چرا خودرو جوش می‌آورد؟ (بخش دوم)

2
5409
چرا خودرو جوش می‌آورد؟ (بخش دوم)

قبلاً در مورد برخی دلایل جوش آوردن خودرو صحبت کرده‌ایم. در مورد کم شدن آب رادیاتور و یا رسوب گرفتن آن توضیح دادیم. همچنین گفتیم در صورت خرابی ترموستات نیز با پدیده داغ کردن موتور مواجه می‌شویم. حالا در این مطلب به ذکر سایر دلایل این اتفاق می‌پردازیم  چون لازمه حل هر مشکلی،‌ شناخت علت آن است.

واترپمپ

واترپمپ، نیروی محرک برای گردش آب در سیستم خنک‌کننده را تولید می‌کند. معیوب بودن این قطعه، گرم شدن موتور را نتیجه خواهد داد. ممکن است پروانه‌ واترپمپ بر روی محور خود هرز بچرخد. وجود نقص در چرخش پروانه، مانع از گردش صحیح آب در سیستم می‌شود. عملکرد نامیزان واترپمپ، دمای موتور را دچار نوسانات شدید می‌کند. تأثیر این امر بر عقربه‌ آمپر آب قابل مشاهده است.

واترپمپ، نیروی محرک برای گردش آب در سیستم خنک‌کننده را تولید می‌کند. معیوب بودن این قطعه، گرم شدن موتور را نتیجه خواهد داد. ممکن است پروانه‌ واترپمپ بر روی محور خود هرز بچرخد. وجود نقص در چرخش پروانه، مانع از گردش صحیح آب در سیستم می‌شود. عملکرد نامیزان واترپمپ، دمای موتور را دچار نوسانات شدید می‌کند. تأثیر این امر بر عقربه‌ آمپر آب قابل مشاهده است.

رسوب گرفتن پره‌های واتر پمپ عملکرد این قطعه را با مشکل مواجه می‌کند. در صورت بروز این اتفاق، موتور در حالت ساکن و یا در ترافیک سنگین داغ می‌شود. با حرکت ماشین و بالارفتن دور موتور (که با فشار دادن پدال گاز اتفاق می‌افتد)، پروانه به کار افتاده و حرارت کم می‌شود. همچنین خوردگی واشر واتر پمپ باعث بروز نشتی می‌شود که این نشتی روی موتور (محل نصب واتر پمپ) اتفاق می‌افتد.

فن رادیاتور

همان‌طور که حتماً می‌دانید، وظیفه تمام فن‌ها تولید جریان هوا برای خنک کردن است. فن رادیاتور نیز این وظیفه عمومی را به عهده دارد. حال اگر به هر دلیلی عملکرد فن دچار اشکال شود، موتور داغ خواهد کرد.

سابقاً فن‌ها متصل به موتور بودند و گردش آن‌ها وابسته به موتور بود. خودروهای جدیدتر از فن‌های الکتریکی استفاده می‌کنند. این فن‌ها معمولا دو سرعته هستند. دور تند آن‌ها با گرم شدن موتور و یا روشن شدن کولر فعال می‌شود. سوختن فیوز فن، معیوب بودن سنسور و سوئیچ و یا اشکال در سیم‌کشی آن را از کار خواهد انداخت.

واشر سرسیلندر

خرابی واشر سرسیلندر باعث داغ شدن موتور می‌شود. وقتی این قطعه وظیفه خود مبنی بر جلوگیری از ورود آب و روغن موتور به محفظه احتراق را انجام ندهد، دمای موتور بالا می‌رود. تعدیل میزان کمپرس سیلندرها وظیفه دیگر واشر سرسیلندر است. کم شدن توان موتور، پیامد کاهش کمپرس سیلندرها است. تغییر رنگ و ظهور حباب در آب رادیاتور، وجود مایعی شیری‌رنگ روی گیج روغن و در مواردی خروج دود سفید و غلیظ از اگزوز، نشانگر بروز مشکل در این قطعه است.

گرفتگی مسیر اگزوز

اگر به هر دلیلی مسیر خروجی اگزوز مسدود شود، فشار مضاعفی به موتور خواهد آمد. ضربه خوردن اگزوز می‌تواند مجرای آن را تنگ‌تر کند. گذشته از این، روزنه‌های بسیاری روی این قطعه وجود دارند. گذشت زمان و بروز زنگ‌زدگی و گرفتگی، این روزنه‌ها را می‌بنند، در نتیجه گاز حاصل از احتراق نمی‌تواند خارج شود. فشاری که این رویداد به موتور تحمیل می‌کند باعث کاهش قدرت آن، افزایش مصرف بنزین و صد البته داغ شدن موتور می‌شود.

سایر دلایل افزایش دمای موتور خودرو

علل و عوامل دیگری نیز در افزایش دمای موتور مؤثر هستند. در ادامه این عوامل به صورت فهرست‌وار معرفی می‌شوند:

  • سفت بودن سوپاپ‌ها
  • آلودگی پوسته خارجی موتور
  • کاهش میزان روغن موتور و کیفیت نامطلوب آن
  • عدم تنظیم موتور
  • اختلال در سیستم جرقه‌زنی
  • سفت بودن چرخ‌ها
  • عدم تنظیم باد لاستیک‌ها
  • طی مسافت طولانی در سربالایی
  • طی مسافت طولانی با دنده سنگین
  • اضافه بار
  • وزش باد مخالف

اکنون امیدواریم با دانستن دلایل داغ شدن موتور، بتوانید تا حد امکان از بروز این مشکل جلوگیری کنید. در مطالب بعدی باید‌ها و نبایدهایی را با شما در میان می‌گذاریم که در صورت مواجه شدن با این مسئله بدانید که چکار باید بکنید یا از چه کارهایی پرهیز کنید.

2 دیدگاه‌

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید