چرا نباید باک بنزین را کاملا پر کرد

283545

بنزین زدن کاری‌ست که هر راننده‌ای به‌صورت‌ معمول هر چند‌وقت یکبار انجام می‌دهد؛ ولی اکثر افراد معمولاً به نحوه و کیفیت سوخت‌گیری در جایگاه پمپ بنزین چندان توجه نمی‌کنند و اصرار عجیبی به پرکردن کامل باک بنزین دارند. غافل از اینکه این‌ کار چه مشکلاتی را می‌تواند در پی داشته باشد.

وقتی اقدام به سوخت‌گیری خودرو می‌کنیم، نازل پمپ‌ بنزین مقدار مناسب بنزین را تشخیص داده بعد از پر‌شدن باک خودرو، با یک صدای کلیک و به‌صورت خودکار جریان بنزین را قطع می‌کند. درواقع این کار به دلایل افزایش ایمنی و محافظت از قطعه‌ای مهم در خودرو به نام کنیستر، که اکثر مردم از وجود این قطعه و اهمیت آن در سیستم سوخت خودرو اطلاع ندارند، انجام می‌شود.

بنزین به دلیل ماهیت شیمیایی خود مقداری بخار تولید می‌کند که تجمع بیش‌از‌حد این بخارات در باک بنزین می‌تواند خطر‌آفرین باشد. در خودروهای امروزی راه‌حل مناسبی برای کنترل بخارات بنزین درنظر گرفته شده است، این راه‌حل چیزی نیست جز استفاده از فیلتر بخارات بنزین یعنی قطعه کنیستر.

کنیستر قطعه‌ای‌ است که با کربن اکتیو پر شده و به‌صورت دائمی بخارات بنزین را کنترل می‌کند و آن را به مسیر سوخت بر می‌گرداند. بنزین مایع تأثیر مخربی بر روی کنیستر دارد این اثر مخرب درحدی است که بعد از مدتی می‌تواند باعث خراب شدن کنیستر شود و شما را مجبور کند تا این قطعه را تعویض کنید. معمولا هزینه زیادی را نیز برای این‌کار باید بپردازید. عملکرد صحیح کنیستر علاوه بر بهینه‌سازی مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا در ایمنی خودرو نیز تأثیرگذار است. البته می‌توانید تا حدودی از خراب شدن این قطعه جلوگیری کنید به شرطی که موارد زیر را رعایت کنید.

هنگامی که نازل پمپ بنزین جریان بنزین را قطع کرد بنزین زدن را ادامه ندهید!
وقتی در پمپ بنزین در حال سوخت‌گیری خودرو هستید هنگامی که نازل پمپ جریان بنزین را به‌منزله پر شدن باک بنزین قطع کرد به بنزین زدن ادامه ندهید. معمولا عده‌ای پس از اینکه نازل پمپ بنزین جریان را قطع کرد، باز هم به بنزین زدن ادامه می‌دهند زیرا می‌خواهند به یک عدد رند برسند و هنگامی که به عدد مورد نظر نزدیک می‌شوند شروع به فشردن لحظه‌ای نازل می‌کنند؛ یا احساس می‌کنند که بنزین بیشتری در باک جا می‌شود و با فشار دادن مجدد و چندباره نازل یا بیرون کشیدن نازل تا دهانه باک بنزین این کار را تا پر شدن کامل باک و گاها سرریز شدن آن ادامه می‌دهند که کار کاملا اشتباهی است.

چرا نباید باک بنزین را کاملا پر کنیم؟
پر کردن باک بنزین، باعث ورود بنزین به داخل کنیستر می‌شود و موجبات خرابی آن را فراهم می‌کند. از‌طرفی پر‌کردن بیش از اندازه باک موجب ریختن بنزین روی زمین می‌شود و علاوه‌بر کثیف شدن و بو‌گرفتن لباس، ممکن است باعث به‌وجود آمدن خطرات مهمی مانند آتش‌سوزی و انفجار در جایگاه سوخت شود.

با توجه به موارد گفته شده  پیشنهاد می‌کنیم هرگز سعی نکنید که باک بنزین خودروی خود را بیش از اندازه پر کنید زیرا همانظور که توضیح دادیم این کار ممکن است ایراداتی را برای خودروی شما به‌وجود بیاورد.

280 دیدگاه‌ها

    • علیرضا در پیام های بعدی هم گفتم اینا مردم را اسکل فرض کرده اند و به این جهت که میخواهند مثلا به مردم درس بدهند …. شعر سرهم میکنند . چرا که اگر چنین موضوعی مطرح بود اول تولید کننده های بنز و ب ام و این اخطارها را میدانند . مگر اینکه این مولف عزیز مان نویسنده همان خودرو سازهایی باشد که سیلندر و سرسیلندر کهنه را روی خودرو صفر می بندند و بنام خودرو صفر تحویل مردم میدهند .

      • ” هیچی. آبتو بنوش”

        شخصی به صورت خوابیده از جوی آب مینوشید. خردمندی از آنجا گذر می کرد و به آن شخص گفت خوابیده آب نخور که عقل ضایع میشود. شخص گفت عقل چیه؟! خردمند گفت هیچی آبتو بنوش!

      • شاید شما بدلیل ستیزه با دولت آنقدر خشک مغزی میکنی که دست رد به سینه واقعیت میزنی! که عین حماقت محض! این مورد بسیار مهم ایمنی نه تنها توسط همه کمپانیهای خودرو سازی مواکدا سفارش شده برای روی قسمت داخلی در باک در تقریبا تمام خودروها نوشته شده که از سر ریز کردن باک اجتناب شود، اینهم لینک که نشان میدهد اتومبیلهای مرسدس بنز (که توی مخیله نه چندان بش کرده جناب عالی وحشی منزل شده!) همین توصیه را در اجتناب از سر ریز کردن باک بنزین میکند و دقیقا و عینا به همین دلایلی که در این جا ذکر و توصیه شده! خیط شدن مرحله پیشین عاقل شدن و تجربه گرفتنه!https://youtu.be/8a9gIr59LdM

    • سلام سپاسگزارم گذارم از بیان و توضیح بسیار خوب شما
      بنده سی ساله که راننده ام ولی این مطلب رو نمیدونستم

      • سلام وعرض ادب خدمت کسایی که قبول دارن واون کسایی که قبول ندارن اقا ممنون از اون کسی که وقت گذاشته ومطلبو نوشته ومطمئنن چیزی میدونه که میگه بهتر ه باور کنین من که قبول دارم حرفشو ممنونم از اون کسی که راهنماییمون کرد

  1. محمد
    سپاسگزارم از نکته جالبی که بیان فرمودید. من مدت ۲۰ ساله که رانندگی می کنم ولی تا حالا این نکته را نشنیده بودم.

      • ای کاش بجای اینکه در مورد چیزهای بیهوده وقت میگذاشتیم ، یکسری موارد بدرد بخور میگفتیم.
        پس اگه ادم بدرد بخور باشه …….
        در هر شرایطی بدرد بخور باقی خواهد ماند.
        نه کاری ب گاو گوسفند داره و نه چیزای دیگه ……
        با تشکر…….
        حاج رسول.

    • جواب عوضی مربوط به اشخاصیه که سیگار به دست دستشوناز پنجره ماشین آویزونه و تخمه میشکونن و بوق بنزی نصب کردن وپاکت خالی سیگار رو هم پرت میکنن بیرون 😂

  2. ممنون از اطلاعات خوبتان. من به تجربه دریافته ام که کلا هیچ کاری را نباید تا درجه آخر انجام داد و به عبارت دیگر همیشه میانه روی بهترین راه حل است.

  3. من هم همیشه باک بنزین رو تا خرخره پر می کردم ولی این نکته ای که گفتید خیلی منطقی به نظر می رسه و برای من بسیار مفید بود. سپاس

  4. با سلام .بیش از ۳۵ سال است ماشین دارم واکثر وقت ها باک ماشینن درحین مسافرت پرپر می کنم ولی هیچ اتفاقی نیفتاده .الان رعایت خواهم کرد

      • خوب بود. منم تا لبالب درب باک ، بنزین میزدم ولی رفته رفته متوجه نشت بنزین در مقطع استقرار پمپ بنزین (زیر صندلی عقب) شدم تا جاییکه سطح بنزین از گلوگاه باک پایینتر نمی رود همچنان درون کابین خودرو ، بوی آزاردهنده و البته خطرناک بنزین به مشام می رسد، بنابراین از این به بعد رعایت می کنم.
        ممنون، مطالب آموزنده تون رو بیشتر و بیشترتر کنید

        • سلام شما ماشینت مشکل داره ،واشر درب بالای پمپ بنزین رو چک کنیداحتمالا درست جانیفتاده،خودروی سالم اگرباکش راپرکنی نباید در کابین بوی بنزین بیاد حتما وارسی کنید چون خطرناکه

    • درود برهمه شماها،،،این ماشینائی که ماداریم مشکلشون باک پر ونیمه پر نیست،مشکل اینه که هروقت کوچکترین تصادفی رخ بده حتما یک نفرکشته ویک نفر قطع نخاعی تحویل خواهندداد خدالعنت کنه خودروسازانی که هیچ امنیتی برا ماشینهای بی کیفیت تدارک ندیده اندهزاران خانواده راداغدار کرده اندفقط بلدن قیمت بالاببرن وتمام آپشن هارابدزدندو درمغازه مجددبفروشن خیرنبینن،ماشین آلمان بابالاترین سرعت اگه به مانعی برسه خودبخودمتوقف میشه هی میگن تحریمیم خوب بلدنیستی خودروبی کیفیت نسازبی انصاف بی مسوولیت،

    • آقو چند رو پیش دیدم در باک ماشینو فیس فیس میکنه. نگو ای شنیستلش خراب بوده آمو گاز بنزین در میکرده. خیلی تشکر از نکته آموزنده تون. دیگه زیاد بنزین نمیزنم آمو.

  5. سلام من همیشه باک بنزین را تا آخر پر می کردم تااینکه یک روز که میخواستم برم سفر از پمپ بنزین که آمدم بیرون بوی بزین توی ماشین پیجید آمدم ماشین گذاشتم توی پارکنیگ نیمه شب بوی بنزین همه جا پیچیده بود آمدم توی پارکینگ دیدم از باک بنزین چکه میکند وکف پارکینگ هم از بنزین پر شده بطوری نصف بیشتر بنزین باک خالی شده بود وبوی گاز بنزین همه فضای پارکنیگ را گرفته بود بطوری که ترسیدم لامپ را روشن کنم اول با شلنگ آب تمام پاکنیگ را شستم بعد به امداد خورو زنگ زدم فکر میکردم باک سوراخ شده ولی امداد خورو گفت بعلت پر شدن کامل باک بوده که باعث شده یک قسمت باک که زیر صندلی عقب قررا داده در اثر بخار بنزین بشکند .خیلی شانس آوردم که آتش سوزی نشده و خطر بزرگی از سرم گذشته وظیفه خودم دانستم تا موضوع را جهت اطلاع دیگران بنویسم تا اتقاق بدی برایشات رخ ندهد

    • هیچ ربطی به بخار بنزین و پر کردن ندارد خودروی شما عادتشه بیشتر مدل ها اینطوری می شکنن و باید باک تعویض بشه این شکستگی بیشتر زمانی نمایان میشه که باک پر باشه ولی اگر نصفه هم پر باشه بوی بنزین در اتاق میاد و درخودروی شما هم بوی بنزین پیچیده اهمیت ندادید یک روز که تا آخر پرکردید سرریز شده و ریخته بیرون بنزین خودرو هیچ موقع بدون علایم قبلی ویه هویی خراب نمیشه و همیشه علایم داره که باید توجه بشه

  6. سلام عالی بود و از وجود قطعه ای بنام کنیستر بی خبر بوده و نمیدانم در کدامین قسمت از باک قرار دارد . و تعجب بنده از این است که چرا اطلاع رسانی دراین خصوص بسیار ضعیف بوده بطوریکه شاید در جامعه ما اکثر رانندگان از وجود چنین قطعه ای بی اطلاع باشند.
    کاش شکل و جای این قطعه را نیز نشان می دادید و صرفا به اطلاع رسانی از آن اکتفا نمی کردید. باز هم ممنون مطلب بسیار مفیدی بود.

  7. در عجب هستم واقعا…شما اطلاعات ۶۰ سال پیش ماشین های خارجی را نوشتی اینجا….از اون بد تر همه بدون تحقیق حتی با یک سرچ ساده در گوگل هم شک به این مطلب نبره اند که تکنولوژی حال حاضر حتی روی پراید تا بنز اس ۵۰۰ شامل یک سری استاندارد میشه(لوله های اضافی)که از تمام موارد گفته شده بالا صدق میکنه…استاندار حدودا ۲۰ سال پیش که حدودا ۱۰ سال هست(بعد از اتش گرفتن تعدادی پژو)اجرا میشه!!!!
    مطلب قدیمی و گمراه کننده واسه پر کردن سایت نزنید!!!!

  8. سلام
    کنستر در تمام ماشینهای انژکتور وجود دارد و بیشترین مصرفش جلوگیری از آلاینده ها زیست محیطی هست که در اثر احتراق بنزین صورت میگیرد.
    در ضمن پر کردن باک بنزین خطرناک نیست البته به نظر بنده اما راهنمایی خوبی دوستان کردم.
    خیلی سپاسگذارم

  9. سلام
    این گونه مقالات باید جایزه صرفه جویی اقتصادی بگیرند و در فیلمها و برنامه های تلویزیونی تکرار شوند. چون از طریق استدلالی عموم پسند جلوی یک اسراف را میگیرد و همه هم قبول میکنند.
    احسن.

  10. سلام من یه شوتی سوار هستم و ۵ ساله تو این کارم روزی اکثر اوقات دو باک کامل بنزین میزنم هیچ مشکلی ندیدم و مطمینم نخواهم دید
    اگر قرار بود ماشین اسیب ببینه خب پس تا حالا اسیب دیده بود بعد من یه ماشین باز هم هستم و تقربا روزانه ۱۲ ساعت داخل ماشین هستم و با سرعت ۲۲۰ خیلی وقتا میرم یه توصیه از اگر صلاح بدونید ماشینتون رو نازک نارنجی نکنید این یه واقعیته……..ای ال ایکس

  11. سپاسگزار بابت این اطلاع رسانی : اما ای کاش به این مطلب خودتان هم اضافه می کردید که شهروندان همین که شایعه سهمیه بندی بنزین را میشنوند هجوم نبرند به پمپ های بنزین لا اقل اخبار گوش بدن که سخنگوی وزارت نفت دائم اطلاع رسانی می کرد بابت عدم سهمیه بندی بنزین …

  12. از منابع دیگر که کپی می کنید حداقل منبع را ذکر کنید. ۸ روز پیش یکی از رسانه ها مطلبی در این مورد نوشته بود که شما فقط از نظر جمله بندی آن را تغییر دادید!!!!!!!!!!!! تمام محتوا و بار علمی همان است.

  13. ممنون از راهنمایی و اطلاعات شما
    من خودم تا حالا رعایت نمیکردم و تا خرخره باک ماشین را پر میکردم ولی از این به بعد سعی میکنم رعایت کنم .

  14. وقتی چراغ هشدار بنزین روشن شد حدود ۷ یا ۸لیتر بنزین دارید که برای رسیدن به جایگاه هست باک ماشین نباید زیاد خالی شود چون جرمها یا براده های ته باک را به پمپ بنزین و فیلتر میبرد و باعث خرابی این دو قطعه میشود و نباید کامل پر شود چون از شیلنگ خروج بخارات حبابگیر بجای بخار بنزین خارج میشود و کل حبابگیر را خراب میکند

    • سلام.من بختیاری هستم .مهندس طراح و ناظر اجرایی شرکت ایرانخودرو و پارس خودرو …ماشالله همه استادن ولی تنها گزینه صحیح فقط مورد بالا هست ..اینی که نباید باک کاملا و لب به لب پر بشه دقیقا صحیحه ولی ارتباطی به کنیستر نداره.
      تو هر چیزی ی قانونی هست.تو قانون سوخت گیری باید یک دوازدهم باک همیشه خالی باشه حالا هر ماشینی که بود.چون اگر بنزین بیش از حد پر بشه از شیلنگی که نعبیه شده خارج شده و موجبات خرابی قطعاتی در ارتباط به باک میشه..ضمنا ی نکته به اون دسته از دوستانی که گفتن ما مدتهاس پر میکنیم و اتفاقی نیوفتاده..عزیز دل انسان های سال های سال غذا میخورند بدون اینکه ملاحضه کنند که اون غذاهای چه زیان هایی میتونه داشته باشه ولی بعد از سالها مریضی هایی مثل سرطان های کبد و دیگر اعضای بدن میگیرن و میگن چیشد که اینجوری شد .ما که سالم بودیم این همه سال…ضمنا با ده بیست بار خراب نمیشه اگر خودرو بدرد بخور باشه…یا حق

  15. ضمن تشکر از درج مطلب جالبتون شایان ذکر است عزیزان توجه داشته باشند بهترین هنگام جهت بنزین زدن اول صبح می باشد چرا که هوای گرم محیط جایگاه سوخت در روز باعث تولید بخارات بنزین در منبع می شودو میزان بنزین استفاده شده توسط ما کمتر از میزان سوخت نمایش داده توسط نشانگر می باشد، لذا پس از گذشت یک شب که باعث کاهش دما شده است این مشکل برطرف خواهدشد و بنابراین بد ترین هنگام سوخت گیری به دلیلی که ذکر شدشامگاه است. ضمنا هنگامی که تانکر حمل سوخت مشغول تخلیه بنزین می باشد نبایستی اقدام به سوخت گیری نمود چرا که دراین هنگام دزات معلق و خاک و… موجود در منبع بدلیل به هم خوردن بنرین هنگام تخلیه تانکر در سرتاسر بنزین پراکنده شده وارد باک ماشین می شود وباعث بروز ایراداتی در سیستم داخلی و سوخت رسانی خودرو خواهد شد بنابراین سوختگیری را در این هنگام برای مدتی به تعویق اندازیم.

  16. آقای مهندس شماازوجوداین قطعه درخودرومطلع بودین همه که مثل شمامکانیک نیستنداین مطلب برای ۹۹درصدتازه بوده مگه بده آگاهیشان بره بالاکه متحمل هزینه شوندهم خطرآتش سوزی راازسرخوددورکنندانصاف هم چیزخوبیه لااقل دراین موردحق بدین

  17. ا سلام ممنون که راهنمایی کردین بنده بیست سال است که به علت بی پولی رعایت نموده و همیشه کمتر از ده لیتر به ماشین همیشه مدل پایینم بنزین میزده و افسردگی گرفته بودم که خدایا چی میشه یه روز منم بتونم باک بنزین رو پر کنم حالا به من امید دادین و من حالا کمتر از قبل هم میتونم بنزین بزنم مرسسسسسسسسسسسییییییییییییی

  18. بسیار ممنون از تذکر لازم و ضروری که ارائه کردید من هم از اون دسته افرادم که غیر از سرریز کوتاه نمیومدم ولی دیگه این کار رو نمکنم .

  19. خیلی عالی بود، ایکاش اطلاعات اینچنینی را در پمپ بنزین ها نصب کنند تا هم اطلاعات شهروندان بالا بره و هم فرهنگ درست مصرف کردن اتفاق بیافته . بازم ممنون آموختم.

  20. اینکه افراد باک بنزینشون رابعداز قطع کن دوباره هی تیک تیک میزنن تامبلغ رند بشه بنظرم مقصر مسَءولین جایگاهها هستند که بقیه پول مشتری راکه خرد باشد پس نمیدن.

  21. سلام بسیار عالی و پر کاربرد . دوستان توجه داشته باشند اتفاق یک بار پیش میاد برای هر اما و اگری پشی مقدمه و اندیشه لازم است

  22. سلام…اطلاعات خوبی در اختیار بقیه گذاشتی البته به جز اونا که لیسانس مکانیک دارن…
    کنیستر از وارد شدن بوی بنزین به داخل ماشین هم جلوگیری میکنه…
    موفق باشی به کارت ادامه بده.

  23. کنیستر مخزنی پر از دانه‌های کربن فعال است و زیر گل‌گیر سمت شاگرد ( در پژو ۴۰۵ ) قرار دارد. این مخزن دو تا شلنگ دارد، یکی از آن‌ها طرف باک و یکی به ورودی هوای موتور متصل می‌شود. زمانی که موتور روشن است، بخار بنزین به داخل موتور کشیده و سوخته می‌شود، اما وقتی موتور خاموش است، این بخارها جذب کنیستر می‌شود و از ورود به هوا و آلودگی آن جلوگیری می‌کند.[۱

  24. درود بر همه
    اول اینکه خوشحالم از اینکه مردم خوبمون تو جه به مو ضوعاتی اینچنینی را بر رسی و تحلیل کرده و از دیدگاهای مختلف خصوصا مطالب مهمی مثل همین پر کردن باک را …. واما نظر من ۴۰ ساله که با خودروهای قبل و جدید رانندگی کردم یکبار که اخیرا باک را پر کردم فو ق العاده ترسیدم حتی وقتی که ماشین را در آفتاب پارک کردم .

  25. سلام.من حدود صد سال هست که دارم رانندگی میکنم ولی تابحال این مطلب رو نشنیده بودم از این به بعد رعایت میکنم.درضمن میخوام از این تریبون استفاده کنم و بگم کله پاچگی داوود اغلو جز شعبه شمیران هیچ شعبه دیگری ندارد.

    • منم ۹۵۰ ساله که رانندم و این موضوع را قبلا یعنی حدودن ۷۵۳ سال پیش میدونستم اما تازگیها فراموشش کرده بودم و بهمین خاطر باک را کامل پر میکردم.
      از الان تا ۵۰ سال اینده که سنم به ۱۰۰۰ برسه دیگه هرگز مطلب رو فراموش نمیکنم و همیشه باک را نصفه بنزین میکنم زین پس..

  26. پراید را اگر در تابستان پر کنید بر اثر گرما بنزینش از شیر تخلیه که زیر گلگیر است بیرون میریزد و احتمال انفجار دارد

  27. بابا نویسنده دممممممممممت گرم بخدا
    چیزی گفتی که خخخخخخخخخخخخخخیلی با حالو جدید بود در ظاهر خورد اما با اهمیت و مفید بازم دمت گرم

  28. سلام داودقهرمان ازساوه ممنونم شصت سال سن دارم چهل ساله ماشین دارم یکدفعه بوی بنزین داخل ماشینم پیچیدماشین رانگه داشتم ولی بعدازبررسی دیدم همه چیز سالمه .ممنونم ازاطلاع رسانی شما چون من هم رعایت نمی کردم موقع سوخت گیری ولی حالا متوجه شدم علت را بازم تشکر

  29. سلام علت مهم دیگر اینکه تمام باکهای ماشینهای سواری ایرانی مستطیل شکلوازجنس نوعی پلاستیک است که با پرشده وزن زیادی را بمدت طولانی نمیتواند تحمل کند وودچارکمی خمیدگی شده وموجب ترک برداشتن درب بزرگ باک وازجا دررفتن اورنگ دور آن شده وسپس باایجاد نشت گاز بنزین با جرقه گوچک احتمال انفجار یا آتش گرفتن خودرو میشود . مواظب باشید

  30. بنده حقیر کارشناس مهندس مکانیک جامداتم کامل و راحت پر کنیند جای نگرانی نیست کنیستر به اندازه کافی مقاوم و قطعه ای غیر قابل خراب شدنه و یا ب سختی خراب میشه شدت مقاومتش حتی در اثر انفجار هم سالم می مونه اگه اینطور نبود روزی هزاران خودرو دنباتل کنیستر بودند

    • کنیستر در میانه مسیر خروجی بخارات از باک تا موتور خودرو قرار می‌گیرد و از طریق لوله‌های بخارات تعبیه شده بر روی خودرو، بخارات بنزین متصاعد شده که از باک خودرو خارج می‌شود را دریافت و درون خود جذب می‌نماید. این درحالیست که کنیستر قابلیت جذب و بازپس دادن مکرر بخارات را در هنگام کارکرد خودرو خواهد داشت.

      کنیستر۴۰۵ دارای سه منفذ می‌باشد که شامل دو لولهٔ ورودی و خروجی بخارات و یک لولهٔ منتهی به هوای آزاد است. بخارات وارد شده به کنیستر با فرایند تنظیم شده درخودرو و مرتبط با ECU از مسیر خروجی به صورت هوای قابل مصرف به سمت موتور خودرو هدایت می‌شود.

      اگر خودرو برای مدت زیادی خاموش باشد یا بخارات خارج شده از باک بیش از ظرفیت کنیستر باشد، پس از پر شدن کامل فضای داخل کنیستراز بخار بنزین، بخارات اضافی از لوله هوای آزاد به سمت محیط تخلیه می‌شود.

      کنیستر، یک قطعهٔ جعبه مانند می‌باشد که داخل آن را با نوعی زغال پر کرده‌اند. درون این قطعه هیچ مکانیزم الکتریکی یا مکانیکی وجود ندارد ولی همین زغال که زغال فعال نام دارد (carbon active)، می‌تواند بخارات خارج شده از باک را در خود ذخیره کند و هنگامی که خودرو روشن می‌شود، با پس دادن بخارات ذخیره شده، آنها را به سمت موتور و جهت سوختن در سیلندر آزاد کند.

      بنزین ماده ای است قابل اشتعال که تمایل زیادی به جذب گرما از محیط را دارد و اگر گرما در حدی نباشد که بنزین را مشتعل نماید، بنزین تبدیل به بخار می‌شود. ورود این بخار به محیط خارج از باک از طرفی برای محیط زیست مضر است و هم اگر در باک هیچ راهی برای خروج این گاز وجود نداشته باشد، تجمع بخار بنزین در باک می‌تواند یک عامل خطرناک محسوب شود. طراحان خودرو با ایجاد یک راه تنفس، این گازها را از باک خارج می‌کنند و با نصب مخزن انبساط (کپسیتور) و جاذب (کنیستر)، بخارات را به سمت منیفولد و با هدف سوختن بخار در موتور خودرو هدایت می‌کنند. اکنون کنیسترهای تولیدی برای خودروهای ساخت ایران، توسط شرکت اورند پیشرو ( Avrand pishro )تولید می‌شوند که در زمینه تولید کاتالیست ، لوله های سوخت و باک بنزین یورو ۴ ، پمپ سوخت خودرو و فیلترهای تسویه سوخت نیز فعالیت دارد.

  31. استاد همه این فرمایشات شما درست ولی قطعه ای بنام حبابگیر بنزینو از قلم انداختین .لطفا اگر میخواهید اطلاع رسانی کنید درست اطلاع رسانی کنید وظیفه حبابگیر تخلیه فشار این گونه گازها است در ضمن کنیستر طبق سرویسهای دوره ای کارخونه سازنده خودرو در زمان معین باید تعویض شود

  32. جالب بود ممنون از تذکر بجا و مفید شما.من همیشه باک بنزین و پر میکردم ممنون بخاطر اطلاع رسانی مفید شما

  33. شیر جدا کننده (Separator Valve) که از متعلقات مجموعه کنیستر می باشد وظیفه دارد تا اجازه ندهد بنزین مایع به مخزن کنیستر وارد شود . این شیر که در قسمت کناری گلوگاه باک و مسیر بین باک تا مخزن کنیستر قرار گرفته باعث می شود تا سوخت مایع به مسیر کنیستر وارد نشده و به باک برگردد .پر کردن باک واسه این شیر مشکل بوجود میاره

  34. پر کردن بیش از حد بنزین باعث خرابی جنت بنزین نیز میشود و عمر آن را کوتاه میکند طوری که در خودرو پراید مجبور میشوید سالی یک بار تا دوبار جنت بنزین را عوض کنید

  35. عمواملی که باعث افزایش ایمنی در رانندگی وخوردو میگردد وکوتاهی شده است
    ا۱ اولاً درخصوص مزیت های تسمه تایم هم بگویید تا دقت بموقع درتعویض اش داشته باشندبیشترین خسارتها به خودرو از عدم تعویض بموقع است ثانیاً چه مارکی برای تسمه تایم مفید وعمرش مفید چقدر است ضمناً زمان تعویض را چرا باسنسور روی ماشین خبر نمیکند البته با مخ مان با کنترل کنیم؟ که در این دنیای تکنولوزی غلط است
    ۲-ماشین میخرند باید بایک دفترچه کیلومتر-تاریخ-دیگرقسمتهای تعویض شده-حتی میزان بنزین زدند طی سرفصلهایی در دفترچه کوچک صدبرگی شماره صفحه داشته باشد وفهرست هم ابتدای دفترچه بگذاند تا هم شناسنامه ماشین آنلاین هم دراختیار خودت باشد وهم برای فروش نفربعدی کنترل کند
    ۳- چرا هنگام باران بویژه زمانهایی که شدت اش زیاد است بدون اینکه کمپروسور کولر گازی را روشن کنیم رطوبت گیر مانند شیشه عقب خودرو برای شسشیه جلو یا برای داخل خودرو تعبیه نمیکنند
    ۴- چرا خودرو سازها برای شیشه عقب خودرو پرف پاک کن نمیکذارند پس کی از خودشان هنر بروز میدهند
    ۵- سنسور بابت اینکه تشخیص دقیق وبلفور دهد که احساس خواب آلودگی در راننده دست داده است وآزیر خطر بصدا درآید
    ۶- چرا سنسور آزیر بیش از۱۲۰ کیلومتر برساعت در خودروهای سایپا حذف شده است دیگر خودروها را نمیدانم

  36. سلام ممنون از توضیح خوب شما منم نمی دونستم اتفاقا همین جمعه واقعا ماشین را پرش کردم و تا جا داشت بنزین ریختم ولی دیگه این کار را نخواهم کرد ممنون از اطلاعات خوب شما .

  37. چه پسر های خوبی که به کار اشتباهتون اعتراف کردین و اینجا کتباً نوشتید که دیگه قول دادین این کار رو نکنید! ولی تکمیل نکردن معقول باک بنزین هم باعث بخار شدنش در باک و مصرف بیشتر سوخت میشه و در این مقاله اشاره ای به باک هایی که هوا گرفته نشده پس اگه باکتون هوا گرفته بهش توجه نکنید

  38. من ۱۱ سال هست که L90 را حدود ۶۰ لیتر پر میکنم. اگر بخوام راه دور بدم تا ۶۵ لیتر پر میکنم که تا ۱۰۰۰ کیلومتر با یک باک سفر میکنم. هیچ مشکلی پیش نیامده و قطعه ای هم عوض نکردم.

  39. ممنون از راهنمایی که کردید ولی نمیدانم چرا در پمپ بنزینها به اینگونه هشدارها اهمیت داده نمی شود

  40. کاملا درسته چراکه مهندسین خارجی وداخلی برای کاهش مصرف سوخت به دلیل بخار شدن بنزین این طرح و اجرا کردند نمی دونم چرا ما ایرانیها در مقابل صحبت خوب مقابله میکنیم بجای یاد گرفتن ضمنا ماشینای قدیمی هم این سیستم با لولهای نازک به فیلتر هوا می اوردند تا دوباره وارد سیلندر بشه

  41. کاملا درسته به دلیل کاهش مصرف سوخت به دلیل برگرداندن بخار بنزین به داخال سیلنر خودرو ودوباره سوختن و همچنین الایندگی هوا ضمنا توی ماشینها قدیمی هم با شیلنگای نازک این بخارارو به فیلتر هوا می اوردن تا دوباره بسوزه مهندسای خارجی داخلی کلی تلاش میکنند تا این حرکت انجام بشه بعد یه بنده خدا اگاهی رسونی میکنه یه نفرم میگه که چی !!!

  42. این ی تیکش خیلی جالب بود

    معمولا عده‌ای پس از اینکه نازل پمپ بنزین جریان را قطع کرد، باز هم به بنزین زدن ادامه می‌دهند زیرا می‌خواهند به یک عدد رند برسند

  43. عرض سلام وخسته نباشید خدمت مسئولین محترم سایت وممنون بابت اطلاع رسانی و مطلب مفیدتون
    بنده به تازگی خودروی ۲۰۶خریدم سه شب پیش باک رو کاملا پر کردم وازانجا که نمیدانستم دقیقا چقدر باید بنزین بزنم تاباک
    کاملا پر شه متاسفانه بک پر شد و بنزین ریخت رو زمین …درحال حاضر باتوجه به گذشت سه چهار روز {تواین مدت تقریبا سه لیتر بنزین مصرف شده} چون زیاد جایی نمیرم هنوز داخل ماشین بوی بنزین میاد هرکار هم کردم بوی بنزین از بین نرفت بنظر شما مشکلی وجود نداره و بعدمصرف چند لیتر بوی بنزین از بین میره یا نه؟

  44. آخه ما تو ایرانیم پمپ بنزینای ایران همچین امکاناتی ندارن. وقتی باک ۷۰ لیتری رو ۳۰ لیتر نازل می پره و صدای کلیک میده!! ینی من هر سری میرم پمپ بنزین کمتر از نصف سوخت گیری کنم؟؟؟؟ همچین امکانی رو ندارن نازل های ما. حالا بماند که خیلی هاشون اصلا قطع کن ندارن!!!

  45. از راهنمایی خوب ودقیق شما صمیمانه سپاسگزارم ،واقعا عالی بود،لطفا از این دست مطالب عبرت آموز بیشتر درسایتتون بگذارید.

  46. علاوه بر موردی که گفته شد، پر کردن باک باعث بالا رفتن مصرف و هزینه سوخت باشد، لذا بهتر است که همیشه قبل از پیاده شدن برای سوختگیری به خط سوخت نگاه کنید و ۵ لیتر کمتر از پر شدن باکتن سوخت بگیرید. یا علی

  47. این مطلب کاملا غیر منطقیه چون خودرو دائما در حرکت و درسربالاوسرازیری بنزین که یک سیال است متلاطمه یعنی اگر باک حتی نصفه باشه هم امکان رسیدن بنزین به سقف باک خیلی زیاده

  48. سلام دوستان جدید بنزین می زنم خیلی زود باک بنزین ماشینم خالی می شه ماشین جون نداره برای شماها هم همین طوره ماشینم کاملا تنظیمه مدلشم ۹۶ احساس می کنم بنزینها قلابی

  49. سلام این قضیه کاملا درست می باشد چرا که در اصفهان پس از پر کردن کامل باک ۴۰۵ در پمپ بنزین به محض روشن کردن موتور شروع کرد ریپ زدن بلاخره با بدبختی رسیدیم مقصد، صبح فردا باز دیدیم بدتر شده رفتیم مکانیکی و اونجا هم فیلتر بنزین و شمع و وایرها را عوض کردن ولی خوب نشد تا اینکه شیلنگ رابط بین کنیستر و مانیفولد را خارج کردیم و مجاری را کور کردیم موتور شد مثل روز اول و آمدیم تا یزد بعد شیلنگ را وصل کردیم اوضاع نرمال شد این هم درسی بود برای من که هیچ موقع باک را تا خرخره پر نکنم

    • انسان اگر بخواهد در هر زمینه ای پیشرفت کند باید در برخورد با هر موضو غی منطقی باشد و به دور از هر گونه رفتارهای ناشایست به ارائه موارد مثبت و منفی آن بپردازد تا به عاملی برای زیبا سازی دنیا و زندگی برای همه باشد

  50. با نازلهای خراب پمپ بنزین ها چه کنیم که درست عمل نمیکنن و ناخواسته باک را لبریز میکنند و حتی بنزین بیرون میریزه . پس احتمالا باید در این خصوص بشه ادعای خسارت از پمپ بنزین کرد

  51. سلام خدمت همه سروران چرا عادت کردیم در مقابل هر موضوعی چه با شناخت چه بی شناخت موضع تدافعی بگیریم و به همدیگه بی احترامی بکنیم حداقلش اینه که این انگیزه ای بشه برای جواب صحیح آن موضوع بپرسیم مطالعه و تحقیق کنیم و ما هم برای درستی و نادرستی آن سوال به همنوعانمان کمک کنیم چگونه است در مواقعی مثل سیل و زلزله در آن روزهای اول حاضریم همه دار و ندارمان را برای هموطنان مان بدهیم اما در مسایل اینچنینی به گونه ای دیگر مخلص همگی

  52. کنیستر ظاهرا یک قطعه پر از خاکه گه بخارات بنزین رو کنترل میکنه ولی معلوم نیست چه ربطی به باک بنزین داره آخه کنیستر ارتباط مستقیم با بنزین نداره تو پراید داخل محفظه موتوره به رنگ سیاه که پلاستیکی هم هست

  53. سلام پر شدن باک بنابه تجربه من بنزین لوله جنت متصل به باک و در باک رو هم پر میکنه و چون جنت مقاومت و استحکام کمی داره بعد از مدتی بنزیز اونو خشک و شکننده میکنه و شکاف میخوره و بنزین از جنت بیرون میریزه این برا من پیش اومده

  54. من ماشینم پارس tu5 مدل ۹۷ هست که یعنی ماشینم تقریبا نوهه
    همین اشتباه رو انجام دادم اول مینوفول بعد پمپ بنزینو عوض کردم ک هزینه زیادیم رو دستم گذاشت و حرفشون تایید میکنم چون خیلی از تعمیرکارا همین دلیلو تقریبا گفتن هست

  55. سلام
    فرهنگ غنی ما ایرانی ها از نحوه گفتگو توی این پست کاملا نشون می ده که چرا ما یکی از عقب افتاده ترین کشور های جهانیم

  56. می گفتندایران انشتین زیاددارد ای باباتوکجابودی ماخبر نداشتیم جایگاه توکرسی استادی دانشگاه آکسفورد دررشته اقتصاد

  57. سلام من عادت دارم هرچی که خالی باشه تا خرخره پرکنم چه برسه به بنزین ، بابا پرش کن توکل کن بزن بجاده حالش رو ببر فردا گرون بشه افسوس میخوری چرا تا خرخره پر نمیکردی گوش کن برادرجان

  58. از تمام دوستانی که نظر خود را در خصوص بنزین زدن به اتوموبیل خود را دادن ممنونم نظر هر شخص محترمه و باید به همه احترام گذاشت.
    اما مسئله فنی هر وسیله ای را نباید همه پرسی کرد. این وظیفه تولید کننده یا شاید وظیفه استاندارد باشه که با تهیه یک فیلم آموزشی با معرفی محصول و خصوصیات آن اطلاع رسانی بکنه . برای اینکه معمولا ما ایرانیها ( نه هممون) اهل مطالعه نیستیم بهتره با ساخت یک فیلم آموزشی و نمایش آن در بین سریالهای تلویزیون یا در سینماها نمایش داده بشه و در این مورد فرهنگ سازی بشه .
    باز هم از همه تشکر میکنم . و همه نظرات را محترم میدونم . به امید آن روز …

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید