مقایسه هیوندای سوناتا LF هیبرید با خودروهای هم رده

کره‌ای موفق

22

در سال‌های اخیر خودروهای هیبریدی طرفداران زیادی برای خود دست‌وپا کرده‌اند. طوری که تقریباً همه کمپانی‌های بزرگ دنیا به دنبال گسترش تنوع در این محصولات خود هستند تا حق انتخاب‌های بیشتری از این طیف خودرو در اختیار مشتری‌های خود بگذارند. از بنز و بی‌ام‌دبلیو گرفته تا خودروسازان چینی همگی در تکاپوی ورود به این عرصه هستند. همین تلاش و تکاپو باعث شده تا رقابت در این کلاس خودرو هرروز جدی‌تر و داغ‌تر از قبل شود. رقابت در عرصه خودروهای هیبریدی بر سر تولید باتری‌های قوی‌تر و قابلیت‌های بیشتر، موتورهایی با مصرف سوخت کمتر و درعین‌حال قوی‌تر و چابک‌تر در جریان است. هیوندای نیز جدی‌تر از قبل با هیوندای سوناتا LF هیبریدی (HYUNDAI sonata LF hybrid) وارد این عرصه شد. با هم رقابت این خودرو را با برخی رقیبانش دنبال می‌کنیم.

مقایسه با تویوتا پریوس
تویوتا پریوس به عنوان اولین و بهترین خودروی هیبریدی تولید انبوه جهان شناخته می‌شود. این سدان کوچک می‌تواند متفاوت‌ترین خودروی تویوتا از نظر طراحی باشد، چهره‌ای که حرف‌های زیادی درباره آن مطرح شد. برخی آن را مدلی متفاوت و جذاب و جوان‌پسند و مدرن می‌دانند، برخی خارج از قواعد و اصول و درنتیجه ناپسند. اما در مقابل سوناتا LF هیبریدی را داریم که طرحی‌ از هر لحاظ قبل قبول دارد. در داخل کابین نیز طراحی فضای داخلی سوناتا LF هیبریدی نمره بیشتری دریافت می‌کند؛ به خصوص که فاصله محوری سوناتا ۱۰۴ میلی‌متر از تویوتا بیشتر است. پس به نظر فضای بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. اما اگر بخواهیم درباره کیفیت متریال و مونتاژ کابین دو خودرو بحث کنیم، باید گفت سوناتا گرچه در سطح بالایی قرار دارد اما به گرد پای تویوتای معروف به کیفیت بالا هم نمی‌رسد.

از نظر توان و قدرت موتور هم باید گفت موتور ۱.۸ لیتری پریوس توان تولید حداکثر ۱۲۱ اسب‌بخار قدرت را دارد، با گشتاور ۱۴۲ نیوتن‌متر. در برابر موتور ۲ لیتری سوناتا LF می‌تواند تا ۱۹۳ اسب‌بخار قدرت تولید کند با گشتاور ۲۰۵ نیوتن‌متر. سوناتا LF به لطف گیربکس CVT خودکارش در کنار موتور قوی‌ترش می‌تواند در ۹.۳ ثانیه از حالت سکون به صد کیلومتر بر ساعت برسد و سقف سرعت ۱۹۲ کیلومتر در ساعت را نیز به نام خود ثبت کرده. اما پریوس با گیربکس ECVT خود شتاب صفر تا صد کمتر از ۱۰.۶ ثانیه‌ای ندارد و سقف سرعتش به ۱۸۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. این قدرت و سرعت بالای سوناتا از غلبه موتور بنزینی‌اش ناشی می‌شود. نکته‌ای که در پریوس به خوبی رعایت شده و با تقویت موتور هیبریدی مصرف سوخت ترکیبی‌اش به ۳.۶ لیتر در هر صد کیلومتر رسیده است. برتری دیگر پریوس به سوناتا LF هیبرید در ۴ حالت رانندگی‌اش است. سوناتا این آپشن را با ۳ حالت تمام کرده است.

از نظر سطح ایمنی هر دو خودرو دارای ۵ ستاره ایمنی هستند. تجهیزات و امکانات رفاهی سوناتا برتری قابل توجهی نسبت به پریوس دارد اما باید نرمی و راحتی رانندگی را در پریوس برتر دانست. از نظر قیمت نیز باید گفت سوناتا LF هیبریدی میزان قابل توجهی گران‌تر از پیروس هیبریدی است.

مقایسه با کیا اپتیما JF هیبرید ۲۰۱۷
نسخه هیبریدی اپتیما JF در سال ۹۶ توسط اطلس موتور وارد کشور شد. اپتیما همواره در بین سدان‌های محبوب در ایران بوده و اکنون نسخه هیبریدی‌اش توانسته به همان موفقیت دست یابد. اپتیما JF هیبریدی دارای یک موتور ۴ سیلندر خطی ۲ لیتری GDI است با ۱۵۶ اسب‌بخار قدرت و ۱۹۳ نیوتن‌تر گشتاور. موتور الکتریکی آن نیز توان تولید ۵۱ اسب بخار قدرت را دارد با ۲۰۵ نیوتن‌متر گشتاور. اعداد و ارقام نشان می‌دهد که موتور بنزینی ۲ لیتری ۴ سیلندر سوناتا LF  هیبریدی نیز با ۱۵۶ اسب‌بخار قدرت و ۱۹۳ نیوتن‌متر گشتاور عملکردی کاملاً یکسان با موتور اپتیما JF هیبریدی دارد. موتور الکتریکی اپتیما JF هیبریدی نیز ۵۱ اسب‌بخار قدرت و ۲۰۵ نیوتن‌متر گشتاور دارد. باز هم یکسان. گیربکس CVT اتوماتیک نیز با قابلیت کنترل دستی از دیگر اشتراکات دو خودرو است. اما مصرف سوخت اپتیما ۶.۵ لیتر در هر صد کیلومتر است و سوناتا ۴.۷ لیتر. این نکته در مورد خودروهای هیبریدی بسیار حائز اهمیت است.

از نظر ایمنی دو خودرو دارای ۵ ستاره هستند. اما امکانات سوناتا در نسخه فولش (GLS+) بیش از امکانات اپتیمای فول (EX) است. سواری سوناتا نیز نرم‌تر و راحت‌تر و فاقد کوبندگی‌های معمول خودروهای کره‌ای است، اما اپتیما همچنان سواری خشک و نه چندان راحتی دارد و سیستم تعلیق آن به خوبی رقیبش عمل نمی‌کند.

با وجود برتری‌های سوناتا LF هیبریدی دو خودرو در یک رنج قیمت قرار دارند. نکته دیگر اینکه نسخه‌های صفر سوناتا LF هیبریدی همچنان در بازار یافت می‌شود آنچه مدت‌هاست برای اپتیما JF هیبریدی در ایران تبدیل به آرزو شده است. 

بیشتر بخوانید:
معرفی هیوندای سوناتا LF هیبریدی و بررسی بازار ایران
تجربه رانندگی با هیوندای سوناتا LF هیبرید

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید