چطور یک مبل دست دوم خوب بخریم تا کلاه سرمان نرود؟

20

مبلمانی که از بهترین‌ چوب‌ها ساخته شده‌اند و از قضا برای خریدشان باید مبلغی چندین برابر یک مبلمان نو پرداخت کرد. یک دلیل دیگری که می‌شود به شما پیشنهاد کرد که برای خرید مبلمان گاهی در سایت‌هایی که وسایل دست دوم دارند هم سرکی بکشید، علاقمندی و پایبندی به اهداف زیست محیطی است.  هرچقدر چرخه تولید کنترل شود، زمین بیشتر نفس می‌کشد. حالا با ذکر این مقدمه کوتاه، می‌خواهیم برای شما یک راهنمای جمع‌وجور برای خرید مبل دست دوم تهیه کنیم که نقشه راهی برای خرید انواع مبلمان کارکرده باشد. 

مبلمان روح خانه است و چون پیراهنی می‌تواند به بدن خانه زیبایی ببخشید. خیلی‌ها هم عادت دارند هر چند وقت یکبار، پیراهن خانه‌شان را عوض کنند. اما با گرانی‌های امروز بازار خرید مبلمان نو هر چندسال یکبار، برای خیلی از خانواده‌های متوسط، مقرون‌به‌صرفه نیست. از طرفی هم آن‌هایی که علاقمند به وسایل قدیمی هستند، خیلی وقت‌ها انتخاب اول و آخرشان مبلمان‌هایی است که فقط در یک خانه قدیمی اما مجلل،  می‌شود پیدایشان کرد. 

در ادامه فوت‌فن‌های خرید مبل دست دوم راب رایتان می‌گوییم که با صرف هزینه مناسب، بهترین مبل دست دوم در دسترس را خریداری کنید. با ما همراه باشید.

قدم اول/ قبل از خرید مبلمان را امتحان کنید

چه مبل دست دوم خود را در دیوار پیدا کردید و چه در یک جمعه بازار یا مغازه فروش لوازم دست دوم، حتما به‌صورت حضوری برای ارزیابی مبلمان مراجعه کنید. 

  • روی مبلمان بنشینید، راحتی‌اش را امتحان کنید. 
  • حساب و کتاب کنید که در صورت نیاز به تعمیر مبل مورد نظر هزینه تعمیرات، خرید و نقل و انتقالش چقدر برای شما به صرفه است. 
  • بعد از بررسی ظاهر بدنه مبل، با یک متر فاصله نشمین صندلی تا سطح زمین را اندازه بگیرید، مقدار آن باید عددی بین ۴۲ تا ۴۵ سانتی‌متر باشد.
  • به تکیه گاه مبل تکیه کنید تا اگر مشکلی درد متوجه شوید. 
  • میز جلو مبلی را به‌خوبی امتحان کنید و مطمئن شوید که در صورت عیب و شکستگی، مبل قابل تعمیر شدن باشد.  
  • روی مبل بنشینید تا مطمئن شوید که تا چه اندازه راحت است. 

هیچ چیز بدتر از این نیست که بفهمید چیزی درست بعد از آوردن آن به خانه کارایی لازم را ندارد، خصوصا این روزها که پس دادن جنس کار ساده‌ای نیست. توجه داشته ‌باشید که هزینه تعمیر مبل اغلب بالاست. برای جلوگیری از ناامیدی خرید مبلمان دست دوم، مبلمان مستعمل را در فروشگاه حتما تست کنید. 

قدم دوم/ مبل را بو بکشید

به بوی مبلمان دقت کنید.  مبلمانی که در خانه شخص دیگری بوده است ممکن است بوی صاحبان قبلی را داشته باشد. هنگام خرید مبلمان این را در تصمیم خود در نظر بگیرید. برخی از بوها ممکن است پخش شوند و حتی با شست‌وشو از بین نروند. این نکته را در نظر داشته باشید که بوها می‌توانند برای شما آزاردهنده باشد، گاهی بوی نامطبوع در تار و پود مبلمان رخنه کرده و تحت هیچ شرایطی از بین نمی‌رود. 

تشخیص اینکه یک بوی مرموز از کجا آمده است دشوار است. به‌عنوان مثال، یک اثر ضعیف از دود سیگار بر روی مبلی که در فضای باز برای خریدش می‌روید، پس از ورود به داخل خانه تشدید می‌شود. پس اینکه را فراموش کنید.

قدم سوم/تشک‌ها را تعویض کنید

هرچند ممکن است ترجیح دهید که برای صرفه‌جویی در هزینه خیلی دست به مبلمان خریداری شده نزنید، اما استفاده مجدد از تشک‌های مبل دست دوم توصیه نمی‌شود. تشک‌ها می‌توانند حاوی میکروب‌ها، باکتری‌ها و حشرات باشند که شما نمی‌توانید آن‌ها را ببینید. 

اگر به تشک نیاز دارید و توانایی خرید یک تشک کاملاً جدید را ندارید، تا زمانی که بتوانید یک تشک خوب خریداری کنید، به خرید تشک فوتون یا تشک بادی فکر کنید. 

قدم چهارم/ روکش مبل را تعویض کنید

مبل دست دوم و قدیمی ممکن است با اجزای ساختاری باکیفیت ساخته شده باشند و فقط نیاز به تر و تمیزکردن داشته باشند. مشابه بازسازی یک خانه قدیمی، مبلمان سال‌ها پیش با طرز کار بهتر و محصولات با کیفیت ساخته می‌شد. 

به جای اینکه از  یک صندلی قدیمی در یک فروشگاه عتیقه فروشی عبور کنید، به پتانسیل و صرفه‌جویی در هزینه خرید یک مبلمان کپی جدید فکر کنید. یک روکش جدید می‌تواند یک مبلمان بی‌نظیر را به خانه شما بیاورد. 

در هنگام خرید مبل دست دوم توجه به سالم بودن فنر، فوم و پارچه رویه بسیار مهم است. به همین دلیل قبل از خرید، حتماً به رویه مبل توجه کنید تا پستی و بلندی نداشته باشد و پارچه روکش آن به‌راحتی چروک و نخ‌کش نشود. اگر روکش آن از جنس چرم است، از نوع خشک نباشد؛ زیرا این مدل از چرم‌ها به‌راحتی ترک می‌خورند و پوسته‌پوسته می‌شوند.

قدم پنجم/ به مبلمان فلزی در خرید فکر کنید 

مبل دست دوم فرفورژه یا آلومینیوم، وقتی بازسازی می‌شوند زیبا هستند. به پتانسیل آن فکر کنید که بر خلاف ظاهر آن است. زنگ‌زدگی آن را از بین ببرید و با یک لایه پودری بادوام از رنگ فضای باز که مخصوصاً برای پوشش مبلمان فلزی ساخته شده است، دوباره آن را رنگ کنید. در چنین شرایطی قطعا تعجب می‌کنید که چگونه یک لایه رنگ جدید به یافته جدید شما روح می بخشد.

قدم ششم/ شکستگی‌ها را چک کنید

از آنجایی که اکثر مبل‌های کارکرده با کودکان سر و کار دارند، خریدشان دقت زیادی را می‌طلبد. گاهی مالک این اشیاء می‌خواهد از دست آن خلاص شود و ممکن است شما با یک صندلی مواجه شوید که در ظاهر شرایط خوبی دارد، اما در واقع یک صندلی شکسته است که از اساس خرید آن اشتباه است.

مبل دست دوم

قدم هفتم/از ایده‌های جدید استفاده کنید

آیا می‌خواهید یک کمد قدیمی بردارید و از آن به‌عنوان نیمکت استفاده کنید؟ این ایده یکی از جدیدترین ترندها است و به خصوص برای مبلمان آنتیک و قدیمی‌تر به‌خوبی کار می‌کند. 

پیشنهاد می‌کنیم که چوب یا سایر مواد کمد را با یک روکش ضدآب تمیز کنید. استفاده مجدد از مبلمان ایده خوبی است، اما مطمئن شوید در موارد استفاده جدید، مبل یا کمد را خراب نمی‌کنید.

قدم هشتم/ فروشندگان را بررسی کنید

 قبل از جستجو در سراسر شهر برای یافتن مکان مناسب برای یافتن مبلمان دست دوم، خرده فروشان مبلمان را امتحان کنید و مطمئن شوید در صدد رد کردن جنس بنجل خود نیستند. 

اغلب اوقات خرده‌فروشان برای خلاص شدن از موجودی خود، اقدام به فروش می‌کنند. مبلمان دست دوم نباید فرسوده باشد، بلکه قابل استفاده بوده و شرایط خرید مجدد را داشته باشد. در این مواقع سایت‌های فروش لوازم دست دوم مثل دیوار را فراموش نکنید.

قدم نهم/ از صنایع‌دستی در تعمیر مبل استفاده کنید 

ممکن است، یک تکه از مبل دست دوم ظاهری فرسوده یا پارگی‌های اساسی داشته باشد. در چنین شرایطی سلیقه‌تان را به‌کار ببرید، از تکه‌دوزی‌ها و گلیم‌ها برای پوشاندن عیوب ظاهری استفاده کنید. در چنین شرایطی این خلاقیت است که به کمک شما می‌آید.  

قدم دهم/ با ابعاد درست خرید کنید 

هنگام خرید مبلمان دست دوم باید دقیقا بدانید که قصدتان پرکردن چه نوع فضایی است و آن فضا چقدر بزرگ است. 

از آن‌جایی که شما با کاتالوگ مبلمانی که دارای ابعاد و توضیحات اولیه است خرید نمی‌کنید، باید با ذهن آماده برای خرید بروید. حتی اگر ابعاد خاصی ندارید، ایده خوبی از فضایی که باید با آن کار کنید داشته باشید، زیرا اکثر فروشندگان مبلمان دوم به شما اجازه نمی‌دهند مبلمان خریداری شده را برگردانید. 

پس قبل از اقدام به خرید، عرض و عمق منطقه‌ای را که برای آن انتخاب کرده‌اید را با دقت اندازه گیری کنید تا پولتان را هدر نداده باشید.

قدم یازدهم/سایت‌ها را فراموش نکنید

حراج‌های مبلمان مبلمان را از فروشگاه‌های مبلمان، سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها جستجو کنید. خوبی استفاده از اپلیکیشن‌ها و سایت‌هایی نظیر دیوار این است که شما با دنیایی گسترده از مبلمان یا هر وسیله دیگری طرف می‌شوید و حق انتخاب بالایی خواهید داشت.

استفاده از این اپلیکیشن‌ها به شما فرصت مقایسه می‌دهد و این همان نکته‌ای است که در خرید مبلمان دست دوم باید به آن توجه کنید.

برای دیدن آگهی‌های مبل در دیوار کلیک کنید

قدم دوازدهم/کیفیت مبل را ارزیابی کنید

سخت است که بدانید یک مبلمان حتی نو چقدر دوام می‌آورد، اما مشورت با دیگر و گشت زدن در اینترنت به شما در این باره ایده می‌دهد. 

  • اگر جنس خاصی از مبلمان مدنظرتان است، درباره آن در اینترنت بخوانید یا از کارشناسان کمک بگیرید. 
  • موادی که مبلمان از آن ساخته شده است را بررسی کنید. نیازی نیست دقیقاً بدانید که از چه نوع چوبی ساخته شده است. (اگرچه این یک مزیت است) 
  • در خرید مبلمان دست دوم هر چقدر اسکلت مبلمان سرحال‌تر باشد، شما بیشتر در نقش برنده ظاهر می‌شوید. خریدن یک مبل با اسکلت سالم، می‌تواند یک عمر برای شما مبلمانی بسیار با ارزش و زیبا به ارمغان بیاورد.  
  • یادتان باشد که پیش از مطمئن شدن از خرید، ساخت مبلمان را بررسی کنید. 
  • در ابتدای کار عیوب ظاهری را فراموش کنید. زیرا عیوب سطحی مانند خراش‌های کم‌عمق و رنگ خرد شده را می‌توان برطرف کرد؛ اما برطرف کردن عیب ساخت‌وساز، بسیار سخت‌تر است. 
  • به‌جای اینکه روی لکه‌ها دقیق شوید، روی یکپارچگی قطعه تمرکز کنید.

قدم سیزدهم/ پشت مبلمان را بررسی کنید

مطمئن شوید که قسمت پشتی مبلمان در شرایط خوبی قرار دارد. حتی اگر قرار باشد مبلتان به دیوار تکیه بدهد، یک بررسی سریع از پشت مبلمان می‌تواند یک نگاه کلی به شما بدهد. ممکن است با ارزیابی پشت وسیله مورد نظرتان، به  مواردی مانند تکیه‌گاه‌های شکسته، سوراخ‌هایی در پشت و… برسید

قدم چهاردهم/وزن مبلمان را دریابید

ممکن است ظاهر یک کمد ساخته شده بلوط را که پیدا کرده‌اید، کاملاً دوست داشته باشید، اما یادتان باشد، اگر مستاجرید یا زیاد جابه‌جا می‌شوید، توانایی حمل اشیایی با وزن سنگین را دارید یا نه؟

آیا می‌توانید آن را بدون آسیب به خانه برگردانید؟ گاهی ظاهر فریبنده مبلمان باعث می‌شود چشمتان را روی مسائلی از این دست ببندید. اما فقط کافی است یکبار بخواهید اسباب‌کشی کنید یا دکوراسیون خانه را عوض کنید. ممکن است همین وزن بالا برای مبلی که چندان نو نیست، باعث مستعمل شدن سریع‌تر آن بشود. 

قدم پانزدهم/ تخیل خود را آزاد کنید 

هنگام خرید مبل دست دوم، مهم است که امکانات و انتظاراتی که از یک مبلمان دارید را در نظر داشته باشید. به‌ندرت می‌توانید مبل دست دومی را پیدا کنید که حداقل به کمی تعمیر نیاز نداشته باشد. 

در حالی‌که به این فکر می‌کنید که چگونه یک اثاثیه را تعمیر کنید، به این فکر کنید که چگونه می‌توانید آن را به یک مبل بی‌نظیر تبدیل کنید. سعی کنید روی عیوب زیبایی مانند: خراش‌های خفیف چوب، دسته‌های خارج از کیل یا چرخ‌های آسیب دیده، تمرکز نکنید. به این فکر کنید که چگونه می‌توانید از این مبلی که هرچند به ظاهرش نمی‌آید، نهایت استفاده را بکنید و مهمانتان را مجذوب کنید. 

به این فکر کنید که این مبلمان دست دوم به شما چقدر آزادی عمل در تغییر ظاهرش را خواهد داد. مطمئن باشید که  ذهن خود را به روی امکانات باز کنید، هنگام خرید مبل دست دوم چیزهای زیادی برای دوست داشتن، پیدا خواهید کرد.

20 نظرات
  1. كارآفريني می‌گوید

    خیلی عالی بود

  2. سید محمد حسینی می‌گوید

    بسیار عالی بود

  3. جواد می‌گوید

    عالی بود

  4. علی فاتحی می‌گوید

    دقیقا با کمک نکاتی که گفتین میشه یه مبل خوب دست دوم خرید. دوستان اصلا موقع خرید خجالت نکشید دونه دونه مبل رو بشینید یه موقع صدای شکستگی نده و فنرها تو نرفته باشه و اذیت نکنه
    چون بعضی از افراد مبل هایی که واقعا فقط به درد زباله میخوره رو با قیمت بالا میخوان بفروشن
    در آخر از دیوار تشکر میکنم با این سایت عالی که دارن ، موفق و پیروز باشید

  5. ماسی می‌گوید

    ممنون ازراهنماییهاتون،چون منم میخوام مبل دست دوم بخرم،واقعابه دردم میخوره،سپاس

  6. مریم می‌گوید

    من که چیزی نفهمیدم

  7. سید رحیم احمدی می‌گوید

    بسیار راهنمای جالبی بود تشکر از زحمات شما

    1. ناشناس می‌گوید

      عالی بود چون منم میخوام مبل دست دوم بخرم ممنونم از همتون

      1. Afsaneh می‌گوید

        من یه ماهه راحتی خریدم پشیمون شدم چطوری میتونم بفروشمش دیوار خیلی ارزون میخوان یه مشتری واقعی باشه ازدم چک راضیم بدم

  8. ناشناس می‌گوید

    عالی بود

  9. ناشناس می‌گوید

    عالیه با تشکر فراوان

  10. حاجی حجی می‌گوید

    ازراهنمایی های شما سپاسگزارم

  11. سجاد می‌گوید

    خیلی ممنون از راهنمایی های خوبتان

  12. حسین می‌گوید

    خیلی آموزنده بود، سپاس

  13. ناشناس می‌گوید

    همه ی مبل های دیواردست دوم هستند؟

  14. علی می‌گوید

    سلام من خواستم از فروشنده ها تمنا کنم قیمت ها را توجه کنید . یکی که میاد وسیله دست دوم میخره یعنی از لحاظ اقتضادی ضعیفه . اما فروشنده ها قیمت وسایل دست دوم را که سالها استفاده کرده را میخواد تقریبا به قیمت نو و کمی با تخفیف بفروشه . چندتا وسیله دیدم که فروشنده در تبلیغ ادعای تمیز و سالم را قید کرد . اما وقتی مبل و دیدم حتی بدرد حمل هم نمیخورد . در خاتمه میخوام خواهش کنم اگر در هر دلیلی پشیمون شدید از سایت پاکش کنید . مبلی را انتخاب کردم شماره کارت بهم داد پول و به حسابش ریختم و وانت گرفتم فروشنده تماس گرفت که مارفتیم مبل دیدیم که بخریم اما قیمت ها بالاست برای همین پشیمون شدیم . اخه این موارد ضحیح است . خواهش میکنم فروشنده و همجنین خریدار در تمام موارد همکاری و دقت لازم و داشته باشند . ممنونم

  15. براتی اصفهان می‌گوید

    ممنون ازراهنمایی تون خوب بود

  16. فاطی می‌گوید

    من بیشتر لوازم منزل و حتی خوده منزل مون ، ماشین ، کابینت ،درب اتاق ،مبل ،میز ،جاکفشی ،کار و …… رو از دیوار با بهترین گیفیت و کمترین قیمت خریدم …البته برای هر وسیله چندماه پیگیری و جستجو کردم …نکته ایی که پیشنهاد میکنم این هست هر وسیله ایی که قصد خرید دارید ابتدا درمورد تفاوتهای جنس خوب و جنس بد به طور کامل اطلاعات داشته باشید .عجله هم به هیچ وجه نکنید .تا خرید رضایت بخشی داشته باشید ..

  17. ناشناس می‌گوید

    سلام چطور شماره تلفن شخص فروشنده را که پنهان است چت کنیم ……. البته من چت انجام دادم پاسخی نشنیدم شاید ….

  18. کاوه می‌گوید

    سلام اول ازهمه تشکرمی کنم ازگردانندگان دیوار.لطفایک ایتم به فیلترهاتون اضافه کنیدکه هم موقع ثبت کالاوهم موقع جستجوکه بشه دست دوم فهمیدچون الان همه مغازه داران وفروشگاهارسمادیوارقرق کردن پیداکردن کالای دست دوم خیلی زمان میبره

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.