۷ خودرو چینی گران و پرآپشن در ایران 

215

چینی‌ها در ایران هنوز بزرگ نشده‌اند. موج آخر خودروهای مدرن چینی که همه دنیا را با موتورهای قدرتمند، طرح‌های جذاب و ایمنی بالا غافلگیر کرده‌اند، فعلا به ایران نرسیده‌اند و محصولاتی که مدتی است در ایران با نام چینی‌های لوکس و گرانقیمت وجود دارند، اغلب در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ طراحی و تولید شده‌اند. خودروهایی که هنوز نشانه‌های بارزی از ایده‌های خام و تقلیدهای آشکار را با خود داشته و کیفیت ساخت چندان بالایی ندارند‌ اما چینی‌ها خیلی‌‌ سریع‌تر از آنچه تصور می‌کنید، در حال درنوردیدن مرزهای توسعه در صنعت خودروسازی هستند. شاید بگویید این اغراق‌آمیز است. مگر در این سه تا پنج سال چه اتفاقی می‌تواند بیفتد که چینی‌های ۲۰۱۹ و جدید را از انواع ۲۰۱۷ مجزا می‌کنید؟ خب ما در هفت‌صبح بارها از دستاوردهای جدید خودروسازان چینی از برند نوپای نیو و هیومن هورایزون تا تولیدات جیلی و چانگان را اینجا معرفی کرده‌ایم‌ اما یک جست‌وجوی ساده در فضای وب می‌تواند شما را با آخرین تولیدات خودروسازان چینی آشنا سازد. برای اینکه فعلا بدانید‌ ما و چینی‌ها کجای کاریم، باید از سطح کیفیت و طراحی این هفت کراس‌اوور و شاسی‌بلند گرانقیمت چینی آگاه شوید.

هن‌تنگ X7 / عظیم خودرو

قیمت: ۴۷۵ میلیون تومان

تعداد بسیار کمی از این کراس‌اوور متوسط چینی توانسته در مجموعه زاگرس‌خودرو در لرستان تولید شود. سری X7 هن‌تنگ با داشتن طرحی نزدیک به محصولات نسل قبل هیوندای، در زمان معرفی اولیه در ایران به شدت خبرساز شد. با عرضه اولین سری از خودروهای هن تنگ X7 می‌توان گفت این کراس‌اوور متوسط چینی ظاهر مناسبی دارد ولی در حال حاضر نمی‌توان در مورد کیفیت آن اظهار‌نظر کرد و باید تا حدود یک سال برای فهمیدن کیفیت واقعی‌اش صبر کرد. هن‌تنگ مشکلات زیادی در ایران دارد!

کوپا T210 فلگ‌شیپ / شهر خودرو

قیمت: ۳۷۵ میلیون تومان

بیش از ۱۲۵۰ دستگاه از سه تریم فلگ‌شیپ، رویال و اکسلنس کوپا تی۲۱۰ در ایران مونتاژ و تحویل مشتریان شده که از قضا هم در بین رسانه‌ها و هم خریداران بازخورد خوبی داشته است. زوتی که سازنده کوپا۲۱۰ است، خودرو کوچک خود را با همان طرح و معماری فنی فولکس‌واگن تیگوان نسل قبل مونتاژ کرده و خب، نتیجه کار خوب از آب درآمده است. متاسفانه این خودرو با وجود ظاهر مناسب، امکانات خوب و قیمت به نسبت معقول، ایراد بزرگی همچون کمبود قطعات یدکی و خدمات پس از فروش دارد.

دامای X7 / متفرقه

قیمت: ۶۰۰ میلیون تومان

شواهد متعددی نشان می‌دهد دامای که زیر مجموعه شرکت زوتی چین (شریک سایپا) است، در سال‌های اخیر تقریبا تمامی خودروهای جذاب جهان از محصولات رنجروور گرفته تا لامبورگینی اوروس و ب.ام.و X4 را مورد تقلید و کپی‌کاری قرار داده و خب کارش در خصوص کپی فولکس‌واگن کراس کوپه واقعا خوب بوده است. این محصول که به نسبت باقی خودروهای چینی کیفیت ساخت قابل تاملی دارد، به تعدادی محدود وارد کشور شده و جز مشکل کمیابی قطعات، ظاهرا ایراد دیگری ندارد.

ام‌جی RX5 / خودروسازی فردا (گرامی)

قیمت: ۴۲۵ میلیون تومان

واقعا خودرو خوبی است. حیف که به مشکلات تحریم و تعطیلی خط تولید شرکت خودروسازی فردا باخت. کراس‌اوور نیمه لوکس گروه سایک که با ظاهر نزدیک به محصول نسل قبل آکورا روی پلتفرمی مشترک با ام‌جی GS ساخته شده (و باعث کاهش هزینه نگهداری‌اش شده)، پتانسیل بالایی برای پرفروش‌ شدن داشت. به غیر از ظاهر موزون و خوب، کیفیت ساخت و مونتاژ قابل تحسین، امکانات عالی، ایمنی خوب و یک موتور و گیربکس هماهنگ از جمله مواردی هستند که هنگام سواری با RX5 قابل مشاهده‌اند.

بورگوارد BX7 / کیان موتور

قیمت: ۷۰۰ میلیون تومان

فوتون نام یک برند تجاری چینی و جسور است که در پنج سال گذشته با احیای نام بورگوارد آلمانی سعی کرده موفق به صادرات خودرو به خاک اروپا شود و خب، فعلا به نتیجه دلخواه نرسیده است. بی‌ایکس۷ محصول این شرکت اما در ایران از زمان معرفی وضعیتی جنجالی داشته و دورگه بودنش جای سوال بسیار دارد. خود خودرو هم به غیر از طراحی خوب، مونتاژی نسبتا باکیفیت، سواری نرم و راحتی داشته و به لطف گنجایش هفت نفر، از گزینه‌های نسبتا ارزان‌قیمت بازار خودروهای خانوادگی است.

فوتون ساوانا / متفرقه

قیمت: ۴۵۰ میلیون تومان

نه در نسخه مونتاژی و نه در مدل‌های وارداتی، ساوانا خودرو محبوبی نیست و ظاهر مهیب، قدیمی و پلاستیکی خودرو در کنار کیفیت نازل تولید موجب شده تا کمتر کسی بابت این ‌اس‌یووی حجیم چینی پولی معادل نیم میلیارد تومان خرج کند. ساوانا که معماری نزدیکی به بورگوارد BX7 دارد، ابدا خودرو سریعی نیست و شتابی همسان با پراید ‌ یا پژو ۴۰۵ را عاید خریدارانش می‌کند. در عین حال به دلیل وزن سنگین و موتور نحیفش، توان حیرت‌انگیزی در زمینه آفرود نداشته از این رو ارزش خرید بالایی هم ندارد.

هاوال H9 / بهمن موتور

قیمت: ۷۵۰ میلیون تومان

با تولید کلا ۳۸ دستگاه از این شاسی‌بلند فول‌‌سایز چینی، پرونده هاوال برای همیشه (اقلا تا زمان انعقاد یک برجام جدید!) بسته شد. اچ۹ که خود را هم‌سنگ تویوتا پرادو و خود لندکروزر می‌داند، به گواه آزمایش‌های متعددی که در آمریکای جنوبی، حاشیه خلیج فارس و استرالیا از سر گذرانده در زمینه آفرود کاملا توانمند است. قیمت گران خودرو زیر هیکل مهیب و کابین نسبتا مجللش گم شده و حتی علی دایی بنز سوار را راضی به خریدش کرده! ولی نباید از یاد برد این اس‌یووی چینی مشکل تامین قطعات دارد.

 

 

یک دیدگاه

  1. فوتون ساوانا یک ماشین تند و سریع و شتاب ۹ثانیه اون کسی که گفته شتاب پراید را دارد اصلا خودش خر سوار بوده که ارزوش پردا هم نیست وقتی چیزی نمی‌دانید الکی حرف نزنید ماشین فوق‌العاده قدرتی و عالی است

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید