کوراندو، جیپ یا مرسدس بنز؟

نگاهی به کوچک‌ترین شاسی‌بلند سانگ‌یانگ در ایران

0
250

یکی از خودروهای کمتر شناخته شده صنعت اتومبیل‌سازی کره که از خلال همکاری شرکت کوچک سانگ‌یانگ با برند معتبر مرسدس بنز شکل گرفت، شاسی‌بلند آفرودر و زمخت کوراندو بود که در نسل‌های بعدی به کل تغییر ماهیت داد و به کراس‌اووری کامپکت بدل شد. کوراندو در حالی طی سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ (۱۳۸۶ تا ۱۳۸۸) وارد ایران شد که هم‌اینک نسل چهارم آن به عنوان اتومبیلی مدرن و اقتصادی در بازارهای جهانی وضعیت فروش مطلوبی دارد. ما اما با برگشت به گذشته سعی داریم روی انتخاب خودروهای حاضر در بازار ایران که ارزش استفاده مجدد دارند، مانور دهیم. کوراندو مونتاژ بن‌رو یکی از خودروهایی است که به لطف استفاده از موتور ۳۲۰۰سی‌سی ساخت مرسدس بنز توان بالایی برای استفاده به عنوان یک شاسی‌بلند سریع و نسبتا ارزان را دارد. خودرویی که با اندکی تزئینات هم ظاهری ورزشی به خود می‌گیرد و هم دوامی بالاتر از حد انتظار را از خود ارائه می‌کند. اینجا در سه بخش متعلقات فنی، سطح طراحی داخلی و خارجی و ارزش خرید کوراندو را بررسی خواهیم کرد.

کابین، سرد و بی‌روح و بادوام

از کوراندو نه قطع امید کنید و نه به دلیل پرداخت ۱۷۵ میلیونی ناامید باشید. واقعیت را بخواهید، داخل کوراندو کاملاً ساده و معمولی است و داشبورد آن از طراحی کاملا یکنواختی برخوردار است، به طوری که خطوط طراحی در دو سمت (راننده و شاگرد) یکسان بوده و تفاوت فقط در جانمایی کیلومترشمار و فرمان و در سمت دیگر جانمایی مخزن (در برخی نمونه‎ها کیسه هوا) است. قسمت میانی داشبورد که ادوات گرمایش و سرمایش، ورودی‌های هوا و سیستم پخش را شامل می‌شود، ساده است که در امتداد آن به دنده و کنسول میانی متصل است. بر خلاف قسمت‌های دیگر که مواد به کار رفته کیفیتی معمولی دارند، صندلی‌ها شما را از لحاظ کیفیت و در بر گیرندگی بدن هنگام رانندگی راضی کرده و کاملاً بزرگ هستند که برای جثه‌های بزرگ هم مناسب است.

صندلی‌های عقب نیز قابلیت تنظیم زاویه پشتی را دارند که به راحتی سرنشینان عقب می‌افزاید و بسته به نیاز قابلیت جمع شدن نیز دارند. برخی امکانات پایه کوراندو شامل کولر، گرمکن شیشه عقب و آینه‌ها، آینه‌های برقی، جک گازی در موتور، تنظیم دستی ارتفاع فرمان، تنظیم کاسه چراغ جلو، چراغ احتیاط درها، قفل مرکزی و فرمان و دسته دنده چرمی می‌شود. کیسه هوا در کوراندو یک عدد در سمت راننده است و در برخی مدل‌ها علاوه بر آن سمت شاگرد نیز دارای کیسه هواست. در کل می‌توان گفت داخل کوراندو جذابیت چندانی برای راننده و سرنشینان ندارد.

کوراندو؛ جیپ چندرگه

کور‌اندو خودرویی سه در با چهره‌ای ساده است که خطوط بدنه خیلی ساده و مستقیم طراحی شده و انسان را در اولین برخورد یاد انواع هندی برند جیپ می‌‌‌اندازد که نه ظاهر چندان جذابی داشته و نه خیلی بدقیافه هستند. البته کمی اگر در این محصول دقیق شویم برخی نشانه‌های ظاهری نسل اول تویوتا اف‌جی را هم در این خودرو می‌توانیم ببینیم. چراغ‌های جلو کاملاً دایره‌ای و نزدیک به هم بوده و راهنماها به صورت جداگانه تا گل‌گیرها امتداد یافته و بیش از حد کشیده هستند. گل‌گیرهای جلو کاملاً برجسته و صاف است که به صورت سطحی افقی به در کاپوت می‌رسند. برای هماهنگی گل‌گیرهای عقب نیز شکلی حجیم به خود گرفته‌اند که این برجستگی قبل از درها خاتمه می‌یابند و ‌ روی درهای کناری فقط خطی مستقیمی به چشم می‌خورد که از انتهای خودرو تا جلو ادامه یافته و به خط جدایش کاپوت می‌رسد.

نمای عقب نیز ساده طراحی شده ولی نسبت به جلو ظاهر مطلوب‌تری دارد. چرخ زاپاس روی در پشتی قرار دارد که توسط قاب پوشیده شده است. سپرهای جلو، عقب و رکاب هم کاملاً ساده با ارتفاع زیاد از سطح زمین طراحی شده‌اند که عبور از موانع و ناهمواری‌ها را راحت‌تر می‌کند. در نمونه مورد آزمایش هفت‌صبح، این خودرو با قابلیت سقف جمع شونده مورد توجه قرار گرفته که لذت سواری با کوراندو در تابستان و بهار را دوچندان می‌کند. طول، عرض و ارتفاع کوراندو برابر ۴.۳۳، ۱.۸۴ و ۱.۸۴ میلی‌متر است. امتیاز متوسط و مناسبی را به سانگ‌یانگ کوراندو بدهیم.

بخش فنی

با وزن ۱۷۹۰ کیلوگرم و توان جابه‌جایی چهار سرنشین، کوراندو در نسخه ۳۲۰۰سی‌سی نیازمند نیرویی فراتر از یک پیشرانه معمول است. موردی که با کمک مرسدس بنز رفع شده و منجر به عرضه ۲۲۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن‌متر گشتاور به راننده شده است. اعدادی که به خوبی برای جابه‌جایی این جیپ چندرگه کره‌ای کفایت می‌کنند. به‌رغم مصرف بالای سوخت این پیشرانه (۱۲ تا ۱۴ لیتر)، کوراندو راحت دور می‌گیرد و به لطف جعبه دنده چهار سرعته و قفل دیفرانسیل در اغلب مسیرهای سنگلاخی یا گلی سربلند بیرون می‌آید. رینگ و لاستیک ۱۶ اینچی در کنار سیستم تعلیق مستقل در هر چهارچرخ به تقویت جایگاه این خودرو در زمینه آفرود کمک کرده؛ گرچه این گفته به معنی ‌همسطح بودن کوراندو با خودروهایی نظیر پرادو نیست.

ارزش خرید

با قیمتی نزدیک در بازه ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان، کوراندو قادر است برخی از نیازهای خریدارانش از جمله در بخش آفرود و لذت رانندگی را برطرف کند اما افزایش قیمت بنزین باعث شده تا کمتر کسی جرات استفاده از این هیولای بنزین‌خوار را داشته باشد. با توجه به جمیع جهات از طراحی تا دوام و راحتی و کارایی، کوراندو را نباید خرید، فقط باید از دور نظاره‌گر آفرود این قوچ وحشی بود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید