همه‌چیز درباره انواع کلاس‌بندی خودرو

هر آنچه باید از انواع کلاس‌بندی خودرو بدانید

0

دنیای اتومبیل‌ها بسیار گسترده و متنوع است. به‌طوری‌که هر نوع اتومبیل ویژگی‌های خاص خودش را دارد و هر‌کدام دارای مجموعه‌ای از مزایا و معایب خاص خودشان هستند. تصمیم‌گیری درباره نوع اتومبیل و کلاس‌بندی خودرو یکی از مواردی است که در طول فرآیند خرید با آن روبرو می‌شوید.

به‌طور‌ مثال برای فردی که در یک منطقه روستایی یا خارج از شهر زندگی می‌کند شاید یک اتومبیل بزرگ که فضا و توانایی کافی برای برطرف کردن تمام نیازمندی‌هایش را دارد در اولویت باشد. از طرف دیگر، مردم شهر باید نگران مواردی از قبیل ترافیک و جای پارک در شهر خود باشند به خصوص زمانی که از خودرو برای رفت‌و‌آمد و کارهای روزانه استفاده می‌کنند. 

تعداد نفرات خانواده‌ای که قرار است از خودرو استفاده کند هم عامل مهم دیگری است که می‌تواند در تصمیم‌گیری تأثیر داشته باشد. اگر تعداد اعضای خانواده بیش از ۵ نفر باشد، یک SUV بزرگ می‌تواند یک انتخاب عالی در مقایسه با یک هاچ‌بک فشرده و جمع‌و‌جور باشد. عوامل دیگری از‌قبیل میزان مصرف سوخت، ظاهر زیبا، نیاز به فضای بار و غیره نیز بر تصمیم خرید خودرو تأثیر می‌گذارند.

با توسعه بیشتر تکنولوژی، اکنون برای خریداران گزینه‌های متنوعی در دسترس است و آن‌ها می‌توانند اتومبیلی را خریداری کنند که معیارهای آن‌ها را برآورده کند. اتومبیل‌ها اشکال و اندازه‌های مختلفی دارند، با پیکربندی‌های مختلفی که متناسب با نیاز مردم و انجام اهداف مختلف طراحی شده‌اند.

شاید بد نباشید پس از مطالعه این مطلب، نگاهی هم به مجموع مطالب راهنمای خرید خودرو که در بلاگ دیوار منتشر شده است، نگاهی بیا‌ندازید.

هر آنچه که از انواع کلاس‌بندی خودرو باید بدانیم

همه می‌دانیم که خودروها در قالب دسته‌بندی‌هایی مانند هاچ‌بک، سدان، شاسی بلند و غیره از هم تفکیک و کلاس‌بندی می‌شوند ولی شاید در‌باره تفاوت‌ها و ویژگی‌های اساسی این کلاس‌بندی‌‌های خودرو چیز زیادی ندانیم.

کلاس‌بندی خودرو بر اساس انواع بدنه موضوع وسیعی است که با توجه به طراحی، کاربرد و فن‌آوری استفاده ‌شده در آن‌ها متفاوت است. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با انواع کلاس بندی خودرو (۱۷ سبک‌‌ مهم بدنه خودرو) آشنا می‌کنیم.

۱ – خودروهای کوچک یا شهری

این خودروها دارای بدنه بسیار کوچکی هستند و برای شهرهای شلوغ، پرترافیک و خیابان‌های تنگ مناسب هستند و به‌خاطر جثه کوچکشان قدرت مانور زیادی دارند. به‌خصوص برای پیدا کردن جای پارک با آن‌ها به هیچ‌وجه دچار مشکل نمی‌شوید؛ ولی نمی‌توانید از آن‌ها انتظار زیادی داشته باشید چون فضای سرنشینان زیاد نیست و توانایی حمل بار زیادی را ندارند. البته خودروهای کوچک شهری به این منظور هم ساخته نشده‌اند.

فولکس‌واگن‌ آپ و پژو‌ ۱۰۸ نمونه‌ای از این نوع خودروها هستند.

خودرو شهری
نمونه‌ای از خودروهای کوچک (یا شهری)

۲ – سوپرمینی‌ها

این خودرو‌ها از خودروهای کوچک شهری پا را یک پله فراتر نهاده اند و به خودروهای هاچ‌بک بزرگ نزدیک‌تر شده‌اند. افزایش فضای سرنشینان و راحتی بیشتر آن‌ها در مقایسه با خودروهای کوچک ملموس است. علی‌رغم اینکه فضای بار افزایش یافته ولی از این نظر باز هم خیلی نمی‌توان روی آن‌ها حساب باز کرد. 

هوندا جز و رنو کلیو از نمونه‌هایی از کلاس‌بندی خودرو سوپرمینی هستند.

سوپر مینی‌ها
نمونه‌ای از خودروی سوپر مینی

۳ – هاچ‌بک

هاچ‌بک به خودرویی گفته می‌شود که صندوق‌عقب آن تقریبا حذف شده است. در واقع شیشه عقب و درِ صندوق یکی هستند و با باز کرد در صندوق علاوه بر فضای بار عملاً به فضای داخل خودرو و سرنشینان هم دسترسی وجود دارد.

هاچ‌بک‌ها به‌عنوان خودروهای شهری عالی هستند، چون رانندگی با آن‌ها آسان و پارک کردنشان در فضای شهری راحت است. همچنین ترکیبی عالی از راحتی، قدرت، هندلینگ و امنیت هستند. از طرفی ارزش فروش مجدد آن‌ها نیز عالی است.

فورد فوکوس، فولکس‌واگن گلف، تویوتا یاریس و مرسدس بنز کلاس ‌A تعدادی از خودروهایی محبوبی هستند که در این کلاس‌بندی قرار دارند. اگر به دنبال خرید خودروی هاچ‌بک هستید یا به این خودروها علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم مطالب بهترین خودروهای هاچ‌بک بازار ایران و ارزانترین هاچ‌بک‌های بازار ایران را مطالعه کنید.

هاچ بک
نمونه‌ای از خوردو هاچ‌بک

۴ – سدان

گفته می‌شود که کلمه «سدان» از لهجه ایتالیایی جنوبی به معنی «صندلی» گرفته شده‌ است. سدان‌ها اتومبیل‌هایی با ۲ ردیف صندلی و ۴ در هستند و یکی از محبوب‌ترین کلاس‌بندی‌های خودرو به شمار می‌آیند.

این نوع اتومبیل‌ها دارای اتاقی بزرگ و جادار برای ۵ نفر بزرگسال هستند. به دلیل فاصله بیشتر بین محور‌ها و کشیده بودن خودرو، فضای بیشتری برای سرنشینان فراهم شده است و همین عامل می‌تواند به تنهایی دلیل محبوبیت آن‌ها باشد.

امروزه به دلیل رایج بودن این خودروها، هر شرکت خودروسازی معمولاً یک خط تولید سدان در تولیدات خود دارد. تویوتا کرولا، هوندا آکورد، مرسدس E500 خودورهای محبوبی هستند که در کلاس سدان قرار دارند. 

در صورتی که قصد خرید خودروی سدان یا سواری را دارید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب راهنمای خرید خودروی سدان را مطالعه کنید.

کلاس سدان

۵ – فست‌بک

در این خودروها سقف با یک زاویه کم به سمت انتهای خودرو پیش می‌رود و به صندوق وصل می‌شود. این امر باعث می‌شود در نمای ظاهری صندوق ماشین کوچک به نظر بیاید، ولی در واقع صندوق آن اصلاً کوچک نیست بلکه صندوق این نوع خودروها زیر شیشه عقب پنهان شده است.

در این خودروها فضا برای سرنشینان عقب اندکی محدودتر است. درواقع، به این نوع خودروها سدان کوپه نیز می‌گویند. مرسدس بنز CLS و پورشه پانامرا خودروهای معروفی هستند که در این کلاس‌بندی خودرو قرار می‌گیرند.

خودرو فست‌بک - راهنمای جامع انواع کلاس‌بندی خودرو
نمونه‌ای از یک خودروی فست‌بک

۶ – استیت‌ها

این خودرو‌ها بر پایه تلفیق خودروهای هاچ‌بک و سدان ساخته شده‌اند. استیت‌ها کمی کشیده‌تر از سدان‌ها هستند و فضای بار بیشتری دارند. ظاهر این خودروها خاص است و سقف آن طولانی‌تر از خودروهای سدان است.

خودرو کلاس استیت - راهنمای جامع کلاس‌بندی خودرو
نمونه‌ای از خودرو در کلاس استیت

۷ – MPV

این کلاس شاید در ظاهر کمی عجیب به نظر برسد، در واقع خودروهای این کلاس‌ را مینی‌ون‌ها تشکیل می‌دهند. در عمل طراحی آن‌ها چیزی بزرگتر از استیشن و کوچک‌تر از ون‌های بزرگ است.

این کلاس طرفداران خاص خودش را دارد که عمدتا اروپایی هستند. این خودروها معمولا دارای ردیف سوم صندلی هستند که تعداد سرنشین‌ها را به هفت نفر افزایش می‌دهد و با خواباندن ردیف آخر صندلی می‌توان جای بیشتری برای محفظه بار ایجاد کرد.

این خودروها به خاطر فضای بیشتری که ارائه می‌کنند برای برخی خانواده‌ها گزینه جذابی به نظر می‌رسد، هرچند ظاهر آن‌ها چنگی به دل نمی‌زند!

در این کلاس خودرو می‌توان به خودروهای فورد گلکسی، Citroen C4 Grand Picasso و FORD S-MAX اشاره کرد.

کلاس MPV خودرو
نمونه خودروی MPV

۸ – استیشن

استیشن‌ها هم نوعی سدان هستند با این تفاوت که سقف آنها تا انتهای ماشین ادامه دارد. این خودروها به‌صورت ۵ در و سه‌در و ۲ یا ۳ ردیف صندلی وجود دارند که با خواباندن ردیف آخر صندلی‌ها فضای بار بیشتری فراهم می‌شود. این خودروها را به‌نوعی می‌توان سواری‌های باربر نام برد!

استیشن‌ها از پرفروش‌ترین ماشین‌ها در کشورهای اروپایی هستند. در برخی موارد به آن‌ها Wagon یا Station Wagon نیز می‌گویند.

Volvo V90 و BMW 330 و Audi A6 خودروهایی هستند که در کلاس استیشن دسته‌بندی می‌شوند.

کلاس استیشن خودرو
نمونه خودروی استیشن

۹ – کوپه

کوپه‌ها به‌خاطر ظاهر شیک و ویژگی‌های خاص خود مشهور هستند و یکی از معروف‌ترین کلاس‌های خودرو در دنیا به‌حساب می‌آیند. کوپه‌ها دارای طراحی بدنه خاص و سقف ثابت و دارای دودر هستند و به ‌صورت ۲ صندلی و ۴ صندلی تولید می‌شوند، اما قالبا ۲ صندلی هستند.

ساختار بدنه آن‌ها تخم‌مرغی شکل و کمی محدب است. نسبت به مدل‌های سدان اندازه درها کشیده و ارتفاع سقف کمتر است. البته مدل‌هایی نیز مانند مرسدس بنز CLS وجود دارند که در واقع تلفیقی از کوپه و سدان هستند که به آن‌ها سدان کوپه می‌گویند.

کوپه‌ها معمولا تنها در مدل‌های لوکس در دسترس هستند، صندلی‌های راحتی دارند و سواری لذت‌بخشی را ارائه می‌کنند. برخی از محبوب‌ترین‌های این کلاس‌بندی خودرو عبارتند از فورد موستانگ، هیوندا جنسیس، آئودی TT و تویوتا ۸۶

اگر به خودروهای کوپه علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب راهنمای خرید خودرو کوپه را در بلاگ دیوار مطالعه کنید.

کلاس کوپه - راهنمای جامع انواع کلاس‌بندی خودرو
نمونه خودروی کلاس کوپه

۱۰ – گرندتورها یا GT

گرندتورها قالبا مدل بزرگتر و شکیل‌تر کوپه‌ها هستند و البته به‌طور قابل توجهی گرانتر! فضای صندلی‌های عقب نسبت به مدل‌های کوپه راحت‌تر است ولی باز هم ایده‌آل نیست. موتور این خودروها بسیار قدرتمند است و سرعت و شتابگیری بالایی دارد.

یکی از شاخص‌ترین‌های این کلاس خودرو بنتلی کنتیننتال است.

کلاس GT خودرو
نمونه خودروی GT

 ۱۱ – SUV (یا همان شاسی‌بلند)

در اواخر قرن بیستم اتومبیل‌های SUV محبوبیت پیدا کردند و به دلیل فضای بیشتر، ارتفاع بالاتر، و ایمنی، خریداران را به سمت خود جذب کردند. در اصل SUV‌ها طراحی شده‌اند تا در شرایط مختلف از بزرگراه‌های آرام گرفته تا جاده‌های ناهموار کارایی داشته باشند.

این خودروها به‌طور ایده‌آلی برای رانندگی در بزرگراه‌ها مناسب هستند، اما رانندگی با آن‌ها در جاده‌های شلوغ شهر گاهی ممکن است سخت باشد. خودروهای شاسی‌بلند یا بهتر است بگوییم SUV ارتفاع بیشتری از سطح زمین دارند و به همین نسبت ارتفاع سقفشان نیز بلندتر از سایر مدل‌هاست.

شاسی بلندها بهترین گزینه برای خانواده‌های پرجمعیت هستند. شاسی‌بلندها علاوه‌بر فضای بیشتر برای سرنشینان، برای حمل حجم زیادی از بار نیز به اندازه کافی فضا دارند. این خودرو‌ها همچنین به خاطر ظاهر شیک و عملکرد بی‌عیب و نقص خود معروف هستند.

برخی از مدل‌های SUV مانند میتسوبیشی پاجرو و تویوتا پرادو ممکن است به‌صورت دو در نیز موجود باشند. خریداران این اتومبیل‌ها بیشتر به دنبال مواردی از قبیل قدرت فنی، امنیت، فضای بیشتر کابین و راحتی سرنشینان هستند.

نمونه‌های شناخته شده در این کلاس‌بندی خودرو نیسان X-trail، کیا سورنتو و مرسدس بنز کلاس Gl هستند. اگر می‌خواهید با بهترین شاسی‌بلندهای موجود در ایران آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب راهنمای خرید خودرو شاسی بلند را مطالعه کنید.

کلاس SUV یا همان شاسی بلند
نمونه‌ای از یک خودرو SUV یا همان شاسی‌بلند

۱۲ – شاسی‌بلندهای کوپه

شاسی‌بلندهای کوپه یا SUV-Coupes، همان‌طور که از نام‌شان پیداست چیزی بین شاسی‌بلند و خودروهای کوپه هستند. این خودرو‌ها ویژگی‌های شاسی‌بلند‌ها مانند فضای بار بیشتر و ارتفاع بالاتر را ارائه می‌کنند، اما از طرفی به خودروهای کوپه بی‌شباهت نیستند.

این طراحی بیشتر باب میل کسانی است که خودرویی شاسی‌بلند با ظاهر کوپه و یا کوپه‌ای با ظاهر شاسی‌بلند می‌خواهند! در این کلاس خودرو می‌توان به BMW X6 و مرسدس بنز GLE کوپه را نام برد.

کلاس شاسی‌بلند کوپه
نمونه خودرو شاسی‌بلند کوپه

۱۳ – کراس‌اوورها (Crossover)

کراس‌اورها نوعی از ساشی‌بلندها هستند، با جثه و ابعاد کوچکتر. در واقع طراحی این کلاس از خودروهای سواری مانند هاچ‌بک‌ها و سدان و شاسی‌بلند‌های SUV الهام گرفته است.

ارتفاع بالاتر نسبت به هاچ‌بک‌ها و مصرف سوخت کمتر نسبت به شاسی‌بلندهای بزرگ از مزایا این کلاس خودرو است. کراس‌اورها به خاطر ابعاد و طراحی زیبا به شدت مورد توجه خریداران قرار دارند و آمارها، رشد فزاینده علاقه مردم به این کلاس را نشان می‌دهند.

از معروفترین‌های کلاس کراس‌اوورها می‌توان به مرسدس بنز GL ، پورشه ماکان و کیا اسپورتیج اشاره کرد. اگر می‌خواهید با بهترین خودروهای کراس‌اوور بازار ایران آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب راهنمای خرید بهترین خودروهای کراس اوور بازار ایران را مطالعه کنید.

کلاس Crossover - راهنمای جامع انواع کلاس‌بندی خودروها
نمونه خودروی کراس‌اوور

۱۴ – ۴*۴ و آفرودها

ماشین‌هایی که در این کلاس‌بندی خودرو می‌گیرند به معنای واقعی همه‌کاره هستند. اگر در خارج از شهر زندگی می‌کنید و یا علاقه به آفرود و رانندگی در مسیرهایی ناهموار دارید خودروهای موجود در این کلاس می‌تواند کاملا شما را راضی نگه دارد.

این خودروها دارای بدنه‌های بزرگ و فضای زیاد کابین هستند. هرچند به‌خاطر وزن زیادشان مصرف سوخت آن‌ها بالاست ولی یک آفرودر واقعی به‌شمار می‌آیند.

لندروور دیسکاوری و تویوتا لندکروز از برترین‌های این کلاس‌بندی خودرو هستند. اگر به دنبال خرید خودروهای آفرود هستید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب بهترین خودروهای آفرود بازار ایران را مطالعه کنید.

کلاس آفرود
نمونه‌ای از خودروی آفرود

۱۵ – کروک (Convertible)

 Convertible به معنای قابل تبدیل است. در ایران به این خودروها، خودروهای کروک یا کروکی گفته می‌شود. خودروهایی در این کلاس قرار می‌گیرند که سقف‌شان به‌صورت اتوماتیک باز و بسته می‌شود. این خودروها عمدتا ۲ در و دارای ۲ یا ۴ صندلی هستند. در واقع کوپه‌هایی هستند که سقف آن‌ها متحرک است.

جنس سقف این خودرو‌ها می‌تواند از جنس پارچه یا برزنت باشد که به آن Soft Top می‌گویند. اما درصورتی که جنس سخت از فلز همرنگ بدنه باشد به آن Hard Top گفته می‌شود. نام دیگر این خودرو‌ها Cabriolet است.

برای مثال BMW 4 Series Convertible و Audi A5 Cabriolet در این کلاس خودرو قرار می‌گیرند. اگر می‌خواهید با بهترین خودروهای کروک بازار ایران آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب ماشین کروک چی بخریم؟ را مطالعه کنید.

کلاس کانورتیبل - Convertible
نمونه‌ خودرویی از کلاس کانورتیبل

۱۶ – رودسترها

رودسترها هم به‌نوعی زیر‌مجموعه کانورتیبل‌ها هستند با این تفاوت که این خودروها ۲ نفره هستند و به‌همین‌ خاطر نسبت به خودروهای دیگری مانند کوپه کاربردی نیستند و بیشتر جنبه اسپورت دارند.

از پورشه باکستر و ب‌ام‌و Z4 می‌توان به‌عنوان بهترین‌های کلاس رودسترها نام برد.

کلاس رودستر
نمونه‌ای از یک خودرو رودستر

۱۷ – پیک‌آپ

به خودروهایی که در قسمت عقب محلی برای حمل بار دارند (مانند وانت) پیکاپ می‌گویند. بازار فروش این کلاس در آمریکا از خودروهای سواری هم داغ‌تر است.

یکی دیگر از دلایل محبوبیت پیکاپ‌ها علاوه بر توانایی باربری آن‌ها، توانایی و قدرت آن‌ها در مسیرهای خارج از جاده و آفرود است. یکی از پرفروش‌ترین خودروهای این کلاس‌بندی خودرو تویوتا هایلوکس است که حتی در کشور خودمان نیز بسیار پرطرفدار است.

کلاس پیک‌آپ
نمونه‌ای از یک خودروی پیک‌آپ

نظر شما درباره انواع کلاس‌بندی خودرو چیست؟

همان‌طور که در این متن دیدیم، آشنایی با انواع کلاس‌بندی خودروها به ما کمک می‌کند تا در هنگام خرید خودرو، نیازهایمان را بهتر بشناسیم و بدانیم که خودروهای کدام‌یک از این خودروها می‌تواند نیازهایمان را بهتر رفع کند.

امیدواریم که این مطلب برایتان مفید بوده باشد. شما به کدام یک از کلاس‌های خودرو علاقه‌مندید؟ نظرات و تجربیات خودتان را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما و خوانندگان دیوار در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.