چهار نسل با پورشه باکستر

معرفی پورشه باکستر و ارزیابی بازار ایران

0

پورشه باکستر یک سواری با دو صندلی و در رده خودروهای اسپرت با موتور وسط است. بعد از اسپایدر ۵۵۰، این اولین خودروی رودستر (نوعی خودروی دودره که سقف و پنجره ندارد) بود که از سوی کمپانی پورشه طراحی شد.

اولین نسل باکستر (تیپ ۹۸۶) در اواخر سال ۱۹۹۶ به دنیا معرفی شد که یک موتور ۶ سیلندر۲۵۰۰ سی‌سی داشت که البته پیشرانه‌های دیگر هم قابل سفارس بود. تولید باکستر ۹۸۶ از سال ۱۹۹۶ در اشتوتگارت آلمان انجام می‌گرفت. از آن طرف، در فنلاند نیز شرکت والمت تحت لیسانس پورشه، باکسترها را تولید می‌کرد. بعد از آن آن مدل ابتدایی ارتقا یافت و موتور ۲۷۰۰ سی‌سی روی آن کار گذاشته شد. در کنار آن باکستر S با یک موتور ۳۰۰۰ سی‌سی معرفی شد. در سال ۲۰۰۳، طراحان پورشه استایل و موتور هر دوی این مدل‌ها را ارتقا دادند.

باکستر از زمانی که معرفی شد، تا وقتی که خودروی اسپرت کاین در سال ۲۰۰۳ به بازار ارائه شد، پرفروش‌ترین خودروی پورشه به‌حساب می‌آمد.

تا نسل سوم
در سال ۲۰۰۵، پورشه نسل دوم باکستر (تیپ ۹۸۷) را روانه بازار کرد. در این نسل، موتور قدرتمندتری به‌کار گرفتند و از استایل پورشه کررا جی تی نیز الهام گرفته شد. در ۲۰۰۷ هم روی نسل دوم پورشه باکستر موتورهای پورشه کایمن کار گذاشتند. در سال ۲۰۰۹، مدل‌های باکستر از نظر مکانیکی و ظاهری دوباره ارتقا پیدا کرد و موتور و عملکرد آن‌ها نیز بهتر شد. در سال ۲۰۱۲، بالاخره نسل سوم باکستر (تیپ ۹۸۱) رونمایی شد. در این نسل، بدنه پورشه باکستر طراحی جدیدی پیدا کرد.

دومین خودروی برتر
در سال ۲۰۱۶، نسل چهارم باکستر (تیپ ۷۱۸) برای سال ۲۰۱۷ معرفی شد. این خودرو ۲ سیلندر را از دست داد و از یک موتور ۴ سیلندر بهره برد. این خودرو به ایران نیز وارد شد، اما با دو مدل موتور. مدل اول موتور ۲۰۰۰ سی‌سی ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ به‌همراه توربوشارژر است و مدل دوم، که با پسوند S وارد بازار شد، موتور قوی‌تر ۲۵۰۰ سی‌سی ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ دارد. مصرف سوخت نیز در مدل ۲۰۱۷ پایین‌تر آمده است. سرعت صفر تا ۱۰۰ این مدل از نسل چهارم باکستر نیز ۴.۱ ثانیه است. با وجود آن‌که دو سیلندر از قدرت موتور باکستر کم شد، اما از نظر فنی نسبت به مدل نسل قبل، یعنی تیپ ۹۸۱، بالاتر قرار می‌گیرد. شتاب آن بیش‌تر است و کنترل و هدایت آن نیز راحت‌تر و بهتر شده است. موتور این خودرو از سوی مجله معتبر موتور ترند در سال ۲۰۱۷ به‌عنوان دومین خودروی سواری برتر شناخته شد و میگل کورتینا، نویسنده معروف این مجله، درباره آن نوشت:‌ «در خودرویی مثل پورشه باکستر، تعلیقی را که دوست دارید چنین خودرویی داشته باشد، تجربه می‌کنید؛ سفت و سخت و اسپرت. در جاده از همه آن‌چه که اطراف‌تان در حال اتفاق افتادن است، لذت می‌برید.»

وضعیت باکستر در بازار ایران
همان‌طور که گفته شد علاوه بر نسل سوم باکستر، نسل چهارم آن نیز از سال ۲۰۱۷ وارد بازار ایران شد که البته فعلاً (سال ۱۳۹۷) واردات آن متوقف شده و هرچه در بازار خریدوفروش می‌شود، بیش‌تر مدل‌های کارکرده است. مدل باکستر ۷۱۸ در بهمن‌ماه ۱۳۹۷ با قیمت ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. همچنین مدل باکستر ۷۱۸S که موتور قدرتمندتری دارد با قیمت ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. اما مدل ۶ سیلندر را که نسل قدیمی‌تر باکستر و مدل ۲۰۱۲ به‌شمار می‌آید می‌توان با قیمت ۷۰۰ میلیون تا ۸۰۰ میلیون تومان در بازار ایران یافت.

بیشتر بخوانید:
تجربه رانندگی با پورشه باکستر
مقایسه پورشه باکستر با خودروهای هم‌رده

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید