کراس‌اووری که از شرق آمد

0

بیسو T5 یکی از دو مدل کراس‌اوور شرکت بیسو است که قرار است به‌تازگی عرضه شود. خط تولید این شرکت چینی تازه از سال ۲۰۱۵ فعال شده است و تاکنون سه نوع خودرو، دو شاسی‌بلند یا کراس‌اوور و یک ون را تولید کرده است. البته به‌گفته مدیران شرکت، آن‌ها برنامه‌ای طولانی‌مدت و جاه‌طلبانه‌ای برای گسترش فعالیت خود دارند و قرار است تا سال آینده حسابی تولید خود را افزایش دهند.

جادار و مشتری‌پسند
بیسو T5 یک کراس‌اوور هفت‌نفره با امکانات رفاهی نسبتاً مناسب است که می‌توان انتظار داشت مورد توجه خریداران ایرانی قرار بگیرد. این خودرو البته به‌نسبت نمونه‌های ژاپنی کوچک‌تر است. از یک طرف، سرنشینان ردیف سوم احساس راحتی خواهند کرد، اما در عوض فضای اندکی در صندوق‌عقب برای بار باقی می‌ماند که می‌تواند نقطه‌ضعفی برای این خودرو باشد. همچنین به‌نظر می‌رسد که امنیت بیسو T5 هم آن‌چنان قابل‌اتکا نباشد. این خودرو دو کیسه‌ هوا برای سرنشینان جلو دارد، همچنین مجهز به کیسه‌هوای پرده‌ای و کناری است که تاحدی می‌تواند از جان سرنشینان عقب محافظت کند، ولی این حفاظت در حد عالی نخواهد بود. درهای خودرو هم برای مقاومت در برابر تصادف‌های احتمالی از دو طرف تقویت شده است. درعین‌حال سامانه هشداردهنده دنده‌‌عقب، رادارهای نقطه کور و دوربین ۳۶۰ درجه از دیگر امکانات این خودرو است. دوربین ۳۶۰ درجه، یک فن‌آوری جدید است که به راننده امکان می‌دهد خودرو را از همه جهات کنترل کند که در محیط‌های بسته یک امتیاز به حساب می‌آید.

نقطه‌قوت این کراس‌اوور جدید
این کراس‌اوور با موتور ۴ سیلندر مجهز به پیشرانه ۱۵۰۰ سی‌سی است که می‌تواند نیرویی در حدود ۱۵۰ اسب‌بخار تولید کند. شاید بتوان نقطه‌قوت نسل اول این خودرو را در جعبه‌دنده آن جست؛ یک جعبه‌دنده ۸ سرعته اتوماتیک که تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای در انتقال نیروی موتور به چرخ‌های جلو دارد. از آن‌جا که این خودرو هنوز در سطح جهان به‌صورت گسترده عرضه نشده، باید به انتظار نشست و دید که چه عملکردی از خود نشان خواهد داد.

کراس اوور که می‌گویند دیگر چیست؟
به‌نظر می‌رسد پدیده کراس‌اوور دارد کم‌کم تسلط قابل‌ملاحظه خود را بر بازار خودرو پیدا می‌کند. در چند سال گذشته، این مدل آن‌چنان موفق و محبوب شده که حتی عده‌ای باور دارند که عمده تولیدات آینده این صنعت کراس‌اوور خواهند بود. کراس‌اوور درواقع ترکیبی از شاسی‌بلند و سدان است، به این معنی که این مدل از شاسی‌بلندها بر مبنای یک سدان شهری تولید می‌شوند. این قبیل خودروها، هم راحتی و سهولت یک سدان شهری را دارند و هم کم‌و‌بیش قابلیت آفرود یک شاسی‌بلند را. طبیعتاً نمی‌توان از یک کراس‌اوور انتظار داشت که مثل یک شاسی‌بلند قدرتمند قابلیت آف‌رود داشته باشد. گفته می‌شود که در بازار بزرگ خودروی ایالات‌متحده آمریکا چیزی حدود ۵۰ درصد خودروها به‌شکل کراس‌اوور تولید و عرضه شده‌اند که شاید تأییدی باشد بر گمانه‌زنی‌هایی که بازار آینده را ازآن کراس‌اوورها می‌دانند.

بیسو T5 در ایران
این محصول توسط شرکت «سیف‌ خودرو» در ایران مونتاژ می‌شود. به‌نظر می‌رسد که یکی از اهداف شرکت مادر، عرضه این خودرو در بازار ایران است که تاکنون روی خوشی به صنعت خودروسازی چین نشان داده است. نخستین مدل از این کراس‌اوور حدود ۱ سال پیش در نمایشگاه خودروی تهران رونمایی شد، ولی تا این لحظه هنوز به‌طور رسمی وارد بازار نشده و فعلاً شرکت سیف‌ خودرو در حال پیش‌فروش کردن آن است. بنابراین، نمی‌توان درمورد قیمتش چیزی گفت، ولی به‌نظر می‌رسد که با توجه به نوسان نرخ ارز و کاهش ارزش ریال نسبت به دلار، این خودرو باید در بازه قیمتی ۱۷۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان در بازار عرضه شود.

 

بیشتر بخوانید:
تجربه رانندگی با بیسو تی ۵
مقایسه بیسو تی ۵ با خودروهای هم‌رده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.