آموزش رجیستری گوشی مسافری (این گوشی از آب گذشته است)

4

اگر تابه‌حال با واژه گوشی مسافری آشنایی ندارید و یا نحوه رجیستری کردن آن‌ها را نمی‌دانید، ما در این مقاله به شما کمک می‌کنیم این دو مفهوم را به‌خوبی یاد بگیرید. گوشی‌های مسافری در واقع به گوشی‌هایی گفته می‌شود که شخصی آن را از خارج با خود به داخل کشور آورده باشد. آن‌هم به‌عنوان یک مسافر نه یک تاجر یا فروشنده موبایل. اجرای طرح رجیستری گوشی مسافری از سه سال گذشته این نوع گوشی‌ها را با محدودیت‌هایی روبه‌رو کرده است. قبلاً استفاده از گوشی‌ها بسیار ساده بود و تنها کافی بود داخل آن‌ها سیم‌کارت قرار دهید و از آن استفاده کنید.

امروزه با آوردن گوشی مسافری و به‌محض قرار دادن سیم‌کارت در داخل آن، پیامکی از طرف سامانه همتا برای شما ارسال خواهد شد و به شما تذکر داده می‌شود که در یک فرصت ۳۰ روزه گوشی خود را رجیستری کنید. اگر شما گوشی خود را رجیستر نکنید، خدمات‌رسانی از طریق اپراتورهای تلفن همراه برای شما کار نخواهد کرد و عملاً گوشی شما غیرقابل استفاده خواهد شد. ما در ادامه مراحل کار را برای رجیستری گوشی مسافری را بیان خواهیم کرد.

گوشی مسافری به چه گوشی‌هایی گفته می‌شود؟

گوشی‌های مسافرتی عمدتاً به گوشی‌هایی گفته می‌شود که از کشورهای خارج از ایران به داخل کشور وارد شوند. این گوشی‌ها با گوشی‌های وارداتی که موبایل فروش‌ها وارد می‌کنند، فرق دارد. ممکن است خودتان از یک سفر خارجی آن را با خود آورده باشید یا ممکن است شخصی یا آشنایی آن را به‌عنوان هدیه یا سوغاتی برای شـما آورده باشد. در این صورت لازم است که خودتان از پس رجیستر گوشی مسافری خود بربیایید و اقدامات لازم را که در ادامه به آن‌ها پرداخته‌ایم را انجام دهید.

مراحل رجیستری گوشی مسافری

تا قبل از آذرماه سال ۹۷ رجیستری گوشی مسافری به این‌گونه بود که شما باید به سازمان گمرک می‌رفتید و آنجا اطلاعات خود و دستگاه را ثبت می‌کردید و سپس در سامانه همتا کارهای مالکیت و رجیستری را انجام می‌دادید. این قانون از تاریخ گفته‌شده به بعد تغییر کرد و هم‌اکنون فقط کافی است که شما اطلاعات گوشی خود را در سامانه سازمان گمرک ثبت کنید. زیرا بخشی از گوشی‌های مسافرتی در سامانه همتا به تعلیق درآمده و هم‌اکنون کار نمی‌کند.

همچنین قبلاً به‌صورت فیزیکی باید به دفاتر گمرک و یا فرودگاه‌ها برای پر کردن فرم‌های مربوطه می‌رفتید؛ اما هم‌اکنون این کار فقط از طریق سامانه الکترونیکی گمرک قابل انجام است. به‌صورت کلی مراحل انجام کار به‌صورت زیر است.

  • قدم اول: بازدید از وب‌سایت گمرک
  • قدم دوم: وارد کردن اطلاعات گوشی
  • قدم سوم: وارد کردن اطلاعات شخصی در سامانه گمرک
  • قدم‌ چهارم: پرداخت هزینه گمرک

قدم اول: بازدید از وب‌سایت گمرک

  • مرحله اول برای رجیستری گوشی مسافری مراجعه به سایت رسمی گمرک است. 
  • پس از باز کردن صفحه با مرورگر خود با صفحه‌ای مواجه می‌شوید که از شما یک کد ۱۵ رقمی یا شماره‌سریال گوشی IMEL را می‌خواهد. شما می‌توانید این شماره سریال را روی کارتن گوشی ببینید یا آن را از طریق شماره‌گیری *‎#۰۶# دریافت کنید. 
  • همچنین اگر روش‌های گفته شده، پاسخ نداد که حتماً پاسخ می‌دهند، می‌توانید این شماره سریال را در پشت باتری نیز مشاهده کنید. حال با در دست داشتن این کد به مرحله بعدی خواهیم رفت.
  • به تصویر بالا دقت کنید و به دقت آدرس سایت را بررسی کنید. تیک موافقت خود با شرایط را بزنید و درە ادامه کد ۱۵ رقمی را وارد کرده و کپ چا را پرکنید. در آخر روی گزینه ادامه کلیک کنید.

قدم دوم: وارد کردن اطلاعات گوشی

پس از مراجعه به سامانه الکترونیکی گمرک و دریافت شماره‌سریال گوشی، حال در این مرحله باید مشخصات و اطلاعات کامل گوشی خود را وارد کنید. اطلاعاتی که در این مرحله از شما خواسته می‌شود، شامل موارد زیر است:

  • نوع دستگاه گوشی
  • شرکت سازنده گوشی
  • مدل گوشی

منظور از دستگاه انواع دستگاه‌های الکترونیکی حاوی شماره‌سریال است. این دستگاه‌ها می‌تواند شامل کامپیوتر، لپ‌تاپ، ساعت‌های هوشمند و … باشد. شرکت سازنده هم همان نام برند و نوع مدلی است که شما به‌عنوان گوشی مسافرتی آورده‌اید. به‌عنوان‌مثال SAMSUNG GALAXY A03S برند و مدل گوشی را مشخص می‌کند. 

سامسونگ نام برند و بقیه مدل گوشی است. وقتی‌که شما اطلاعات مرتبط با این بخش را وارد کردید، برای شما ارزش گوشی و کشور سازنده گوشی اعلام می‌شود. درواقع در این بخش با قیمت‌گذاری روی گوشی موبایل، هزینه گمرکی برای این مدل گوشی محاسبه می‌شود.

رجیستری گوشی مسافری

قدم سوم: وارد کردن اطلاعات شخصی در سامانه گمرک

 مرحله بعد از رجیستری گوشی مسافری، وارد کردن اطلاعات شخصی در سامانه گمرک است. در این مرحله اطلاعاتی از قبیل موارد زیر از شما خواسته خواهد شد.

  • نام و نام خانوادگی
  • ایرانی و غیر ایرانی بودن
  • شماره تلفن همراه
  • کد ملی
  • شماره گذرنامه
  • و…

دقت داشته باشید که این اطلاعات را به دقت وارد کنید. اگر گذرنامه یا پاسپورت ندارید، می‌توانید از گذرنامه و پاسپورت دوستان و فامیل‌های خود برای رجیستری گوشی مسافری نیز استفاده کنید. ولی باید به این نکته توجه داشته باشید که یک اس ام اس (پیامک) حاوی کد فعال‌سازی به گوشی فرد ارسال می‌شود که باید به آن دسترسی داشته باشید. نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که تمام اطلاعاتی که وارد می‌کنید، مربوط به یک شخص باشد. در غیر این صورت فرایند با موفقیت پیش نخواهد رفت.

قدم چهارم: پرداخت هزینه گمرک

مرحله آخر از فرایند رجیستری گوشی مسافری پرداخت هزینه گمرک است. در این مرحله یک پیامک به شماره تلفنی که هنگام ثبت اطلاعات آن را وارد کرده‌اید، فرستاده می‌شود. بعد از وارد کردن کد شما به صفحه پرداخت آنلاین هزینه گمرک هدایت خواهید شد.

هزینه‌هایی که از شما گرفته خواهد شد، بسته به مدل گوشی و ارزش روز گوشی موبایل شما کاملاً متفاوت خواهد بود. به هر اندازه که ارزش گوشی شما بالاتر باشد، طبیعتاً از شما هزینه بیشتری دریافت خواهد شد. پس‌از اینکه هزینه را پرداخت کردید، یک کد فعال‌سازی نهایی دریافت خواهید کرد. این کد پس از تایید سامانه همتا و برای شما فرستاده خواهد شد و یک الی سه روز کاری طول خواهد کشید و پس‌ازآن شما می‌توانید گوشی خود را با موفقیت فعال کنید.

توجه: لازم به یادآوری است هنگامی‌که شما یک گوشی تلفن همراه از یک موبایل‌فروشی می‌خرید، فروشنده وظیفه دارد آن را برای شما رجیستری و فعال کند؛

اما اگر گوشی شما مسافری باشد، حال یا خودتان از مسافرت آن را خریده باشید یا به‌عنوان هدیه برای شما آورده باشند، باید خودتان این کار را انجام دهید و یا آن را نزد فردی ببرید که به این امر آگاه باشد. به‌صورت کلی فرایند رجیستری گوشی مسافری کار سختی نیست و شما می‌توانید به‌راحتی آن را انجام دهید.

اقدامات لازم پس از عدم دریافت کد فعال‌سازی

این امکان وجود دارد که سامانه همتا کد فعال‌سازی را برای شما ارسال نکند. هرچند که اگر شما تمام مراحل بالا را به دقت پیش رفته باشید، این احتمال بسیار کم خواهد بود. 

  • حال اگر کد را نفرستاد چه اقدامی باید انجام شود؟ 
  • یا امکان دارد که شما هزینه گمرکی را بپردازید و گمرک دستگاه شما را فاقد شرایط اعلام کند و آن را به سامانه همتا جهت استعلام و فعال‌سازی نفرستد؛ 

بنابراین اینکه شما پرداخت موفق را انجام داده‌اید به معنی اتمام فرایند و موفقیت آن نیست. سامانه همتا پس از دریافت اطلاعات از سازمان گمرک، تمامی اطلاعات مرتبط با دستگاه شما را از جمله صحیح بودن شماره‌سریال‌ها و اطلاعات مربوط به گوشی و همچنین اطلاعت مربوط به شخص را تحلیل می‌کند. وقتی از درستی آن‌ها اطمینان حاصل کرد، پس‌ از آن کد فعال‌سازی را برای مشتری ارسال می‌کند.

هشدار: اگر شما تمامی اطلاعات را به سامانه همتا و گمرک داده‌اید؛ ولی گوشی تلفن شما پس از گذشت ۳ روز همچنان فعال نشد و کد فعال‌سازی برای شما ارسال نشد، باید از طریق گمرک کارهای خود را پیگیری کنید و علت اختلال را از آن‌ها جویا شوید. احتمالاً نقصی در اطلاعات وارد شده پیش‌آمده و یا مشکل از سیستم است که باید برطرف گردد.

تمامی این فرایند توسط سامانه گمرک انجام می‌شود و هیچ ارتباطی به سامانه همتا ندارد. گمرک پس از بررسی اولیه اطلاعات، آن را به سامانه همتا می‌فرستد و در صورت مورد تایید بودن کد فعال‌سازی به مشتری ارسال می‌شود. بدین صورت رجیستری گوشی مسافرت انجام خواهد گرفت.

برای دیدن آگهی‌های گوشی همراه در دیوار کلیک کنید

تفاوت رجیستری گوشی مسافری با گوشی‌های خرید داخلی

همان‌طور که در بالا نیز به‌صورت مختصر به آن اشاره کردیم، فرایند رجیستری گوشی مسافری با گوشی خرید داخل باهم تفاوت دارد. شما برای گوشی‌های معمولی نیاز به انجام هیچ کار خاصی ندارید و خود موبایل فروشی‌ها این کار را از طریق سامانه همتا انجام می‌دهند و این کار ربطی به گمرک ندارد. 

از طرفی برای رجیستری گوشی مسافرتی شما باید ابتدا اطلاعات خود را در سامانه گمرک ثبت کنید و پس از ارسال این اطلاعات از سامانه گمرک به سامانه همتا و تایید اطلاعات کد فعال‌سازی گوشی، برای شما ارسال خواهد شد؛ بنابراین این دو فرایند باهم فرق دارند.

حرف آخر

رجیستری گوشی مسافری یک فرایند چندمرحله‌ای و ساده است که در بالا به‌تمامی مراحل آن اشاره کردیم و کارهایی که لازم است انجام دهید را توضیح دادیم. برخلاف فرایندی که درگذشته انجام می‌دادند، نیازی به مراجعه به گمرک ندارید و از طریق سامانه آنلاین گمرک می‌توانید گوشی‌های خریداری‌شده، خود را رجیستری کنید.

پس از وارد کردن اطلاعات محصول و همچنین اطلاعات شخصی خود و همچنین پرداخت هزینه گمرکی گوشی شما فعال خواهد شد. لازم به ذکر است که برای انجام فرایند رجیستری گوشی مسافری نیاز به گذرنامه و پاسپورت دارید. این پاسپورت و گذرنامه اجباری نیست که به نام خود شما باشد. می‌توانید از پاسپورت و گذرنامه دوستان و آشنایان خود نیز استفاده کنید.

آگهی‌های موبایل را در دیوار ببینید
4 نظرات
  1. ربات اینستاگرام افزایش فالوور می‌گوید

    ممنون از مطلب خوبتون
    ببخشید هزینه اش الان تقریبا چقدر هست و اینکه ایا گمرکی هم اضافه باید داد ؟

  2. ناشناس می‌گوید

    همش خطا میده این چه جور معادله دیفرانسیلیه

  3. Sajad می‌گوید

    سلام خسته نباشید،ببخشید من میخوام گوشیمو با پاسپورت عموم ریجستری کنم
    موقعی ک بخوام ریجستری کنم تویه سایت قاعدتا باید شماره عمومو بزنم
    سوال اینجا برام پیش میاد،اگه من کدو از عموم گرفتم سیم کارت خودمو گذاشتم روش،گوشی با سیم کارت خودم مشکلی نداره?یا باید تغییر مالکیت بدم به سیم کارت خودم?

  4. فاتیا می‌گوید

    سلام.یک قسمت از مطلب فوق اشتباست،پاسپورتی که باهاش گوشی رجیستر میشه حتما باید در سه ماه اخیر خروج و ورود داشته باشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.