پژو ۲۰۵؛ خاطره‌ای از دوردست‌ها

0
1599

تولید پژو ۲۰۵ به دهه ۱۹۸۰ بر می‌گردد، به روزگاری که پژو تصمیم گرفت یک خودروی مناسب را برای شرکت در مسابقات رالی ارائه کند و برندهایی چون لانچیا و آئودی را، که جزو برندگان همیشگی مسابقات رالی بودند، شکست دهد.

درخشش در مسابقات رالی اروپا
قبل از این‌که نسخه اصلی پژو ۲۰۵ تولید شود، نسخه‌های دیگری نیز از این خودرو وجود داشت و تولید می‌شد. این نسخه‌ها، جزو بهترین هاچ‌بک‌های سرعتی آن روز دنیا بودند، ولی برای مسابقات رالی مناسب به نظر نمی‌رسیدند.  بر همین اساس، تیمی به مدیریت “ژان تاد” تشکیل شد تا طراحی پژو ۲۰۵ را از نو آغاز کند. روی این خودرو، پیشرانه توربو ۱.۸ لیتری با قدرت بیش از ۴۰۰ اسب بخار نصب شد که به همه چرخ‌ها منتقل می‌شد. این خودرو توانست درخشش خوبی در مسابقات رالی داشته باشد و در سال ۱۹۸۵ در رقابت‌های رالی با قدرت‌نمایی هرچه تمام‌تر، به مقام نخست برسد.

خرید و فروش در اروپا
پژو ۲۰۵ در اروپا به‌عنوان خودرویی با مصرف سوخت کم، ایمنی بالا، استهلاک پایین شناخته می‌شد و تولید آن در سال ۱۹۹۸ متوقف شد. این خودرو در مدل‌های سه در و پنج در هاچ‌بک و دو در تولید می‌شد. این هاچ‌بک‌های جمع‌و‌جور شهری به قدری مورد توجه اروپایی‌ها قرار گرفت که مجله معتبر car انگلستان این خودرو را به‌عنوان خودروی دهه انتخاب کرد و حتی نسخه‌های قدیمی و کلاسیک آن نیز با قیمت بالا خرید و فروش می‌شدند.

حضور موقت در ایران
ایران خودرو در سال ۱۳۷۴ زمانی که موج دیگری از تحریم‌ها آغاز و واردات با مشکلات فراوانی روبه‌رو شده بود، تصمیم گرفت پژو ۲۰۵ را مونتاژ کند. به همین دلیل از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۷، مدل‌هایی از این خودرو تولید و عرضه شد. البته در آن بازه زمانی به دلیل طراحی قدیمی و آپشنال نبودن، چندان مورد استقبال قرار نگرفت. مدل تولید شده در ایران، از نوع هاچ‌بک پنج در با موتور ۱.۴ لیتری کاربراتوری و قدرت ۷۰ اسب بخار بود که به سختی نیز فروش رفت.

ارزیابی پژو ۲۰۵ در بازار ایران
در این‌ که پژو شرکت خوبی است و خودروهای پژو در ایران، مخصوصاً مدل‌هایی که با مشارکت ایران تولید و مونتاژ می‌شوند، از کیفیت لازم و خدمات پس از فروش فراوان برخوردار هستند، بحثی نیست، اما این اصل به هیچ عنوان شامل مدلی چون پژو ۲۰۵ نمی‌شود. هرچند کیفیت این خودرو به نسبت سال‌های تولیدش قابل قبول بود، اما در حال حاضر و در مقایسه با خودروهای دیگر، حرفی برای گفتن ندارد.

یک خودروی نوستالژیک
شاید قیافه پژو ۲۰۵ را که ببینید، کمی یاد پرایدهای قدیمی یا پی‌کی بیافتید. همه این خودروها در حال حاضر در یک بازه قیمتی محسوب می‌شوند، هرچند کیفیت ساخت این خودرو به مراتب بهتر از پرایدهای قدیمی و پی‌کی است.

این روزها شهروندان وقتی که نسخه‌ای از این خودرو را می‌بینند، با مکثی کوتاه به ایام دور و خاطرات دهه ۷۰ شمسی سفر می‌کنند، جایی که این خودرو در نوع خودش، انتخاب نسبتاً خوبی محسوب می‌شد و موتور و چهارچوب قوی‌تر و بهتری نسبت به هم‌قیمت‌های خودش داشت. به هر حال سال‌هاست این مدل جای خودش را به نوادگان شیک و جوان‌پسندش داده است.

خودرویی که رایج نیست
در این که این خودرو، یک خودروی رایج محسوب نمی‌شود، بحثی نیست. ضمن این‌که سادگی، آپشنال نبودن و قدیمی بودن آن نیز باعث می‌شود مخاطب شیک‌پسند امروزی که خودروهای بسیاری برای انتخاب دارد، سراغ آن نرود.

تأمین سخت قطعات
از دیگر مشکلاتی که این خودرو دارد، تأمین قطعات و حتی ارائه خدمات آن است. البته پژوهای تولید و مونتاژ داخل، توسط ایران خودرو پشتیبانی می‌شوند، اما خدماتی که برای این مدل از پژوهای قدیمی ارائه می‌شود، بسیار محدود و انگشت‌شمار است.


اگر علاقه‌مند به خودرو هستید در مطالب زیر می‌توانید
با مشخصات پژو ۲۰۵ آشنا شوید
درباره تجربه رانندگی با پژو ۲۰۵ بیشتر بدانید 

و پژو ۲۰۵ را با سایر خودروهای هم‌قیمت مقایسه کنید

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید