چطور موتورخانه ساختمان را بررسی کنیم

0

چند سالی است زیرزمین‌های بدون استفاده و نمور خانه‌های مسکونی جایشان را با «موتورخانه» عوض کرده‌اند. موتورخانه‌ای که تمام تجهیزات تأسیساتی ساختمان در آن وجود دارد و اگر ایراد و اشکالی پیدا کند به راحتی می‌توان آن را تعمیر کرد. موتورخانه که معمولا برای خانه‌های چهار واحد به بالا در نظر گرفته می‌شود، تجهیزات بسیار پیچیده‌ای دارد و برای کارشناسی اصولی باید از متخصص آن کمک گرفت. البته مواردی نیز وجود دارد که خودتان به سادگی می‌توانید آن‌ها را بررسی کنید.

دیگ‌‌های بخار

موتورخانه در انتهایی‌ترین قسمت ساختمان قرار می‌گیرد و سر زدن به آن کار سختی نیست. وارد موتورخانه شوید و قبل از بررسی هر چیزی سراغ دیگ‌های چدنی موتورخانه بروید. این دیگ‌ها وظیفه‌شان تأمین کرد آب گرم برای تجهیزات گرمایشی ساختمان است. علاوه بر اینکه اندازه دیگ باید با تعداد واحدهای ساختمان تناسب داشته باشد باید دقت کنید که فرسوده، زنگ زده یا دارای سوراخ و خوردگی نباشد. تمام این شاخص‌ها اگر در حد و اندازه اندک هم وجود داشت می‌تواند در آینده برای شما مشکل ایجاد کند.

آبگرم را دریابید

چک کردن منابع کوئل‌دار در موتورخانه از دیگر موارد مهمی است که نباید نادیده‌ گرفته شود. این منابع کوئل‌دار، آب گرم خانه را تأمین می‌کنند و آب سرد بعد از وارد شدن به این منابع به آب گرم تبدیل می‌شوند. اگر لوله‌های این منبع فرسوده شده‌ باشند یا به درستی عایق نشده باشند، شما برای استفاده از آب گرم خانه به دردسر خواهید افتاد. به شیر فلکه‌هایی که در موتور خانه تعبیه شده‌اند هم به دقت نگاه کنید. این شیرها باید سالم باشند و آب‌بندی‌شان به شکل کامل و درست انجام شده باشد. آب‌بندی شیرهای فلکه، زمانی اصولی است که آب را به درستی قطع و وصل کند.

چیلر جذبی یا تراکمی؟

وظیفه چیلرها خنک کردن است. سال‌هاست چیلرها به دو شکل جذبی و تراکمی ساخته می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها در عملکرد خیلی تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند اما مهم‌ترین چیزی که باعث می‌شود خیلی از مهندس‌ها ترجیح دهند از چیلر جذبی استفاده کنند مصرف کمتر برق‌ به نسبت، چیلرهای تراکمی است. اگر در موتورخانه چیلر جذبی، کار گذاشته باشند، علاوه بر کم شدن میزان مصرف برق، سر و صدای موتورخانه هم کاهش پیدا می‌کند، چون چیلرهای جذبی به نسبت چیلرهای تراکمی که با کمپرسور کار می کنند، لرزش کمتری دارند.

ایمنی موتورخانه

این قلب تپنده خانه که تمام تجهیزات و تأسیسات حرارتی و برودتی را در خودش جای می‌دهد نیاز به تهویه مناسب دارد. بهتر است موتورخانه‌ها حتما پنجره و فضایی داشته باشند که کار تهویه را انجام بدهند. گاهی اوقات نمی‌توان جلوی حوادث را گرفت، اما می‌‌توان میزان ضرر و زیان را کم کرد. اگر اتفاقاتی مانند نشتی گاز در موتورخانه رخ دهد و این گاز راهی برای خروج نداشته باشد ممکن است انفجار بزرگ و خطرناکی رخ دهد، اما اگر راه خروج و تهویه وجود داشته باشد، میزان آسیب به حداقل خواهد رسید.

فاضلاب موتورخانه

دیگ‌هایی که در موتورخانه‌ها در حال کار کردن هستند، گاهی اوقات سرریز دارند. این سرریزها به سمت کف موتور خانه می‌آیند و اگر در کف موتورخانه، ساز و کاری برای خروج این آب‌ها در نظر گرفته نشده باشد، مشکلات زیادی ایجاد می‌کند. در نتیجه حتما به کفشورها دقت کرده و اطمینان حاصل کنید که تعدادشان برای خروج آب کافی است.


با استفاده از نکاتی که در بالا گفته شد می‌توانید به خوبی تأسیسات موتورخانه ساختمانی که قصد خرید و یا اجاره آن را دارید بررسی کرده و از ضرر و زیان‌های احتمالی آینده جلوگیری به‌عمل آورید.
همچنین پیشنهاد می‌کنیم سری به مطالب قبلی بزنید و نکات مهم بررسی سیم‌کشی ساختمان را اینجا بخوانید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.