پژو ۲۰۶؛ خودرویی با هواخواهان بسیار

7

پژو ۲۰۶؛ خودرویی با هواخواهان بسیار
شیک، عمومی، تمیز، جوان‌پسند، با فرمان‌پذیری مناسب و رنگ‌های متنوع؛ این‌ها را می‌توان در پژو ۲۰۶ جست‌وجو کرد. کافی است چشم بگردانید تا در همه خیابان‌ها، رژه و مانور این خودروی دوست‌‌داشتنی را ببینید؛ خودرویی که در تمام دنیا طرف‌داران زیادی داشته و حالا با دو موتور ۱.۴ و ۱.۶ لیتری در دو تیپ ۲ و ۵ در حال تولید است. ایران یکی از چند پایگاه تولید پژو ۲۰۶ در جهان است و استقبال از این خودرو در ایران بسیار خوب است. در واقع پژو ۲۰۶ به دلیل توانمندی‌های دینامیکی بالا، تندوتیز بودن، سازگاری با محیط‌ زیست، مصرف سوخت قابل قبول،‌ قیمت نسبتاً مناسب و استفاده از سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و سیستم برق مدرن مالتی‌پلکس در ایران هواخواهان زیادی دارد.

تولد در دهه ۹۰ میلادی
خودروی پژو ۲۰۶ اولین‌بار در ابتدای دهه ۹۰ میلادی طراحی شد. پژویی‌ها می‌خواستند جایگزین مناسبی برای پژو ۲۰۵ پیدا کنند، با این نیت که کمی بزرگ‌تر و مخاطب‌پسندتر باشد. سرانجام در سال ۱۹۹۸ پژو ۲۰۶ متولد شد و تولیدش تا سال ۲۰۱۰ در فرانسه ادامه داشت. تولید این خودرو در ایران نیز از ابتدای دهه ۸۰ شمسی شروع شد و همچنان ادامه دارد. طی این مدت نیز انواع و اقسام مختلفی داشت که بعضی‌ها ماندگار شدند و بعضی‌ها از یادها و خط تولیدها رفتند.

تولید از تیپ یک
اولین مدل پژو ۲۰۶، تیپ ۱ آن بود؛ یک خودروی ساده و جمع‌وجور. امکانات خاصی نداشت و به همین دلیل تولیدش سریع متوقف شد. تیپ دو نیز از ابتدای دهه ۸۰ شمسی شروع به تولید کرد و هنوز هم یکی از تولیدات ” ایران خودرو ” محسوب می‌شود و مشتریان زیادی دارد. این تیپ با فرمان سه‌پر، سیستم برق مولتی‌پلکس، بالابرهای برقی شیشه‌های جلو، موتور TU3 با حجم ۱۴۰۰ سی‌سی و ۸ سوپاپ از تیپ یک متمایز می‌شود.

درباره سایر تیپ‌ها
بعد از پژو ۲۰۶ تیپ ۲، تیپ ۳ که فول‌آپشن تیپ ۲ بود، با همان موتور اما با امکانات رفاهی کامل‌تر نظیر بالابرهای شیشه‌های عقب، تنظیم برقی آینه‌های کناری، تهویه اتوماتیک و… به بازار آمد.

تیپ ۴ پژو ۲۰۶ نیز به‌صورت محدود وارد شد، تیپی که به‌واسطه نوع سیستم جعبه دنده اتوماتیک و راحتی در تعویض دنده‌هایش، گزینه مناسبی هم برای معلولان محسوب می‌شد.

سرانجام تیپ ۵ نیز به میدان آمد و از همان ابتدای تولید تا امروز مورد استقبال قرار گرفت. تیپ ۵ در واقع نوعی تیپ ۳ TU5 بود و علاوه بر امکانات رفاهی کامل‌تر، از موتور TU5 و جعبه دنده ۵ سرعته نیز بهره می‌برد.

تولید تیپ ۶ را هم به این فهرست باید اضافه کرد که از دهه ۸۰ شمسی تولیدش شروع شد و تا سال ۹۱ ادامه یافت. خودرویی که آن را همان اتوماتیک شده تیپ ۵ می‌دانند، البته با جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک!

تأمین قطعات خوب
تأمین قطعات پژو ۲۰۶ و خدمات پس از فروش آن، گسترده و در دسترس است. البته از سال ۸۵ به بعد، قطعات به‌کار رفته در مونتاژ این خودروی چشم‌گربه‌ای، ضعیف‌تر و ضعیف‌تر شده و حتی به‌قول بعضی از تعمیرکارها، قطعات هندی و چینی در آن‌ها استفاده می‌شود. این مسئله باعث شده هزینه‌های آن بالاتر برود. البته این هزینه‌ها به‌گونه‌ای نیست که مشتری ایرانی توان مدیریت آن را نداشته باشد.

صاحب مقام سوم
در آمار منتشر شده از پراقبال‌ترین خودروهای سال ۱۳۹۷، بعد از خانواده پراید و تیبا، پژو ۲۰۶ هاچ‌بک و SD مقام سوم را با ۱۷۸ هزار دستگاه تولید به خود اختصاص داده بود. همچنین به‌واسطه استقبال مشتریان، ۱۰‌ درصد تیراژ آن رشد داشته است. متولیان ایران خودرو معتقدند که این تولید در سال ۹۸ نیز پایدار خواهد ماند.

بازار خوب پژو ۲۰۶
بازار مدل‌های کارکرده پژو ۲۰۶ خوب است، زیرا در مقایسه با دیگر خودروهای هم‌سطح خود از نظر قیمت، دارای امتیازات بیش‌تری است. البته بعضی علاقه‌مندان معتقدند نسخه‌های سال ۱۳۸۵ به قبل پژو ۲۰۶ بادوام‌تر بوده است.

فروش تضمین شده پژو ۲۰۶ تیپ ۵
نمایشگاه‌داران معتقدند پژو ۲۰۶ خودرویی است که جزو گران‌قیمت‌ها محسوب نمی‌شود و همیشه مشتری خودش را دارد. آن‌ها فروش پژو ۲۰۶ تیپ ۵ سالم یا نسبتاً سالم را عالی می‌دانند و معتقدند در همه‌حال مشتری آن موجود و دست به نقد است. از نظر فروش و تقاضا نیز فروش تیپ ۲ در رنگ‌های نقره‌ای و سفید و… عمومیت و گستردگی بیش‌تری دارد. بیش‌تر خریداران ترجیح می‌دهند تیپ‌های ۲ و ۵ را انتخاب کنند، زیرا هم کیفیت بهتری دارند و هم تعمیرات آن‌ها ساده است.

پرطرف‌دار بین جوانان
این خودروی جمع‌وجور و به‌صرفه، توانست طی دو دهه تولید، جایگاه خودش را به‌خوبی حفظ کند. بیش‌تر مردم ترجیح می‌دهند به‌جای خودروهای عمومی‌تری مثل پراید و ریو و تیبا و… از پژو ۲۰۶ و تیپ‌های مختلف آن استفاده کنند. بیش‌تر جوانان هم وقتی پولی به‌دست می‌آورند، سعی می‌کنند به‌سمت خودروهایی مثل پژو ۲۰۶ بروند. کسانی هم که به‌دنبال رانندگی هیجانی و سریع هستند می‌توانند پژو ۲۰۶ را انتخاب کنند. البته مدل‌های دیگر پژو ۲۰۶، مثل SD، بیش‌تر جنبه خانوادگی دارند. ولی در کل پژو ۲۰۶ را خودرویی جوانانه می‌دانند.

تولید این خودرو هنوز ادامه دارد. تا کی؟ تا وقتی که ایرانیان قدرت دل کندن از این بچه‌شیر فرانسوی را داشته باشند.

همچنین در مطالب زیر می‌توانید
با مشخصات فنی پژو ۲۰۶ آشنا شوید
درباره تجربه رانندگی با پژو ۲۰۶ هاچ‌بک بیشتر بدانید
و پژو ۲۰۶ هاچ‌بک را با سایر خودروهای هم‌قیمت مقایسه کنید

7 دیدگاه‌ها

  1. اقا شما راننده نیستید بنده خودم مدل ۸۲ رادارم خیلی هم رازی هستم .بیا بندازیم جاده سر بد ترین پیچ.ها ببین چه نمایشی داره…بنده که خیلی رازی هستم.خدا برکت.بده بهش.

    ۱۸
    ۳
  2. منم ۲۰۶ تیپ۵ مدل ۸۳ دارم خیلی راضیم ازش قدرت مانورش روی موتور و تیونینگش خیلی خوبه با تغییراتی ک روش میشه انجام داد حتی میتونی با خودروهای خارجی کورس بزاری کسانی ک عشق سرعت شتاب هستن و دوست دارن موتور ماشینشون دستکاری کنن بهشون این ماشین پیشنهاد میکنم

    ۱۰
    ۲
  3. من ۱۲ سال چند نوع ۲۰۶ سوار شدم.ماشین فوق العاده خوب البته البته هاچک بک خیلی خوبه ، الان که توسان دارم به اندازه ۲۰۶ ازش لذت نمبرم.

    ۷
    ۴

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید