از خرید کفش‌های دست دوم نترسید!

5

پا مهم‌ترین عضو بدن ماست که به‌عنوان قلب دوم از آن یاد می‌شود و سلامت آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بنابراین زمانی که می‌خواهید کفش نو یا کفش دست دوم بخرید باید به نکات زیادی توجه کنید.

اولین سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا خریدن کفش شخصی دیگر مشکلی از لحاظ بهداشتی ندارد؟ برای پاسخ به این سوال اول باید مشخص کنید که چه نوع کفشی را می‌خواهید خریداری کنید. خیلی از کفش‌ها قابلیت شستشو دارند و می‌توانید حتی آن‌ها را ضدعفونی هم کنید.

 در این مقاله در مورد نکاتی صحبت می‌کنیم که در زمان خرید کفش دست دوم باید به آن توجه داشته باشید.

آیا کفش دست دوم بخرم؟

خیلی از افراد به دلیل نکات بهداشتی و بیماری‌هایی که ممکن است منتقل شود، از خرید کفش دست دوم خودداری می‌کنند. اما موضوع اصلی اینجاست که شما چه نوع کفشی را می‌خواهید بخرید.

  • خیلی از کفش‌ها قابلیت شستشو دارند و می‌توانید آن‌ها را به خشکشویی بدهید تا با استفاده از مواد صنعتی کفش‌ها را ضدعفونی کنند، بدون اینکه درز و چسب‌های آن باز شود.
توجـــه: در شستشوی کفش با آب و پودر ماشین لباسشویی بسیار دقت کنید! شما نمی‌دانید چه مقدار شوینده استفاده کنید یا چه مدت کفش را در ماشین لباسشویی بشویید و ممکن است کفش‌های‌تان آسیب ببینند.
  • در مورد کتونی و کفش‌های پارچه‌ای، روش‌های مختلفی برای شستشو وجود دارد؛ این در حالی است که این روش‌ها برای کفش‌های چرم یا جیر غیرقابل استفاده هستند.
  • اگر کفش دست دوم شما از جنس چرم، ورنی یا خز است، هرگز نباید آن را در ماشین لباسشویی بیاندازید.
  • برای بخش بیرونی کفش باید از یک دستمال و واکس استفاده کنید.
  • برای بخش داخلی این نوع کفش‌ها از مقداری سرکه سفید استفاده کنید.
در مورد بخش داخلی هر نوع کفشی زیاد مته روی خشخاش نگذارید، چون شما قرار است جورابی تمیز بپوشید پس پای شما با کف کفش تماس نمی‌گیرد و در نتیجه جای نگرانی نیست.

کفی کفش دست دوم

نکاتی برای خرید کفش دست دوم

وقتی یک کفش دست دوم خوب پیدا می‌کنید، نباید در مورد خرید آن تردید کنید. کفش خوب قیمت بالایی دارد اما در مورد کفش‌های دست دوم، به دلیل اینکه کفش یک‌بار استفاده شده، قیمت به شدت کاهش پیدا کرده است.

اگر کفشی انتخاب کرده‌اید که اندازه پای شماست، باید به شما تبریک بگوییم؛ چون پیدا کردن یک کفش کارکرده سالم و خوب که قیمت مناسبی داشته و اندازه پای شما هم باشد، اصلا کار ساده‌ای نیست.

  • قیمت کفش را در نظر بگیرید
  • از سایز کفش دست دوم مطمئن شوید
  • کفش با قابلیت تمیزکاری یا شستشو  بخرید
  • کفش نباید زیاد کار کرده باشد
  • کفش دست دوم را امتحان کنید
  • بیرون کفش را از نظر سلامت چک کنید
  • کفش دست دوم نباید رنگ و رو رفته باشد
  • احتمال ترک وسط کفش را بررسی کنید
  • عکس‌های بیشتری از کفش دست دوم بخواهید
  • از فرد قابل اعتماد یا فروشگاه مطمئن خرید کنید

قیمت کفش را در نظر بگیرید

شما که نمی‌خواهید در حلقه آتش یک حراجی گرفتار شوید، پس برای خرید کفش دست دوم یک بودجه مشخص در نظر بگیرید. قیمت کفش‌های کارکرده همیشه کمتر از کفش نو است. بنابراین باید بودجه کمتری برای آن در نظر داشته باشید.

البته عوامل مختلفی هستند که قیمت یک کفش دست دوم را تعیین می‌کنند که مهم‌ترین آن‌ها جنس کفش و میزان کارکرد آن است. پیشنهاد می‌کنیم چندین کفش را بررسی کنید و حدود قیمت کفش دست دوم را بسنجید تا متوجه شوید، مدل مورد نظر شما با چه قیمتی مناسب خواهد بود.

از سایز کفش دست دوم مطمئن شوید

هیچ چیز مانند خرید یک جفت کفش به صورت آنلاین ترسناک نیست. کفش‌ها سایزهای مشخصی دارند؛ اما اندازه کفش‌های ورزشی با کفش‌هایی مانند بوت یا کفش‌های مجلسی با یکدیگر فرق دارد. البته سایزبندی به برند هم بستگی دارد.

اما به طور کلی باید اول سایز کفش خود را مشخص کنید و سپس به دنبال خرید کفش دست دوم باشید. بعد از سال‌ها خرید انواع کفش، حالا به خوبی می‌دانید که برای کفش‌های ورزشی، بوت یا کفش پاشنه‌بلند و مجلسی چه سایزی را باید انتخاب کنید. سایز کفش را با سایز پای خود مطابقت داده و سپس برای خرید آن اقدام کنید.

سایز کفش دست دوم

کفش با قابلیت تمیزکاری یا شستشو  بخرید

  • بسیاری از کفش‌ها قابلیت شستشو دارند و می‌توانید آن‌ها را به خشکشویی برده تا کاملا تمیز شوند. خشکشویی‌ها از مواد صنعتی استفاده می‌کنند که می‌تواند کفش‌ها را ضدعفونی کند.
  • چیزی که در مورد تمیزکاری کفش مهم است، عدم باز شدن درزها و چسب‌ها خواهد بود. بنابراین اگر در این زمینه تخصصی ندارید، نباید خودتان برای شستشوی کفش اقدام کنید.
  • جنس کفش تعیین‌کننده روش تمیزکاری است. شما نمی‌توانید کفش‌های چرم را مانند کفش‌های پارچه‌ای، تمیز کنید. در مورد کفش‌های چرم با یک دستمال می‌توانید آن را تمیز کرده و سپس واکس همرنگ کفش استفاده کنید.
  • یکی از بخش‌هایی که در مورد کفش دست دوم و تمیزکاری آن اهمیت زیادی دارد، داخل کفش است. در مورد کفش‌های ورزشی که تکلیف مشخص است، آن را به خشکشویی می‌سپارید.
اما در مورد دیگر کفش‌ها مانند کفش چرم، جیر و ورنی که نمی‌توان آن‌ها را با مواد شوینده صنعتی شُست، بهترین روش استفاده از مقداری سرکه سفید است.

کفش نباید زیاد کار کرده باشد

میزان کارکرد کفش دست دوم خیلی مهم است. به عنوان مثال کتونی و بوت از جمله کفش‌هایی هستند که زیاد استفاده می‌شوند و علت آن هم راحتی این کفش‌ها است. اگر صاحب قبلی بیش از اندازه از کفش استفاده کرده باشد، کفش دست دوم مورد نظر شما از فرم افتاده و از طرفی عمر زیادی هم نخواهد داشت.

  • یکی از بهترین راه‌ها برای بررسی وضعیت کفش، بررسی زیره و پاشنه آن است. اول مطمئن شوید که کفی اصل است. کفی‌های بی‌کیفیت به زودی خراب می‌شوند و در نتیجه کفش دست دوم عمر زیادی نخواهد داشت.
  • کفی کفش و پاشنه آن نباید ساییده شده باشد. در مورد برخی از کفش‌ها در قسمت پاشنه لاستیکی وجود دارد. در صورتی که بتوان این لاستیک را عوض کرد، می‌توانید یک کفش نو داشته باشید.
  • دقت کنید که کف و پاشنه کفش نباید فرسوده شده یا ترک و شکستگی داشته باشند.
  • در دنیای کفش‌ها از انواع کفی‌ها استفاده می‌شود که شامل کفی چرم و لاستیکی هستند. کفی چرم همیشه از کیفیت بالاتری برخوردار بوده و قیمت کفش دست دوم که کفی چوبی دارد نیز بالاتر است.
  • اما کفی‌های لاستیکی هم مزایای خودشان را دارند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، راحتی و نرمی است.
  • در برخی موارد می‌توان کفی کفش را عوض کرد و به این ترتیب کفش برای مدت زمان بیشتری کار می‌کند.

کفش دست دوم

کفش دست دوم را امتحان کنید

اگر جوراب تمیز همراهتان دارید و امکان پوشیدن کفش دست دوم هست، حتما این کار را انجام دهید. درست است که سایز کفش با پای شما همخوانی دارد اما در هر حال باید برای اطمینان از انتخاب صحیح سایز، کفش را بپوشید.

بیرون کفش را از نظر سلامت چک کنید

در واقع مهم‌ترین بخش کفش، رویه آن است. رویه اولین جایی است که در اثر برخورد و ضربه آسیب می‌بیند.

  • بنابراین در زمان خرید کفش دست دوم باید به دقت رویه کفش را بررسی کنید. اگر رویه سالم باشد، خرید کفش دست دوم ارزش دارد.
  • در شرایطی که رویه کمی آسیب دیده اما می‌توان آن را ترمیم کرد؛ نیز می‌توانید برای خرید کفش اقدام کنید.
  • نحوه نگهداری کفش توسط صاحب قبلی خیلی مهم است. مطمئن شوید رویه کفش دارای چین و چروک‌های زیادی نباشد و رنگ و روی آن نیز نرفته باشد.
  • کفش‌های چرم معمولا بر اثر ضربه آسیب می‌بینند و رویه آن‌ها کنده یا خراشیده می‌شود و در این شرایط با یک واکس نمی‌توان مشکل را برطرف کرد.
  • نکته مهم دیگر در مورد رویه، عدم ترک‌خوردگی یا پارگی است. این موارد نشان می‌دهند که صاحب قبلی به خوبی از کفش مراقبت نکرده است و در نتیجه این کفش عمر زیادی نخواهد داشت.
ترک‌خوردگی‌ها یا خراش‌های کوچک، ممکن است قابل ترمیم باشند. اما اگر مطمئن نیستید که کسی می‌تواند آن‌ها را ترمیم کند، از خریدن کفش خودداری کنید.

کفش چرم دست دوم

کفش کارکرده نباید رنگ و رو رفته باشد

  • با افزایش سن کفش، نشانه‌هایی از پارگی و ترک در آن ظاهر می‌شود و کف کفش ممکن است به شدت آسیب ببیند.
  • رنگ رویه را به دقت بررسی کنید. رنگ رویه باید در تمام نقاط کفش یکسان باشد.
  • وجود رنگ‌رفتگی در برخی از بخش‌ها، نشان می‌دهد که صاحب قبلی در جای مناسبی از کفش نگهداری نکرده و احتمالا کفش مدتی در مقابل نور آفتاب بوده است.
  • رنگ‌رفتگی را در بسیاری از کفش‌ها نمی‌توان برطرف کرد؛ بنابراین در زمان خرید به این موضوع دقت کنید.

احتمال ترک وسط کفش را بررسی کنید

یکی از نقص‌های بحرانی که ممکن است کفش‌های دست دوم داشته باشند، ترک‌خوردگی عرضی کف کفش است. هیچ راه‌حل آسانی برای این روش وجود ندارد و تنها باید کفی کفش را عوض کنید. عوض کردن کف کفش خودش فرآیند دشواری بوده و هزینه دارد.

بنابراین از خرید کفش دست دوم که دارای ترک عرضی در کفی است، خودداری کنید.

عکس‌های بیشتری از کفش دست دوم بخواهید

از فروشنده بخواهید از تمامی زوایا از کفش کارکرده مورد نظر شما عکس بگیرد. عکس‌ها گویای کیفیت کفش هستند. جلو، عقب، کفی، رویه، پاشنه، بندها و بخش‌های دیگر را به خوبی بررسی کرده و سپس برای خرید اقدام کنید.

انواع کتانی دست دوم

از فرد قابل اعتماد یا فروشگاه مطمئن خرید کنید

برخی از افراد برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها اقدام به فروش کفش‌های دست دوم خود می‌کنند. این کفش‌ها ممکن است یک‌بار یا بارها استفاده شده باشند. بنابراین باید به خوبی آن‌ها را بررسی کرده و در نهایت از یک فروشنده قابل اعتماد خریداری کنید.

قبل از اقدام برای خرید حتما برای دیدن کفش بروید و آن را از نزدیک بررسی و امتحان کنید تا مطابق عکس‌ها باشد.

آگهی‌های انواع کفش را در دیوار ببینید

کفش دست دوم پاشنه‌دار

حرف آخر در خرید کفش کارکرده

کفش یکی از وسایل ضروری و البته مهم است. شما که نمی‌خواهید پاهایتان آسیب ببیند یا بعد از مدتی، کفش مورد نظرتان غیرقابل استفاده باشد. بنابراین در زمان خرید کفش کارکرده و نو باید دقت کنید.

در این مقاله ۱۰ نکته مهم را بررسی کردیم که در زمان خرید کفش‌های دست دوم باید در نظر داشته باشید. این نکات به شما کمک می‌کنند یک کفش مناسب خریداری کنید که ارزش قیمت آن را داشته باشد.

با توجه به اینکه می‌توان کفش‌ها را تمیز و ضدعفونی کرد، آیا شما برای خرید کفش دست دوم اقدام می‌کنید؟

***

آگهی‌های کفش را در دیوار ببینید

 

5 نظرات
  1. سبحان می‌گوید

    کفش دسته دو نخریم بهتره

  2. بهزاد می‌گوید

    وسایل دست دوم اگه خوب بود ک صاحبش نمیفروخت.

    1. سمیرا می‌گوید

      نه ربطی نداره.من خودم مثلا سرخ کن خریدم دیدم برام استفاده نداره فروختم یا اینکه ظرفشوییم کوچیک بودم فروختم بزرگترشو خریدم و….

  3. همدوره می‌گوید

    پدربزرگم میگفت پا قلب دوم آدم ا و باید بهش اهمیت بدی ! بابت همین بهتره کفش دست دوم نخریم !

  4. دانیال می‌گوید

    فروش کتونی بسکتبال صمد نیکخواه بهرامی سایز ۴۵-۴۶
    کتونی اورجینال اصل نایک بوده و اسم صمد روش دوخت شده
    برای دریافت تصاویر و قیمت به شماره های زیر پیام بدهید
    تلگرام ۰۹۰۳۵۶۷۷۳۶۹
    واتس اپ sms و تماس ۰۹۲۱۲۶۲۲۰۷۳

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.