۱۰ نکته مهم برای مراقبت از خودرو در فصول گرم

86
262996

نگهداری از خودرو در روزهای گرم تابستان نیاز به تخصص و دانش آنچنانی ندارد و با داشتن آگاهی مختصری درباره نحوه عملکرد قطعات مختلف خودرو می‌توانید از خودروی خود به نحو بهینه استفاده کنید. برای اطلاع از این نکات، در این نوشته با ما همراه باشید.

۱- ترموستات خودرو را در تابستان باز نکنید
برخلاف نظر بعضی از تعمیرکاران و رانندگان، وجود ترموستات روی موتور در فصل تابستان نیز ضروری است. زیرا باعث می شود موتور در ساعات اولیه روز، به‌سرعت به دمای نرمال برسد و سرد کار نکند. علاوه‌بر بررسی درست کار کردن ترموستات، رادیاتور، پمپ خنک‌کاری و سایز بخش‌های سیستم خنک‌کاری را نیز به‌خوبی بررسی کنید.

۲- بررسی سیستم کولر
با شروع شدن فصل گرما حتما سرویس‌های مربوط به شارژ گاز، تعویض تسمه کولر، تعویض فیلتر خشک‌کن و… را انجام دهید. از آنجایی که روشن کردن کولر توان زیادی از موتور می‌گیرد و مصرف سوخت را بالا می‌برد بهتر است با انجام سرویس‌های مورد نیاز از کولر به‌صورت بهینه استفاده کنید.

 

۳- بررسی سیستم خنک‌کننده پیش از ریختن ضدیخ
قبل از ریختن ضد یخ، ترموستات، پمپ آب، شیلنگ‌ها و درِ رادیاتور را به‌خوبی بررسی کنید. همچنین تمام مسیرهای گردش ضدیخ را شست‌وشو دهید و بدنه بیرونی رادیاتور را نیز با محلول آب و صابون بشویید تا عبور هوا از میان پره‌های رادیاتور راحت‌تر انجام شود.

۴- سیال خنک‌کننده را بررسی کنید
سیال خنک‌کننده در اثر گذر زمان خواص خود را از دست می‌دهد و نقطه انجماد آن بالا رفته و اسیدی می‌شود. بهتر است هر ۱۰۰۰ کیلومتر یا هفته‌ای یکبار سیال خنک‌کننده خودرو را بررسی کنید. می‌توانید از محلول ضدیخ و آب (هرکدام به اندازه برابر)، سیال خنک‌کننده تهیه کنید. البته باید توجه داشته باشید که آب به‌کار رفته برای تهیه سیال خنک‌کننده باید سختی کمی داشته باشد تا از رسوب جلوگیری شود. زمان تعویض سیال خنک‌کننده در شرایط عادی سالانه یا پس از طی ۳۰هزار کیلومتر است اما شرایط سخت رانندگی مثل (یدک کشیدن کمپ؛ استفاده از باربند در مسافت‌های طولانی، طی کردن مکرر مسافت‌های کوتاه (کمتر از ۸ کیلومتر) و… می‌تواند بر زمان تعویض سیال خنک‌کننده اثرگذار باشد.

۵- بررسی تسمه پروانه
با شروع فصل گرم حتما تسمه پروانه را به‌خوبی بررسی کنید. معمولا هر ۸ تا ۱۰ هزار کیلومتر باید تسمه پروانه خودرو بررسی شود.

۶- سطح روغن خودرو را کنترل کنید
اگرچه سطح روغن خودرو باید در کل سال کنترل شود اما در فصول گرم، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند پس حتما روغن موتور، روغن جعبه دنده و دیفرانسیل خودروی خود را بررسی کنید. درست است که سیستم خنک‌کننده دمای موتور را پائین می‌آورد اما اگر روغن موتور در شرایط خوبی قرار داشته باشد به پائین آمدن دمای موتور کمک خواهد کرد.

۷- بررسی تایرها
شرایط جوی گرم، هوای داخل تایرهای خودرو را منبسط می‌کند و خطر ترکیدگی تایرها را بالا می‌برد. در نتیجه با شروع فصل گرم، حتما باد تایرها را تنظیم کنید.

۸-مخزن شیشه‌شوی را پر کنید
حتما مخزن شیشه‌شو را پر کنید. از آنجائیکه مخزن شیشه‌شو به موتور نزدیک است و در معرض گرمای زیادی قرار دارد، خالی بودن این مخزن در فصل گرما سبک خشکی، شکنندگی و خرابی مخزن می‌شود.

۹-مراقب دمای خودرو باشید
آمپر، در خودروهای جدید کم‌کم در حال حذف شدن است ولی اگر خودروی شما آمپر دارد حتما به آن نگاه بیندازید، به‌ویژه اگر در مناطق گرم رانندگی می‌کنید. اگر دمای خودرو بیش از حد بالا رفت حتما خودرو را متوقف کنید.

۱۰- محافظت از بدنه و داشبورد
برای محافظت رنگ بدنه خودرو در فصول گرم و جلوگیری از خراب شدن رنگ بدنه تا جایی که می‌توانید خودرو را در سایه پارک کنید یا اگر قصد دارید خودروی خود را برای مدت طولانی در فضای باز پارک کنید حتما از چادر استفاده کنید.
حتما بعد از شستن خودرو، از واکس استفاده کنید. توجه داشته باشید که تا وقتی که بدنه خودرو به‌خوبی خشک نشده آن را زیر نور آفتاب قرار ندهید، زیرا این کار می‌تواند به رنگ خودرو آسیب وارد کند.  از داشبورد خودرو نیز غافل نشوید و حتما از واکس‌های مخصوص داشبورد برای محافظت در برابر اشعه استفاده کنید.
همچنین سعی کنید اگر خودروی خود را در جایی پارک می‌کنید حتما از سایبان استفاده کنید. استفاده از سایبان علاوه‌بر اینکه منجر به کاهش دمای داخل خودرو می‌شود، داشبورد خودرو را  از آسیب‌دیدگی ناشی از گرما و اشعه خورشید محافظت می‌کند.

دانستن این نکات مهم به شما کمک می‌کند علاوه بر اینکه از خودروی خود به صورت بهینه استفاده کرده و عمر مفید خودروی خود را بالاتر ببرید. پس این نکات را جدی بگیرید.

86 دیدگاه‌ها

  1. امکان هست بگید درماشبن های اتومات هنگام رانندگی در سربالایی چه دنده ایی بهتر است آیا با همون D باید رانندگی کرد؟ممتون

    ۱
    • با سلام و عرض ادب
      بنده مهندس مکانیک خودرو هستم سوال شما سوال خیلی از مالکین اتومبیل های گیربکس اتومات هست بنده خودم هم مالک اتومبیل گیربکس اتومات هستم .گیربکسهای اتومات دو نوع هستند:۱.اتومات های تیپ ترونیک ۲.اتومات های فاقد تیپترونیک
      کمله تیپ ترونیک به معنای این است که گیربکس اتومبیل شما دارای قابلیت تعویض دنده به صورت دستی هم هست که این مورد با نگاه کردن به راهنمای دسته دنده که حالت های P R N D را نشان میدهد به آسانی قابل تشخیص است.در صورتی که علامت های + و – داشت یعنی تیپترونیک است.حالا در بحث تعویض دنده در سربالایی باید به مدل ماشین توجه داشت بعضی از ماشین ها گیربکس اتومات ۴ سرعته هستند و بعضی ها ۵ سرعته یا ۶ سرعته.هرچه تعداد دنده ها بیشتر باشد فشار کمتری به موتور میآید.اگر در حال رانندگی با چهار سرعته هستید و ماشین شما تیپترونیک بود بهتر است دنده به صورت دستی روی دنده ۱ و حداکثر ۲ باشد مخصوصا با کولر روشن و تعداد سرنشین بالا اگر ۶ سرعته بود برای فشار کمتر به موتور نهایتا با دنده ۳ حرکت کنید تا موتور به اصطلاح دنده مرده نشود.

      ۳
      • اگر گیربکس اتومبیل منوال یامانول باشدیعنی نه تیپ ترونیک هست نه cvtمثل گیربکس اروپایی zfآلمان طرح قدیم۴سرعته که روی خودروهای موتور۱۸۰۰مثل ۴۰۵بطور دلبخواهی نصب میشود،روش کارباانها وسرویس روغن انهاچگونه است، البته ان گیربکسهابسیارمحکمترازگیربکسهای برقی جدیدهستش

      • سلام جناب ایخانی پور
        من ی پراید ۱۱۱ دارم که ۴۷هزارتا کار کرده و مدلش ۹۰ هست آمپرش از وسط یک خط میره بالا و بعد میاد پایین هزارتا مکانیک و باطری ساز هم بردم هر کدوم ی چیز گفتند و در باک رو عوض کردم و سیم برق به بدنه وصل کرد ولی درست نشد مکانیکها میگن که اشکالی نداره چون فنها درست کار می کنه به نظر شما این موضوع عیبه؟ آخه من خانم هستم و روی مسائل ماشین خیلی حساسیت نشون میدم

        • در دراز مدت باعث استهلاک موتور میشه و موتور یا واشر سر سیلندر میسونه و بدتر از اون باعث خرابی رینگهای پیستون و روغن سوزی میشه. حتما شمع اب رو عوض کنید هزینه کمی داره و باعث میشه امپر اب به نصف هم نرسه .بنده مهندس مکانیک هستم. و دقیقا همین مشکل رو داشتم چون سهل انگاری کردم موتور باز کردم

          ۱
      • لطفا دقیق و به اندازه فهم همه مردم توضیح بدید.سیال خنک کننده یعنی چی؟همون اول بگید آب رادیاتور .
        ممنون ببخشید انتقاد کردم

    • سلام, بله,دردنده اتوماتیک دراغلب شرایط همان دندهD استفاده میشه وخودسیستم ماشین درسربالایی دنده راتنظیم میکنه.درضمن ممنون درسته.

      • شما قبل از استارت کلاج بگیر و چند بار پدال گاز رو تا آخر ببر پایین و ول کن.بعد موقع استارت یک کمی پدال گاز رو پایین ببر.البته کلاج رو هم تا روشن شدن ول نکن.اگه سیستم شمع و …تنظیم باشه مشکلتون حله

    • سلام مهندس . ببخشید من یه پراید ۱۳۲ دارم . از وقتی از کمپانی تحویل گرفتم گیربکسش روغن میده . و همش چکه میکنه . تا بحال ده بار به نماییندگی مراجعه کردم ولی نتونستن برای همیشه چکه رو قطع کنن . فقط یکی دو روز قطع میشه . به نظرتون باید گیر بکس . تعویض بشه یا . پوسته گیربکس . راهنمایی کنید ممنونم

  2. سلام من یه بنز اس ۵۰۰ فیرست کلاس ۲۰۱۵ دارم مواقعی که در سرپایینی برای مصرف کمتر بنزین خودرو را خلاص میکنم صدای شبیه زوزه گرگ از گیربکس در میاد علتش چی میتونه باشه؟

    • تو که به قول خودت s500 داری نمیدونی ماشین اتومات در حال حرکت نباید خلاص کرد این ماشین خودش میدونه تو هر حالتی چیکار کنه که کمترین استهلاک داشته باشه

    • دادا یا خیلی از مرحله در مورد ماشین پرتی یا خالی بند تمامی.اخه چنین خودرویی رو که در سرازیری خلاص نمی‌کنند.ضمنا اگر راست میگی واقعا موقع خلاصی دنده جعبه دنده دیگه درگیر نیست و پس صدای زوزه رو باید از قسمت‌های دیگه ماشین توسط مکانیک خاص مرسدس بنز عیب یابی کنی.بنز ۵۰۰ که پراید و پژو نیست تا هر مکانیکی حتی ازش سر در بیارم.عقیده بنده ماشینت رو بفروش چیزی بخر که به تجربه و درک رانندگیت نزدیکتر باشه.آخه بنز ۵۰۰ و توی سرازیری دنده خلاص؟ به حق چیزای نشنیده و ندیده…

    • سلام ایاتوسرازیری ماشین را خاموش کنیم وبجای ترمزازدنده استفاده کنیم براماشین مشکلی نداره ممنون ازتوضیحات

      ۱
  3. من پارس سال دارم مدل ۹۳ ۴۰تا راه رفته دسته دنده خیلی خلاصی داره بعدم زوزه داره ازچی میتونه بشه باید کلاگیربکس عوض شه باتشکر

    • سلام اقای ناشناس شما زحمت بکش دیگه خلاص نکن اس ۵۰۰رابده روسیه یه دونه اس ۳۰۰ بگیرکه کم مصرفه یابا اس ۲۰۰ داخلی طاق بزن جانم

  4. سلام ؛ پراید ۱۳۱ مدل ۹۷
    ۱- در مسیرهای طولانی زمانیکه کولر روشن میشه آمپر یک خط بالاتر میره (کلا” ۸خط بدون کولر ۴خط ولی باروشن شدن کولر ۵خط) آیا مشکلی وجود داره یا طبیعیه؟
    ۲- علت روشن شدن چراغ ABS چی میتونه باشه؟ الان یکماهه که چراغش روشن شده

    ممنون میشم جواب بدید یا راهنمایی بفرمائید

    • پراید ۱۳۱ مدل ۹۷
      ۱- در مسیرهای طولانی زمانیکه کولر روشن میشه آمپر یک خط بالاتر میره (کلا” ۸خط بدون کولر ۴خط ولی باروشن شدن کولر ۵خط) آیا مشکلی وجود داره یا طبیعیه؟
      ۲- علت روشن شدن چراغ ABS چی میتونه باشه؟ الان یکماهه که چراغش روشن شده
      سلام متوجه نشدم اگر ممکنه بیشتر توضیح بدید

  5. سلام.اقا ماشین من ال نود پلاس اتو ماته واز توضیحات مهندس چیز زیادی دستگیرم نشد .من فقط رانندگی می کنم به این جور چیزا کاری ندارم.

  6. با عرض سلام من وقتی برف پاک کن خوردو روشن میکنم روی شیشه صدای جیر جیر میدهد و خوب تمیز نمیکنه ..چیکار باید بکنم؟

  7. باسلام
    هوا گرمه برای پراید طبیعیه
    چراغ abs روشن بشه میتونه از چندجا باشه
    ۱ لنت ها تمام شده باعقل یاجلو
    ۲یااینکه سوکت متصل به لنت ایراد داشته باشه تمیزش کن تموم
    آقای که برف پاکنت صدا جیرجیرک میده لاستیک برف پاکن خشک شده عوضشون کن

    دلیل دیر روشن شدن میتونه دلایل مختلفی داشته باشه
    اگر موقع باز کردن سویچ صدا پمپ بنزین بیاد ولی ماشین استارت بخوره ولی روشن نمیشه یاپمپ ضعیفه یاانژکتورها کثیف
    ولی اگر موقع باز کردن سویچ صدا پمپ بنزین نیاید رله دوبل باید عوض بشه

  8. سلام. بنده یک دکترم با حقوق بسیار کم دارم سر میکنم.به زور امسال تو گرونی تونستم یه پاور کراند sفایو منتاژ مجارستان بخرم. حدودا نهصد و شصد برام آبخورد.فقط نمیدونم چرا مصرفش زیاده.آخر سر میگم عاشق وطنم هستم و به ریس جمهور مردمی و با تدبیرمان که انصافا با همراهی دکتر ظریف تونست خورشید تابان برجام را بثمر برساند درود بی پایان میفرستم. درود بر تمام مردم وطنم به ویژه حامیان دولت تکنوکرات و لیبرال و اصلاح طلبمان.

    • دولت کاره ای نیست وقتی موشک پرانی میکنن وباعث خروج ازبرجام میشین.خیلیهاسودشون توی تحریم هست همونهانمیزارن دولت کارکند سنگ لای چرخش گذاشتن

  9. آقا حمید تیغه برف پاک کن شما عمرش تموم شده. باید تیغه رو عوض کنی چون باعث میشه رو شیشه ات خط بندازه. راستی تیغه ژله ای بنداز

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید