پژو ۴۰۴؛ یادگاری از سوشوی فرانسه

0
515

پژو ۴۰۴ یک سدان قدیمی است که در سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۵ در شهر سوشوی فرانسه تولید می‌شد. پژو ۴۰۴ که از‌سوی موسسه معتبر پینین فارینای (Pininfarina) ایتالیا طراحی شده و جزو خودروهای موتور جلو-محور عقب است که سیستم جعبه‌دنده آن ۳ دنده در حالت خودکار و ۴ دنده در حالت دستی دارد.
کمپانی پژو مدل اسپرت این محصول خود را در سال ۱۹۶۴ با‌عنوان ۴۰۴S تولید کرد و با ایجاد تغییر در پیستون‌ها و سرسیلندرها و استفاده از دو کاربراتور توانست قدرت این خودرو را به ۱۱۵ اسب بخار در ۶۵۰۰ دور در دقیقه برساند.
شرکت پژو با مدل دیزل پژو ۴۰۴ نیز توانست در سال ۱۹۶۵ در پیست Montlhery چهل رکورد بین‌المللی از خود برجای گذارد که ایده تبلیغاتی بزرگ در زمان خود محسوب می‌شد و توانست نشان دهد تکنولوژی و قدرت موتور دیزلی تولیدی کمپانی پژو که بر این نمونه سوار شده بود، حتی از مرسدس ۱۹۰D W110 نیز بیش‌تر است.

پژو ۴۰۴ در نسخه‌های مختلف
پژو ۴۰۴ با کابین‌های مختلف همچون سدان، کانورتیبل، پیکاپ، کوپه و استیشن به بازار عرضه شد. نمونه کوپه این خودرو بسیار گران بود، در حدی که گاهی قیمت آن در برخی بازارهای جهانی فقط کمی ارزان‌تر از یک جگوار E محسوب می‌شد. کمپانی پژو در سال ۱۹۶۲ مدل استیشن این خودرو را راهی بازار کرد که یک خودروی هفت‌نفره بود. مدل کروکی نیز در همان سال عرضه شد و در سال ۱۹۶۳، بازار خود را در آمریکا که بازار خودروهای لوکس و گران‌قیمت شناخته می‌شد، به دست آورد.

تجربه‌ای پرفروش از ایران خودرو
ایران خودرو اگر با پیکان متولد شد، با پژو ماهیت و هویت پیدا کرد. پژو ۴۰۴ به‌عنوان اولین محصول پرفروش کمپانی پژو در ایران خودرو بود و بعدها با مدل پژو ۵۰۴ جایگزین شد. در سال ۱۳۴۰ پژو ۴۰۴ توسط شرکت بازرگانی شبدیز، نماینده انحصاری پژو در ایران، به مشتریان ایرانی عرضه ‌شد و چون خودروی به‌روز، کارآمد، خانوادگی و با قیمتی مناسب (حدود ۶۰۰۰ تومان) بود، مورد استقبال قرار گرفت. در واقع افراد در سال ۱۳۴۰ می‌توانستند خودرویی را خریداری کنند که یک سال قبل به بازار اروپا عرضه شده بود. تعداد سفارش‌های ثبت شده در شرکت شبدیز به‌قدری زیاد بود که دیگر خودرویی از این مدل در پارکینگ این شرکت وجود نداشت و در‌ واقع با دریافت مبلغی برای این خودرو ثبت سفارش می‌کرد. در اولین نوبت فروش پژو ۴۰۴، شرکت شبدیز چند هزار خودرو را فروخت. همچنین مشتریانی که عازم اروپا بودند می‌توانستند در شرکت ثبت سفارش کنند و در فرانسه آن را تحویل بگیرند.

خودرویی کم‌مصرف با مزیت‌های فراوان
پژو ۴۰۴ به‌عنوان خودرویی کم‌مصرف، کم‌استهلاک و خانوادگی محسوب می‌شد. از مزیت‌های دیگر این خودرو وجود تعمیرگاه‌هایی با تکنسین‌های ماهر در ایران بود که خدمات تعمیر ارائه می‌کردند.

خودروی مورد علاقه شخصیت‌ها
خوب است بدانید که در اذهان عمومی، پژو ۴۰۴ در ایران به خودروی مورد علاقه سیاسیون و مدیران دولتی معروف است. شاید معروف‌ترین پژو ۴۰۴ در ایران، خودروی رهبر ایران است که در دهه ۵۰ شمسی از آن استفاده می‌کرد.

حرکت به‌سوی کلاسیک‌بازها
پژو ۴۰۴ تا سال‌ها پس از انقلاب هم مورد استفاده عموم مردم قرار گرفت و به‌دلیل استقامت بالا، طرف‌داران زیادی داشت. این خودرو طی سال‌های دهه ۸۰ شمسی بین ۳ تا ۲۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد، اما طرح خودروهای فرسوده تعداد قابل توجه‌ای از پژوهای ۴۰۴ ایرانی را راهی اسقاطی‌ها کرد و همین امر باعث شد تعداد این خودرو در بازار کاهش یابد و این خودرو به سمت گروه کلاسیک‌ها هدایت شود.

بازار خیلی خاص برای خودروی خاص‌
در حال حاضر مجموعه‌داران ایرانی توجه زیادی به این خودرو نشان می‌دهند. مزیت این خودرو در میان سایر خودروهای کلاسیک، قیمت مناسب آن است. البته اگرچه تعمیرکاران و تکنسین‌های ماهری برای این خودرو وجود دارد و قطعات یدکی اصل پژو ۴۰۴ در بازارهای جهانی و سایت‌هایی مانند آمازون به‌ وفور یافت اما تهیه آن برای ایرانیان به راحتی امکان‌پذیر نیست. قیمت پژو ۴۰۴ تا شهریور ۱۳۹۷ در بازار ایران از ۸ میلیون تا ۳۰ میلیون تومان نوسان داشته که تا حد زیادی به شرایط خودرو، علاقه فروشنده به خودرو یا فروش آن و از طرفی اشتیاق و علاقه خریدار بستگی دارد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید