۶ نکته ضروری برای دارندگان خودروی دنده اتومات

118
273516

بدون شک اختراع گیربکس اتوماتیک یکی از بزرگترین دستاوردها در صنعت خودرو به حساب می‌آید. اگرچه که رانندگی با خودرو دنده اتوماتیک بسیار راحت و ایمن است ولی نیاز به نگهداری و توجه ویژه‌ای در مقایسه با گیربکس‌های دستی دارد زیرا در صورت خراب شدن باید هزینه بیشتری برای تعمیر آن پرداخت کنید. برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی گیربکس‌های اتوماتیک، کارهایی وجود دارد که حین رانندگی هرگز نباید انجام دهید تا متحمل هزینه‌های سنگین برای تعمیر خودرو نشوید. برای آشنایی با این موارد با ما همراه باشید.

۱- تغییر وضعیت دنده به حالت N پشت چراغ‌قرمز
بسیاری از افراد به منظور کاهش مصرف سوخت و جلوگیری استهلاک گیربکس‌های اتوماتیک در توقف‌های کوتاه مانند توقف پشت چراغ‌قرمز دنده را در حالت N، یا همان خلاص، قرار می‌دهند ولی در واقع بهترین کار این است که دنده در وضعیت D باقی بماند و پایتان را روی ترمز قرار دهید. البته در این مورد اختلاف نظر زیادی وجود دارد ولی به‌طور‌کلی در توقف‌های کوتاه بهتر است دنده را خلاص نکنید. در این حالت استهلاک گیربکس به مراتب کمتر است. در بسیاری از موارد تغییر زیاد دنده از حالت D به N موجب استهلاک بیشتر گیربکس‌های اتوماتیک می‌شود.

۲- گاز دادن درجا قبل از قرار دادن دنده در حالت D
اکثر ما این کار را به دفعات با خودروهای دنده‌ای انجام داده‌ایم ولی باید بدانید انجام دادن این کار با خودروهای دنده اتوماتیک اصلا کار درستی نیست و موجب اصطکاک بیشتر قطعات و در دراز مدت موجب خرابی گیربکس می‌‌شود.

۳- خلاص کردن دنده در سرازیری
عده‌ای این کار را برای کاهش مصرف سوخت و کاهش اصطکاک گیربکس انجام می‌دهند ولی نمی‌دانند که این کار نتیجه عکس می‌دهد و باعث می‌شود که روان‌کاری قطعات گیربکس با اشکال روبرو شود و در نتیجه به مرور خراب شدن گیربکس را به‌همراه داشته باشد. انجام این کار علاوه‌بر اینکه برای گیربکس مفید نیست حتی ممکن است باعث بروز حادثه نیز شود زیرا با خلاص کردن دنده کنترل خودرو سخت‌تر می‌شود.

۴- تغییر حالت دنده موقعی که خودرو در حال حرکت است
این کار به شدت برای گیربکس مضر است و باعث تغییر وضعیت سریع قطعات گیربکس می‌شود که به مرور باعث خراب شدن آنها می‌شود. جهت توقف و تغییر حالت باید همیشه ابتدا پدال ترمز را فشار دهید و بعد دنده را تغییر دهید. تغییر دنده در حال حرکت شدیدا به گیربکس آسیب می‌زند. البته منظور تغییر در حالت‌های درایو، پارک و خلاص است. در حالت تیپ‌ترونیک که بدیهی است تعویض بین‌ دنده‌ها عادی است.

۵- قرار دادن دنده در حالت P قبل از توقف کامل
قرار دادن دنده در حالت P سبب می‌شود که یک پین قفل‌کننده، داخل دنده متصل به شفت خروجی گیربکس قرار گیرد. انجام این کار در وضعیتی که خودرو در حال حرکت است خطر شکستن این پین را بالا می‌برد. پس هرگز سعی نکنید که این کار را انجام دهید، اول کاملاً توقف کنید و بعد دنده را در حالت پارک قرار دهید.

۶- شیوه توقف نادرست در سطوح شیبدار
هنگام توقف در سطوح شیبدار بهتر است ابتدا ترمز‌دستی را بکشید و بعد دنده را در حالت پارک قرار دهید. با انجام این‌کار از وارد آمدن فشار اضافه بر گیربکس خودداری می‌کنید.

اگر خودروی شما اتوماتیک است و هرکدام از این عادات غلط را هنگام رانندگی انجام می‌دهید سعی کنید این عادت‌ها را ترک کنید. همچنین اگر قصد دارید خودرویی اتوماتیک بخرید حتما این موارد را کاملا رعایت کنید تا بعدا ناچار نباشید هزینه سنگینی را برای تعمیر خودروی خود بپردازید.

118 دیدگاه‌ها

  1. در حرکت اولیه خودرو اینجانب اسپورتیج تمام فول مدل ۲۰۱۶ یک لرزش ایداد می شود علت چیست وچه باید به کنم وکجا به برم لطفا راهنمائی فرمایند در تبریز هستم

  2. سلام
    خودرو های دنده اتوماتیک با هل دادن روشن نمی شوند بنابراین اگر دنده اتوماتیک میخرید همیشه باتری و استارت در وضعیت مناسبی باشند

    ۴
    ۲
  3. در مورد بند ۱ به اطلاع می رساند بهتر است در توقف های زیر یک دقیقه دنده در همان وضعیت D بماند و اگر پیش بینی می شود که توقف بیش از یک دقیقه است ( مثلا پشت چراغ قرمز) دنده در وضعیت N قرار داده شود ( منبع : به گفته کارشناسان ژاپنی میتسوبیشی)

    ۲
    ۱
    • سلام. ۲۰۶ اتومات دارم
      گیربگس به تعمیرافتاده الان سرعت تا۵۰ کیلومتر خوبه به بالا گاز میخوره دنده عوض نمیشه ‘به نظر شما چیکار باید بکنم
      باسپاس فراوان

      • البته این موضوعی که من تجربه کردم برای خودرو SUV دو دیفرانسیل بودش که گفتم شما هم بدونین بد نیست.
        لاستیک های جلو و عقب رو چک کنید ، مثل همدیگه باشند از لحاظ قطر خارجی و مارک لاستیک ها و سایز و اندازه سائیده شدن و فاق و پهنا و همچنین شماره رینگها. ۱۵ یا ۱۶ یا ۱۷ اینچ ، همگی یکی باشند.
        این مورد ها در خودروهای SUV که دو دیفرانسیل جلو و عقب دارند بسیار مهم است و اگه یکی نباشند ، سرعت بالای ۶۰ کیلومتر نمیره و دنده اتومات تعویض نمیشن .

        ۱
      • من هم ماشینم اینطوری شده بود بردم تعمیرگاه زمانی خیابان دماوند خیابان افشاری یا همان پدر ثانی سابق. کارش خیلی درست است یک سوراخی در موتور با مته ایجاد کرد بعد یک شیلنگ گذاشت و آن را به هواکش وصل کرد عالی شده.

  4. سلام
    من برای عروسیم خواستم لندکروز اجاره کنم ولی با ماشین اوتومات بلد نیستم رانندگی کنم ممنون میشم راهنماییم کنید.

    • شما برای رانندگی با ماشین اتومات باید کلاً پای چپتان را کنار بذارید و فکر کنید که اصلاً با پای چپ کاری ندارید. شروع حرکت با فشردن پدال ترمزه که با پای راست انجام میشه. یعنی قبل از استارت و بعد از روشن شدن و بعد از ازاد کردن ترمز دستی کلاً باید پای راستتون روی ترمز باشه. بعدش دنده حرکت یا دنده D رو می زنید. بعدش پاتون را از روی ترمز برمی دارید و بدون اینگه گاز بدید ماشین خودش شروع به حرکت می کنه. اگه خواستید سرعت بگیرید گاز رو فشار می دید. پس با برداشتن پای راست از ترمز ،حرکت ماشین شروع میشه.

      ۲
    • بهتره زندگی رو با صداقت شروع کنید. شما که تاحالا اتومات سوار نشدی چرا میخوای لندکروز اجاره کنی؟ کی باور می کنه؟!! بهتره پول اجاره اونو بدی ماشین بهتری بخری!

  5. در مورد سوال یکی از خوانندگان مبنی بر لرزش خودرو هنگام حرکت، دسته موتورهای خودرو را کنترل کنید . خرابی حتی در حد جزیی و کم باعث لرزش خودرو و بخصوص اتوماتیک می گردد.

  6. در مورد ۱ بسیار مخالفم. راننده هایی که پشت چراغ قرمز در حالت d می ایستند و پاشون را روی پدال ترمز نگه می دارند، باعث میشن راننده خودرو عقبی به واسطه نور زیاد چراغ ترمز اذیت بشه. مخصوصاً اگه توی شب باشه نورش بسیار آزار دهنده است.

    ۱
    ۲
      • که اگر درجای رطوبی و نمناک باشد ممکن است صبح لنت ها چسبیده باشند. ولی در جاهائی مثل تهران این مشکل پیش نمیاد.
        پس اگر میخواهید لنت نچسبد بعد از پارک ماشین یک سنگ پشت چرخ بگذارید و ترمز دستی را آزاد کنید.

        ۱
    • در حالت کلی که به ماشین فشار میاره ولی اگه مجبورین که انجام بدین ابتدا روی N قرار دهید سپس ترمز دستی را کامل بالا بکشید تا ماشین بی حرکت شود بعد در حالت P بگذارید. به نظر اینجوری فشار روی گیربکس نیست.

    • خیر. همون‌طور که در متن هم اشاره شد، همواره باید خودرو رو در حالت N بگذارید، دستی رو بکشید و پاتون رو از ترمز بردارید تا وزن خودرو روی لنت‌ها بیفته و بعد دنده رو به حالت P تغییر وضعیت بدید.
      این رفتار نه فقط برای توقف در سراشیبی تند، که بهتره همیشه رعایت و به یک عادت تبدیل بشه و بدونیم وزن ماشین نباید روی دنده P بیفته.

    • اگه از ترمز دستی استفاده کنید و ترمز دستی سالم باشه و بتونه کاملا ماشین رو در شیب مورد نظر نگه داره نه، در غیر این صورت بار نگه داشتن وزن خودرو می‌افته به گردن اون پینی که در توضیحات مقاله اومده، که این خوب نیست! نه به این معنی که حتما باعث خرابی گیربکس بشه، ولی به قطعات فشاری می‌یاره که نباید بیاد.

      • شما برا پارک خودر اتومات در سراشیبی اول خلاص کن بعد ترمز دستی رو بکش تا آخر بعدش پا رو از روی ترمز وردار تا ماشین وزنش بیفته روی ترمز در آخر دسته دنده رو در حالت p قرار بده ، اگه این مراحل درست انجام بشه هنگام حرکت مجدد هیچ فشار و یا صدایی از گیربکس شنیده نمیشه وگرنه آسیب میزنه .

    • قبل از اینکه ماشین رو در حالت پارک قرار بدید روی حالت خلاص بزارید و ترمز دستی رو بکشید و پاتون رو از روی ترمز بردارید تا وزن ماشین روی چرخهای عقب بیفته بعداز اون ترمز رو بگیرید و ماشین رو در حالت پی یا همون پارک قرار بدید، این عمل باعث میشه وزن ماشین بر روی گیربکس نیوفته.

  7. مورد ۶. کافیه اول پاتون رو بذارید رو ترمز. بعد دنده رو بذارید روی P و بعد قبل از اینکه پاتون رو از ترمز بردارید، دستی رو هم بکشید!

  8. ۱- توقف بالای یکدقیقه با موتور روشن روی درایو مانند توقف اتومبیل دنده ای در حالت موتور روشن در دنده و با کلاچ است و موجب سائیدگی صفحات گیربگس اتوماتیک میشود.
    ۲- حرکت در حالت خلاص در سرا زیری در هر دو نوع اتوماتیک و دنده ای خطرناک است و موجب تضعیف فوق العاده قدرت ترمز میشود.

  9. دوستان ، در پارک کردن خودروهای دنده اتوماتیک همیشه ابتدا پایتان را روی ترمز بگذارید و در حالیکه خودرو کاملا” متوقف است دستی را بکشید و سپس دنده را از D به P تغییر دهید . صحیح ترین شیوه همین است که عرض کردم . موفق باشید .

    • اگه منظور توقف و پارک کردن برای مدت طولانیه، لزومی نداره دنده رو روی P بزارید، بعد از توقف کامل و کشیدن ترمز دستی ماشین رو خاموش کنید. ماشین خودش باید با خاموش شدن دنده رو روی P ببره (برای اینکه پین گیربکس درگیر بشه) مگه اینکه بخواهید هم پارک کنید و هم ماشین روشن بمونه. البته اگه خیابان شیب نداشته باشه ترمز دستی هم لازم نیست. ولی حتماً بعد از توقف کامل، ماشین رو خاموش کنید تا به پین گیربکس آسیبی نرسه.

  10. بله کاملا با بعضی مطالب مخالفم
    در هنگام توقف پشت چراغ قرمز اگر طولانی باشد بهتر است دنده خلاص شود فرقی هم نمکنه اتومات یا دستی ، مهم اینه که که بلبرینگ کلاچ یا در اتومات اجزای کلاچ برقی در توقف طولانی آزاد باشند .
    لطفا مطالب رو علمی و اصولی در اختیار عموم بگذارید نه سلیقه ای

    • عزیز من
      در manual اورجینال ماشبن من که سوزوکی گراند ویتاراست، عینا جمله زیر رو ذکر کرده:
      حالت N فقط مربوط به وقتی هست که حین حرکت موتور خاموش شده و میخواهید استارت بزنید، یا وقتی که میخواهید خوردرو خاموش را تکان بدهید
      When to Use the Neutral Gear
      There are several occasions when selecting this gear will come handy. Let’s take a look:

      Stop a car with a stuck throttle
      Think of cruising through the highway at a great speed and suddenly discovering that you have a stuck throttle! Scary, right? Pushing the brake might not be enough to stop the vehicle since the speed is high. In that case, the safe bet is to move the gear to Neutral and use the brake to park safely.

      Switching off the engine is not the safest solution since it will cut the power to the steering, making it impossible to stop the car without any damage.

      Safe parking during a brake failure
      People mostly respond to a brake-fail by killing the engine. It’s a wrong choice since it will leave you with no control over the steering wheel. Besides, it can even lock the wheel mechanism, making the situation more dangerous. Shifting to the neutral gear will help you toggling between the lanes and park somewhere safe.

      ۱
  11. یک مورد هم اشاره نشده که در هنگان توقف کامل اول باید دنده را خلاص کرد(N)بعد ترمزدستی را کشید ودنده را روی Pگذاشت

  12. این موضوع که نباید در توقف های زیر یک دقیقه دنده رو از d به n برد بیشتر برای گیربکس های اتومات at صادق هست.در خودروهای با گیربکس اتومات دو کلاچه این وضعیت فرق میکنه و در این خودرو ها نهایتا در توقف های ۳۰ ثانیه این کار رو باید کرد اگر بیشتر بود باید دنده رو در وضعیت n قرار داد.چون عملکرد این جعبه دنده ها کاملا با بقیه متفاوت هست.به همین خاطره که واسه دارندگان برخی از خودرو های پاسات و تلیسمان به خصوص پاسات چون دو کلاچه خشک هست مشکلاتی ازقبیل تموم شدن صفحه کلاچ زیر ۲۰۰۰ کیلومتر و مشکلات دیگه ایی پیش اومد.ممنون میشم اگه تو یک مقاله به بررسی چگونگی رفتار با هر نوع گیربکس اتوماتی از قبیل cvt-دوکلاچه و at بکنید چون این مقاله خیلی کلی هست.

    • سلام .
      اگر بعدِ پارک کردن بعد از کشیدن دستی ، دنده رو روی D بزاریم فرقی با p داره ؟
      مثل رو دنده گذاشتن ماشین غیر اتومات نمیمونه ؟

      • گیربکس اتومات رو نمیشه با دستی مقایسه کرد چون از دو دنیای متفادت هستش . بهتره که در هنگام توقف طولانی دنده اتومات رو روی حالت P (پارک) بذاریم ولی اگر هم در مواردی روی حالت D (درایو) ماشین رو خاموش کردیم ، اگر در سراشیبی نباشید مشکلی برای گیربکس پیش نمیاد . اما این رو فراموش نکنید که همونطور که ورزش کردن ، میتونه عمر آدم رو طولانی کنه ولی نمیتونه جلوی مرگ آدم رو بگیره ، رعایت این مسائل هم میتونه عمر گیربکستون رو افزایش بده ولی در هر صورت نمیتونه بعد از چندین سال جلوی خرابی اون رو بگیره .

  13. سلام . در مورد ۴ ایا فقط منظورتان جلوگیری از دنده D به دنده عقب و بر عکس در حال حرکت هست یا اینکه تغییر به حالت تیپ ترونیک یا حالت برفی یا حالت اسپرت را هم در حین حرکت انجام ندهیم؟

    ۱
  14. خیلی از ماشین های جدید استارت خاموش و روشن دارن، یعنی هنگام توقف ماشین رو خاموش می کنن و تا پا رو از ترمز بردارین ماشین روشن می شه. ضرری برای استارت نداره. به این ترتیب بحث دنده D یا N اصلا بوجود نمیاد.

  15. مورد ۳ و۴ کاملا غلطه. در مورد ۳: اگر شما در سرازیری ماشین رو خاموش میکنید بله ممکنه در خنک کاری روغن گیربکس مشکلی پیش بیاد ولی تا وقتی موتور روشنه و پمپ گیربکس کار میکنه ابدا در سیستم خنک سازی گیربکس مشکلی پیش نمیاد. در رابطه با مورد ۴ هم تمام اتوماتها کامپیوتر دقیقی دارن که محاسبه میکنند توی چه سرعتی چه دنده ای انتخاب شه (چینی هارو نمیدونم!) و شما توی هر سرعتی از N به D شیفت کنید کامپیوتر ماشین بهترین دنده را براش انتخاب میکنه…در اکثر خودرو ها این محاسبه کاملا آشکاره چون چند ثانیه مکث بیشتری در این شیفت دادن متوجه میشید…نهایت امر اگر تکنولوژی گیربکس ماشینتون قدیمیه شاید یک ذره engine braking پیش بیاد که با یه ذره گاز دادن قبل این کار متونید خودتون Rev match کنید و جلوی اثر Engine braking رو بگیرین ولی اگه ماشینتون توی ۷-۸ سال گذشته تولید شده نیازی به این کار نیست.

  16. بله دیگه کلا کار همه راحت شده‌ و راننده معمولی و خرفه ای رو‌نمیشه تشخیص داد رانندگی با ماشین غیر اتومات خیلی سخت تر و دقت بیشتری نیاز داره‌ ممنون از آموزش در حد عالیتون

  17. سلام، هنگام ایستادن روی رمپ با شیب ملایم(سربالایی)ورودی پارکینگ جهت بازکردن درب پارکینگ و سپس حرکت مجدد،خودروی رنو اتومات من با یه شوک ازP به D مواجه میشه یعنی وقت میخوام حرکت کنم بداخل پارکینگ هنگام جازدن دنده یه تکون میخوره(شوک گریبکس) لطفا راهنمایی بفرمایید،متشکرم

  18. سلام
    ۱- گفته شده که هنگام حرکت دنده را عوض نکنیم. در حین حرکت در سطوح شیبدار و … من گاها دنده را از اتوماتیک به دستی تغییر میدم؟ این کار اشتباهه ؟

    ۲- هنگامی عوض گردن دنده از p ، ماشین صدای تقه میدهد؟ این طبیعیه یا مشکل داره؟

    ممنون

  19. به عنوان یک تعمیر کار حرفه ای گیر بکس اتوماتیم باید عرض کنم ، بیشتر اطلاعات داده شده غلط است .بیشتر مطالعه کنید

    • اینجانب نیز موارد ۱ و ۴ را کاملا اشتباه می دانم . من بیش از بیست سال کادیلاک داشتم و بلافاصله پس از توقف ( حتی توقف چند ثانیه ای ) باید گیربکس را در وضعیت خلاص یا پارک قرار داد . عدم انجام این کار سبب کوتاهی عمر کلاچ اتوماتیک ( توربین ) می شود . در واقع وقتی موتور روشن بوده و گیربکس در وضعیت D قرار دارد و ماشین نیز متوقف است تمام انرژی که باید صرف حرکت ماشین شود توسط گیربکس و توربین به حرارت تبدیل می شود و باعث استهلاک شدید در توربین می گردد.

      • وقتی از حالت درایو به حالت نرمال میریم یا برعکس، یک سری از شیر های برقی در گیربکس شروع به کار میکنن که با تکرار این کار استهلاک گیربکس زیاد خواهد شد. اگر دور موتور در حالت درجا کار کردن تنظیم هست یعنی دور درجا پایین باشه در توقفهای کمتر از یک دقیقه نیازی نیست به حالت خلاص بریم و تنها با ترمز نگهداشتن ماشین بهترین کاره ولی اگر دور درجا تنطیم نباشه و موتور با دور کمی بالاتر کار میکنه بهتره که در مواقع توقف سریعا خلاص کنید.

  20. واقعا مطلب عالی ای بود
    ممنون از شما در مورد گیربکس های اتوماتیک بیشتر مطالب بگذارید ممنونم

  21. سلام من تندر اتومات دارم وقتی دنده در وضعیت R قرار می گیره خودرو یه تکانی می خوره نمی دانمک طبیعی است یا نه البته نمایندگی بردم گفتند در تندر طبیعی است ممنون میشم اگر راهنمایی کنید

  22. آیا در جاده ها که سرعت ماشین بالاست از حالت اتومات به دستی و بلعکس تغییر دادن دنده جهت رسیدن به سرعت مطلوب درست است یا اینکه برای گیربکس خوب نیست ؟

  23. سوالی داشتم ازتون بنده یک مرسدس بنز اس ۵۰۰ و همینطور یک پورش کاین به همراه یک دستگاه مازراتی و لندکروز دارم که برای رفتن به سر کار از مرسدس بنزم استفاده میکنم و برای مهمانی رفتن از خودرو پورش و همینطور برای خرید از خودرو مازراتی و برای شکار از لندکروز خود استفاده مینمایم این جا به جا کردن ماشین ها به شدت مرا خسته میکند، چه راهی وجود دارد که در هنگام این جا به جایی ها کمتر خسته شوم البته در منزل نقلی ۵۰۰۰ متری خودم از مبل ماساژور استفاده میکنم اما با این حال باز خسته میشوم بخصوص موقع خرید طلا و جواهر که مجبور میشوم مازراتی را از ته پارکینگ در بیارم، همه میگن خب یک هلیکوپتر بخر و خودت رو خلاص کنم اما خب بغیر از منزلم ویلایی و پنت هاوس برج شخصیم باند هلیکوپتر به سادگی گیر نمیاد ممنون میشوم راهنمایی بفرمایید، باتشکر از سایت خوب دیوار

  24. سلام هنگام خاموش بودن ماشین اتومات از دنده عوض کردن خودداری فرماید در هر شرایطی برای n ,d ., p حتما باید ماشین روشن باشه مخصوصا در حالت p

    ۱
    • منم بوئینگ ۷۷۷ دارم ، موقع لندینگ و تیک آف فضای زیادی لازم دارم . سفر های دور رو با شاتل میرم . بین سیاره ای با بشقاب پرنده ، بین کهکشانی با TP over C^C++ t ، همه میگن دادا خودکشی کن و از شر این جسم راحت شو ، تا روحت همه جا پلاس باشه !!!

      با تشکر از همه پخمگان و نخبگان کره خاکی

  25. سلام من بین ۲۰۷ sd و آریو و این که اتومات باشه یا دستی موندم میشه راهنمایی کنید کسایی که اطلاع دارید

  26. سلام.دوستان بنده یه جک جی ۴ دارم موقعی که تو سربالایی پارک میکنم و بعدش بخام حرکت کنم تا بخام پامو از رو پدال ترمز بردارم ماشین یه مقدار عقب میره درصورتیکه تو حالت D هستش و نباید اصلا عقب بره….علتش چی میتونه باشه ببرم نمایندگی یا طبیعیه؟!

    • سلام. گیربکس های اتومات تا شیب ۱۰ درجه توی وضعیت D خودرو رو میتونه نگه داره و بیشتر از اون عقب میره ماشین. طبیعیه

  27. این رو فراموش نکنید که همونطور که ورزش کردن ، میتونه عمر آدم رو طولانی کنه ولی نمیتونه جلوی مرگ آدم رو بگیره ، رعایت این مسائل هم میتونه عمر گیربکستون رو افزایش بده ولی در هر صورت نمیتونه بعد از چندین سال جلوی خرابی اون رو بگیره .

  28. سلام . من ماشینم سوناتا هیبرید هست در مورد نکته ۶ که گفته اول ترمز دستی رو بکشید بعد دنده رو در حالت P قرار بدید خواستم بگم که این اصلا امکانپذیر نیست چون اگر ترمز دستی رو بکشیم و بعد بخواهیم دنده رو به حالت P ببریم چون دنده تا رسیدن به حالت P از حالت R(دنده عقب) هم رد میشه مجددا ترمز دستی خودبخود آزاد میشه و بعد از اینکه دنده به حالت P برده شد مجبوریم که دوباره ترمز دستی رو بکشیم . لطفا اگر دوستان نظری دارند برای اطلاع بقیه اعلام کنن؟؟؟؟

  29. توجه داشته باشید که این موضوع توقف در ترافیک برای گیربکسهای اتوماتیک است. در گیربکسهای دو کلاچه خودکار AMT، باید در ترافیک دنده را خلاص کنید. خودروهای روز که از این گیربکس استفاده می کنند: گروه آلفا رومئو، گروه فولکس واگن، گویا ام وی ام ۱۱۰ (مدلهای اتوماتیک قدیمی).

  30. سلام ممنون از راهنمایی های خوبتون من جک جی ۴ دارم کمکها خیلی میزنه در کمترین دست انداز میکوبه صفره اذیتم میکنه چکارکنک

  31. سلام. دوستانی که ام وی ام ایکس ۲۲اتومات دارن ممنون میشم راهنماییم کنن. ماشین من وقتی که درحال حرکته یه مقداربیشترگازمیدم شتاب بگیره یه صدایی تقریبا شبیه صدای فیلر ازموتورمیشنوم خواستم بدونم عادیه یا ماشینم ایرادداره.؟ ممنونم

  32. P=PARK GEAR دنده پارک
    N=NEUTRAL GEAR دنده خلاص
    D=DRIVE GEAR دنده حرکت رو به جلو
    R=REVERSE GEAR دنده عقب
    L=LOW GEAR دنده سنگین
    M=MANUAL دنده در حالت دستی (خارج از حالت اتوماتیک)

    ۱
  33. در هیچ شرایطی و با هر خودرو دندهایی یا اتومات در سطح شیبدار با خلاص کردن دنده حرگت نکنید. یا ترمز چوب میشود و ترمز نمی گیرد و یا با فشار زیادی به موتور و خیلی سخت ترمز عمل می کند

  34. سلام من یه بنز اس ۵۰۰ فیرست کلاس ۲۰۱۵ دارم مواقعی که در سرپایینی برای مصرف کمتر بنزین خودرو را خلاص میکنم صدای شبیه زوزه گرگ از گیربکس در میاد علتش چی میتونه باشه؟

  35. جناب نصوحی بنز شما که خوبه توو سر پایینی ازش صدای گرگ در میاد، اما مازراتی ۲۰۱۸ بدون رنگ و فول آپشن من رو بگو که توو سر بالایی ازش صدای الاغ در میاد.

  36. ۴- تغییر حالت دنده موقعی که خودرو در حال حرکت است
    این کار به شدت برای گیربکس مضر است و باعث تغییر وضعیت سریع قطعات گیربکس می شود که به مرور باعث خراب شدن آنها می شود. جهت توقف و تغییر حالت باید همیشه ابتدا پدال ترمز را فشار دهید و بعد دنده را تغییر دهید. تغییر دنده در حال حرکت شدیدا به گیربکس آسیب می زند.
    این بند یعنی چی ؟
    یعنی تو حرکت نمیشه دنده رو بصورت دستی کم یا زیاد کرد؟
    پس طراحی دنده تو حالت تیپ ترونیک یا شیفت ترونیک اشتباه بوده؟

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید