۲ نسل از ۷ هیوندای پرفروش در ایران

بررسی هیوندای‌هایی که در دهه اخیر بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه در ایران فروختند

0

هیوندای همین دیروز با رونمایی از کانسپت ۴۵، در دوسالانه IAA فرانکفورت یاد و خاطره مدل پونی اولین اتومبیل صادراتی تولید انبوهش را جشن گرفت. خودرویی که در گیر و دار مشکلات مالی هیوندای و ۱۰ سال پس از آغاز تولید پیکان در ایران، با کمک شرکایی از ژاپن (میتسوبیشی) و ایتالیا (استودیو طراحی ایتال دیزاین) متولد شد و در دو نسل و طی ۱۵ سال تنها شکست را در بازارهای خارجی تجربه کرد و عاقبت هم پرونده‌اش بسته شد. هیوندای اما دست از تلاش نکشید و آنقدر مسیر توسعه صنعت را رفت و رفت تا امروز به یکی از غول‌های واقعی دنیای خودرو بدل شود. هیوندای سه دهه بعد از خاتمه تولید پونی در سال ۱۹۹۰، به چنان صادرکننده بزرگی در صنعت خودرو تبدیل شده که بعد از خرید کیا موتورز و تاسیس زیربرند لوکس‌ساز جنسیس در زمینه ساخت خودروهای برقی و هیدروژنی هم جزو پیشروان بازار است و همه دنیا این برند را به دوام بالا، زیبایی بدنه، امکانات متعدد رفاهی و کابین مدرن می‌شناسند. جادوی همین چهار عامل هم باعث شد تا از سال ۱۳۸۸ (۲۰۰۷) با ورود نسل جدید هیوندای سوناتا به بازار ایران، برندهای ژاپنی، فرانسوی و آلمانی یک رقیب تازه را پیش روی خود ببینند که ابدا قصد عقب نشستن ندارد. هیوندای که نخستین بار در دهه ۷۰ خورشیدی بازار ایران را با شکست ترک کرده بود، در دو دهه اخیر حاکم بلامنازع بازار بوده و با سه مدل موفق سانتافه، سوناتا و الانترا در کنار خودروهایی نظیر آی۲۰، آی۳۰، توسان، ولوستر، جنسیس کوپه، آزرا، وراکروز، جنسیس، سنتنیال و اکسنت توانسته فروش گسترده‌ای را به‌رغم وارداتی بودن محصولاتش به دست آورد. ما اینجا در یک گزارش آماری سراغ هفت خودرو آی۲۰، آی۳۰، الانترا، سوناتا، توسان، سانتافه و اکسنت (ورنا) رفته‌ایم و دلایل موفقیت این خودروها را در دو نسل پیاپی بررسی کرده‌ایم.

هیوندای توسان ix35 و هیوندای توسان TL 2017

اولین توسانی که پای به ایران گذاشت، خودرویی زشت و زمخت با ظاهری نزدیک به محصولات لندروور و فورد بود که تلاش می‌کرد خود را یک اس‌یووی محکم نشان دهد. از سال ۲۰۱۰ اما توسان با کد ix35 به یک کراس‌اوور جذاب شهری و خوش‌ساخت تغییر چهره داد که نرم و رام و کم‌استهلاک بود و در ایران به شدت مورد استقبال قرار گرفت. در نسل آخر یا همان TL هم که با فاصله‌ای ۲۰۰ میلونی نسبت به نسل قبل حدود ۷۰۰ میلیون قیمت دارد، زیبایی و جاذبه با قیمت مناسب و کیفیت ساخت بالا ترکیب شده و دوباره هیوندای را به بازیگر مهم این کلاس تبدیل کرده است.

هیوندای اکسنت ۱۳۹۷ و هیوندای ورنا ۱۳۸۷

در هر دو دوره مونتاژ این خودرو، خریداران خاطره خوبی از ساخته جذاب هیوندای دارند؛ گرچه ورنا یا همان فیس‌لیفت نسل دوم اکسنت با توجه به بهای پایین‌تر و امکانات کمتر، توانست در ابعاد وسیع‌تری در ایران خریدار بیابد. هم‌اینک خریداران می‌توانند نسخه‌های اتوماتیک ورنا را که به جان‌سختی مشهور است و دنده اتوماتیک هم هست، با قیمت ۸۰ میلیون بخرند در حالی که نسخه ۲۰۱۸ (۱۳۹۷) و مونتاژی اکسنت در نمونه‌های صفر و کارکرده با مجموعه‌ای از امکانات مناسب‌، بهایی در محدوده ۲۵۰ تا ۲۷۵ میلیون تومان دارد.

هیوندای سوناتا ۲۰۱۱ و هیوندای سوناتا هیبرید ۲۰۱۸

سوناتاYF را باید مهم‌ترین و بهترین ساخته هیوندای در یک دهه اخیر دانست. خودرویی با فرم پخته و مهیج بدنه و کابین که چیره‌دستی طراحانش را فریاد می‌زند و از قضا در ایران به شدت پرطرفدار است. این نسل چنان خوش‌ساخت است که در ایران به موجبات پیروزی هیوندای بر تویوتا، کیا، هوندا و رنو را در این کلاس فراهم کرد. نسل بعدی سوناتا اما محافظه‌کارانه طراحی شده و مخصوصا در بخش کابین حرف چندانی جز نظم و دوام برای خریداران ندارد. البته فیس‌لیفت ۲۰۱۸ سوناتا اندکی وضعیت طراحی این سدان محبوب را بهبود بخشیده است.

هیوندای آی۲۰ مدل ۲۰۱۲ و هیوندای آی۲۰ مدل ۲۰۱۷

آی۲۰ از بدو ورود به ایران تا امروز روندی رو به رشد داشته است.نسخه‌های اولیه آی۲۰ وقتی وارد کشور شد که آلفا رومئو میتو، اوپل کورسا و رقبایی قدر همچون تویوتا یاریس در بازار حاضر بودند و خودرو کره‌ای در همین گیر و دار موفق شد بخش مناسبی از بازار را تصاحب کند. دو فیس‌لیفت بعدی خودرو هم باعث شد تا جا پای محکم‌تری در بازار بیابد. مدل مونتاژی و ۲۰۱۷ هاچ‌بک آی۲۰ هم که فعلا ۳۱۰ میلیون قیمت دارد، پس از مونتاژ در کرمان با اعتبار هیوندای توانست حدود ۱۰ هزار دستگاه در ایران فروش کند که رقم قابل قبولی برای یک هاچ‌بک بی‌‌آپشن است!

هیوندای سانتافه ۲۰۱۰ و هیوندای سانتافه ۲۰۱۶

دو نسل از محصول سانتافه به ایران وارد شده و اگر اغراق نباشد، این مدل نیمی از کل فروش هیوندای در ایران را طی یک دهه اخیر به خود اختصاص داده است. مدل اولیه سانتافه در زمانی وارد بازار ایران شد که تازه تب و تاب خرید شاسی‌بلند بالا گرفته بود و خب، هیوندای از این فرصت نهایت استفاده را برد. در نسل بعدی اما چنان اقبالی در بازار ایران به سانتافه بروز کرد که بیش از ۴۰ هزار دستگاه از این خودرو ظرف سه سال وارد بازار کشور شد. نسخه‌های ۲۰۱۰ سانتافه امروزه در حالی قیمتی ۳۷۵ میلیونی دارند که مدل ۲۰۱۶ سانتافه حدود ۶۵۰ میلیون تومان می‌ارزد.

هیوندای آی۳۰ مدل ۲۰۰۹ و هیوندای آی۳۰ مدل ۲۰۱۴

با یک فاصله قیمتی ۱۵۰ میلیونی، نسل دوم آی۳۰ که به تعداد کمی وارد کشور شده، انتخابی جذاب و ۳۵۰ میلیونی است. آی۳۰ مدل ۲۰۱۴ با توجه به قدرت و گشتاور بیشتر و وزن کمتر، نسبت به نسل اول محصول چابک‌تری است؛ گرچه نباید ذات هیوندای را فراموش کرد و انتظارات عجیبی از آی۳۰ داشت چون این هاچ‌بک کره‌ای پاسخی برای آنها ندارد. در واقع رقیب کره‌ای سیتروئن سی۳ و آلفا رومئو جولیتا، بیش از آنکه یک هاچ‌بک داغ باشد، محصولی ملایم برای چهار مسافر در جاده‌های بین شهری ‌ یا پنج نفر در مسیرهای کوتاه شهری است.

هیوندای آزرا ۲۰۰۸ و هیوندای آزرا ۲۰۱۸

لوکس‌ترین سدان فعلی شرکت هیوندای که با طولی نزدیک به ۴.۹ متر سالنی مناسب، مجلل و جذاب با پرداختی ۳۰۰ میلیونی است. آزرا که نخستین بار سال ۲۰۰۷ یا ۱۳۸۶ پای به ایران گذاشت، به مدد موتور شش سیلندر، ظاهر کلاسیک و اتاق راحتی که داشت توانست در بخشی بالاتر از سوناتا نبض بازار خودروهای وارداتی را به دست گیرد. اتفاقی که برای دو نسل بعدی آزرا نیفتاد. مثلا نسخه ۲۰۱۸ آزرا با قیمت ۹۰۰ میلیونی اتاق مجلل و ظاهر باشکوهی دارد ولی به دلیل نداشتن موتور قوی، نیش آزرا برای قدرتنمایی در جاده گرفته شده و خریدارانش هم از اطرافش پراکنده شده‌اند!

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید