پژو 205؛ خاطره‌ای از دوردست‌ها

1844

تولید پژو 205 به دهه 1980 بر می‌گردد، به روزگاری که پژو تصمیم گرفت یک خودروی مناسب را برای شرکت در مسابقات رالی ارائه کند و برندهایی چون لانچیا و آئودی را، که جزو برندگان همیشگی مسابقات رالی بودند، شکست دهد.

درخشش در مسابقات رالی اروپا
قبل از این‌که نسخه اصلی پژو 205 تولید شود، نسخه‌های دیگری نیز از این خودرو وجود داشت و تولید می‌شد. این نسخه‌ها، جزو بهترین هاچ‌بک‌های سرعتی آن روز دنیا بودند، ولی برای مسابقات رالی مناسب به نظر نمی‌رسیدند.  بر همین اساس، تیمی به مدیریت “ژان تاد” تشکیل شد تا طراحی پژو 205 را از نو آغاز کند. روی این خودرو، پیشرانه توربو 1.8 لیتری با قدرت بیش از 400 اسب بخار نصب شد که به همه چرخ‌ها منتقل می‌شد. این خودرو توانست درخشش خوبی در مسابقات رالی داشته باشد و در سال 1985 در رقابت‌های رالی با قدرت‌نمایی هرچه تمام‌تر، به مقام نخست برسد.

خرید و فروش در اروپا
پژو 205 در اروپا به‌عنوان خودرویی با مصرف سوخت کم، ایمنی بالا، استهلاک پایین شناخته می‌شد و تولید آن در سال 1998 متوقف شد. این خودرو در مدل‌های سه در و پنج در هاچ‌بک و دو در تولید می‌شد. این هاچ‌بک‌های جمع‌و‌جور شهری به قدری مورد توجه اروپایی‌ها قرار گرفت که مجله معتبر car انگلستان این خودرو را به‌عنوان خودروی دهه انتخاب کرد و حتی نسخه‌های قدیمی و کلاسیک آن نیز با قیمت بالا خرید و فروش می‌شدند.

حضور موقت در ایران
ایران خودرو در سال 1374 زمانی که موج دیگری از تحریم‌ها آغاز و واردات با مشکلات فراوانی روبه‌رو شده بود، تصمیم گرفت پژو 205 را مونتاژ کند. به همین دلیل از سال 1374 تا 1377، مدل‌هایی از این خودرو تولید و عرضه شد. البته در آن بازه زمانی به دلیل طراحی قدیمی و آپشنال نبودن، چندان مورد استقبال قرار نگرفت. مدل تولید شده در ایران، از نوع هاچ‌بک پنج در با موتور 1.4 لیتری کاربراتوری و قدرت 70 اسب بخار بود که به سختی نیز فروش رفت.

ارزیابی پژو 205 در بازار ایران
در این‌ که پژو شرکت خوبی است و خودروهای پژو در ایران، مخصوصاً مدل‌هایی که با مشارکت ایران تولید و مونتاژ می‌شوند، از کیفیت لازم و خدمات پس از فروش فراوان برخوردار هستند، بحثی نیست، اما این اصل به هیچ عنوان شامل مدلی چون پژو 205 نمی‌شود. هرچند کیفیت این خودرو به نسبت سال‌های تولیدش قابل قبول بود، اما در حال حاضر و در مقایسه با خودروهای دیگر، حرفی برای گفتن ندارد.

یک خودروی نوستالژیک
شاید قیافه پژو 205 را که ببینید، کمی یاد پرایدهای قدیمی یا پی‌کی بیافتید. همه این خودروها در حال حاضر در یک بازه قیمتی محسوب می‌شوند، هرچند کیفیت ساخت این خودرو به مراتب بهتر از پرایدهای قدیمی و پی‌کی است.

این روزها شهروندان وقتی که نسخه‌ای از این خودرو را می‌بینند، با مکثی کوتاه به ایام دور و خاطرات دهه 70 شمسی سفر می‌کنند، جایی که این خودرو در نوع خودش، انتخاب نسبتاً خوبی محسوب می‌شد و موتور و چهارچوب قوی‌تر و بهتری نسبت به هم‌قیمت‌های خودش داشت. به هر حال سال‌هاست این مدل جای خودش را به نوادگان شیک و جوان‌پسندش داده است.

خودرویی که رایج نیست
در این که این خودرو، یک خودروی رایج محسوب نمی‌شود، بحثی نیست. ضمن این‌که سادگی، آپشنال نبودن و قدیمی بودن آن نیز باعث می‌شود مخاطب شیک‌پسند امروزی که خودروهای بسیاری برای انتخاب دارد، سراغ آن نرود.

تأمین سخت قطعات
از دیگر مشکلاتی که این خودرو دارد، تأمین قطعات و حتی ارائه خدمات آن است. البته پژوهای تولید و مونتاژ داخل، توسط ایران خودرو پشتیبانی می‌شوند، اما خدماتی که برای این مدل از پژوهای قدیمی ارائه می‌شود، بسیار محدود و انگشت‌شمار است.


اگر علاقه‌مند به خودرو هستید در مطالب زیر می‌توانید
با مشخصات پژو 205 آشنا شوید
درباره تجربه رانندگی با پژو 205 بیشتر بدانید 

و پژو 205 را با سایر خودروهای هم‌قیمت مقایسه کنید

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید