مقایسه دی‌اس 5LS با خودروهای هم‌رده

وقتی انتخاب سخت می‌شود

10

وقتی می‌خواهیم خودروی باکیفیتی مثل دی‌اس ۵LS را با اتومبیل دیگری مقایسه کنیم باید سراغ ماشین‌هایی را بگیریم که خواهان زیادی دارند و بتوانند حرفی برای گفتن داشته باشند. نسل چهارم کیا اپتیما که با نام JF در بازار شناخته می‌شود در کنار هیوندای سوناتا ماشین‌هایی هستند که توان رقابت با سدان ۵LS را دارند و انتخاب میان آن‌ها بیشتر به سلیقه و همچنین کیفیتی که از ماشین مورد نظرتان طلب می‌کنید بستگی دارد.

مقایسه با کیا اپتیما JF
بدنه اپتیما JF کاملاً لوکس و خوش‌ترکیب به‌نظر می‌رسد و نمایی جذاب و هماهنگ را به‌وجود آورده است. کابین اپتیما مخلوطی از طراحی‌های اسپرت و لوکس است که فضای داخلی ماشین را به‌شکلی زیبا و کارآمد درآورده است. فضای داخل اتاق برای این کلاس ماشین مناسب است و فضایی جادار را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

امکانات رفاهی و ایمنی اپتیما JF در سطح بالایی قرار دارد و اگر بخواهیم این ماشین را با دی‌اس ۵LS مقایسه کنیم در یک سطح هستند، اما از نظر کیفیت ساخت اگر این دو خودرو را مقایسه کنیم دی‌اس ۵LS ماشین باکیفیت‌تری به نظر می‌رسد.

اپتیما JF با پیشرانه ۴ سیلندر و ۲۳۵۹ سی‌سی حجم، توان تولید ۱۸۸ اسب بخار قدرت و ۲۴۱ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. وزن نسبتاً زیاد این خودرو باعث شده تا در شتاب‌گیری چندان مناسب عمل نکند و همانند همتای فرانسوی‌اش ماشین چابک و پرشتابی به‌نظر نرسد. بااین‌حال یکی از نقاط قوت اپتیما JF مصرف سوخت نسبتاً اقتصادی این ماشین است که در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷.۸ لیتر بنزین مصرف می‌کند که در مقام مقایسه با دی‌اس ۱.۵ لیتر مصرف آن بیشتر است. اپتیما JF برای انتقال قدرت پیشرانه به چرخ‌های ماشین از یک گیربکس ۶ سرعتی اتوماتیک کمک می‌گیرد که همین امر باعث شده تا رضایت سرنشینان آن را جلب کند چراکه به‌راحتی می‌توانند تعویض دنده‌ای نرم، راحت و دلپذیر داشته باشند.

بااین‌حال یکی از دلایلی که می‌توان دی‌اس ۵LS را نسبت به اپتیما JF بهتر دانست برمی‌گردد به موضوع سواری و هندلینگ. مهندسین و سازندگان کیا در مورد سیستم تعلیق اپتیما JF اصلاحات زیادی انجام داده‌اند که تا حدودی به بهبودی روند آن کمک کرده است. با وجود این تغییرات اما هنوز هم JF ماشین خشک و کوبنده‌ای است و هندلینگش نسبت به رقبایی که در این کلاس دارد کمی ضعیف عمل می‌کند. از دیگر نکات منفی JF نفوذ صدا به داخل کابین این خودرو است. بااین‌حال اپتیما JF اکنون بیش از هر زمان دیگری ارزش خرید بیشتری دارد؛ ولی در این مقایسه این دی‌اس ۵LS است که ماشین بهتر و باکیفیت‌تری نشان می‌دهد. برای کسانی که به‌دنبال خاص بودن و خاص نشان دادن خود هستند، ۵LS یک انتخاب عاقلانه و منطقی به‌نظر می‌رسد؛ اما اگر بازار دست‌دوم قوی و ماشین پرطرفدار مدنظرتان است پیشنهاد ما به شما خودروی کیا اپتیماست.

مقایسه با هیوندای سوناتا
هیوندای سوناتا با پیشرانه ۲.۴ لیتری توان تولید ۱۷۸ و ۱۸۸ اسب بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۲۳۲ نیوتن در متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه را با گیربکس ۶ سرعتی خود به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. حداکثر سرعت این سدان کره‌ای ۲ کیلومتر کمتر از رقیب فرانسوی‌اش یعنی ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت است. اگر بخواهیم دو خودروی ۵LS و سوناتا را از نظر شتاب بررسی کنیم باید به شما بگوییم که این خودروی فرانسوی است که در این آیتم نسبت به رقیبش برتری دارد چراکه هیوندای سوناتا طی ۹.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد یعنی ۰.۷ ثانیه بیشتر از ۵LS. مصرف سوخت ترکیبی سوناتا ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که از این نظر هم ۱.۷ بیشتر از سدان فرانسوی مصرف دارد. از نظر امکانات ایمنی و رفاهی اما هیوندای دست‌کمی از سدان فرانسوی ندارد و حتی در بعضی از موارد از همتای فرانسوی‌اش پیشی می‌گیرد. این خودروی کره‌ای برای حفظ ایمنی سرنشینانش از شش کیسه هوا در جای‌جای خودرو کمک گرفته است. همچنین استفاده از شیشه‌ها و آینه‌های برقی، لامپ‌های مه‌شکن، سیستم ورود بدون کلید، دوربین دید عقب، کروز کنترل، سنسور پارک جلو، سیستم کنترل پایداری، سیستم هشداردهنده نقاط کور، سیستم ناوبری، آفتاب‌گیرهای کناری و عقب، ترمز پارک الکترونیکی، آینه‌های کاهنده تشعشع، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو، لامپ‌های زنون و… امکاناتی است که در این خودروی کره‌ای به‌کار رفته است.

هرچند قیمت سوناتا در بازار خودرو چندان ثابت نیست و نوسان قیمتی زیادی دارد اما قیمت شرکتی این اتومبیل بین ۲۰۰ تا ۲۵۰میلیون تومان (تا خرداد ۹۸) است یعنی کمی بیشتر از سدان فرانسوی. 

بیشتر بخوانید:
معرفی خودروی دی‌اس ۵LS و بررسی بازار ایران 
تجربه رانندگی با دی‌اس ۵LS

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید