد.

افزایش قیمت گریزناپذیر برلیانس H230
برلیانس H230 در بدو ورود به ایران با قیمت حدود ۴۰ میلیون عرضه می‌شد، و سایپا برای آن شرایط مختلف پیش‌فروش و فروش اقساطی نیز درنظر گرفته بود. اما با افزایش نرخ ارز تولید و عرضه برلیانس نیز تحت‌تأثیر قرار گرفت. اعمال تحریم‌ها نیز خط مونتاژ این خودرو را با دردسر مواجه کرد. این عوامل گریزناپذیر، دست‌به‌دست هم داد تا قیمت برلیانس H230 با شیبی نه‌چندان تند نسبت به دیگر خودروهای بازار، به‌خصوص رقبایش، بالا رفته و در نهایت به ۷۲ میلیون برای خودروی صفر و ۴۰ میلیون برای کارکرده‌ مدل‌ دستی و ۸۴ میلیون برای خودروی صفر و ۶۰ میلیون برای کارکرده‌ مدل‌ اتوماتیک (تا شهریور ۱۳۹۷) برسد. البته این قیمت‌ها تا آبان سال ۹۷ تغییراتی را به خود دیدند.

اگر علاقه‌مند به خودروی برلیانس H230 هستید یا قصد دارید این خودرو را خریداری کنید در مطلب زیرمی‌توانید
درباره تجربه رانندگی با برلیانس H230 بدانید 
و برلیانس H230 را با سایر خودروهای هم‌قیمت مقایسه کنید 


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید