نگاهی به مرسدس GLC43 AMG بسیار باکیفیت و زیبا

پرفروش‌ترین شاسی‌بلند بنز در ایران

55

از GLK تا GLC بنز راه سختی را آمد! خودروسازی که نمی‌توانست یک کراس‌اوور محبوب و جذاب در کوچک‌ترین سگمنت متعارف بازار خودروهای لوکس و پریمیوم عرضه کند، حالا در سرتاسر جهان پرچمدار این بازار است و با غلبه بر ب.ام.و X3، آئودی Q5 و لکسوس NX توانسته بهترین مقادیر فروش سالانه را نصیب خود کند. واقعا چه اتفاقی افتاده که مرسدس بنز از طرح مهیب GLK به فرم جذاب و قابل تامل GLC رسیده است؟ این گزارش در پی پاسخی به این سوال است؟

طراحی و ایده‌پردازی در حد شاهکار‌
ادموندس مجله مشهور خودرو در ستایش از طراحی بدنه و کابین GLC43 از واژه الگانت (Elegant) به معنی ظریف، زیبا و برازنده استفاده کرده است. کلمه‌ای که به خوبی ارزش کار طراحان مرسدس بنز را بازگو کرده، وضعیتی که ذهن را ناخودآگاه یاد ساخته‌های برجسته تاریخ بنز می‌اندازد. نکته مهم درباره بدنه GLC43 این است که به هیچ خودرو دیگری شبیه نیست و راه خود را رفته است. موردی که در کابین هم ر‌عایت شده و با بهبود داشبورد سری برجسته C کلاس، فضای منحصربه‌فرد را برای خریداران خودرو خلق کرده است. البته به نظر می‌رسد اوج کار مرسدس بنز همچنان طراحی مهیجی است که در جلوپنجره توری و ظریف خودرو به کار برده و محصولی با فرم گرانقیمت را به دوستدارانش هدیه داده است. در کل این بنز 55 هزار دلاری خیلی بیشتر از قیمتش می‌ارزد.

سواری؛ درست آنچه ‌ باید باشد

انگار که روی فرش پرنده علاالدین نشسته باشید! ‌ نرم و راحت و بی‌لرزش است و در عین حال با تغییر تنظیمات، فنربندی می‌تواند دقیق و مستحکم و هوشمند شود. همه چیز هم به سیستم برجسته تعلیق خودرو که مرسدس بنز به آن لقب Air Body Control داده برمی‌گردد. خب برای یک خودرو 650 میلیونی که در صورت ورود انبوه به ایران حداقل 2 تا 3 میلیارد ارزش دارد، چنین کیفیتی عجیب نیست!

GLC43 و جادوی ای‌ام‌جی

قبل از هر چیز باید فنربندی خودرو را ستود. موضوع مهمی که با دست نوازشگر AMG تا سطح بالایی ارتقا یافته و در کورس‌های مختلف GLC43 را پا به پای X3 به ادامه مسیر وا می‌دارد. گیربکس 9 سرعته خودکار خودرو هم اوج کار مهندسان این شرکت است که وقتی کنار موتور وی شکل، شش سیلندر و سه لیتری بنز که به دو توربوشارژر مجهز است قرار می‌گیرد، نیرویی معادل 362 اسب بخار و 450 نیوتن‌متر گشتاور را به چرخ‌های جلو ‌ یا هر چهار چرخ انتقال می‌دهد. این بنز پف‌آلود و خوش‌رکاب گرچه در مرز 248 کیلومتر سرعتش محدود شده ولی با توجه به توان بالای موتورش ظرف کمتر از پنج ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت دست می‌یابد. همین‌قدر مهیج و همین‌قدر راحت!

آمار فروش؛ همه چیز عالی است

خب بد نیست بدانید بنز GLC در دو گونه کلاسیک و کوپه با فروش حیرت‌انگیزی که دارد یکی از 50 خودرو برتر جهان از نظر میزان فروش است. این خودرو نیمه لوکس که فعلا پرچمدار کلاس خود در دو بازار آمریکای شمالی و چین است، در اروپا طی یک دوره زمانی که کمتر از پنج سال است، موفق شده بیش از 384 هزار دستگاه فروش داشته باشد که با احتساب فروش موفق سری کوپه، این عدد تا مرز 450 هزار دستگاه رشد خواهد کرد. در چین و آمریکا هم این محصول به ترتیب ظرف مدتی کمتر از چهار سال موفق شده 257 و 215 هزار دستگاه فروش را عاید مرسدس بنز کند. وضعیتی که در نهایت میزان فروش GLC را در این نسل به مرز یک میلیون دستگاه (آن هم بدون احتساب فروش بنز در باقی بازارهای جهان) نزدیک می‌کند.

نتیجه نهایی

مجله معتبر ادموندس به این خودرو نمره 8.4 از 10 داده و بهترین ویژگی GLC43 را تعادل عالی بین راحتی و لذت رانندگی دانسته است. اتواولاشن هم با ستایش این محصول مرسدس نمره 4.1 از 5 را به GLC43 داده که عدد بالایی است. تجربه سواری برخی از خبرنگاران با این خودرو در ایران هم خبر از تحول واقعی کراس‌اوور کوچک مرسدس بنز در مقایسه با خودرویی نامفهوم همچون GLK دارد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید