چگونه بدون نوبت وام مسکن بگیریم؟ شرایط دریافت وام اوراق مسکن

این مطلب در تاریخ ۵ آذر ۱۳۹۹ به‌روزرسانی شده است

1

وام اوراق مسکن که به‌نام وام انفرادی از محل اوراق ممتاز یا اورق گواهی حق تقدم هم شناخته می‌شود، راهی برای دریافت سریع‌تر وام مسکن برای متقاضیان است. درواقع اگر در بانک مسکن حساب نداشته و همین حالا نیاز به وام خرید مسکن دارید، احتمالا روش زیر برای شما بهترین راه خواهد بود. اگر هم هنوز دو دوره (۱۲ ماه) از افتتاح حساب شما نگذشته است، می‌توانید از این تسهیلات استفاده کنید. در ادامه مطلب، با شرایط دریافت، مدارک لازم، اقساط و دیگر نکات دریافت وام اوراق مسکن آشنا می‌شوید.

وام اوراق مسکن چیست؟

بانک مسکن در مجموعه تسهیلاتی که برای ساخت یا خرید خانه پرداخت می‌کند، راهی را برای دریافت سریع‌تر وام در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد. راهکار بانک مسکن به‌نام وام اوراق مسکن شناخته می‌شود که نوعی وام مسکن بدون سپرده به‌شمار می‌آید. درواقع در این وام نیازی به سپرده گذاری طولانی‌مدت و انتظار حدودا یک‌ساله نیست و افرادی که پس‌انداز مناسبی داشته باشند، امکان دریافت وام را در مدت کوتاه‌تری پیدا می‌کنند.

اوراقی که برای دریافت وام مسکن بدون سپرده به متقاضیان فروخته می‌شوند، به‌نام اوراق ممتاز بانک مسکن مشهور هستند. همان‌طور که گفته شد، این مسیر دریافت وام مسکن سریع‌تر از مسیر سپرده‌گذاری است؛ البته فراموش نکنید که سود بازپرداخت وام مسکن از محل اوراق ممتاز، بیش از وام سپرده‌گذاری خواهد بود.

متقاضیان دریافت وام اوراق مسکن باید اوراق حق تقدم یا اوراق تسه خریداری کنند. این اوراق در شعب بانک مسکن و فرابورس به فروش می‌رسند. درنتیجه افرادی که در بازار بورس و اوراق بهادار مجوز خرید و فروش دارند، می‌توانند به‌راحتی اوراق حق تقدم بانک مسکن را نیز خریداری کنند.

املاک دارای وام مسکن تهران را اینجا ببینید

وام مسکن

شرایط وام اوراق مسکن ۹۹

اوراق ممتاز بانک مسکن هم برای وام خرید مسکن و هم برای وام ساخت، فروخته می‌شود. طبق آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار، سقف وام اوراق مسکن در سال ۱۳۹۸ افزایش یافت که تاکنون در سال ۱۳۹۹ ثابت بوده است. در ادامه، شرایط پرداخت و سقف وام مسکن از محل اوراق ممتاز را برای وام‌های ساخت و خرید بررسی می‌کنیم.

شرایط وام خرید مسکن بدون سپرده

پس از افزایش سقف وام مسکن از محل اوراق حق تقدم، اکنون هر فرد ساکن در تهران می‌تواند تا ۱۰۰ میلیون تومان با خرید اوراق، وام خرید دریافت کند. این مبلغ برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر، ۸۰ میلیون و برای سایر شهرها، ۶۰ میلیون تومان است. درنتیجه، سقف پرداخت وام خرید مسکن از محل اوراق، برای زوجین به‌صورت زیر تعریف می‌شود:

  • تهران: ۲۰۰ میلیون تومان
  • مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر: ۱۶۰ میلیون تومان
  • سایر شهرها: ۱۲۰ میلیون تومان

جهت حمایت از خرید و ساخت خانه در مناطق بافت فرسوده شهری، نرخ سود تسهیلات در این مناطق کمتر است. متقاضیان دریافت وام اوراق مسکن در مناطق فرسوده ۱۶ درصد و در خارج از این مناطق، ۱۷/۵ درصد سود تسهیلات پرداخت می‌کنند.

از شرایط مهم دریافت وام خرید مسکن بدون سپرده می‌توان به عدم وجود سابقه چک برگشتی و بدهی در سیستم بانکی اشاره کرد.

بانک مسکن برای بازپرداخت وام از محل اوراق، دو روش ساده و پلکانی دارد. متقاضیان دریافت‌کننده وام در خارج از مناطق فرسوده شهری، حداکثر ۱۲ سال فرصت بازپرداخت دارند که به دو صورت ساده و پلکانی ممکن می‌شود. متقاضیان در مناطق فرسوده نیز در روش ساده، حداکثر ۱۵ سال فرصت بازپرداخت پیدا می‌کنند. البته درصورت انتخاب روش پلکانی، فرصت بازپرداخت در این مناطق هم به ۱۲ سال محدود می‌شود.

بانک مسکن

شرایط وام ساخت مسکن بدون سپرده

متقاضیان دریافت وام از محل اوراق بانک مسکن برای ساخت ملک، شرایط یکسانی از لحاظ سقف تسهیلات و نرخ سود دارند. تنها نکته متفاوت وام ساخت با وام خرید را می‌توان در مدت بازپرداخت مشاهده کرد که طبق اعلامیه دی‌ماه بانک مسکن، به‌صورت زیر عنوان می‌شود. از آنجا که ساخت مسکن در بسیاری از موارد به‌صورت مشارکت در ساخت انجام می‌شود، شرایط بازپرداخت تمرکز زیادی روی مشارکت دارد.

طبق اعلامیه بانک مسکن، حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات فروش اقساطی ناشی از سهم الشرکه از محل اوراق ممتاز بدون احتساب دوران مشارکت، ۱۲ سال است. البته به شرطی که که طول دوره مشارکت انفرادی از ۱۲ ماه و طول دوره مشارکت مجتمع و شرکت‌های تعاونی مسکن از ۱۸ ماه بیشتر نشود.

اگر طول دوره مشارکت انفرادی از ۱۲ ماه و طول دوره مشارکت مجتمع و شرکت‌های تعاونی مسکن از ۱۸ ماه بیشتر شود، مدت بازپرداخت تسهیلات فروش اقساطی سهم الشرکه بانک با احتساب مدت مازاد بر ۱۲ ماه یا ۱۸ ماه (به صورت ماه شمار)، حداکثر ۱۲ سال می‌‌شود.

نکته پایانی این‌که در مناطق بافت فرسوده شهری اگر طول دوران مشارکت مدنی از ۱۸ ماه تجاوز نکند، مدت فروش اقساطی حداکثر ۱۵ سال می‌شود.



روش خرید اوراق ممتاز بانک مسکن

روش خرید اوراق به این صورت است که متقاضی وام با مراجعه به یکی از شعب بانک مسکن یا یکی از شعب کارگزاری فرابورس می تواند تا سقف مشخص شده و به میزانی که نیاز به وام دارد اوراق بخرد. اوراق ممتاز بانک مسکن قابلیت خرید و فروش در فرابورس را دارند و می‌توان بدون دریافت وام هم از آن‌ها استفاده کرد.

به‌خاطر ماهیت اوراق که به‌صورت اوراق دارای ارزش در بورس خرید و فروش می‌شوند، قیمت لحظه ای اوراق مسکن اهمیت زیادی برای متقاضیان دارد. برای مشاهده قیمت لحظه‌ای می‌توانید به وب‌سایت فرابورس به نشانی irfarabourse.com مراجعه کنید.

نکته مهم در خرید اوراق بانک مسکن این است که متقاضی باید مجوز فعالیت در فرابورس را داشته باشد. درنتیجه باید پیش از اقدام به خرید، در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) به آدرس sejam.ir ثبت‌نام کرده و کد بورسی دریافت کنید.

وام مسکن

مدارک مورد نیاز برای دریافت وام مسکن بدون سپرده

طبق آخرین اطلاعیه بانک مسکن، متقاضیان دریافت وام بدون سپرده‌گذاری باید اصل و تصویر مدارک زیر را در هنگام تکمیل درخواست، به‌همراه داشته باشند:

  • همه صفحات سند مالکیت
  • پروانه ساختمانی
  • پایان کار ساختمانی
  • بنچاق (درصورت لزوم) با تشخیص شعبه
  • مبایعه نامه یا قولنامه
  • کارت ملی و شناسنامه (همه صفحه‌ها) خریدار و فروشنده
  • کارت پایان خدمت سربازی یا کارت معافیت
  • قبض برق ساختمان (در صورت تشخیص شعبه)
  • وکالتنامه
  • کارت ملی و شناسنامه وکیل (همه صفحه‌ها)
  • اگر لک مورد معامله، اوقافی است، اجاره نامه ملک باید ارائه شود
  • فرم درخواست تکمیل و امضا شده

جدول اقساط وام اوراق مسکن

بانک مسکن هرساله و بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، جدول اقساط همه وام‌های خود را منتشر می‌کند که در ادامه، جدول اقساط مربوط به وام بدون سپرده‌گذاری را برای سال ۹۹ مشاهده می‌کنید:

اقساط (ریال)

مدت بازپرداخت

نرخ سود

سقف تسهیلات (میلیون ریال)

شهر

۱۶.۶۶۰.۰۰۰

۱۲ سال

۱۷/۵ درصد

۱۰۰۰

تهران

۱۳.۳۳۰.۰۰۰

۸۰۰

مراکز استان و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر

۱۰.۰۰۰.۰۰۰

۶۰۰

سایرشهرها

۱۴.۶۹۰.۰۰۰

۱۵ سال

۱۶ درصد

۱۰۰۰

تهران

۱۱.۷۵۰.۰۰۰

۸۰۰

مراکز استان و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر

۸.۸۲۰.۰۰۰

۶۰۰

سایرشهرها

 

از نکات مهم دیگری که باید درباره وام مسکن از محل اوراق ممتاز بدانید، شرایط ملک مورد معرفی است. به‌طور خلاصه ملکی که برای دریافت این وام اعلام می‌شود نباید بیش از ۲۵ سال سن داشته باشد. به بیان دیگر، از تاریخ صدور جواز ساخت آن نباید بیش از ۲۵ سال سپرده شده باشد. در غیر این‌صورت، سقف وام پرداختی برای همه شهرها، ۲۰ میلیون تومان کاهش پیدا می‌کند. از شرایط دیگر ملک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ملک مورد معرفی باید شرایط و مشخصات لازم (از جمله رعایت آیین‌نامه ۲۸۰۰، تأیید استحکام بنا، چک لیست کنترل کیفیت ساختمان و دیگر موارد مطابق سایر تسهیلات مشابه) را داشته باشد.
  • جهت دریافت سقف تسهیلات باید ۸۰ درصد ارزش کارشناسی ملک که توسط ارزیاب بانک محاسبه و در گزارش ارزیابی درج می شود، تکافوی تسهیلات را بنماید.

نکته پایانی این‌که متقاضیان دریافت وام بدون سپرده‌گذاری بانک مسکن می‌توانند به‌صورت همزمان وام جعاله نیز دریافت کنند که حداکثر به مبلغ ۴۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود. اکنون و با اطلاع از شرایط پرداخت وام بدون سپرده‌گذاری به متقاضیان بانک مسکن، شاید انتخاب آسان‌تری در پیدا کردن تسهیلات مناسب داشته باشید.

نظر شما چیست؟ آیا تسهیلات بانک مسکن برای خانه‌دار شدن شهروندان کافی هستند؟

1 نظر
  1. Name می‌گوید

    بسیار عالی
    Thanks Divar We love you

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.