پژو لیموزین؛ خودرویی با استفاده غیرعمومی

1
3845

پژو لیموزین؛ خودرویی با استفاده غیرعمومی

برای بیش‌تر دانستن درباره پژو لیموزین یا همان پژو ۴۰۵ تشریفاتی، بهتر است کمی درباره پژو ۴۰۵ بدانیم. خط تولید پژو ۴۰۵ در سال ۱۳۶۹ وارد ایران شد. پس از مدتی، با تلاش شرکت ساپکو، بیش از نیمی از قطعات آن نیز در داخل کشور تولید شد. پژو ۴۰۵ در ابتدا یک سدان خانوادگی و خوش‌دست بود، اما بعدها که بازار روی خوشی به این مدل نشان داد، نسخه‌های دیگری از آن نیز تولید و روانه بازار شد؛ GL، GLX، SLX و…. یکی از نسخه‌های تولیدشده پژو ۴۰۵ نوع تشریفاتی آن معروف به پژو لیموزین بود.

نگاهی تاریخی به جایگزین‌های پیکان

اولین تولید ایران خودرو اتوبوس بود و پس از آن پیکان را تولید کرد، اما تولید پیکان در دهه ۷۰ شمسی متوقف شد. قرار بود مدل‌هایی از پژو جایگزین این خودروی پرفروش شوند. درنتیجه ایران خودرو اقدام به تولید برندهای زیر کرد:

–         1369: سواری پیکان با نیروی محرکه پژو ۵۰۴ با حجم موتور ۱۸۰۰ سی‌سی

–         1369: سواری پژو ۴۰۵ در مدل های GLX , GL با حجم موتور ۱۶۰۰ سی‌سی

–         1370: پژو ۲۰۶ با حجم موتور ۱۳۶۰ سی‌سی

–         1374: سواری پژو ۴۰۵ در دو مدل دنده‌ای و اتوماتیک با حجم موتور ۲۰۰۰ سی‌سی

–         1375: آغاز طراحی سمند (خودروی ملی)

–         1376: سواری پژو ۴۰۵ با قوای محرکه پیکان (پژو آر.دی) با حجم موتور ۱۶۰۰ سی‌سی

–         1376: سواری تشریفاتی پژو ۴۰۵ (لیموزین) با حجم موتور ۲۰۰۰ سی‌سی

–         1377: سواری استیشن پژو ۴۰۵ با حجم موتور ۲۰۰۰ سی‌سی

–         1378: پژو پارس با حجم موتور ۱۸۰۰ سی‌سی (انژکتوری)

تولید پژو لیموزین از سال ۱۳۷۹ شروع و تا ۱۳۸۵ ادامه داشت. سری اول این مدل‌های تشریفاتی، (از ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۱) در شرکت پژو سیتروئن فرانسه تولید شد. سری دوم این خودروها نیز (از ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۵) در شرکت ایران خودرو و تحت لیسانس شرکت چینی ژنرال موتورز تولید شد. جالب است بدانید که قیمت این خودرو در سال ۱۳۸۴، یعنی سیزده سال پیش، ۳۰ میلیون تومان بوده است.

حاصل تلاش مهندسان ایرانی

مدل پژو لیموزینِ ساخت ایران توسط مهندسان ایرانی در مرکز تحقیقات ایران خودرو طراحی شد. از آن‌جایی که در طراحی و ساخت این خودرو، ۳۵ قطعه مدل فرانسویِ آن باید به‌کلی عوض و ۸۴ قطعه کاملاً جدید هم ساخته می‌شد، این مهندسان شبانه روز زمان گذاشتند تا به طراحی و مشخصات مورد نظرشان برسند. سرانجام از دل این سخت‌کوشی، پژو لیموزینِ ساخت ایران متولد شد؛ خودرویی که حتی در موزه پژوی فرانسه، به‌عنوان مدل لیموزین ساخت ایران جایگاهی را به خود اختصاص داده است.

فروش به‌صورت انگشت‌شمار

درحال‌حاضر، اگر در سامانه‌های خرید و فروش خودرو مثل “دیوار” جست‌وجو کنید، موارد انگشت‌شماری از عرضه و تقاضای لیموزین‌ها را مشاهده خواهید کرد که بین برندهای پژو و بنز و کرایسلر و… تقسیم شده است. درحقیقت، مورد آگهی‌شده ممکن است پژو ۴۰۵ لیموزین، پژو سمند سریر ـ که نوعی شبه‌لیموزین محسوب می‌شود ـ پژو پرشیا لیموزین، پژو پارس لیموزین و… باشد.

بازار خاص، مشتریان خاص‌تر

قیمت‌ها تا اواخر شهریور ۹۷ با توجه به قدیمی و خاص بودن این مدل‌ها، از ۲۵ میلیون تومان در پژو ۴۰۵ لیموزین تا ۶۰ میلیون تومان در مدل‌های دیگری همچون پژو سمند سریر و… نوسان دارد. خریداران این مدل‌ها نیز یا خیلی برندباز و ماشین‌باز محسوب می‌شوند یا قصد دارند از این خودرو در محافل و جشن‌های مختلف استفاده کنند. روی‌هم‌رفته، این خودرو را باید جزو موارد خاص در بازار خودرو ارزیابی کنیم که هم کارکردهای خاص دارد و هم مشتریان خاص. البته به‌دلیل قدیمی بودن این مدل‌، شاید مشتریان چندان به سمت آن نروند.

خودرویی با استفاده غیرعمومی

چون این مدل خودروها استفاده عمومی نداشتند، در تیراژ محدودی تولید شدند و مجموعاً ۱۵۰ دستگاه از این خودروها در ایران خودرو تولید شد که ۱۲۰ دستگاه در ایران استفاده شد و مابقی هم به دولت‌های هند، افغانستان، چین، پاکستان، عراق و ترکیه تحویل داده شد. بعدها، این خودروها تحویل جمهوری آذربایجان شد و جای خود را به پارس لیموزین، مگان، نیسان تیانا، هیوندای النترا و پرادو داد. تعداد کمی هم که باقی ماند، کاربری‌شان تغییر کرد و در مراسم‌های خاص و عروسی‌ها و… مورد استفاده قرار گرفت.

قدرت‌نمایی در اجلاس سران

یکی از مهم‌ترین مراسم‌هایی که پژو لیموزین‌ها مورد استفاده قرار گرفتند، مربوط به اجلاس سران کشورهای مسلمان در تهران بود. در این اجلاس، این نمونه‌ها جزو ناوگان تشریفات از سران کشورهای اسلامی بودند.


اگر علاقه‌مند به خودروی پژو لیموزین هستید یا قصد دارید این خودرو را خریداری کنید در مطلب زیر می‌توانید

با مشخصات پژو لیموزین آشنا شوید
درباره تجربه رانندگی با پژو لیموزین بیشتر بدانید 
و پژو لیموزین را با سایر خودروهای هم‌قیمت مقایسه کنید


یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید