وقتی عقبی‌ها خوشحال نیستند

تجربه رانندگی با ب‌ام‌و سری 1 هاچ‌بک

0

ب‌ام‌و سری ۱ هاچ‌بک یکی از نرم‌ترین هاچ‌بک‌های موجود در بازار ایران است. فرقی نمی‌کند کدام نسل و کدام تیپ را سوار شوید، رانندگی با این خودروی جمع‌وجور حسابی دل‌پذیر خواهد بود و همه‌چیز تحت کنترل راننده قرار دارد. اما مشکل از جایی شروع می‌شود که شما راننده نباشید و مجبور باشید روی صندلی عقب بنشینید. آن‌وقت است که از نشستن در این خودرو پشیمان خواهید شد. غیر از فضای کم عقب که مشکل بزرگی به‌حساب می‌آید، ظاهر خودرو جذاب است. در نسل دوم این اتومبیل که از سال ۲۰۱۱ به بعد تولید شده، ارتفاع کم  ۱۴۲۰ میلی‌متری در کنار کاپوت بلند و رینگ ۱۶ اینچی، ظاهر اسپرتی به این خودرو داده‌ است.

ویژگی‌های مثبت:

  • صندلی‌های عقب قابلیت تاشو دارند و این به بزرگ‌تر شدن فضای صندوق‌عقب کمک می‌کند تا بتوانید اشیای بزرگ را هم با این خودرو حمل کنید.
  • صندوق‌عقب، مثل دیگر خودروهای ب‌ام‌و، فاقد دست‌گیره‌ روی بدنه است و با جابه‌جا کردن لوگو باز می‌‌شود.
  • شش کیسه‌هوای جلویی، کناری و پرده‌ای به امنیت بیش‌تر خودرو در تصادفات کمک می‌کند و باعث می‌شود شما با خیال راحت رانندگی کنید.
  • ترمزهای عقب و جلو از نوع دیسکی خنک‌کننده هستند و از سیستم‌های ABS-CBC-DTC-DSC در نسل اول به‌علاوه EBD در نسل دوم استفاده شده است تا خودرو از پایداری بیش‌تری هنگام ترمز گرفتن برخوردار باشد.
  • در نسل اول سری یک هاچ‌بک، از قفل مرکزی، ایموبلایزر و سنسور تصادف برای ایمنی بیش‌تر استفاده شده، اما برای نسل دوم علاوه بر موارد گفته‌شده، امکاناتی مثل ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سنسور دنده‌عقب، دوربین دید عقب، رادار جلو، رادار تغییر خطوط و رادار عابر پیاده در نظر گرفته شده که تفاوت این دو نسل را از نظر آپشن نشان می‌دهد.
  • برای کمک به راننده، سیستم قدرت کمکی الکترونیکی و دکمه‌های کاربردی روی فرمان در نسل اول وجود دارد و در نسل دوم علاوه بر این‌ها، روکش چرمی فرمان با طرح M ، فرمان چندمنظوره، دکمه کنترل سیستم صوتی روی فرمان و اهرم تعویض دنده با طرح M هم قرار گرفته است.
  • سیستم تهویه مطبوع در نسل اول به‌صورت کنترل دستی که البته به صورت سفارشی، اتوماتیک هم خواهد بود. این سیستم در نسل دوم اتوماتیک دوگانه است و این یعنی راننده نیازی به سر و کله زدن با آن ندارد.
  • سنسور باران، سنسور پارک و کروز کنترل هم روی هر دو نسل وجود دارد که به رانندگی آسان‌تر و بدون دغدغه کمک می‌کند.
  • در نسل اول سری ۱ هاچ‌بک، یک نمایش‌گر کوچک روی کنسول ساده خودرو قرار دارد، اما در نسل دوم یک نمایش‌گر لمسی ۶.۵ اینچی که می‌تواند در صورت سفارش به ۸.۸ اینچ ارتقا یابد قرار دارد که اطلاعات مفیدی را درباره مسیر، ترافیک، خودرو و خیلی چیزهای دیگر به راننده می‌دهد.
  • در نسل دوم، ادوات فلزی و نقره‌ای‌رنگِ به‌کاررفته روی داشبورد و کنسول حس خوبی به سرنشینان خودرو می‌دهد که این تجهیزات حتی روی درها و بین صندلی‌های جلو هم دیده می‌شود.
  • چرم به‌کاررفته روی صندلی‌ها از کیفیت بالایی برخوردار است. حتی در نسل دوم، روی ترمزدستی هم با چرم مرغوب پوشانده شده است.
  • در نسل دوم، قابلیت حرکت با لاستیک پنچر (Run flat tires)، جمع‌کننده‌ برقی آینه‌‌ها، شوینده چراغ‌های اصلی و سیستم پخش نور هوشمند به‌صورت سفارشی قابل‌عرضه است.
  • مدیریت فعال سیستم تعلیق و فنربندی در نسل دوم مانور در پیچ‌های تند را برای راننده آسان می‌کند و به‌دلیل دیفرانسیل‌عقب بودن خودرو، رانندگی اسپرت و حتی اصطلاحاً دریفت کردن (لیز دادن خودرو با ترمزدستی) با سری یک هاچ‌بک ممکن است.
  • مصرف سوخت پایین یکی از ویژگی‌های مثبت این خودرو در هر دو نسل محسوب می‌شود.

ویژگی‌های منفی:

  • هزینه بالای نگهداری که می‌تواند در طولانی‌مدت دردسرساز شود جزو نکات منفی این خودرو به‌حساب می‌آید.
  • استفاده از پلاستیک خشک در کابین، به‌خصوص در نسل اول، توی ذوق می‌زند.
  • لرزش فرمان زمانی که خودرو درجا کار می‌کند ممکن است برای بعضی‌ها ناراحت‌کننده باشد.
  • بازار دست‌دوم، به‌خصوص در نسل اول، اصلاً خوب نیست و قیمت بالای نسل دوم هم باعث می‌شود رقبای این خودرو بیش‌تر خریدوفروش شوند.

بیشتر بخوانید:
ب‌ام‌و سری ۱ هاچ‌بک و بررسی بازار ایران
مقایسه ب‌ام‌و سری ۱ هاچ‌بک با خودروهای هم‌رده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.