۷ خودروی جدیدی که کسی از آنها چیزی نشنید

0
635

‭ ‬کارنامه‭ ‬سال‭ ‬۹۸‭ ‬صنعت‭ ‬خودرو‭ ‬ایران‭ ‬را‭ ‬که‭ ‬مرور‭ ‬می‌کنیم،‭ ‬شکست‭ ‬زیاد‭ ‬می‌بینیم‭. ‬از‭ ‬عدم‭ ‬تحقق‭ ‬شعارهای‭ ‬بزرگ‭ ‬در‭ ‬تولید‭ ‬برخی‭ ‬محصولات‭ ‬تا‭ ‬عدم‭ ‬ترخیص‭ ‬برخی‭ ‬مدل‌ها‭ ‬از‭ ‬گمرک‭. ‬البته‭ ‬خودروهای‭ ‬خوبی‭ ‬مثل‭ ‬جیلی‭ ‬GC6‭ ‬اکسلنت‭ ‬یا‭ ‬دانگ‌فنگ‭ ‬اچ۳۰‭ ‬کراس‭ ‬‌یا‭ ‬برلیانس‭ ‬سی۳‭ ‬هم‭ ‬بودند‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬اثر‭ ‬تحریم‭ ‬کارشان‭ ‬ساخته‭ ‬شد‭. ‬می‌شد‭ ‬از‭ ‬تولیدات‭ ‬پسابرجامی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬نتیجه‭ ‬قراردادهای‭ ‬خودرویی‭ ‬موعد‭ ‬تولیدشان‭ ‬امسال‭ ‬بود‭ ‬حرف‭ ‬بزنیم‭. ‬می‌شد‭ ‬البته‭ ‬از‭ ‬سایپا‭ ‬کوییک‭ ‬R،‭ ‬دنا‭ ‬پلاس‭ ‬توربو‭ ‬اتوماتیک،‭ ‬شاهین (‬رهام) ‬‌‭ ‬یا‭ ‬پژو‭ ‬۳۰۱‭ ‬هم‭ ‬حرف‭ ‬بزنیم‭. ‬خودروهایی‭ ‬که‭ ‬قرار‭ ‬بود‭ ‬در‭ ‬تیراژی‭ ‬انبوه‭ ‬تولید‭ ‬شده‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬بازار‭ ‬بیایند‭ ‬اما‭ ‬جز‭ ‬اولی،‭ ‬باقی‭ ‬همه‭ ‬سرنوشت‭ ‬نامعینی‭ ‬پیدا‭ ‬کردند‭ ‬و‭ ‬تکلیف‌شان‭ ‬افتاد‭ ‬به‭ ‬سال‭ ‬۱۳۹۹‭. ‬خب‭ ‬ما‭ ‬اینجا‭ ‬اولویت‌مان‭ ‬با‭ ‬محصولاتی‭ ‬بود‭ ‬که‭  ‬به‭ ‬بازار‭ ‬آمدند‭ ‬اما‭ ‬بی‌حرف‭ ‬و‭ ‬حدیث‭ ‬گم‭ ‬‌‭ ‬و‭ ‬فراموش‭ ‬شدند‭. ‬شنیدن‭ ‬نام‭ ‬برخی‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬خودرو‌ها‭ ‬قطعا‭ ‬برای‭ ‬شما‭ ‬خوشایند‭ ‬نخواهد‭ ‬بود‭!‬

‭ ‬میتسوبیشی‭ ‬اوتلندر‭ ‬PHEV

برخلاف‭ ‬دو‭ ‬خودرو‭ ‬هیبریدی‭ ‬تویوتا‭ ‬کمری‭ ‬و‭ ‬هیوندای‭ ‬سوناتا،‭ ‬کسی‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬شاسی‌بلند‭ ‬ژاپنی‭ ‬یک‭ ‬میلیارد‭ ‬تومانی‭ ‬استقبالی‭ ‬به‭ ‬عمل‭ ‬نیاورد‭. ‬با‭ ‬اینکه‭ ‬ساخته‭ ‬اخیر‭ ‬میتسوبیشی‭ ‬مشخصات‭ ‬جالبی‭ ‬دارد‭ ‬و‭ ‬طرح‭ ‬ظاهری‌اش‭ ‬هم‭ ‬بهبود‭ ‬یافته‭ ‬ولی‭ ‬قیمت‭ ‬گزاف‭ ‬و‭ ‬عدم‭ ‬آشنایی‭ ‬با‭ ‬سیستم‭ ‬پلاگین‭ ‬هیبرید‭ ‬باعث‭ ‬شد‭ ‬کمتر‭ ‬کسی‭ ‬ریسک‭ ‬خرید‭ ‬این‭ ‬نسخه‭ ‬خاص‭ ‬از‭ ‬اوتلندر‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬جان‭ ‬بخرد‭. ‬ارزیابی‭ ‬ما‭ ‬نشان‭ ‬می‌دهد‭ ‬هرچند‭ ‬این‭ ‬خودرو‭ ‬تا‭ ‬حدود‭ ‬۵۰‭ ‬کیلومتر‭ ‬را‭ ‬بدون‭ ‬هرگونه‭ ‬بنزینی‭ ‬طی‭ ‬می‌کند‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬زمینه‭ ‬آفرود‭ ‬هم‭ ‬تواناست‭ ‬اما‭ ‬خریدش‭ ‬اغلب‭ ‬با‭ ‬ضرر‭ ‬و‭ ‬زیان‭ ‬و‭ ‬افت‭ ‬قیمتی‭ ‬شدید‭ ‬همراه‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬همین‭ ‬هم‭ ‬باعث‭ ‬گوشه‌نشینی‭  ‬اوتلندر‭ ‬PHEV‭ ‬شد‭.‬

  ‬ام‌جی‭ ‬RX5

تنها‭ ‬وقتی‭ ‬فهمیدیم‭ ‬به‭ ‬بازار‭ ‬آمده‭ ‬که‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬سایت‌های‭ ‬خودرویی‭ ‬خبر‭ ‬قیمت‭ ‬۵۰۰‭ ‬میلیونی‌اش‭ ‬را‭ ‬منتشر‭ ‬کرد‭. ‬چند‭ ‬صد‭ ‬دستگاه‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬کراس‌اوور‭ ‬مهیج‭ ‬چینی‭ ‬در‭ ‬سمنان‭ ‬مونتاژ‭ ‬شد‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬وقفه‭ ‬بسیاری‭ ‬به‭ ‬بازار‭ ‬آمد‭ ‬و‭ ‬خیلی‭ ‬سریع‭ ‬هم‭ ‬داستانش‭ ‬به‭ ‬انتها‭ ‬رسید‭ ‬تا‭ ‬یک‭ ‬بار‭ ‬دیگر‭ ‬یک‭ ‬محصول‭ ‬موجه‭ ‬از‭ ‬ام‌جی‭ ‬به‭ ‬دلایلی‭ ‬غیرمترقبه‭ ‬در‭ ‬بازار‭ ‬ایران‭ ‬از‭ ‬کسب‭ ‬موفقیت‭ ‬ناکام‭ ‬بماند‭.‬

  ‬سانگ‌یانگ‭ ‬کوراندو‭ ‬نیوفیس

در‭ ‬نسل‭ ‬جدید‭ ‬خیلی‭ ‬تلاش‭ ‬کرد‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬محصولی‭ ‬موجه‭ ‬و‭ ‬مناسب‭ ‬و‭ ‬شهری‭ ‬نشان‭ ‬دهد‭ ‬اما‭ ‬نتوانست‭. ‬هیمنه‭ ‬میتسوبیشی‭ ‬ASX‭ ‬و‭ ‬بعد‭ ‬رقبای‭ ‬هموطنش‭ ‬از‭ ‬اسپورتیج‭ ‬تا‭ ‬توسان‭ ‬موجب‭ ‬شد‭ ‬تا‭ ‬هرگز‭ ‬کسی‭ ‬سراغش‭ ‬نرود‭. ‬البته‭ ‬خب‭ ‬خود‭ ‬کوراندو‭ ‬هم‭ ‬بی‌تقصیر‭ ‬نبود‭ ‬و‭ ‬عدم‭ ‬وجود‭ ‬برخی‭ ‬امکانات‭ ‬نظیر‭ ‬مانیتور‭ ‬لمسی‭ ‬یا‭ ‬ظاهر‭ ‬خاص‭ ‬بدنه‭ ‬منجر‭ ‬به‭ ‬بی‌میلی‭ ‬اغلب‭ ‬خریداران‭ ‬این‭ ‬سگمنت‭ ‬محبوب‭ ‬به‭ ‬انتخاب‭ ‬محصولی‭ ‬از‭ ‬سانگ‌یانگ‭ ‬شد‭. ‬البته‭ ‬بدون‭ ‬تعارف،‭ ‬این‭ ‬خودرو‭ ‬که‭ ‬فعلا‭ ‬در‭ ‬بازه‭ ‬قیمتی‭ ‬۵۵۰‭ ‬تا‭ ‬۶۰۰‭ ‬میلیون‭ ‬تومان‭ ‬در‭ ‬بازار‭ ‬خرید‭ ‬و‭ ‬فروش‭ ‬می‌شود،‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬محصولات‭ ‬قدرندیده‭ ‬در‭ ‬بازار‭ ‬ایران‭ ‬است‭.‬

  ‬کیا‭ ‬اوپتیما‭ ‬هیبرید

خب‭ ‬برچسب‭ ‬قیمتی‭ ‬۹۰۰‭ ‬میلیونی‭ ‬اوپتیما‭ ‬هیبرید‭ ‬انتخابش‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬شدت‭ ‬سخت‭ ‬کرده‭ ‬بود‭ ‬مخصوصا‭ ‬که‭ ‬نسخه‭ ‬۲۰۱۸‭ ‬سوناتا‭ ‬هیبرید‭ ‬با‭ ‬آن‭ ‬ظاهر‭ ‬شکیل‭ ‬و‭ ‬مجلل‭ ‬از‭ ‬هر‭ ‬نظر‭ ‬انتخب‭ ‬بهتر‭ ‬و‭ ‬فراگیرتری‭ ‬به‭ ‬نظر‭ ‬می‌رسید‭. ‬تازه‭ ‬اوپتیما‭ ‬هم‭ ‬دیگر‭ ‬آن‭ ‬حلاوت‭ ‬سابق‭ ‬را‭ ‬نداشته‭ ‬و‭ ‬تریم‭ ‬تزئیناتی‭ ‬نسخه‭ ‬هیبرید‭ ‬هم‭ ‬کار‭ ‬را‭ ‬بدتر‭ ‬کرد‭. ‬خریدار‭ ‬حق‭ ‬داشت‭ ‬به‭ ‬جای‭ ‬این‭ ‬انتخاب‭ ‬نه‌چندان‭ ‬دلچسب،‭ ‬با‭ ‬همین‭ ‬سطح‭ ‬از‭ ‬پرداخت‭ ‬سراغ‭ ‬خودرو‭ ‬محبوب‌تری‭ ‬مثل‭ ‬پاسات‭ ‬۲۰۱۸‭ ‬کارکرده‭ ‬برود‭.‬

  ‬بیسو‭ ‬T3

سیف‭ ‬خودرو‭ ‬سال‌هاست‭ ‬جز‭ ‬شعار‭ ‬و‭ ‬تبلیغات‭ ‬و‭ ‬کارهای‭ ‬نیمه‌کاره‭ ‬چیزی‭ ‬به‭ ‬صنعت‭ ‬خودرو‭ ‬ایران‭ ‬اضافه‭ ‬نکرده‭ ‬است‭. ‬این‭ ‬شرکت‭ ‬این‭ ‬بار‭ ‬هم‭ ‬با‭ ‬تبلیغات‭ ‬گسترده‭ ‬با‭ ‬شعار‭ ‬عجیب‭ ‬‮«‬لوکس‭ ‬اقتصادی‮»‬‭ ‬سعی‭ ‬کرد‭ ‬بخشی‭ ‬از‭ ‬خریداران‭ ‬محصولات‭ ‬چینی‭ ‬مونتاژی‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬سمت‭ ‬برند‭ ‬گمنام‭ ‬بیسو‭ ‬بکشاند‭ ‬اما‭ ‬T3‭ ‬چیزی‭ ‬نبود‭ ‬که‭ ‬بتواند‭ ‬کسی‭ ‬را‭ ‬جذب‭ ‬خود‭ ‬کند‭. ‬حالا‭ ‬هم‭ ‬اندک‭ ‬نمونه‌های‭ ‬آن‭ ‬در‭ ‬گالری‌های‭ ‬پایتخت‭ ‬دارند‭ ‬خاک‭ ‬می‌خورند‭!‬

  ‬هن‭ ‬تنک‭ ‬X7

خبرهای‭ ‬بسیاری‭ ‬از‭ ‬تولیدش‭ ‬در‭ ‬لرستان‭ ‬یا‭ ‬تهران‭ ‬به‭ ‬گوش‭ ‬رسید‭. ‬تبلیغات‭ ‬وسیعی‭ ‬هم‭ ‬درباره‭ ‬آن‭ ‬صورت‭ ‬گرفت‭ ‬ولی‭ ‬به‭ ‬ثمر‭ ‬ننشست‭ ‬و‭ ‬تنها‭ ‬شمار‭ ‬محدودی‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬خودرو‭ ‬چینی‭ ‬به‭ ‬بازار‭ ‬تزریق‭ ‬شد‭. ‬هن‌تنک‭ ‬که‭ ‬فرمی‭ ‬نزدیک‭ ‬به‭ ‬یک‭ ‬هیوندای‭ ‬سانتافه‭ ‬دارد،‭ ‬لیست‭ ‬امکانات‭ ‬پرو‭ ‬پیمانی‭ ‬داشته‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬موتور‭ ‬و‭ ‬گیربکس‭ ‬ژاپنی‭ ‬مجهز‭ ‬بود‭. ‬با‭ ‬این‭ ‬حال‭ ‬بهای‭ ‬۵۵۰‭ ‬میلیونی‭ ‬خودرو‭ ‬و‭ ‬وابستگی‭ ‬آن‭ ‬به‭ ‬شرکتی‭ ‬همچون‭ ‬عظیم‭ ‬خودرو‭ ‬که‭ ‬اعتبار‭ ‬اندکی‭ ‬در‭ ‬بازار‭ ‬دارد‭ ‬موجب‭ ‬شد‭ ‬خیلی‭ ‬سریع‭ ‬از‭ ‬لیست‭ ‬خرید‭ ‬علاقه‌مندان‭ ‬به‭ ‬شاسی‌بلندهای‭ ‬چینی‭ ‬حذف‭ ‬شود‭.‬

  ‬آمیکو‭ ‬آسنا

وانت‭ ‬پیکاپ‭ ‬متوسط‭ ‬و‭ ‬آفرودر‭ ‬شرکت‭ ‬وطنی‭ ‬ادعاهای‭ ‬بسیاری‭ ‬در‭ ‬مورد‭ ‬قبضه‭ ‬کردن‭ ‬بازار‭ ‬یا‭ ‬موفقیت‭ ‬گسترده‭ ‬در‭ ‬بازار‭ ‬داخل‭ ‬داشت‭ ‬اما‭ ‬هرچه‭ ‬زمان‭ ‬گذشت‭ ‬تنها‭ ‬فرصت‌سوزی‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬سوی‭ ‬آمیکو‭ ‬مشاهده‭ ‬شد‭. ‬آسنا‭ ‬دو‭ ‬کابین‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬طرح‭ ‬داشبورد،‭ ‬موتور‭ ‬و‭ ‬برخی‭ ‬از‭ ‬ملحقات‭ ‬دیگر‭ ‬میتسوبیشی‭ ‬L200‭ ‬بهره‭ ‬می‌برد،‭ ‬با‭ ‬داشتن‭ ‬برچسب‭ ‬قیمت‭ ‬۳۵۰‭ ‬تا‭ ‬۴۰۰‭ ‬میلیونی‭ ‬چنان‭ ‬دور‭ ‬از‭ ‬دسترس‭ ‬شد‭ ‬که‭ ‬کمتر‭ ‬کسی‭ ‬جرئت‭ ‬کرد‭ ‬سمتش‭ ‬برود‭. ‬البته‭ ‬عرضه‭ ‬اندک‭ ‬اندک‭ ‬خودرو‭ ‬بدترین‭ ‬ضربه‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬اعتبار‭ ‬این‭ ‬محصول‭ ‬وارد‭ ‬ساخت‭!‬

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید